Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 2002/4 side 87
Martinus og "Arven fra Ægypten"
af Knud Højgaard
Knud Højgaard
Undervejs mellem Valby Langgade og Fuglebakken, en forårsdag i 2001
Rejsetiden i S-toget udnytter jeg som sædvanlig til at forsøge at komme ajour med avislæsningen. Denne dag drejer det sig om bogsektionen i en af vore store morgenaviser (1). En helsides anmeldelse af et nyudkommet standardværk om ægyptologi, "Arven fra Ægypten" (2), står for tur; men det er ikke let at bevare koncentrationen, idet jeg samtidig må forsøge at lukke alle medpassagerernes samtaler ude. (Er S-togene blevet storbyens nye samtaleforum? Ja – dog ikke for samtaler de rejsende imellem, men mellem dem og deres mobiltelefoner…). – Pludselig skærpes opmærksomheden dog, idet ordet "Martinus" springer op fra avissiden. Anmelderen er på sporet af de danskere, der gennem tiderne har interesseret sig for det gamle Ægypten, og han nævner i den forbindelse "mystikeren Martinus, som i 1950'erne og 1960'erne søgte at finde en metode til at afkode Kheops-pyramidens formodede kosmiske hemmeligheder" (3). Hm, det kunne da ikke passe!? Havde journalisten virkelig belæg for at skrive sådan?
Men nu var Fuglebakken der – af, og så den velkendte korte spadseretur hen til Martinus Institut.
Martinus Institut, Historisk Arkiv
Rejsens formål var egentlig at tale om arkivalier med instituttets arkivar, Henry Hedegaard. Men naturligvis indledte jeg samtalen med at fortælle om min S-togs-læsning. Heller ikke Henry kunne genkende Martinus' påståede aktiviteter i 1950'erne og 1960'erne med relation til "den store pyramide", Cheopspyramiden i Giza (4). Men, var vi enige om, det måtte undersøges nøjere. Og under alle omstændigheder er det interessant, at Martinus omtales i et standardværk om ægyptologi. Altså tog jeg mig på at låne bogen og nærlæse, hvad den rent faktisk bringer om Martinus.
Midsommer 2001
Postbuddet bringer besked fra biblioteket om at den ønskede bog, "Arven fra Ægypten", nu er indgået og klar til udlån. Sporenstregs går turen til biblioteket – og det skal nu vise sig, hvad bogen har om Martinus.
Bogen i almindelighed
Som tidligere nævnt er der tale om et standardværk om ægyptologi. I to bind samles ca. 50 tematiske artikler, skrevet af 37 akademiske (danske) eksperter. Som titlen udsiger, tilstræbes det at følge den indflydelse, som faraonernes Ægypten har haft på europæisk (også dansk) kultur op gennem historien og frem til vor tid. – Bind 1 har titlen "Beundring og frygt, kristendom og visdom", bind 2: "Genopdagelse, mystik og videnskab".
Bind 2, kapitlet "Det afslørede Ægypten"
Af bogens stikordsregister fremgår, at alle omtaler af Martinus findes i dette kapitel, skrevet af Bo Dahl Hermansen (arkæolog, underviser ved Carsten Niebuhr Instituttet, Københavns Universitet). Dahl Hermansen søger efter såvel fælles træk som forskelle imellem "okkulte videnskaber", "esoteriske videnskaber" og "åndsvidenskab". Begrundelsen er, at alle disse retninger har den grundholdning over for ægyptologien, at den ikke har været i stand til at tolke levn og kildemateriale korrekt – idet tingene ikke er, hvad de ser ud til at være.

Fig. 1 ("Logik" kap. 49)
Sfinksen – symbolet over det jordiske menneskes kosmiske analyse
Det fremgår således, at Dahl H.s kapitel, ud over at omtale Martinus' åndsvidenskab, desuden beskæftiger sig med okkulte/esoteriske retninger. Her skal blot i kortform anføres, hvad (og hvilke personer) det især drejer sig om.
A) H.P. Blavatsky (en af grundlæggerne af den teosofiske bevægelse).
B) Rudolf Steiner (grundlagde antroposofien).
C) Inger Schiøtt (dansk; fortæller om en inkarnation i Ægypten i bogen (1965) "De gyldne sandaler").
D) Johannes Hohlenberg (dansk; skrev (1917) et "alternativt standardværk" om Cheopspyramiden (5) – kom i mange udgaver).
E) Frede Melhedegaard (dansk; skrev (1971) bogen "Tuth-Ankh-Amon er vågnet", hvor han (bl.a.) fremlægger en alternativ forståelse af teknologien i det gamle Ægypten).
OMTALEN AF MARTINUS
Indledningsvis bringes portrættet (Martinus som 40-årig) fra omslaget på "Martinus' erindringer" (6), med denne billedtekst: "Martinus (1890-1981). Dansk mystiker og forfatter. Han skabte på baggrund af sin kosmiske bevidsthed et sammenhængende verdensbillede med egen ontologi, etik og logik". Fair nok, selv om overtegnede ikke bryder sig så meget om betegnelsen "mystiker"; men man ser den jo (kun alt for) ofte.

Fig. 2 (Withus 1945) (7)
Ønskesindet og det reale sind
I det følgende giver Dahl Hermansen en oversigt over Martinus' kosmologi. Han anfører bl.a., at menneskeheden (if. Martinus) endnu befinder sig i dyreriget, hvor materialismen kulminerer. Menneskene er dog hurtigt på vej mod "det rigtige menneskerige" – jf. fig. 2 (denne illustration bringes i bogen) og fig. 3.

Fig. 3 (Withus) (8)
Det jordiske menneskes to sind
Dernæst nævnes det, at hos Martinus er referencer til Ægypten eller ægyptisk afledte emner yderst begrænsede. Alligevel er der spor efter en ægyptisk arv (fortsætter Dahl H.), først og fremmest vedr. sfinksen. (Bogen bringer her illustrationen i fig. 1).
Sfinksen i Giza
Denne oldægyptiske kolossalstatue, udhugget af én klippeknold i pyramideområdet lidt sydvest for Cairo, dateres af videnskaben til ca. 2500 f.Kr. Kroppen er en løves, medens hovedet er menneskeligt. Dahl Hermansen anfører, ganske korrekt, at Martinus anser sfinksen for at være symbolet for "menneskedyret" eller "det ufærdige menneske" (se fig. 1). Emnet er udførligt behandlet i Martinus' værker (f.eks. Logik, kap. 48 og 49 samt bog 17d, kap. 8: "Mennesket i sfinksens billede"). Det er desuden belyst i artikler i Kosmos. For (godt) et halvt århundrede siden skrev Mogens Møller artiklen "Sfinksen og mennesket " (K1949/6), og Carl V. Hansen skrev om "Sfinksens gåde" (1950/12). I nyere tid har Olav Johansson skrevet (også om) sfinksen i "Pyramidens hemmelighed" (1988/1). Videre må nævnes Paul Vermehrens meget velkendte og hyppigt anvendte illustration/digt "Sfinksen" (9) – med dets skjulte Martinus-citat om "den sårede flygtning imellem to riger" (Livets Bog 1/82). Figur 4!
 
Sfinksen
Fra dyrets rige steg vi op
et menneskesind i dyrets krop,
i hjertet en drømmer
i handling en kriger
en såret flygtning
imellem to riger.
Paul Vermehren
Fig. 4 (Kosmos 1970/10)
 
Sluttelig skal nævnes, at den i Martinus-kredse velkendte engelske forfatter og visdomssøger Paul Brunton (1898-1981; hans to besøg hos Martinus er beskrevet i K1990/10 og 2000/12) i sin stadig læseværdige bog "Hemmelighedsfulde Ægypten" (10) giver en interessant beretning om en natlig meditation ved fødderne af den store sfinks.
Mere kunne skrives om sfinksen i Giza; men det vil føre for vidt, så lad mig som afslutning på dette afsnit nøjes med at citere fra Den Store Danske Encyklopædi: "Mange myter er allerede fra oldtiden blevet knyttet til Sfinksen; bl.a. skulle den skjule hemmeligheder om verdens fremtid". Et fascinerende – men indtil videre ubevist – aspekt!
Cheopspyramiden
Denne den største af pyramiderne i Giza anses af ægyptologerne for at være et gravmonument for kong (farao) Cheops, opført ca. 2550 f.Kr. Man begrunder primært dette med, at der blev fundet et kammer indeholdende en (tom) granitsarkofag (uden låg).
"Den store pyramide" – det første, største og eneste tilbageværende af antikkens syv underværker – må oprindelig have været et enestående smukt og imponerende syn, idet hele overfladen da var dækket af fint tildannede, blankpolerede hvide kalksten, så at de ubrudte flader som et prisme reflekterede tropesolens stråler. Men ak, et jordskælv i år 908 (if. (5) s. 18-19) rev næsten alle dækstenene løs, hvorefter fortryllelsen var brudt – og lokalbefolkningen dristede sig til at fjerne de løse dæksten for at anvende dem til byggeri i Cairo.
Nu tilbage til Dahl Hermansen! Han anfører, at der her og der i Martinus' værk er referencer til okkulte indvielser i det faraoniske Ægypten. Også det er helt korrekt; se f.eks. "Hvad er sandhed", kap. 20, og "Menneskeheden og verdensbilledet", kap. 52. Dahl H. påpeger videre, at Martinus dermed deler opfattelse med Blavatsky og Steiner angående dette emne.
"Kongekammeret" var således, efter den okkulte opfattelse, ikke et gravkammer med en stenkiste, men et rum helliget en okkult indvielse af den vordende konge (farao).

Fig. 5 (Hohlenberg)
Et af mange forsøg på at demonstrere en indbygget højtstående matematik i den store pyramide
Kosmos' læsere har været godt orienterede om dette. For et halvt århundrede siden skrev Carl V. Hansen artiklen "Den store pyramides hemmelighed" (K1950/10), hvor bl.a. Hohlenbergs bog (5) nævnes. I nyere tid har Olav Johansson givet en grundig orientering i artiklerne "Pyramidens hemmelighed" (1988/1) og "Pyramiden og påskemysteriet" (1993/4).
"Martinus' erindringer" (6) og "Martinus – som vi husker ham" (11)
Videre i kapitlet påpeger Dahl Hermansen, at emnet – den alternative forståelse af den store pyramide – bliver konkret berørt i disse to bøger. Bøgerne er velkendte i alle Martinus-kredse, og deres omtale af pyramiden er beskrevet i Olav Johanssons artikler. Så vi kan, også af pladshensyn, nøjes med en kort omtale. Dahl H. bringer to meget kendte illustrationer fra Martinus' besøg i Giza i efteråret 1961: Martinus foran sfinksen og Chephrenpyramiden – (6) s. 141 og (11) s. 279 – og Martinus, Sam Zinglersen og Peter Zacho i kongekammeret ((6) s. 141).
Videre refererer han fra de to bøger, at Martinus ad åndelig vej klargjorde sig, at Cheopspyramiden "er bygget af kosmisk bevidste væsener med det formål at indvie menneskehedens ledere i den højere åndelige visdom. Dette skal være foregået for ca. 94000 år siden. Blandt bygmestrene var Martinus selv". Omtalen af Martinus slutter således: "Om ikke i sin kosmologi, så i hvert fald på anden vis, afslører Martinus således sin arv fra Ægypten".
Interesserede kan læse mere udførligt i (6) s. 139-141 og i (11) s. 279 (samt i de anførte artikler i Kosmos). Supplerende kan nævnes at Paul Brunton i sit tidligere omtalte værk (10) beskriver, hvordan han (mod alle odds) fik tilladelse til at overnatte alene i kongekammeret. Den clairvoyante forfatter giver en yderst interessant skildring af de åndelige oplevelser, denne usædvanlige overnatning medførte.
Til sidst også her et citat fra Den Store Danske Encyklopædi: "Megen talmystik og esoteriske spekulationer er knyttet til Cheopspyramiden". Så sandt!
KONKLUSION
Gennemgangen af Bo Dahl Hermansens kapitel "Det afslørede Ægypten" i bogen "Arven fra Ægypten" har vist, at omtalen af Martinus og Martinus' kosmologi er sket i et rimeligt dækkende omfang og på helt fair vis. Martinus' "arv fra Ægypten" er skildret uden proportionsforvrængning, og selv de mest kontroversielle udsagn (Cheopspyramidens alder, byggemåden, Martinus' medvirken) er gengivet uden ironi.
Vedrørende den tvivlsomme passus i avisanmeldelsen – "mystikeren Martinus, som i 1950'erne og 1960'erne søgte at finde en metode til at afkode Kheopspyramidens formodede kosmiske hemmeligheder" – ses der ikke at være basis for journalistens udsagn. (Martinus havde i øvrigt nok at gøre i 50'erne og 60'erne med (især) at færdiggøre Livets Bog og at skrive Det Evige Verdensbillede).
Martinus' interesse for Ægypten
Konklusionens afsnit om avisanmeldelsen giver dog anledning til nogle supplerende betragtninger vedr. Martinus' interesse for det gamle Ægypten. Overraskende er det efter min mening ikke, at Martinus' interesse alt andet lige var stor – for vil ikke alle søgende mennesker blive fascinerede af den store pyramide, oldtidens første og største underværk, samt af den uudgrundelige sfinks, med dens udstråling af på én gang ophøjet ro og gådefuld, ukendt viden.

Fig. 6 (Kosmos 1982/4)
Interiør fra Martinus' dagligstue
Som det ses af fig. 6, havde Martinus et billede (vægtæppe) med motiv fra Giza hængende på hæderspladsen i sin dagligstue. Man kunne videre tænke: "Hvad havde han mon i reolerne?" Havde Martinus overhovedet en regulær bogsamling? Han baserede sig jo ikke på andres bøger, men skabte sit værk udelukkende ud fra den indsigt, hans kosmiske bevidsthed gav ham.
Alligevel havde Martinus en ret omfattende bogsamling. Ud over eksemplarer af sine egne bøger havde han et pænt antal værker af andre forfattere – mange fik han som gave i løbet af sit lange liv. Ikke få meget interessante bøger og bibliografiske sjældenheder indgår i bogsamlingen (der nu selvfølgelig befinder sig i Mindestuerne); men jeg må blive på sporet og blot nævne, at der i samlingen befinder sig et dusin (!) bøger om det gamle Ægypten. Det vil føre for vidt at remse dem op; men en enkelt titel skal dog nævnes: den i denne artikel omtalte bog af Hohlenberg (3. udg., 1920) – derimod havde Martinus forbløffende nok ikke Bruntons bog (10).
 
Sluttelig skal nævnes, at Olav Johansson i den tidligere omtalte artikel "Pyramidens hemmelighed" anfører (uden at navngive sine kilder): "Martinus har (…) antydet over for nogle af sine nære medarbejdere, at man efterhånden vil finde noget i pyramiden, som har direkte tilknytning til hans mission (…)".
Tiden må vise, hvornår/om dette vil ske.
Noter:
  1. Dagbladet "Politiken", 4. sektion 2001-05-05.
  2. "Arven fra Ægypten". Redaktion: Erik Christiansen. Århus: Sfinx, 2001. 2 bind (326+336 s.). Ill., nogle i farver.
  3. Citat fra anmeldelsen "Faraoniske fingeraftryk" af Adam Holm.
  4. Jeg anvender de stavemåder, der findes i Den Store Danske Encyklopædi: "Cheopspyramiden" og "Giza". Afvigende sprogbrug i citater ændres (naturligvis) ikke
  5. Johannes Hohlenberg: "Kheopspyramiden og dens hemmelighed". Nyt Nordisk Forlag, 1917. – Henvisningerne i denne artikel er til 7. udg., 1986 (Borgens Forlag).
  6. "Martinus' erindringer". Zinglersens Forlag, 1987.
  7. Tegneren Hans Henning Withus (1920-1947) tegnede for Martinus Institut indtil sin alt for tidlige død. Denne meget kendte illustration er bragt gentagne gange i Kosmos. Originaludgaven, dateret 1945, findes i Erik Gerner Larssons anden bog om Martinus ("Martinus. En introduktion". Forlaget Kosmos, 1945), s. 17. – Jf. i øvrigt note 8.
  8. Denne variant er (mindst) lige så kendt som den oprindelige (fig. 2, note 7). Hovedet er (fejlagtigt?) spejlvendt, og teksterne er tilføjet (af Withus selv?). Illustrationen er udateret. Den blev bragt første gang i Instituttets Korrespondancebrev 1952/5 (og derefter gentagne gange i Kosmos).
  9. Paul Vermehrens "Sfinksen" blev bragt første gang i Instituttets Korrespondancebrev 1964/18.
  10. Paul Brunton: "A search in secret Egypt" (1935). På dansk første gang i 1953: "Hemmelighedsfulde Ægypten", Strubes Forlag. – Om forskellige sider af ægyptisk forhistorie, især om pyramiderne, sfinksen, religion, mysterier, riter, magi og filosofi.
  11. "Martinus – som vi husker ham". Redaktion: Sam Zinglersen. Zinglersens Forlag, 1989.