Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1995/11 side 207
Foto af Mogens Møller
 
Inspiration
af Mogens Møller
 
Inspirationens gåde
Den særlige bevidsthedstilstand, vi kalder inspiration, er en af sjælelivets store gåder. Hvad sker der, når inspirationens lysende flamme slår ned i et menneskesind? I gamle dage talte man om en kunstners genius eller hans muse, som man opfattede som et overnaturligt væsen, der indgav ham ophøjede tanker og ideer, men det forkaster den moderne videnskab som overtro. Psykologer og psykoanalytikere har naturligvis indgående beskæftiget sig med begrebet inspiration, men de har sjældent opnået positive resultater, måske fordi deres ensidigt intelligensbetonede, dissekerende fremgangsmåde i sig selv udelukker inspirationen fra deres egen bevidsthed. Ganske vist kræver man streng objektivitet af videnskaben, men i det øjeblik, der er tale om åndsvidenskab, må der også forlanges personlige oplevelser inden for de sjælelige områder, forskeren vil beskrive. Inspiration kan kun beskrives og iagttages positivt af mennesker, der selv har følt "den hellige ild" i deres indre. Men der knytter sig en særlig vanskelighed til opdagelser inden for dette sjælelige område, idet man i inspirationens øjeblik kun er optaget af det, der fylder ens bevidsthed som en skabende kraft og ikke af at iagttage inspirationen selv. Derfor er det oftest vage og mere eller mindre følelsesbetonede beretninger, man kan få om denne sindstilstand.
"Lønkammeret"
De skriftlige beretninger om, hvordan det opleves at være inspireret, er utallige, men de er ikke alle lige værdifulde. Jeg vil i et efterfølgende afsnit prøve at fremdrage nogle, der ikke blot taler om, hvor vidunderlig oplevelsen var, men også søge i nogen grad at analysere den. Først vil jeg dog henvise til en af de mest fremragende skildringer af denne sindstilstand, som ikke beretter i ord, men henvender sig til vort øje, Rembrandts skønne billede af evangelisten Matthæus.
Dette billede af den hollandske mester forestiller apostelen Matthæus skrivende på sit evangelium, men som al stor kunst rummer det meget mere, end det forestiller, det er ikke blot en illustration til en historie. Meget mere end for Matthæus har Rembrandt interesseret sig for begrebet inspiration, for den sindstilstand af åndelig henrykkelse, han selv har befundet sig i hundreder af gange, og som navnlig i hans alderdom var det væsentlige i livet før ham. Billedet rummer en gammel malers bekendelse til den, der vil tage imod den, og den er nok værd at tage imod, da den kan blive en kilde til umådelig inspiration for modtageren.
Rembrandt har ved siden af Matthæus malet en for denne usynlig skikkelse, en engel eller en genius, hvoraf beskueren ser det åndfulde ansigt. Denne skikkelse lægger hånden på evangelistens skulder og hvisker fortroligt i hans øre. Der er en ophøjet ro over dette billede, en egen intim atmosfære, der netop kan udtrykkes med ordet "lønkammer". Det er ikke bønnen, vi oplever, men bønhørelsen, svaret på apostelens brændende ønske om at være redskab for guddommelige kræfter. Hans kloge ansigtstræk er anspændt i et intenst lyttende udtryk. Man føler, hvor han koncentrerer sig om at fastholde det, der i dette nu som en levende strøm sætter hans sind i bevægelse, om at forme det i ord og prente dem, så andre kan få del deri. Ord, der for andre kan være som indgangsporte til den højere virkelighed, han i et glimt fornemmer i sig og omkring sig.
 

Rembrandt (1606-69)
 
Fantasi
"Det er et meget smukt billede" vil de fleste sige, men mange vil måske tilføje: "men det er jo blot fantasi og ikke virkelighed". Begrebet fantasi står for mange udelukkende som en flugt fra virkeligheden, dagdrømmerier, luftkasteller og psykopatiske tilbøjeligheder. Ganske vist findes der slet ikke så få dagdrømmere og psykopater, ulykkelige, mere eller mindre sindssyge mennesker, men der findes mindst lige så mange, der lider af en form for sindssyge, som består i mangel på fantasi. De, der lider af denne sygdom, er også ulykkelige. Måske er de ikke så stærkt repræsenteret på sindssygeanstalter som de førstnævnte, de lever rundt omkring i vidt forskellige miljøer som desillusionerede, hårde og kolde "realister", for hvem livet er gråt, og som gør, hvad de kan for også at gøre det gråt for andre. Både de alt for følelsesfulde fantaster og de "hårdkogte" realister er syge mennesker, hvis sygdom består i for meget – utøjlet – eller for lidt fantasi – ligesom der er mennesker, der har for få eller for mange af visse vitaminer.
Fantasien og videnskaben
Det er en ret udbredt opfattelse, at inspiration og fantasi kun har hjemme i kunstens verden og f.eks. ikke kan have noget med videnskab gøre. Man tænker ikke på, at fantasien har været en absolut nødvendig faktor ved opdagelsen af det, vi nu kalder "virkelighed". Det moderne videnskabelige verdensbillede var aldrig blevet til uden kunstnerisk skabende fantasi, der er en evne til at sætte detaljer sammen med sans for deres indbyrdes forhold og spændingstilstand og for den organiske helhed, der bliver resultatet. Kunst og videnskab nærmer sig i vore dage hinanden som aldrig før i menneskeheden historie. De er begge stærkt på vej mod samme mål, som er livskunstens mentale sfære, hvor videnskab er kunst og kunsten videnskab. Både kunstens og videnskabens udøvere gør, hver på sin måde, opdagelser i det universelt organiske og må til tider give fantasien frie tøjler, men hele tiden overvåge den med den logiske dømmekraft og stramme tøjlerne, hvis den truer med at løbe løbsk.
Albert Einstein, om hvem Havelock Ellis meget rammende siger, at han ikke kan henregnes til "den strenge sekt, der påstår, at al virkelig videnskab er nøjagtig måling", udtalte engang ved en fest for en stor fysiker:
"Jeg er enig med Schopenhauer i, at et af de stærkeste motiver, der tiltrækker folk til videnskab og kunst, er længslen efter at slippe ud af dagliglivet med dets pinlige grovhed og trøstesløse tarvelighed og at afkaste deres egne, stadigt skiftende ønskers lænker. Den driver dem, der har en større følsomhed, ud af deres egen tilværelse ind i en verden af objektiv opfattelse og forståelse. Det er en drivkraft af lignende art som den, der driver mennesker fra byernes larm og forvirring til fredelige højder i bjergene, hvorfra de synes at have udsigt til evigheden. Forbundet med dette negative motiv er det positive motiv, der driver menneskene til at søge en simplificeret, sammenhængende verdensanskuelse, der passer til deres egen natur og behersker verden ved at erstatte den med dette billede. Maleren, digteren, filosoffen og videnskabsmanden gør allesammen dette, hver på sin måde".
 

Rembrandt: Apostelen Matthæus skriver på sit evangelium
 
Disse ord kunne lige så godt være udtalt af en kunster – og er det egentlig også, da man må hævde, at Einstein inden for sit virkefelt arbejder med den kunstneriske skabeevne og helhedssans som drivkraft. Der ligner han mange af sine store forgængere, bl.a. astronomen Kepler fra det syttende århundrede, hvem vi for en stor del kan takke for den videnskabelige opfattelse af vort univers. Han var en uhyre tålmodig, omhyggelig, flittig og nøjagtig forsker, men samtidig besad han den mest overdådige indbildningskraft, uden hvilken han aldrig havde turdet bryde ud fra de traditioner og forudfattede meninger, der havde behersket astronomien i årtusinder.
En "materialisation"
Forskerens arbejde er nok undersøgelser, målinger og matematiske beregninger, men også han modtager (hvis han da ikke tilhører den af Havelock Ellis omtalte "sekt") inspiration og ideer til at søge nye veje og nye metoder i sin udforskning af livet. Videnskabens "evangelium" definerede professor Linderstrøm-Lang for nogen tid siden i radioen som "det glade budskab, at vi ingenting ved i sammenligning med, hvad vi engang skal vide". Videnskabens "evangelister" modtager ligesåvel som den af Rembrandt fremstillede "Matthæus", som kunstneren i sit atelier eller i naturen, som filosoffen i sit studerekammer og som millioner af mere "almindelige", men søgende mennesker inspiration fra "skjulte kilder". "Lønkammeret" er ikke et sted, men en tilstand, den tilstand, hvor man uselvisk optaget af søgen efter sandhed, skønhed og harmoni, er opfyldt af et brændende ønske om at kunne gøre en indsats til gavn for helheden. Det er bøn, enten den så er direkte formuleret eller ej, og den vil blive hørt! Men man må ikke glemme de to faktorer i dette sammenspil, der hedder ydmyghed og tålmodighed, og endelig det, der skal virke, for at der bliver et for andre tilgængeligt resultat af inspirationen, evnen til at skabe, til at give ideerne form ved hjælp af vor intelligens og tekniske formåen.
Inspirationstilstanden og den efterfølgende skabelsesproces er faktisk en "materialisation", der finder sted, hvor vi er "medier", dog ikke i almindelig spiritistisk forstand (hvor mediets egen dagsbevidste medvirken jo netop skal bortelimineres), men på en sådan måde, at de åndelige impulser, der rammer vor bevidsthed, ved vort intenst koncentrerede arbejde får form i fysisk materie. Fra at være skabninger er vi ved at avancere til medskabere.
Før jeg går nærmere ind på dette problem, vil jeg prøve at belyse inspirationen gennem et par udtalelser af mennesker, der ikke blot taler om tilstandens salighed, men også i nogen grad giver en karakteristik af den.
Beretninger om inspiration
Ét lader til at være fælles for disse beretninger, man føler, at der "kommer noget til én". Goethe siger derom:
"I sådanne tilfælde er mennesket ofte at betragte som redskab for en højere verdensstyrelse, som et kar, der er fundet værdigt til at tage imod fra de guddommelige kilder. Jeg siger dette med tanke på, hvor ofte en eneste ide har givet århundreder en anden skikkelse, og hvordan enkelte mennesker gennem det, der er udgået fra dem, har påtrykt en tidsalder et præg, som endnu er føleligt og har virket velgørende på følgende slægter".
Man bruger af og til udtrykket: "henrykkelsestilstand" om inspirationen, hvilket også er en god karakteristik, da den inspirerede oftest føler sig "henrykket" til en oplevelsestilstand uden for tid og rum. Således ved vi om Mozart, at når han inspireredes til det, der blev hans vidunderlige kompositioner, "hørte" han dem, men ikke som vi, når vi hører musik, som noget, der forløber i tiden. Han skriver i et brev:
"Ej heller hører jeg i min fantasi de enkelte afsnit efter hinanden, jeg hører dem ligesom alle under ét. – Hvad det er for en fryd, kan jeg ikke udsige"!
Mange er de, der føler, at denne stærke sjælelige spændingstilstand til trods for den salighedsfornemmelse, den medfører, er af en sådan natur, at den truer med at sprænge hjernecellerne.
"Hvis den tilstand af legeme og sjæl, vi kalder inspiration, varede længe uden afbrydelse, ville ingen kunstner overleve det", siger Tjaikovskij.
Det er, som om han fornemmer, at menneskets "modtager- og afsenderapparat" ikke er fint nok, er et instrument, der kun til tider er "stemt", så "sfærernes musik" kan tone igennem det – og da kun for en lille stund.
Det hænder også ofte, at den, der følte inspirationen, og som måske af andre betragtes som et geni, synes, at det, han formåede at udtrykke, er så ringe i forhold til, hvad han oplevede, da inspirationens "indlysende" klarhed gennemstrømmede ham. "Jeg ser mine døde ord – og det, jeg følte, var måske en anelse om livet – om Guds åndedrag"! udbryder Sigbjørn Obstfelder. "Hvad skal jeg sige – mine ord vil ikke meget sige –" klager Brorson i en af vore smukkeste gamle salmer. Samtidig med, at den inspirerede ved, at "det, der kom til ham", ikke var hans eget, ser han, at hans eget, dvs. den form, han formåede at give det, kun er en skygge i forhold til det strålende lys, han oplevede.
Kan man blive inspireret, når man vil? Hvis det er en utålmodig vilje, der ligger bagved, ønsket om at høre sig selv tale eller trangen til at sige til andre: "Det har jeg lavet", til at brillere, blive berømt osv., må svaret blive: Absolut nej! Resultatet kan allerhøjst blive overfladisk raffineret kunstfærdighed, hvis der er teknisk dygtighed til stede. Den såkaldte kunstner taler da nok igennem sit væsen, ja, han råber måske, men han "siger" ikke noget. Vil man opleve inspirationen, må man først ville betingelserne: ydmyghed og tålmodighed, og vil man give den til andre, må man stadig arbejde på at udvikle sine skabende evner.
"Jeg kan ikke vælge det værdifulde, det værdifulde vælger mig," siger Tagore. "Det værdifulde" fandt ham nemlig åben, for en stund "ren af hjertet", og derfor i stand til at blive dets redskab. Men heller ikke denne store indiske digter var tilfreds med det, han kunne give. Han vidste, at først "når alle mit livs strenge bliver stemte, min mester, da vil enhver af dine berøringer udløse kærlighedsmusik".
Også en dansk digter, Paul la Cour, har i koncentreret form udtrykt sin viden om inspirationens betingelser: "Gå til side! Du skygger med dig selv for det, der er sandt. – Seeren er ham, der glemte sig selv og blev til".
En "centralogi"
Vi ser, at de mest analyserende og inspirerede udtalelser om inspirationens væsen kan sige noget om, hvordan tankerne på en eller anden måde eksisterer i forvejen og kommer til den modtagelige. De kan også sige noget om de bedste, eller rettere eneste betingelser for at opnå denne tilstand, om den mærkeligt tid- og rumløse oplevelse, den er, og samtidig om den almagt, man føler, når man vil udtrykke det, man oplever. Men hvor kommer inspirationen fra? Skal vi til igen at tro på usynlige overnaturlige væsener? Tilbage til gamle tiders overtro?
"Vi mangler," siger den svenske forfatter Harry Martinson, "en videnskab, en centralogi, hvorfra man skulle kunne overse alt, hvad der sker". Gennem en sådan "centralogi" ville man naturligvis også have overblik over inspirationens natur. "Centralogien" mangler dog ikke, men den kendes endnu kun af forholdsvis få. Martinus analyser er en sådan videnskab, som bl.a. også afslører inspirationens dybeste årsager og "teknik". "Med hvilken autoritet", vil man måske spørge. Med den autoritet, som selvoplevelsen giver, og i dette tilfælde hverken ensidigt intelligens- eller følelsesbetonet, men med lige hensyn til begge disse bevidsthedskategorier.
Martinus åndsvidenskab er en naturlig forlængelse af den fysiske videnskab, en forlængelse, som det snart vil vise sig ikke kan undværes, når man vil trænge dybere ind i den virkelighed, der omgiver os. Den fysiske videnskab har nået et stadium, hvor man ikke kan komme videre ad de gamle veje. "Hvorledes det hele er sat i gang, hvorledes det inderst inde dirigeres, vil altid forblive skjult for os, fordi vi ikke kan sætte os uden for selve den tilværelse, som vi på én gang iagttager og er bundet uløseligt ind i." Således har for nylig professor H. V. Brøndsted udtalt sig. Han tænker ikke på begrebet inspiration, som vel ikke "løser" os fra den tilværelse, hvortil vi er bundet, men dog i nogen grad "slækker båndene" og derfor giver et større overblik.
Inspirationen som livsfornyelse
Til nye forskningsresultater af fundamental betydning kan vi kun komme ved inspirationens hjælp, og Martinus analyser er en kilde til inspiration. Han siger ikke: "Tro, hvad jeg siger", men: "prøv, om det er sandt, hvad jeg siger". Foruden de værdifulde analyser af åndens og stoffets verden rummer Martinus værk en appel til alle mennesker om at tænke selv og ved bevidst selvkontrol og ydmyghed at opnå den sindets modtagelighed, der kan muliggøre inspirationens (intuitionsenergiens) indtrængen i den enkeltes bevidsthed. Alt for mange mennesker "opgiver ånden" længe før, de dør. "Lys over land, der er det, vi vil", skrev L.P. Jacobsen, og det er efterhånden blevet et folkeligt slagord, man bruger uden at tænke på, at det angår en selv. Det "lys", der er tale om, er åndens lys, inspirationens lysende indslag i stadig flere menneskesind og dens virkninger i form af intellektuel skabelse og, hvad der i øjeblikket ser ud til at være det vigtigste, skabelsen af en højere gennemsnitsmoral. En moral baseret på kendskab til livets love er det, menneskeheden trænger til, baseret ikke blot på kendskab til fysiske love, men også til dem, der gør sig gældende i den verden, der består af "stråler og bølger", vort eget sjæleliv. Et sådant kendskab vil medføre en mere bevidst vekselvirkning med omgivelserne inden for de to variationer af vekselvirkning, vort nuværende liv giver os: vort udadvendte livs vekselvirkning med andre levende væsener og "lønkammerets" oplevelse alene med den usynlige, til hvem vi kan sige: "Du, som er i himlene –".
Martinus verdensbillede
I Martinus verdensbillede møder vi Guddommen som mangfoldigheden, dvs. som naturen fra atom- til mælkevejssystemer, fra mineral til menneske, som det universelt organiske, hvori vi "lever, røres og er". Men vi møder også Gud som enheden, og det er netop i "lønkammeret", hvor vi er ene med ham, fordi vi ikke dér ser de organer og sanseredskaber, han benytter sig af (de usynlige væsener), og som vi heller ikke skal henvende os til, derfor ordet "du". De usynlige væsener er lige så naturlige som vi. Stråle- og bølgeverdenen, som vi har som indreverden, har de blot som en ydreverden, men da begge parter har den, er det også muligt at komme "på bølgelængde". De usynlige væsener, der her er tale om, har en bevidsthedsindstilling koncentreret i ordene "ske din vilje" og en højt udviklet skabende evne. Jo mere vi indstiller vor bevidsthed netop på det, denne sætning udtrykker og samtidig arbejder på vore evners vækst, er også vi for jordens og menneskehedens fremtid. Det er, som den store engelske biolog Julian Huxley udtrykker det: "Mennesket kan ved hjælp af sin skabende evne og sine moralske principper gøre en etisk indsats i den kosmiske proces – deri ligger menneskets storhed, men også dets uendelige ansvar. For nu er mennesket blevet den faktor, hvorigennem evolutionen må udfolde sine videre muligheder. "
Vi må tilstræbe at gøre vor vekselvirkning både med den synlige og usynlige verden rigere og dybere. Det rigtige menneske, som skal fødes i os, ernæres ved en dybere erkendelse af livskilderne, vi fornyes, og omverdenen fornyes for vore sanser. Sindet åbnes for nye, guddommelige opgaver, og vort gudsbegreb vokser fra tro til erkendelse og oplevelse.
En sådan indstilling er nødvendig for at bygge en ny verden op, den vil bringe ikke blot "lys over land", men lys over verden. For inspirationens mange små lysende flammer må menneskehedens mentale skygger vige.