Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1939/11 side 87
<<  9:10  >>
Erik Gerner Larsson:
Martinus.
IX.
Menneskehedens Modtagelighed for den ny Verdensimpuls.
III.
Studiet af det samlede Jordmenneskesamfunds Mentalitet af idag viser, at vi i Forholdet til den ny Verdensimpuls er i Stand til at dele dette Samfund op i to fra hinanden skarpt afvigende Grupper. Disse Grupper har Martinus givet Betegnelsen A. og B. Indenfor den første af disse Grupper møder vi alle de, der i Kraft af deres Modtagelighed for den ny Verdensimpuls, har brudt med de forældede Forestillinger paa det religiøse Omraade, uden dog at være hundrede Procents orienteret i det nye aandelige Verdensbillede. Indenfor Gruppe B. findes saa alle de, der endnu bekender sig til de idag gældende almindelige religiøse Forestillinger.
Da det er Gruppe A.s Repræsentanter, der i denne Forbindelse har mest Interesse at stifte Bekendtskab med, har Martinus, for at lette Oversigten over den Enkeltes Stilling til den Viden, som den ny Verdensimpuls bringer, inddelt samtlige Individer i seks forskellige Afdelinger. Fundamentet for denne Inddeling er de to Grundenergier Følelse og Intelligens indbyrdes Konstellation i den Enkeltes Sind, idet det er en almenoplevet Kendsgerning, at Analysen af netop disse to Energiers Sammenspil i Bevidstheden fortæller os om vor religiøse Position. Er det saaledes, at disse to Energier arbejder harmonisk sammen, ja da møder vi her første Kategori i Gruppe A. Denne Mennesketype karakteriseres bedst ved sin stilfærdige, kærlige Fremtræden. Altid tolerant og altid forstaaende møder vi her det kommende rigtige Menneskeriges stærkeste Støtter. I Kraft af den "Stilhed", der raader i disse Menneskers Indreverden, vil man aldrig hos dem finde Mangel paa Mod til at leve efter det, de anser for det rigtige, hvorfor man ogsaa her møder den sande Kristendoms fornemste Praktikere. Omend det kunde være fristende at fordybe sig i en Detailjeskildring af denne Kategoris Repræsentanter, maa jeg her henvise til "Livets Bog". Disse smaa Afhandlinger, som jeg forsøger at holde saa nær opad Martinus Hovedværk, at de idag i sig selv blot er at udtrykke som et Forsøg paa at forkorte dette Værks Indhold ved Hjælp af Citater og Sammentrængning, har jo kun til Hensigt at bringe Læseren til Studiet af mine egne Kilder.
Medens der saa at sige raader en permanent Stilhed og Fred i første Kategoris Sjæleliv, er dette ikke helt Tilfældet hos Repræsentanter for anden Kategori. Følelsen er her ikke altid afbalanceret med den Portion Intelligens, der er nødvendig for at holde den indenfor den virkelige Kærligheds Rammer, og vi møder da ogsaa her de første Spor af den Intolerancens Gift, der ødelægger saa megen smuk religiøs Oplevelse. I Kraft af en i Perioder fremtrædende Følelsesoverlegenhed, gribes anden Kategoris Repræsentanter til Tider af Ærgerrighedens Fangarme. Da Resultatet af dette kun kan blive oplevet Skuffelse, uden at den, der oplever denne Skuffelse, selv er klar over Aarsagen hertil, møder vi her Repræsentanter for det indbildte religiøse Martyrium. Da denne Tilstand afføder Tungsind og Melankoli med tilsvarende ubehagelige Bivirkninger i det fysiske Legeme, vil det ædle i disse Menneskers Sind hurtigt igen faa Overtaget, saaledes at vi ogsaa her er stillet Ansigt til Ansigt med fremragende aandeligt udviklede Mennesker.
(Fortsættes.)
  >>