Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1999/7 side 136
Kosmologi og verden
 
Voldens rødder
 
Af Olav Johansson
 
En af vor tids populæreste og mest dyrkede myter, er myten om den "fredelige vilde" – naturmennesket, der lever i fred og harmoni med omgivelserne og naturen. For nogle vesterlandske betragtere repræsenterer denne naturmennesketilstand en slags oprindelig paradistilstand. En tilstand der indebærer en kontrast til den moderne tids vold, stress, kaos og forvirring. Og det kan ikke nægtes, at den opfattelse eller tolkning har en vis pointe. Naturmennesket er ikke i disharmoni med sig selv og sin egen natur på den måde, som er blevet et af det moderne kulturmenneskets største kendetegn. Heller ikke den dræbende kapacitet har hos naturmennesket nået det overdimensionerede og kulminerede stadium, som er et produkt af den materialistiske videnskabs og teknologis fremvækst i den såkåldte civiliserede verden. Drab som seksuel perversion synes også at være et fænomen, der ikke hører hjemme i naturmenneskets verden, ligesom miljøødelæggelser og rovdrift på naturen heller ikke gør det.
Kosmisk bevidsthed i instinktets form
I Martinus' verdensbillede finder vi en forklaring på disse forhold. En forklaring der ikke romantiserer naturmennesketilstanden, men viser, at det er en naturlig frugt af et bevidsthedsstadium, hvor instinktenergien i høj grad vejleder og beskytter individet. Eftersom dette instinkt bl.a. udgør de automatiserede og ubevidste rester af en gammel kosmisk bevidsthed (fra foregående "udviklingsspiral"), giver det naturmennesket den beskyttelse og kontakt med livets love, det behøver og er afhængig af i denne fase af udviklingen. Det er også denne gamle kosmiske bevidsthed i instinktets form, der gør, at naturmennesket spontant opfatter alle bevægelser og manifestationer i naturen som "livsytringer", og som hos det også skaber en urokkelig overbevisning om, at der findes en usynlig verden bag den synlige (1). Her findes også forklaringen på de af mange forskere beviste psykiske fænomener og evner, der er naturlige og normale islæt i naturmenneskets liv.
At naturmennesket ikke kan måle sig med "kulturmennesket" i drabsevne, og at det har visse psykiske evner, gør det imidlertid ikke til et fredens væsen. Det er fx et veldokumenteret faktum, at den eneste kontakt eller "kommunikation", som mange af de temmelig isolerede stammer i Ny Guineas jungler har haft med hinanden frem til vor tid, har været i form af krig.
Et naturligt mønster
I et andet af verdens store urskovsområder, Amazonas i Sydamerika, findes der også mere eller mindre isolerede stammer, der lever på et primitivt niveau. To af disse stammer er nu blevet genstand for langtidsstudier af forskere, der er specielt interesserede i at kortlægge voldens mekanismer og rødder blandt disse mennesker. Det er de to amerikanske forskere Napoleon Chagnon og John Patton ved Center for Evolutionary Psychology ved University of California i USA, der nu har fremlagt deres observationer ifølge tidsskriftet METRO den 23/12-98. Chagnon har længe været kendt for sine skildringer af yanomamo-indianerne i grænselandet mellem Brasilien og Venezuela. Patton har i mange år levet med achuar-indianerne i Ecuador. Begge disse folk lever på et primitivt stadium og er først for relativ kort tid siden kommet i kontakt med den moderne civilisation og industrisamfundet. De kan derfor, ifølge forskerne, tjene som en tænkelig model for en række oprindelige adfærds- og livsmønstre.
I dette livsmønster har volden en fremtrædende rolle. Mordfrekvenserne er hos begge stammer blandt de højeste i verden. Under sine studier af achuarfolket konstaterede Patton snart, at volden og mordene ikke handlede om kampen om ressourcer. Ej heller hævnaktioner for at forsvare familiens ære var hovedårsagen. Det, det derimod fremfor alt handler om, er den status voldshandlingerne fører med sig. Det samme gælder for yanomamofolket. Højeste rang og status tilfalder de mænd, der har dræbt flest "fjender". Og mænd med høj status har gennemsnitlig to og en halv gang så mange hustruer som andre mænd og tre gange så mange børn.
 

Modelfoto
 
Vold og seksualitet
Her er, mener jeg, forskerne på sporet af noget centralt. Inden for udviklingspsykologien er voldens rødder jo hidtil som regel blevet forklaret med dårlige opvækst- og samfundsforhold, plus måske politisk manipulation og propaganda i forbindelse med krig. Men det forklarer ikke, hvorfor beredvilligheden til at slå medmennesket ihjel er der fra begyndelsen. Chagnon og Patton mener altså, at den fundamentale årsag til dette har med vor seksualitet at gøre, eftersom vold som sagt giver status og denne status giver voldsudøveren fordele i kampen om det modsatte køns gunst. Her er begge forskere altså, ud fra et rent materialistisk eller biologisk udgangspunkt, kommet frem til samme facit som Martinus fra sit åndsvidenskabelige perspektiv. Ud fra sidstnævnte perspektiv er det "den seksuelle enpolethed", dvs. vores fremtræden som mænd resp. kvinder, der ikke bare er voldens, men i det hele taget selviskhedens og egoismens grundårsag. Denne seksuelle polinstilling gør nemlig vor livslykke afhængig af, om vi kan erobre og eje individer af modsat køn. Og i vore bestræbelser på at opnå eller erobre denne lykke bliver vore medvæsener af samme køn nødvendigvis mere eller mindre til rivaler og konkurrenter. I dette forhold findes altså både ejendomsbegærets og fjendtlighedens dybeste rødder og kilde. Det har sin betydning, at den videnskabelige forskning på sin måde kan bekræfte det billede eller den analyse. Endnu større betydning får det, når forskningen i fremtiden ikke bare retter sit søgelys bagud, men også fremad i menneskets bevægelsesretning. Så vil den ikke kun belyse voldens rødder, men også de næstekærlighedens og fredens rødder, der nu begynder at spire i flere og flere menneskers indre; de rødder i hvis jord volden og egoismen ikke længere kan trives og gro, dvs. de rødder, der er det kosmiske forårs budbringer.
(1) Livets Bog 3, stk. 674-75.