Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1993/9 side 175
Foto af Hans Oldhage
 
Jagten på guldet
af Hans Oldhage
 
Til alle tider har mennesket higet efter magt og rigdom, for at kunne imponere sine omgivelser. Mange af os er ganske vist begyndt, at blive mætte af gods og guld, men hvordan er det med vort ønske om at brillere og sole os i, hvad vi kan og hvad vi gør? Hvem af os vil ikke gerne engang imellem føle, at han er særlig dygtig til noget specielt? Ja, findes der noget nulevende menneske der ikke, i større eller mindre grad, lider af ærgerrighed eller forfængelighed?
 
Det er et naturligt kendetegn for os jordiske mennesker, at vi gerne vil betyde noget eller være noget for vore omgivelser. Selv de mennesker der helst holder sig i baggrunden, vil gerne have nogle egenskaber, der skiller dem ud fra de andre. Mange af os vil desuden gerne være meget gode, eller måske de bedste, til noget for på den måde at blive respekteret og afholdt af andre mennesker. Hvad er baggrunden for vort ønske om at hævde os? Jo, Martinus mener, at den dyriske selvopholdelsesdrift er en vigtig drivkraft hos de jordiske mennesker af den simple grund, at vi endnu ikke er rigtige mennesker – kosmisk set. Vi er i virkeligheden en slags "bastarder" mellem dyr og rigtige mennesker og befinder os i en langsom modningsproces.
At det jordiske menneske ikke er færdigudviklet kan enhver let konstatere, ved at kaste et blik ud i verden. Man kan ganske enkelt beskrive menneskers opførsel som "djævelsk", når de myrder, plyndrer og voldtager, sådan som det i øjeblikket sker både i Europa og andre steder i verden. Ja, man kan også synes, det er uretfærdigt over for dyrene, at betegne menneskers lavere sider som "dyriske". Forekommer det i virkeligheden, at dyr er så grusomme mod hinanden, som de jordiske mennesker er i krig og kamp?
Mennesket er værst
Nej, den jordmenneskelige "djævlebevidsthed" er meget værre end de almindelige dyrs kamp for overlevelse. Der er stort set kun én forskel mellem et dyr og et primitivt menneske: sidstnævntes mere udviklede intelligens. Ved hjælp af sin intelligens kan også nutidens menneske, dvs. os, befordre al mulig elendighed, men vi kan naturligvis også tænke i positive baner og skabe fantastiske tekniske underværker til gavn for andre mennesker.
Når Martinus alligevel beskriver det primitive i os som "dyrisk" skyldes det, at vi ved hjælp af intelligensen kan mangfoldiggøre den dyriske selvopholdelsesdrift, så resultatet bliver et rent helvede på jorden. Men eftersom alt hvad vi gør mod andre levende væsener på et senere tidspunkt vender tilbage til os selv som vor "karma", møder vi før eller senere "sandhedens time". Vi vil da opleve, hvordan det er at blive behandlet, sådan som vi tidligere behandlede andre og lærer efterhånden, at vold og grusomhed ikke er livets mening med os. Alt dette er velkendte tanker for Kosmos-læserne, så jeg vil ikke gentage dem her. Men for den der tilfældigvis intet kender til denne del af Martinus analyser, vil jeg blot påpege, at han i disse analyser udførligt beskriver, hvordan alle levende væsener befinder sig i en evig udvikling, og at vi på nuværende tidspunkt er på vej væk fra åndeligt mørke og primitivitet mod åndeligt lys og fuldkommenhed.
Storslået livsoplevelse
Det middel livet bruger for at udvikle os, er som sagt karmaprincippet – "som man sår skal man også høste" – og det faktum, at vi lever flere liv. Det er takket være genfødselsprincippet eller "reinkarnationen" (= tilbage i kødet), at vi kan udvikles og efterhånden nå frem til højere bevidsthedstilstande og blive til det Martinus kalder "rigtige" eller "fuldkomne" mennesker. Det fuldkomne menneske kendetegnes ved, at det udelukkende er til glæde og velsignelse for sine omgivelser som en lysende og varmende sol. "At komme til at leve i en verden med sådanne væsener" …, skriver Martinus,
… "må naturligvis være en livsoplevelse så umådelig ophøjet og salig, at den næsten overgår al jordisk tænkning. Men ikke desto mindre er det denne guddommelige livstilstand, alle jordens mennesker i virkeligheden hungrer efter og er på vej til, selv om de i dag befinder sig i dommedagens mørke og ikke tror på en sådan fremtid for menneskene". (Bog 27a, Verdensfredens skabelse, kap. 36)
Naturligvis er det svært at tro på et kommende paradis, når man oplever alle slags lidelser. Vi kan jo se hvordan tilstanden i verden i dag synes værre end nogensinde, og måske lever vi selv i en mere eller mindre ulykkelig tilværelse. Men det er ikke meningen, at vi kun skal nøjes med at tro på en lykkelig fremtid, for engang vil vi få visdom om det, hævder Martinus. Forudsætningen for at kunne modtage en sådan visdom er dog, at vi indser vore nuværende kundskabers begrænsninger. Det er netop en sådan indsigt Martinus kalder ydmyghed. Vi må altså lære at forstå, at det vi kan vide om livet er begrænset af vore nuværende sanseorganer og vor medfødte udrustning.
Vore manglende kundskaber
De mennesker der har gennemlevet krige og andet mørke, er begyndt at blive trætte af selv at være redskaber for skabelse af mørket. Og mættelsen af mørket er blevet kombineret med en vis intellektuel udvikling, så den daglige tilværelse fungerer ganske godt endda. Men en del af os er begyndt at blive usikre på vor egen dømmekraft, og spørger os selv, om der findes en dybere mening med livet. Vor sunde fornuft forhindrer måske en barnlig religiøs tro, men vi fornemmer alligevel, at der er noget i livet, vi ikke har styr på. En sådan mental indstilling er den første forudsætning for, at vi kan modtage kundskaber fra den eller de, der eventuelt ved bedre:
"Uden erkendelse af egen underlegenhed kan der umuligt blive tale om modtagelighed for belæring, undervisning, råd og vejledning, thi uden denne erkendelse vil man netop tro, at man selv sidder inde med den fornødne kundskab. Som en logisk følge heraf vil man derfor betragte enhver anden belæring, ikke alene som ganske overflødig, men også ligefrem som fejlagtig, idet man jo ikke forstår, at det er ens egen viden eller opfattelse, der er forkert. Ja, man vil måske endog begynde at docere denne falske viden man har på dette eller hint felt og kæmpe for, netop i kraft af den, at blive anerkendt som kapacitet i samme felt og betragte enhver, der ikke bøjer sig herfor, som sine fjender. Man bliver således fyldt med fjendskab og intolerance imod de virkelige kapaciteter i det pågældende felt, idet man i kraft af sin egen indbildte autoritet slet ikke kan anerkende eller forstå disse". (Bog 12a, Vejen til indvielse, kap. 7)
 

Bruger vi de kosmiske analyser som "åndeligt gods" til at prale med, på samme måde som det velhavende menneske stolt fremviser sine ejendele? Eller bruger vi analyserne for at hjælpe og vejlede andre på lige fod med os?
 
Tegning af Helen Oldhage
 
Falske profeter
Hvad har nu dette med kamp om guld, magt og ære at gøre? Jo, her mener jeg, at det handler om os selv som åndeligt søgende væsener. Vi er gennem utallige liv nået til den begyndende indsigt om, at "guld ej andet er end muld", dvs. at materielle ting ikke er af bestående værdi. Men vi har endnu ikke helt og fuldt overvundet lysten til at betyde noget for andre mennesker, via vore kundskaber og evner. Her er vi mennesker naturligvis forskellige, men jeg tror, at det er få af os uindviede mennesker, der kan sige sig fri for lysten til at funkle eller brillere i vor omgangskreds. I hvert fald er jeg, der skriver disse linier, absolut ikke fri for forfængelighed. Måske er de fleste af os, der søger sandheden ved hjælp af Martinus kosmologi og andre hjælpemidler, mere eller mindre falske profeter ved, at vi så gerne vil have ret i, hvad vi skriver og siger? Det virkeligt "store menneske" derimod, har for længst overstået det stadium, hvor det er afhængigt af andre menneskers beundring og tilbedelse:
"Det føler derfor slet ikke trang eller lyst til at være eller blive kendt. Det går med sin ånd helt op i sin skabeevne og har udelukkende kun dette ene ønske at lægge dens produkter for menneskehedens fødder, skønt dets ydelse af denne gave kan koste både sult og savn, kritik og forfølgelse. Findes der ikke netop i dag store kunstværker, der kun gav deres skaber eller frembringer en sultetilværelse, men i dag vurderes til tusinder af kroner og giver smarte forretningsfolk, der totalt mangler evnen til at skabe noget lignende, en indtægtsmulighed eller levevej, der økonomisk set står himmelhøjt over den kummerlige tilværelse, der blev deres oprindelige skaber til del?" (Bog 12a, Vejen til indvielse, kap. 9)
Mirakuløse erfaringer
Givetvis kan man ikke bebrejde den rige mand, der lever på andres bekostning, at han er den han er; og givetvis skal vi ikke se ned på os selv på grund af vore ufuldkommenheder. Intet menneske eller andet levende væsen kan nemlig være anderledes end det er, fordi det mangler den erfaring, der skal til. I nogle tilfælde kan vi ganske vist vælge hvordan vi vil handle, men vi kan ikke på mirakuløs måde få de erfaringer vi ikke har. Derfor er der grund til, at være forsigtig med kritik, eller som Jesus sagde i sin tid: "Den der mener han står, se vel til at han ikke falder!"
Hvordan skal så vi, der ikke har nogle store materielle rigdomme, opføre os? Ja, vi kan jo "prale" med, at vi har fået kontakt med den åndsvidenskab, der vil blive alles ejendom i fremtiden. Men måske er Martinus kosmologi ikke noget at prale med, specielt ikke for os, der ikke selv er kommet i tanke om den!! (!?) Der er jo en risiko for, at vi er så glade for åndsvidenskaben, så vi tror, det er gjort med at lære analyserne udenad for at blive "højere udviklet". I stedet for at lære os verdensaltets love med henblik på at tilpasse dem i vor hverdag, er der en risiko for, at vi betragter Martinus åndsvidenskab som "åndeligt gods" til fri erobring. Ofte er vi ikke rigtigt bevidste om en sådan tendens, eftersom vi kæmper for vor egen selvtillid. Selvfølgelig vil vi gerne have, at mennesker omkring os får adgang til kosmologien, men de skal helst have den gennem os, ellers bliver vi skuffede.
Åndelige kapitalister
Spørgsmålet er altså om vi vil fortælle om de kosmiske analyser for virkelig at stimulere os selv, lige såvel som andre, til ægte kærlighed – eller om vi er styret af længslen efter at være først med de åndelige kundskaber. Vi forsøger måske at "hamstre" det "åndelige guld" for at blive "rige mænd" eller "kapitalister", åndeligt set. Men vi kan aldrig blive sådanne "åndelige kapitalister", mener Martinus, eftersom det netop er vor selviske stræben efter åndelig kundskab – vort åndelige hovmod – der sætter en stopper for fremgangen.
"Adgangen til at 'se Gud' kan ikke 'hamstres', kan ikke uddeles som 'præmie' for et 'kapløb', der er stimuleret eller båret af frygten for, at næsten skulle komme først. 'Guds rige' er ikke et konkurrenceobjekt". (Bog 12b, Omkring mine kosmiske analyser, kap. 13)
"Dette betyder naturligvis ikke", fortsætter Martinus, "at disse individer ikke kan tilegne sig eller 'hamstre' megen kundskab tværtimod". (Bog 12b, kap. 13) Men denne kundskab bliver udelukkende teoretisk, så længe målet er at tilfredsstille ærgerrighed, og det 'hamstrede gods' kun er tomme etiketter eller 'smukke ord'. Eller som det hedder i et gammelt ordsprog: "stor i ord og lille på jord". Og vist kan den sprogkyndige "besserwissen" også påvirke mange mennesker, noget der siges tydeligt i et andet ordsprog: "man fanger fisk med krog og folk med fagre ord".
Her vil jeg endnu en gang betone vægten af tolerance og forståelse, og at der indtil videre findes meget få eller ingen mennesker på jorden, der er fuldkomne. Og for dem af os der endnu ikke er fuldkomne, er der kun én eneste vej fremad: at udvikle vor evne til medmenneskelighed og kærlighed til alt levende!
Oversætter: BA