Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1997/10 side 186
Foto af Olav Johansson
 
To slags rødder
af Olav Johansson
 
Under en joggingtur i skov og natur undres jeg over kontrasten mellem min egen "rodløse", mobile tilværelse og træernes og planternes rodfaste og stationære tilstand. Sidstnævnte er fast forankrede på deres plads i jorden, mens jeg – i hvert fald i fysisk henseende – har en forholdsvis meget større frihed.
 
Planternes indre verden
Bag planterigets bogstaveligt talt vegetative tilstand findes dog en righoldig indre verden – en evne til at bevæge sig i et indre hukommelsesrige af "guldkopier". En bevægelsesevne der er gået tabt for os, som i stedet er blevet "mobile" på det fysiske plan.
Forbindelsen med denne indre verden gør også, at planten har en anden slags "rodforankring" end den, der manifesterer sig i jordens muld. Den er gennem sin verden af "guldkopier" også forankret i lysets verden. Det er denne højere verden, der via planternes farver, former og dufte reflekterer sin overjordiske skønhed og harmoni ind på det fysiske plan og lader os dermed fornemme den lysverden, vi alle en gang har forladt.
Bevidsthedens fornyelse
Hvorfor forlod vi da denne verden af lys og atter lys? Fordi vor bevidsthed må fornyes og genskabes, svarer Martinus. For meget lys fører nemlig til sidst til "solstik", dvs. bevidstløshed. Bevidstheden eller livsoplevelsesevnen består af skelnen mellem kontraster, ligesom f.eks. synsevnen består af skelnen mellem lys og skygge.
En bevidsthed uden afkølende skygger vil derfor på et vist tidspunkt begynde at visne, præcis som en plante der alt for længe udsættes for alt for stærk sol og varme. Denne visnen er en slags "dødsproces", dvs. ikke en "død" i absolut forstand, men en "død" forstået på den måde, at det indebærer en indskrænkning af livsoplevelsesevnen. Det er derfor denne evne må genskabes og fornyes i hvert "spiralkredsløb", og det foregår altså gennem det livsfornyende møde med skyggens eller mørkets princip.
Fra plante til dyr
Planten er en skabning, der befinder sig på et langt fremskredent stadium af denne mentale "visnen" – samtidig med, at den også befinder sig på fosterstadiet af den nye dagsbevidste tilblivelse.
I forhold til den ydre verden er dens oplevelsesevne for længst degenereret og er blevet latent – sin virkelige dagsbevidsthed har den kun i førnævnte indre verden af "guldkopier" – men undfangelsen eller befrugtningen af en ny dagsbevidsthed i forhold til den ydre verden er altså begyndt i form af det Martinus kalder for planternes "fornemmelsesbevidsthed", dvs. dens begyndende evne til at fornemme den fysiske verden i form af en udefineret oplevelse af kontrasterne "behag" og "ubehag".
Dog er denne evne hos planten endnu meget simpel, uudviklet og uden detaljer. Deraf den i ydre mening "vegetative" tilstand på det fysiske plan. Igennem millioner af år har den måttet "vegetere" i en fysisk bundet eller rodfæstet tilstand, inden dens nye bevidsthed og oplevelsesevne har udviklet sig så meget, at den efterhånden kan frigøre sig fra denne bundne tilværelse. Så vil den ikke længere fremtræde som en plante på sin rod, men som et fysisk mobilt væsen, dvs. et "dyr".
 
Helen O.
 
Frigørelsesdramaets første akt
Dermed er første akt af et frigørelsesdrama fuldført. Individet har nu opnået fysisk bevægelsesfrihed, dvs. bevægelsesfrihed målt i afstand eller i rummet. Udviklingens fortsættelse i dyreriget indebærer en forstærkning af denne nyvundne frihed. Hos de almindelige dyr begrænses denne mobile frihed af den fysiske organismes kapacitet, eftersom disse væsener endnu ikke, som de mere udviklede dyr eller jordmennesker, ad kunstige veje kan skabe sig de fysiske "hjælpeorganismer" vi kalder "kommunikationsmidler". Hvad er vel disse "kommunikationsmidler" – i form af f.eks. biler, både og fly – andet end kunstigt fremstillede forlængelser eller forstærkninger af den fysiske organismes mobilitet? Forlængelser eller forstærkninger der er blevet mulige i kraft af en anden slags bevægelsesfænomen. Et åndeligt bevægelses- eller vibrationsfænomen som vi kalder "intelligens", der vinder mere og mere indpas i det udviklede dyrs bevidsthed.
Frigørelsesdramaets anden akt
I og med det intelligente fænomens indtræden på scenen får dramaet en helt anden intensitet eller "frekvens". I begyndelsen gør denne nye "frekvens" individet "rodløst" også i åndelig forstand. De nye åndelige "rødder", som med følelsens og intellektets hjælp skal udvikles, kan ikke få næring i det jordlag, hvor den gamle instinktive eller blinde trosevnes planter vokser.
Intelligensens vibrationer sætter altså fart på udviklingen. En fart der tilsyneladende konstant accelererer. Dette medfører bl.a., at indtryksfrekvensen, eller det der kaldes "informationsmængden", øges drastisk for det enkelte væsen – ikke mindst ved hjælp af massemedierne (massemediet er jo også et "kommunikationsmiddel"). Forskere har f.eks. beregnet, at den informationsmængde et enkelt nummer af Dagens Nyheter's (den største morgenavis i Sverige) søndagsavis indeholder, svarer til den informationsmængde et normalt 1700-talsmenneske fik del i gennem et helt liv. Ikke så underligt at det moderne menneske rammes af "informationsstress" – og deraf "unaturlig træthed" (se Martinus artikel Unaturlig træthed i bog 16). Men på længere sigt, påpeger Martinus i omtalte artikel, er denne udvikling en fordel for mennesket, eftersom det medfører en enorm udvidelse af dets bevidsthed eller åndelige horisont – og dermed også af den åndelige indlæring, fleksibilitet og mobilitet. Dette er af stor betydning i anden akt af det store frigørelsesdrama. Den akt der skal medføre, at vi opnår eller erobrer en ny slags bevægelsesfrihed. Ikke en bevægelsesfrihed i afstand som i dramaets første akt, men en bevægelsesfrihed i tilstand – bevægelsesfrihedens anden og helt suveræne stadium.
Det færdige menneske har en sådan suveræn bevægelsesfrihed. Det betyder, at det ikke føler nogen begrænsninger i tid og rum. At "rejse" betyder ikke for ham eller hende en afstandsændring, dvs. at transportere eller bevæge en tung fysisk organisme fra et sted til et andet, det betyder i stedet en tilstandsændring. I kraft af sin suveræne magt over materien, kan det rigtige menneske materialisere og dematerialisere sin organisme eller sit manifestationsredskab på det fysiske plan. Man har således en total forvandlings- og tilstandsfrihed, der gør, at man med viljens kraft frit kan bevæge sig mellem den fysiske og den åndelige verden og endda mellem forskellige fysiske verdener eller kloder.
Denne suverænt frigjorte tilstand er en kulminerende kontrast til planternes jord- og stedbundne tilstand. Plantens bundethed betinges jo af dens rodfasthed i jorden. Det rigtige menneskes frigjorthed betinges, paradoksalt nok, også af en slags "rodfasthed". Men det er ikke en "jordisk" men en "himmelsk" rodfasthed. En ethundrede procent bevidst og selvoplevet rodfasthed i Guddommen. De jordiske rødder binder. De guddommelige frigør. De er to slags rødder.
Oversætter: BA