Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1997/9 side 168
Foto af Sören Grind
 
Vor gryende intuition
af Sören Grind
 
Idéernes verden
Bag hver skabt foreteelse findes en idé og en hensigt. Når vi står over for en foreteelse, vi ønsker at forstå, eller et problem, vi ønsker at løse, søger vi i vort erfaringskartotek efter tidligere erfaringer af lignende art. Vi koncentrerer os og er da midt i et intenst arbejde for ved hjælp af intelligensen at mobilisere det arkivmateriale i vort hukommelseskartotek, der relaterer til den ydre foreteelse. Vi sammensætter det arkiverede erindringsmateriale om lignende foreteelser og laver en analyse, dvs. definerer den ydre foreteelse. Når vi har samlet et rigt erfaringsmateriale inden for et område, f.eks. om radioapparater, fremtræder deres ide og mening, og vi bliver ikke længere forvirrede, hvis apparaterne skulle variere i form eller størrelse. Et rigere erfaringsmateriale har på denne måde frembragt et talent for hurtigt at kunne identificere foreteelsen, skrælle dens ydre variationer bort og se dens kerne. Når man gennem flere liv er blevet udviklet til genialitet på et område, kan idémateriale under harmoniske tilstande strømme op fra vores indre verden og give anledning til en stærk lykkefølelse af at være i berøring med det fuldkomne. Vi står da i direkte forbindelse med idéernes verden og har på det pågældende område udviklet en intuitiv evne.
Intuitionen er frugten af en bagvedliggende udvikling
Når en komponist oplever, hvordan et helt færdigt musikstykke strømmer ind i dagsbevidstheden, eller en forfatter "ser" en hel romans idé og i sit indre oplever, hvordan dens personer bliver helt levende, er det ikke resultatet af en nådegave, men resultatet af et gennem flere liv oparbejdet erfaringsmateriale og derigennem udviklede talenter. En virtuos musikers færdighed er en følge af flere inkarnationers træning og slid.
Under barndommens repetition går det særdeles let for barnet at generhverve sin tidligere opøvede begavelse. Det kan ske med en hurtighed, som kan få mange kammerater til at tabe modet og opleve deres egne fremskridt som håbløst langsomme. Men ser vi nogle inkarnationer tilbage, ville vi se det nu så begavede barn stå med samme oplevelse af langsomhed og måske misundeligt se på en kammerat, der udvikledes i ekspresfart.
Set ud fra reinkarnationstanken og den organiske udvikling som baggrund for skabelse af begavelse, har vi selv måtte optræne alle vore talenter. For at blive det samme må vi opleve og gøre det samme. Ingen er set fra dette perspektiv favoriseret af Forsynet eller har haft held i det genetiske lotteri, men har gennem sine tidligere livs erfaringer og træning opbygget den karakter og begavelse, som vi nu bærer på, og som er forudsætningen for, at vi kan inkarnere i det genetiske materiale, som vore forældre stiller til vor rådighed.
Lidelseserfaringer udvikler vores indlevelsesevne
Under hele vores udvikling gennem dyreriget og frem til det rigtige menneskerige strømmmer der en mængde erfaringer af den fysiske verdens modstand ind via vor fysiske krop. Vi bearbejdes af vind og vejr, af medvæseners angreb på og lemlæstelse af vor krop. Vi nedbryder os selv gennem unaturlige begær og udsvævelser. I vor egen krop møder vi konsekvenserne af en usund livsførelse og selviske tankearter. Dette forårsager såvel fysiske som psykiske sygdomme. Resultatet bliver en kolossal udvidelse af vores følelsesmæssige begavelse. Disse erfaringer, som har opfyldt os med smerte og fortvivlelse, har set fra et kosmisk perspektiv været det ubehagelige gode, som har beriget vores erfaringskartotek med et ufatteligt materiale til at kunne mobilisere forståelse af medvæsenernes udsættelse for smerte og lidelse. Hvor vi selv har lidt i dette eller tidligere liv har vi mulighed for at genkende og forstå.
Så længe vi reagerer på andre væsener med antipati, er det tegn på, at vores erfaringsmateriale på det aktuelle område er småt eller ubearbejdet. Når vores erfaringsmateriale på det aktuelle område derimod er vokset og er blevet rigt, reagerer vi med medfølelse. Hvis dette rige følelseserfaringsmateriale desuden er blevet analyseret og forædlet af intelligensen, har individet her en udviklet evne til kærlig forståelse og formålstjenlig hjælp til sin næste.
På samme måde som med radioapparaterne vokser vores evne til genkendelse af andres oplevelser med et øget materiale af lidelseserfaringer, og derved vokser evnen til at se bag de ydre variationer og se selve kernen i oplevelsen succesivt frem.
Vi kan altså også på indlevelsens område udvikle en genialitet og dermed umiddelbart forstå et medmenneskes situation.
Vi "ser" og "hører" ved hjælp af vore erfaringer
Det er ikke de fysiske øjne og ører, der afgør, hvad vi oplever. De udgør et nødvendigt apparatur til sammen med hjernen at transformere de fysiske lys- og lydfrekvenser over til vores bevidsthed. Når sanseimpulserne så møder vort indre og bliver til oplevelse, er det vore erfaringer og de forestillinger, som de har udkrystalliseret sig i, der afgør, hvad vi ser.
Somme tider kan man også forbløffes over, at noget, man kan have hørt og læst om, og som man troede, man havde forstået, alligevel ikke bliver til nogen aktiv kundskab, som kan blive en regulator for vor handling. Hvor mange vordende forældre har ikke haft de allerbedste forsætter om at give deres børn en human og upåklagelig opdragelse, men er kommet til at mærke, hvordan gamle urkræfter er blevet aktiveret, når man f.eks. er træt og barnet prøver grænserne af?
Den teoretiske kundskab er ikke tilstrækkeligt modværn over for de gamle instinkter. Andres erfaringer kan ikke erstatte ens egne. Det er kun dér, hvor vi har tilstrækkeligt med lignende erfaringer, at vi kan udnytte andres vejledning og skabe os en sand opfattelse på det område, der er tale om.
På samme måde er det umuligt for os at skabe os et sandt billede af tilstande, der ligger foran os i udviklingen. Vi kommer derfor til at forfægte et mere eller mindre partisk og dermed falsk billede af det pågældende område. Det er f.eks. umuligt for det énpolede menneske rigtigt at forstå det dobbeltpolede menneskes indre tilstand og sympatievne. Vi kan kun være intuitive og i kontakt med sandheden på de områder, hvor vi har et rigt og forædlet erfaringsmateriale. Vi kan f.eks. ikke som enpolede væsener med en såkaldt normal parringsseksualitet skabe os en sand forståelse af egenskaberne ved den dobbeltpolede seksualitet. Der er al mulig grund til at stræbe efter at udvise ydmyghed og forsigtighed, når man udtaler sig på områder, hvor man endnu ikke er erfaren.
Instinktet stammer fra en tidligere kosmisk bevidsthed
Instinktet er en automatfunktion fra vores bevidsthed i tidligere spiralkredsløb og bliver somme tider forvekslet med vores endnu spæde og ubevidste intuition. Instinktets automatiserede tilstand gør, at det fungerer helt refleksmæssigt, ubevidst og uden viljens kontrol. Vi ser i fuglenes flugt, blomsternes lokkende spil med farver og dufte og i dyrenes valg af føde en forbavsende hensigtsmæssighed og træfsikkerhed. Instinktet er de højere verdeners tydelige nærvær i vort eget kød og blod i automatisk form. Men i den jordmenneskelige tilværelse fører instinktet en hendøende tilværelse og viser sig i mange situationer som bærer af egenskaber, der direkte modvirker fremvæksten af vor menneskelige skikkelse. Et eksempel har vi i det fra dyreriget nedarvede instinkt at forfølge og dræbe dem, der afviger fra flokken. I dyreriget kan dette ligefrem ses som en human funktion for at skåne de skadede mod en livslang lidelse. For nutidsmennesket er det netop dette instinkt, der ligger til grund for al forfølgelse af dem, der afviger, hvad enten det gælder race, meninger eller seksuel natur.
Et af kendetegnene på om vore tankeimpulser og idéer stammer fra vort instinkt eller vor gryende intuition er deres følelsesmæssige kvalitet. Hvis vore tanker bæres af nogen form for antipati, ligger instinktet som drivende baggrundsfaktor. Hvis vore tanker derimod afspejler en udviklet human følelse, tolerance og kærlighed, ønsket om at forstå og bistå er det vor gryende intuition, der begynder at afsløre sit nærvær. Det er ud fra disse moralske kvaliteter, vi kan lære at kende træet på dets frugter.
Hvis f.eks. en "profet", som på visse områder kan vise sig at have kosmisk kundskab, på andre felter udviser antipati og bagtalelse af andre såkaldte konkurrerende "profeter", afspejler disse frugter ikke den renhed i hjertet, som er højintellektualitetens og dermed intuitionens kendetegn.
Lavpsykiske og højpsykiske evner
Psykiske evner befinder sig også for mange af os i en forvirret sammenblanding med vor gryende intuition. De lavpsykiske evner, som clairvoyance, mediumisme, automatskrift, pendulsvingning mm., er ligesom de fysiske sanser begrænsede til det skabte. Intuitionen derimod er en højpsykisk evne, som i sin udviklede tilstand omfatter vor evige side: vor overbevidsthed. De lavpsykiske evner kan derfor ikke afsløre hensigten og meningen med det oplevede fænomen. Tolkningen bliver derfor afhængig af den clairvoyantes udviklingsniveau. De lavpsykiske evner forekommer også hos dyrene og har været fremtrædende træk hos naturfolkene. Vi ser også, at de er frigjorte fra moral og kan anvendes til såvel sort som hvid magi. Martinus beskriver dem som "de regnpytter, der er tilbage efter regnen". Intellektualitetens sol får dem til succesivt at dampe bort for til sidst at forsvinde. Han siger: "Sådanne psykiske evner tilhører en udviklingsepoke, de nuværende kulturmennesker forlængst er vokset fra og derfor kun besidder som energiløse rudimenter. At træne sådanne evner frem er i virkeligheden en tilbagegang og kan kun lade sig gøre i et meget lille omfang og på bekostning af andre og for væsenets nuværende udviklingstrin nødvendige evner og anlæg. Hos virkeligt moralsk meget fremskredne mennesker forekommer den slags begær så at sige aldrig." (1)
De lavpsykiske evner, som fremtræder under forskellige forandrede bevidsthedstilstande som trance, suggestion eller hypnose, kan opfange materiale fra f.eks. tidligere liv eller fjerne steder. Men disse evner viser sig ofte at løfte tvivlsom information frem, som overtolkes som et personligt historisk materiale fra individets tidligere liv. Dette bliver bl.a. synligt ved de oplevelser via clairvoyance og ved regressioner, hvor man ofte tror, man har skiftet køn fra liv til liv. Tænk, hvis en computerbruger som surfer på Internet troede, at alt det, han får ind i sin computer, var materiale fra hans eget underbevidste fra dette eller tidligere liv! Disse forandrede bevidsthedstilstande gør det muligt for vor hjerne at surfe på lignende måde ikke bare på vort eget underbevidste, men også på andres bølgelængder og programmer. Når vi går ind i nævnte forandrede bevidsthedstilstande, har vi jo ofte en vis formulering på spørgsmål eller konflikt, som fungerer som en slags søgeord, som tiltrækker eget eller andres bevidsthedsmateriale på den aktuelle bølgelængde.
Set ud fra Martinus analyser af polforvandlingen, talentkerneprincippet og vor organiske udvikling er tanken om, at man kan skifte køn fra liv til liv nærmest at henføre til en slags sjælevandringstanke, dvs, at jeget skulle kunne vandre fra væsensforskellige organismetyper, som f.eks. fra et menneske til en slange, fra det ene liv til det andet.
Intet menneske ville vel kunne henfalde til den tanke, at vi efter en nats søvn kunne vågne op i en krop med et andet køn og med en helt afvigende talentsammensætning. I princippet er også tanken om, at vi så radikalt skulle kunne skifte krop og talentsammensætning, bare fordi vi dør, udtryk for en lignende slags magisk tænkning. Vor personlighed og vor talentsammensætning forandres ikke, når vi er i de åndelige verdener, men gennem vor samling af erfaringer og opbygning af talenter her i den fysiske verden. De skift af køn, der beskrives, er netop et tydeligt tegn på den mængde fejlkilder, der findes i forbindelse med de lavpsykiske evner.
Under en regression til et "tidligere liv" oplevede jeg, at jeg blev ofret for at formilde guderne. Da jeg forlod min fysiske krop, fik jeg fra det åndelige plan øje på den sørgende kvinde, der var min kæreste. Jeg gled da øjeblikkelig ind i hendes krop, så gennem hendes øjne, oplevede hendes klædedragt og følte hendes sorg. Derefter gled jeg ud af hendes krop og begav mig på vej opad bort fra hende. Hvis jeg i regressionen kun havde oplevet den sekvens, hvor jeg befinder mig i hendes krop og føler hendes sorg over sin døde mand, havde jeg let kunnet tolke min oplevelse, som at jeg i det liv havde været kvinde. I de psykiske verdener er vi slet ikke så adskilte i separate og faste organismer som i den fysiske verden. Dette bliver jo også åbenbart i forbindelse med oplevelser af telepati.
De højpsykiske evner er helt dagsbevidste og udgør en viden, som afslører foreteelsens mening og sammenhæng. De overskuer det skabtes forbindelse med overbevidstheden og kan derfor ikke tage fejl af årsag og virkning. De højpsykiske evner fremtræder kun, når personen er i lyse, kærlige tankearter. De er derfor rodfæstede i en høj moral.
Vejen mod lyset
Det primære for nutidsmennesket er at lære at tænke selvstændigt og at videreudvikle sin evne til at se meningen og idéen med livets direkte tale i sin vekselvirken med medvæsenerne og naturen. Det er derfor ingen fejltagelse fra Forsynets side at lade de psykiske evner svinde bort i mødet med det mere og mere intellektuelle menneske, som søger kundskab, som vil vide. Den nye verdensimpuls præges netop af, at man vil vide i stedet for at tro på en ydre autoritet. Den nye impuls fører os bort fra mystik og afhængighed af andre væseners eventuelle kontakter med "den anden side". Åndsvidenskaben sigter mod at forædle det gennem tusinder af liv indsamlede erfaringsmateriale, således at en indre autoritet, en indre stemme kan vejlede os i selvstændige valg.
Den vej, som Martinus mener er vejen til lyset, til fremvæksten af vor intuition og dertil hørende højpsykiske evner, formulerer han bl.a. på følgende måde: "Denne vej er den totale udrensning af bevidstheden af de dyriske tendenser eller det såkaldte "onde", således at den totale næstekærlighed er blevet det absolut primære i hele ens manifestation og livsførelse. Men denne udrensning og totale omskabelse af sig selv fra dyr til menneske er ikke noget, der kan gøres ved en øjeblikkelig viljesakt, på samme måde som man ved den kan stå eller gå eller klæde sig på sådan eller sådan. Men ved en permanent praktisering i at gøre det gode, ved at træne sig i at tænke godt om dem, der forfølger og hader én, ved at bede om tilgivelse for den vrede, hvis udtryk man ikke magtede at forhindre, ved at leve for at tjene andre levende væsener og således kort og godt helt at være indstillet på at være til glæde og velsignelse for alt, hvad man kommer i berøring med, da forvandles man på en ganske naturlig måde i kontakt med naturens egen skabemetode." (2)
Hvis man i stedet indstiller sig på de meditationsteknikker, der ikke sigter mod en træning af næstekærlighed i hverdagen, men i stedet sigter mod en kunstig opnåelse af en højere bevidsthed, er der stor risiko for, at de højere energier, man da kommer i berøring med, kortsluttes med vore resterende selviske anlæg. Vi har da ikke "bryllupsklæderne" på og kastes dermed i større eller mindre grad ind i nervesammenbruddets eller storhedsvanviddets områder. Derfor bør man egentlig være taknemmelig for, at de kosmiske oplevelser lader vente på sig, til man har renset lidt bedre ud i sine dyriske anlæg og har fået lidt bedre orden i sit erfaringskartotek.
 
 
Teoretisk kosmisk bevidsthed
Vor vandring gennem tusinder af inkarnationer for at blive forvandlet fra dyr til menneske bistås med åndelig næring og vejledning af ældre søskende i udviklingen gennem de forskellige kosmiske verdensimpulser. Da Jesus ved sin korsfæstelse demonstrede modellen for, hvordan det færdige menneske møder sin skæbne, sattes en åndelig kraftbølge i gang, som stadig gør sig stærkt gældende. I vor tid er en ny verdensimpuls blevet aktiveret for at give næring til de humane materialister, der er vokset fra den religiøse gamle verdensimpuls og nu vil vide, hvorfor al denne lidelse plager menneskeheden. De har fyldt deres kartoteker med et hav af erfaringer. De har i dette eller tidligere liv gået igennem et ragnarok. Deres derigennem stærkt udviklede medfølelse kræver en oplevelse af mening og retfærdighed for ikke at blive overskyllet af depression og livslede på grund af al den lidelse, de ser. I dette stadium indtræder en ydmyghed, som gør dem modtagelige for åndelig vejledning og undervisning. Det er for disse mennesker, åndsvidenskaben bliver et inspirerende studium. Den åndelige kundskab træder ind som en katalysator i deres bevidsthed og påbegynder en omstrukturering af det samlede erfaringsmateriale.
Med en ny livsanskuelse møblerer man om i arkivet, sætter nye hylder ind for endelig at skabe plads til alle hidtil uforklarlige erfaringer og sammenhænge. Der opstår orden i arkivet, og det bliver lettere og lettere at finde velanalyserede og ordnede dokumenter, hvor selve idéen og hensigten med erfaringerne fremgår. Dermed beredes jorden succesivt for intuitionens lysende klarhed.
Efterhånden som menneskene gennem liv efter liv har samlet så mange erfaringer, at de er blevet humane, fredselskende individer, som hungrer efter kundskab og vil forstå meningen med tilværelsen, er de modtagelige for den "intelligensmæssige fortolkning af livets virkelige kosmiske og dermed evige analyser. De kan derved få den teoretiske oplevelse af livets mening eller livsmysteriets løsning, således som Gud åbenbarer den igennem verdensaltets struktur. Derved bliver de både i bevidsthed og væremåde efterhånden gjort modtagelige for "kosmiske glimt" for endelig tilsidst at opleve den totale, kosmiske bevidsthed som en permanent mental struktur, i hvilken de er ét med Guddommen, uendeligheden og evigheden. Menneskehedens frelse eller vej ud af dommedagens mørke og ind i humanitetens eller kærlighedens lyse sfære er kosmisk forskning og undervisning i den heraf følgende kærlige væremåde. Dette er den ny verdensepokes grundfundament. Denne åndsvidenskabens eller den evige visdoms kulturepoke bliver det jordiske menneskes slutepoke." (3)
Med den åndelige forskning skabes der orden i vor indre verden, kosmos, hvor der tidligere rådede kaos. Vi begynder derigennem at komme på bølgelængde med det kosmos, der råder i skabelsen som helhed. Det er denne harmoni mellem vor indre og ydre verden, vi oplever som kosmisk bevidsthed. Intuitionen er da dagsbevidst og viljestyret.
Intuitionen er en kærlighedsevne
Intuitionen er slutresultatet af en gigantisk vandring gennem materien, gennem en kulmination af mørkeoplevelse og modstand. Som kosmisk rejsende har vi dermed fyldt vores vadsæk med et erfaringsmateriale, som giver os adgang til et "indre bryllup" og en vidunderlig rejse i lysets uendelige og evige riger. Efter denne totale udforskning af mørket og dets konsekvenser, har vi erhvervet et fuldstændigt indblik i livslovene og en fuldstændig evne til at leve i samklang med dem, dvs. at gøre det gode. Det er denne livskundskab, vi oplever som kærlighed. Når vi føler næstekærlighedens varme indeni, fornemmer den i mødet med vor næste og naturen, er det vor gryende intuition, der afslører sit nærvær. Begynder vi desuden at opleve vor skæbnes forskellige detaljer som dybt meningsfulde og begynder at føle taknemlighed også for det, som vi oplever som ubehageligt, er vor intuition godt på vej.
(1) LB 6, stk. 2008
(2) LB 6, stk. 2003
(3) LB 7, stk. 2524
 
oversættelse BA