Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kontaktbrev 1958/16 side 9
SÅLEDES SKREV MARTINUS -
"For det vordende fysiske væsen er "selviskhed" en absolut uundværlig livsfunktion. Igennem denne tankeart eller dette tankeprincip skaber væsenet sin fysiske manifestationsevne. Uden denne tankemetode ville det aldrig nogen sinde være blevet i stand til at forlade sin himmelske fremtræden, ville aldrig kunne være blevet et fysisk væsen. Og vi ville aldrig nogen sinde kunne være blevet vidne til den guddommelige åbenbaring af mangfoldighed i fysiske væsensnaturer, plantearter, dyrearter, jordmennesker og alle de øvrige ting, vi ser med vore fysiske øjne. For vort blik ville der aldrig nogen sinde være opstået fysiske skove, junglekrat med deres umådelige verden af dyr, planter og farver, ja, vi ville aldrig nogen sinde have lært at kende nogen som helst af de fysiske realiteter, vi nu kender og sætter pris på, og som for jordmenneskene ligefrem er en livsbetingelse. Uden "selviskhed" ingen som helst form for parringsdrift, forelskelse, elskov, ægteskab. Alle de former for glæder, jordmenneskene har oplevet i form af bryllupsfester, almindelige former for forlystelser, teatre og biografer, kort sagt, alt, hvad der i den jordmenneskelige og dyriske bevidsthedstilstand har betydning, er båret tf "selviskheden"s tankeprincip, ligesåvel som alt, hvad der hedder: Krig, militarisme, nationer og landegrænser, forretninger, stormagasiner, livsstillinger, fagorganisationer og andre foreninger og sammenslutninger o.s.v. Alle sådanne foreteelser har "selviskheden" til fundament. "Selviskheden" er "dyreriget"s og en stor del af den jordmenneskelige bevidsthedszones kongelige atmosfære. Uden "selviskhed" intet dominerende fysisk væsen, ingen fysisk fuldkommenhed, ingen maskiner, ingen fabrikker, ingen telefon eller telegraf, ingen jernbaner, flyvemaskiner, radio eller noget som helst af alle de fuldkomne tekniske goder, jordmenneskeheden efterhånden er blevet udstyret med, og som i stor udstrækning endnu holdes i egoismens favntag. Disse herlige opfindelser eller tekniske vidundere er intet mindre end de modne frugter på "egoismen"s eller "selviskheden"s omfattende mentale træ, selv om de er bestemt til med tiden at blive allemands eje. Rigmandens strålende palads, hans overdådige luksus, hans mange biler og store tjenerskab, hans kunstskatte, smykker, penge og overdrevne garderobe skylder også i stor udstrækning "egoismen" eller en overdreven "selvopholdelsesdrift" deres eksistens eller tilblivelse.
Når dette er nævnt, skyldes det ikke bebrejdelse eller kritik tværtimod. Disse nævnte foreteelser har også i den store verdenshusholdning haft deres fremragende - betydning. De har været model for menneskenes lyst eller længsel efter kultur eller fuldkommengørelse af deres fysiske tilværelse. De har været medvirkende til at føre masserne ud af reminiscenserne fra huleboertilværelsen. Ethvert almindeligt velholdt hjem bærer som regel tydeligt spor af paladsets stil. De små haver er undertiden parker en miniature. De små stuer kan somme tider have noget af slottenes atmosfære i deres indre. Vi har således meget at takke "selviskheden" for.
At "selviskheden" nu kolliderer med jordmenneskenes moralitet og ikke mere for disse væsener udgør den himmelske dyd, som den er for de rent dyriske og materielt fysiske væsener, skyldes jo kun disse væseners mere eller mindre fremtrædende mættelse af de førnævnte af "egoismen" båret fysiske foreteelser. Med denne mættelse opstår jo netop længsler mod nye mål eller ting, der kan udløse en mættelse af kontrasten til de ting, væsenerne er mætte af. Følgelig kan disse nye ting, for at være tilfredsstillende, ikke være et resultat af egoisme, men må være et resultat af dens modsætning.
LIVETS BOG II, stk. 519 og 520.