Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1994/8 side 143
 
Stjernesymbolet
 
Kristi genkomst – talsmandens komme
 
af Martinus
 
Denne artikel er en bearbejdelse af den tale, som Martinus holdt på sin fødselsdag den 11.08.79 på Hotel Sheraton for ca. 500 tilhørere. Foredraget er hans tredjesidste offentlige foredrag. Martinus gav ikke selv sit foredrag en titel. I et foredrag kan han ikke gå i detaljer med alle berørte emner, og i litteraturhenvisningerne er der derfor anført forslag til uddybende studier. Titelforslag, stykoverskrifter og bearbejdelse er foretaget af Ole Therkelsen. Bearbejdelsen er godkendt af rådet.
 
Talsmanden den hellige ånd og Det Tredie Testamente
Vi lever i tiden for Kristi genkomst. Kristi genkomst betyder ikke, at Kristus eller en mand skal komme og prædike. Det er der så mange, der gør. Hvem ville tro på sådan en mand? – Det, der er tale om, er en fortsættelse af den verdenskultur, som Kristus lagde grunden til med sin korsfæstelse og sine guddommelige ord. Han led korsfæstelsen for at vise toppunktet af det, menneskene skal nå, og han sagde: "Du skal elske din næste som dig selv og elske Gud over alle ting". Det kunne kun udtrykkes som dogmer og ikke gives som en videnskabelig forklaring, fordi den store part af menneskene jo på den tid hverken kunne læse eller skrive. Kristus sagde: "Jeg har endnu meget at sige jer, men I kan ikke bære det nu." – "Men talsmanden den hellige ånd, som Faderen vil sende i mit navn, den skal lære jer alle ting og minde jer om alle ting, som jeg har sagt jer." – "Den skal herliggøre mig, for den skal tage af mit og forkynde jer. Alt, hvad Faderen har, er mit, derfor sagde jeg, at den skal tage af mit og forkynde jer."
Hvad er da "talsmanden den hellige ånd"? – Den er en videnskab, der skulle bringes til menneskene. [1] Ånd er bevidsthed. Bevidsthed er det samme som oplevelser, erfaringer, viden og kendsgerninger. Ånd er med andre ord videnskab. Der skulle altså opstå en videnskab i verden, som skulle lære menneskene det, som Kristus ikke kunne fortælle, og det blev bebudet til senere tider. Denne tid er kommet, og nu har jeg myndighed til at sige, at Det Tredie Testamente er "talsmanden den hellige ånd".
De sidste tider
Kristus fortalte også, at der skulle være meget mørke ved den tid, han kom tilbage.[2] Når denne kristusbevidstheden eller den hellige ånd kom til verden, skulle "djævelen rase". "Mørket" skulle kulminere. Dette "mørke" eller dette "ragnarok" havde menneskene ikke oplevet, dengang han var på jorden. Men nu har de oplevet det, for ragnarok er allerede begyndt med de verdenskrige, der er gået hen over jorden, og som ikke er færdige. Inden så længe kommer der en kolossal kulmination.
Uden dette mørke ville man ikke kunne få de erfaringer, der skal til for at lære, at man skal tilgive, og at man skal elske sin næste. Man kunne så spørge: "Hvorfor skal det være så slemt? – Kunne det ikke være noget mindre?" – Det kunne nok være noget mindre, men så ville menneskene også være mindre begavede. De skal være guder. Menneskene skal nå frem til at være "almægtige, alvidende og alkærlige", for de skal jo blive i "Guds billede". Kristus siger selv: "Mig er given al magten i himlen og på jorden". Han var modellen på det færdige menneske. Det er målet.
Vi skal bort fra dogmerne om "djævelen" og "fortabelsen"
Der er mange mennesker, der siger til mig: "Hvorfor skal der være så meget mørke i verden? – Det kan da ikke rigtig tyde på, at der er nogen Gud til". Det betyder netop, at der er en Gud til. Vi skal bort fra dette med "djævelen", "fortabelse" osv. Det er fortalt til en menneskehed, som ikke havde intellektualitet eller intelligens til at kunne forstå. Det måtte siges, ligesom man siger til det lille barn: "Hvis du ikke er sød, så kommer bussemanden!" – Sådan fik menneskene fortalt: "Hvis du ikke er sød, så kommer du til helvede!" – Det lærte jeg, da jeg gik til præst. Han sagde oven i købet, at det lille barn, der ikke blev døbt, gik lige til helvede. Han sagde også, at der altid var nogen forbandelse ved "uægte børn". Men der har været en god "forbandelse" ved mig, det "uægte" jeg har, har jeg været godt tilfreds med.
Alle bevægelser og vibrationer er udtryk for, at "Gud skaber bevidsthed"
Det største ord i Bibelen er der, hvor man lader Gud sige: "Lad os gøre et menneske i vort billede efter vor lignelse". Det er det, der sker i hele universet. Verden er i kolossal bevægelse, og alle disse vibrationer og bevægelser er udtryk for, at Gud skaber bevidsthed. Videnskaben forklarer, at alting er vibrationer og bevægelser. Selv hvis vi forstørrer de faste stoffer op, vil vi se, at alt bevæger sig, og at alle disse bevægelser er logiske. Overalt er der skabelse, og vi ser, at denne skabelse er umådelig logisk og fuldkommen. Er ikke vore øjne meget fuldkomne? – Er ikke vort lungesystem, når vi da ikke selv ødelægger det, fuldkomment? – Er det ikke meget logisk, at kloakken er placeret bagude og ikke under næsen? – Alle vegne er det logisk, og det viser, at der er bevidsthed bag ved det hele.
Erfaringer kan overføres fra liv til liv. Skabelsen i Guds billede
I Bibelen og gennem profeterne har menneskene fået fortalt, at de skulle være gode og kærlige og afholde sig fra at gøre det onde, men det var netop det, de ikke kunne. Det skulle nemlig blive til selvoplevet viden, og dertil går der mange liv. Hvad kan et menneske lære i et liv, når et barn kan dø i fødslen, når det er to, fem eller ti år, når det kan dø i alle aldre? – Er de mennesker, der dør så tidligt, udelukket fra at blive "frelst"? – Hvor kommer de hen? – De får jo ikke tid til at lære at elske deres næste.
På det fysiske plan eksisterer der ikke noget som helst liv. Vore fysiske kroppe er redskaber, og et enkelt liv svarer kun til et redskabs levetid. Kroppene bliver slidt op akkurat som andre ting, der bliver brugt som redskaber. Troen på ét liv kan ikke forklare mørkets nødvendighed, men når vi har flere liv, kan vi se betydningen af, at vi har oplevet "mørket". Vi kan tage vore erfaringer med fra det ene liv til det andet. Der er mange liv, hvor vi skal lære af vore fejltagelser. Fejltagelserne giver forstand. De giver evne til at undgå fejltagelserne, og det er denne evne, der er beskrevet som "den hellige ånd". Det er videnskaben om, hvad der sker, når man ikke følger verdenslogikken og ikke er alkærlig.
Ser vi på de børn, der bliver født, ser vi, at nogle er længere fremme og mere kærlige end andre, og det viser netop, at de alle er under skabelse. Vi er alle ved at blive skabt i "Guds billede", og det gælder om at blive bevidst i denne Guds skabelse af os, for så kan vi selv hjælpe Gud. Gud skal skære af, høvle og file for at vænne os af med vore onde vaner og tilbøjeligheder. Men når vi selv bliver bevidst i dem, kan vi bevidst arbejde med på vor egen udvikling, og så går det hurtigt. Guds mål med udviklingen er alkærligheden, det er "skabelsen i Guds billede". "Guds billede" eller "Guds væremåde" er alkærligheden.
I kraft af en poludvikling når mennesket frem til den guddommelige tilstand alkærligheden
Alkærligheden er en guddommelig tilstand. Det er ikke den kærlighed, der kommer til udtryk i parringsakten hos dyrene og de ufærdige mennesker. Det er ganske vist Guds åbenbaring på de primitive stadier, men hvordan skulle Gud ellers åbenbare sig i dyreriget? –
I ethvert levende væsen er der to poler, den "maskuline pol" og den "feminine pol". I Bibelen står der, at Gud skabte Eva, og det vil sige, at engang i planteriget stagnerede den ene pol i væsenerne og den anden fortsatte. I nogle stagnerede den feminine pol, og den maskuline voksede, og det blev til "hanvæsener". I nogle skete det modsatte, og så blev det til "hunvæsener". Parringsakten mellem de to køns væsener er nødvendig for at skabe de mange kroppe, der skal til for at blive udviklet til "Guds billede".
Når mennesket bliver fri af parringsakten og af at skulle fødes og dø, har det ikke længere forelskelsessorger og alle de bekymringer, som det skaber. Nu ser vi, hvordan ægteskabet er ved at gå i opløsning, og hvordan mennesket er ved at blive forandret. Når det skal blive "almægtig", kan det ikke blive ved med at være et pattedyr. Det må derfor blive til et andet væsen, og vi ser, at det er ved at blive forvandlet til et "dobbeltpolet" væsen.[3]
Det "dobbeltpolede" eller "homoseksuelle" har ikke været forstået, især på Moses' tid forstod man det ikke.[4] Men nu begynder man at forstå, at det "homoseksuelle" er noget, der er i alle mennesker.
Verden har "baglæns logik"
Verdensaltet eksisterer under en bestemt logik, og den skal alle ting nå frem til at være i kontakt med. Denne logik er alkærligheden. Men der, hvor man går den modsatte vej og laver en lang logisk tankerække, der ender med ulykker og lidelser for menneskene, kalder jeg det "baglæns logik". Menneskene laver store logiske planer, de bygger atomværker, de laver så meget, der er mægtig logisk. Men verden er i dag langt nede, fordi den har "baglæns logik". Den logik holder ikke, når den møder "verdenslogikken", så er det, at tyven eller morderen bliver opdaget. Så er det, at det hele bliver opdaget, for alting skal ende i "verdenslogikken".
Den tredje verdenskrig.
Forsvaret er menneskehedens største svøbe. Menneskene tror, at de kan redde sig med forsvar. De har kapløb om at lave forsvaret så nederdrægtigt, så pinagtigt, så djævelsk og så ødelæggende som muligt. Det kan man ikke bebrejde dem, det hører med til deres natur. Men det er blevet deres værste "svøbe", og det skulle det også blive. Igennem de forrige krige med alle disse koncentrationslejre har menneskene set forfærdelige grusomheder. Men det er ikke forbi. Nu er det kommet dertil, at der kommer en udløsning i form af et stort ragnarok. Jeg har hele tiden haft den opfattelse, at det måske nok kom ved århundredskiftet, men det kan jo komme før, det kan også komme senere. Det vil komme til voldsomme udbrud, mange stærke udbrud og megen udslettelse. Men der bliver også sat meget store kræfter i gang fra den guddommelige bevidstheds side for at hjælpe menneskene. Der er vældige kristuskræfter i gang for at hjælpe med til, at atomkræfterne ikke kommer til at ødelægge jorden.
Vi bor på et dejligt sted. Skandinaverne og deres naboer bor på verdens bedste steder, men selvfølgelig kan vi ikke undgå at komme til at mærke virkningerne af krigen.
Dette ragnarok giver en bekræftelse på "den hellige ånd", der viser, at man skal ikke forsvare sig. Ragnarok viser "den hellige ånds" visdom og videnskab, og derefter vil fremtiden blive bygget op.
Krigen vil gøre verden international. Den nye verdenskultur
Man må bort fra at forsvare sig. Når en mand har begået et mord, så bliver han halshugget og dræbt af staten, og så har man lavet to mord. Sådan er det hele vejen igennem, hævn følger på hævn, mord følger på mord. Menneskene laver ulykker, og verden bliver nu lavet om til dette store ragnarok. Det er allerede så stort, at man ikke kan undgå at se, at forsvaret er menneskenes største svøbe og ulykke.
Krigen vil gøre verden international og bevirke, at den får en fælles overhøjhed. Vi ser nu, hvordan det hele er blevet så internationalt ved menneskenes forretningsverden, ved eksport og import osv. Men det er også Guds mening, det er Guds plan, at det skal blive til "én verden". Menneskene kan godt stritte imod, men det hjælper ikke.
Fremtidens kultur vil blive en "tilgivelseskultur" eller "kristuskultur", mens den nuværende er en "hævnkultur" eller "straffekultur". Man kan ikke lige med det samme sige til folk: "I skal tilgive alt!" – Det er de ikke udviklet til, men de kan begynde at øve sig i at tilgive og tænke kærligere. Vejen til det evige lys går igennem kærligheden til dem, vi ikke kan lide. Vi kan sagtens holde af dem, der holder af os, men dem der ikke kan lide os, skal vi også holde af. Derved ophører mørket i verden, derved udrydder vi alt det onde.
Efterhånden vil menneskene derigennem nå frem til det, jeg har skrevet i Livets Bog, 4. kap. om "Et internationalt verdensrige under skabelse", og det vil være porten ind til et højere rige, som Kristus kalder "himmeriges rige". Da vil kristendommen blive et verdensrige. Men dette guddommelige verdensrige vil menneskene først nå, når de er blevet "kristusvæsener", og det varer endnu mange liv, før mennesket opnår "kristusbevidsthed". Da skal de kunne lade sig korsfæste ligesom han, og midt i deres lidelser bede for de fjender, der har påført dem lidelserne. De skal ikke bare gøre det, de skal af hjertet føle: "Bare han kunne blive fri for at få straf!" – Det var det, Kristus viste på korset, og derved viste han det, der skal blive det bærende i den nye kultur.
Alle får et dejligt ophold på det åndelige plan mellem de fysiske liv
Det koster mange kroppe at blive udviklet, og ser vi ikke netop i dag, at mange kroppe bliver ødelagt? – Skyder man ikke ned med stor rutine? – Læser vi ikke i aviserne om vældige drab, mord, henrettelser og bomber, der kastes ned imellem mennesker på gader og stræder? – Menneskene skal igennem meget for at lære at forstå, hvad de skal gøre, og hvad de ikke skal gøre.
Når menneskene nu oplever så mange ubehagelige og forfærdelige ting, er det da dejligt, at de imellem livene får en skøn oplevelse inde på det åndelige plan. Der kan man ikke udvikle sig, og der skal man ikke arbejde for føden. Der kan man derimod underholde sig med den begavelse og de erindringer, man har. Der kan man fremstille tingene i åndelig materie, der direkte lystrer tanken. Når man vil skabe på det fysiske plan, må man høvle, save, banke og slå, men på det åndelige plan sker det på tankens bud. Det, man har lært på det fysiske plan, kan man udfolde på det åndelige plan. Der får man en dejlig tid i forhold til det fysiske liv, man har levet. Hvis man dør som barn eller ung, har man ikke så lang tid inde på det åndelige plan. Soldater fra verdenskrigene kan komme igen allerede efter fem år, men gamle mennesker, der har mange erindringer, får et langt ophold inde på det åndelige plan. Der viser erindringerne sig i guldkopier og resulterer i dejlige, behagelige oplevelser og glædesbefordrende tilstande.
Forgården eller skærsildszonen
Oplevelserne i forgården eller mellemtilstanden er præget af de tanker og følelser, som menneskene havde, før de gik bort fra det fysiske plan. Hvis deres virksomhed har været egoistisk betonet, og deres bevidsthed næsten udelukkende har været koncentreret på den fysiske verden, kan overgangen til det åndelige plan blive noget besværlig.[5] I denne forgårdstilværelse, hvor de bliver modtaget af skytsengle, ser de endnu sig selv med kroppe. De tror ikke, de er på det åndelige plan, de tror, de er fysiske. Nogle er meget vrede: "Tag og pas jer selv! – Vi skal nok klare det selv!" – Mennesker på det vågne plan, f.eks. drankere, stofmisbrugere, abnorme og afsporede mennesker, kan blive besatte af ånder fra dette forgårdsstadium.[6] Men efterhånden begynder disse jordbundne ånder at opdage, at der er ingen solskin, der er et gråt lys, der er ingen fuglesang, der er ingen blomster. De møder kun mennesker med akkurat samme karakter, og så begynder de at tænke, hvad er det da for en tilværelse? – Er man kommet i helvede? – De begynder at blive bange, og så bliver de modtagelige, så skytsenglene kan komme til at hjælpe. Hvis man har gjort noget mørkt eller kedeligt, er det godt at få det gjort godt igen, inden man dør. Men selv om man dør med det, vil man få hjælp fra skytsenglene, hvis man fortryder og bliver ked af det. Men hvis man er hård og brutal, kan det godt vare længe, måske flere år, inden man beder om hjælp.
Skytsenglene suggerer alt det mørke bort
Skytsengle er ikke engle med vinger, men det kan være meget højt udviklede mennesker, der midlertidigt er diskarneret. Menneskene bliver hjulpet af skytsenglene, ved at de får suggereret alt det mørke bort, så de får lejlighed til at komme ind i det lyse miljø, der hører til deres plan. En meget primitiv bølle, der har været hård ved mennesker, har måske kærtegnet en lille hund, som han var glad for. Denne kærlighed giver ham adgang til at komme ind på lysplanet og opleve den herlighed, der passer til dette miljø. Sådan har vi alle hver især vort miljø.
Efterhånden som man udvikler sig på det jordiske plan, kommer man ind i et højere og højere miljø på det åndelige plan, indtil man kommer ind på det endelige plan, hvor man har kosmisk bevidsthed. Til sidst behøver man ikke at fødes af kvinder. Man kommer til verden ved materialisation og forsvinder ved dematerialisation.[7] Men den tid ligger endnu et stykke borte for menneskene.
"Fødsel ét" og "fødsel to"
Vi skal bort fra at bruge ordet "døden". "Døden" eksisterer ikke, det er bare overgangen fra det fysiske til det åndelige plan. Det er ikke så godt at tale om "døden", fordi det suggerer. Når folk snakker om "døden" og kalder det "døden", så tror de jo stadig på "døden". Derfor må man give det et navn, der svarer til virkeligheden. Når det lille barn kommer til verden, er det en fødsel fra det åndelige plan til det fysiske. Når man dør, går man her fra dette arbejdsplan og fødes ind på det åndelige plan. Der er således to fødsler, den første kalder jeg "fødsel ét" og den anden "fødsel to", og det vil blive fremtidens betegnelser i åndsvidenskaben. Om nogle generationer vil børnene spørge: "Hvad var det der med "døden"? – Hvad var det for noget"? – "Ja, dengang troede folk, at de døde, når de kom af med kroppen", vil man svare.
Bønnen er en stor kraftkilde
De behøver ikke at være bange, der er ingen død. Der kommer et stort ragnarok, men der har De adgang til at sende Deres tanker imod Guddommen. De har en vældig kraft i at sende Deres tanke til Guddommen. De kan bede, når der er noget, De ikke forstår eller gerne vil have hjælp til. De kan få en vældig hjælp, hvis De beder til Gud, og De behøver ikke at tro på "bøn". Selv om De ikke tror på bønnen, så bed alligevel. De, der hører bønnen, er ikke så smålige, at de siger: "Kan du komme ned på knæ!" – Gud er ikke den slavefoged, som menneskene har ment. Det er heller ikke af "nåde", at vi skal blive "frelst". Vi skal selv udvikle vor bevidsthed. Man kan ikke give menneskene en fuldkommen bevidsthed af "nåde". Hvorfor skulle man give noget af "nåde"? – Så skulle Gud have slaver lige som i gamle dage, hvor underklassen eller slaverne var undergivet de store matadorer, der af nåde kunne fritage dem fra straf. Men det hører ikke hjemme i den moderne intellektuelle, kristne verden.
Fra jeg var barn, og helt indtil jeg nåede den kosmiske tilstand, tænkte jeg, når der var et problem: "Mon Kristus kunne gøre det"? – Da havde jeg en evne til at føle, om han kunne eller ikke kunne. Hvis der var noget, der sagde: "Nej, det kunne han ikke gøre", så gjorde jeg det ikke. Men hvis jeg fik en impuls: "Jo, det kunne han godt", så gjorde jeg det. På denne måde blev jeg så at sige opdraget.
Som sagt kommer der et ragnarok, og da synes jeg, at De skal bede til Gud. Kristus siger også, at man bør "altid bede og ikke blive træt". Det lyder måske underligt, fordi man er kommet helt bort fra det religiøse. Bønnen er den eneste store kraft, der kan hjælpe, og den vil man ikke høre tale om, men derimod tager man atomkraften i anvendelse.
Jorden saboteres med atomkraft, og ophobningen af affaldet er som en forstoppelse i dens organisme
Med atomkraften har man ødelagt meget. Der er verden kommet ud i noget forkert, som må rettes af højere kræfter. Man har sprængt atomkernen, og det skulle man aldrig have gjort. Da begyndte man at sabotere jorden.[8] Da blev jorden faktisk "mikrosyg", dvs. syg i sit indre. Det viser sig nu, at de kræfter, man bruger, er så skrækkelige, ødelæggende og dødbringende. Der findes en mængde atomaffald, og det kan ikke gå over i kredsløbet. Jorden er en levende organisme lige som vi. Alt det, der er inde i os, skal blive til afføring og gå over i kredsløbet. Menneskene har bremset noget, så affaldet ophobes, og atomkraften strømmer ud.
Atomkraft og kræftsygdomme
Atomkraften er så voldsom, så kolossal, så gigantisk i forhold til et menneskes kraft! – Denne kraft er en evne, der giver liv, den er helbredende og livgivende for kloden. Den er "makrokosmisk livskraft". Vi har noget lignende i os, som jeg kalder "mellemkosmisk livskraft".[9]
Denne atomkraft er sluppet ud og laver "kræft" i celler inde i jordbevidstheden, dvs. i menneskene. Når menneskene får noget af den ind i sig, bevirker den, at cellerne vokser over al evne. De får en kraft, en så kolossal vækstkraft, at der bliver dannet svulster. Det er den dybeste og inderste forklaring af "kræft". Der kan opstå mange andre kræftsygdomme, men de er ikke så farlige. Den virkelig generende kræft kommer af, at man har brækket løs på jordens indre livskraft, som skulle være jordens livskraft alene og ikke menneskenes. Vi har vores egen livskraft, der helbreder vore sår osv. Menneskene kan helbrede nogle kræftsygdomme, men denne virkelige dybeste kræft kan de ikke eller kun meget vanskeligt helbrede.
En ny energi. Fremtidens nye kraft er analog med hjertets kraft
Menneskene kan ikke ordne det selv, men det tror de, og de bygger videre, de bygger stadig atomværker, og derfor må åndelige væsener nu være med til at hjælpe. Menneskene forstår ikke, at de vil få en ny kraft, der er analog med hjertet eller pulsen. Vi får jo vor kraft fra vort hjerte. Hvad er det, der får hjertet til at banke? – Det er ild og kulde. Derfor har vi en temperatur på 37 grader. Det er i balancen mellem ild og kulde, at der kan opstå en kraft. Hvis man kan bringe ild og kulde i en sådan harmonisk balance kan man lave en ny kraft. Den kan gå ved is og vand. Men det kan jeg ikke røbe, og jeg har heller ikke selv studeret den slags. Men intuitivt har jeg allerede set, at den kan blive fremtidens kraft. Hvorfor skulle menneskene ikke også kunne finde den kraft, som hjertet har?
Den højeste mentale træning. Kosmisk bevidsthed
Menneskene er meget flittige, de laver mange øvelser for at opnå højere bevidsthed, men det kan ikke føre dem til kosmisk bevidsthed. Det endelige er så simpelt, det er nemlig det at tilgive sin næste. Det er den højeste og den mest virkningsfulde form for yoga, der eksisterer. Det fører virkeligt noget med sig. De kan ikke arbejde ret længe med den tilstand uden at mærke, hvordan folk begynder at elske Dem. Man skal få folk til at elske sig, til at holde af sig. Det har jeg gjort ved, at jeg altid har holdt af mennesker, også før jeg fik denne åndelige bevidsthed.
Det er klart, at jeg har oplevet kosmisk bevidsthed i tidligere liv, og jeg har da også senere fået oplysning eller impulser om, at jeg er programmeret til denne mission i en tidligere tilværelse. Jeg har ikke lært noget som helst af denne her. Det er alt sammen kommet igennem mig fra oven. Men jeg må sige, at det er ikke noget, jeg har opfundet. Disse analyser er evige realiteter. Man kan blive modtagelig for dem, og de kan komme ind i ens bevidsthed, man kan åbenbare dem, man kan leve sit liv med dem, og man kan blive til glæde og velsignelse for sine omgivelser.
Kosmologien er fri. Der skal ikke være nogen forening eller medlemskab
Denne sag er ikke bygget på at skulle være en forening eller sekt. Der skal ikke være nogen indmeldelse eller udmeldelse. Der skal ikke være nogen lov for: "Du må ikke gøre det! Du skal gøre sådan!" – Det er Deres egen sag, det er sådan set ikke min sag, men med Guds hjælp har jeg været i spidsen og lavet en sag til Dem. De kan være med i denne sag, De kan læse bøgerne, og De kan lade være. Hvis menneskene har noget, der inspirerer dem mere, kan de blive ved det. Hvis de er i en sekt og føler, det er dejligt, så skal de bare blive dér. Der er liv nok. Det kan være, der kommer en tid, hvor de gerne vil over i noget andet. Der er ikke noget med at jage, og der er ikke noget med at lave propaganda, men det er klart, at man skal være venlig og hjælpe dem, hvis de kommer og søger råd og vejledning.
Denne bevægelse eller vor sag er selve livet, den er ligesom solens lys til alle og enhver. Alle og enhver er medlem af den. De går ude i verden og kender den ikke, men i realiteten er de medlemmer, for det er Guds liv og væremåde, der befordres på denne måde. Gud oplever livet igennem menneskene, og menneskene oplever livet igennem Guddommen.
Det Tredie Testamente er intellektualiseret kristendom
Livets Bog eller Det Tredie Testamente, vil være menneskene til hjælp ved genopbygningen af verden efter dette ragnarok. Dér kan menneskene læse, hvad de skal gøre for at komme ud af deres genvordigheder. Mine værker bygger hele verdenslogikken op. Kosmologien er intellektualiseret kristendom, det er videnskaben om verdensaltet. De kan læse om hele verdensaltets struktur, om hvordan verdensaltet er et levende væsen, og hvordan alle levende væsener er forbundet med dette levende væsen. De får set, hvorfor vi netop skal opleve alle disse lidelser og alt dette mørke. Det bliver til kosmisk og fysisk videnskab, at man skal ikke være ond, man skal ikke være jaloux, man skal ikke dræbe, man skal ikke myrde, man skal ikke føre krig. Den nye verdenskultur vil være baseret på, at man skal tilgive, tilgive og atter tilgive. Menneskene vil efterhånden komme til at stræbe efter at tilgive i stedet for at forsvare sig. Fremtidens parole vil blive, at "man skal finde sig i alting!" – Det er den største overvindelse. Da følger man verdenslogikken, og da vokser man selv frem til at få magt og styrke. Man må skabe lys og kærlighed omkring sig. Man må være en sol for sine omgivelser. Det er den hurtigste vej til de højere evner.
Litteraturhenvisninger
1. Verdensbilledet og den hellige ånd. LB 7, stk. 2651-2
2. Jesus om ragnarok og atombomben. DEV 2, 19:14
3. Dobbeltpolethed. LB 5, stk. 1871-6, 1898, 1900, 1909-12
4. Moseloven eller ægteskabsloven. Logik, kap. 39
5. Gennem dødens port. Kosmos 8/88 og som særtryk
6. Besættelse. Kosmos 10/90
7. Materialisation. LB 2, stk. 361, LB 5, stk. 1936, Bog 22 C (Livets vej, Den sekundære og den primære opstandelse).
8. Atombomben og atomkraft. LB 6, stk. 2090, 2145, 2263.
9. Mikro-, mellem- og makrokosmisk livskraft. LB 6, stk. 1997, 2144-5, 2157, 2173-7, 2183, 2301-2.