Kontaktbrev 1957/4 side 9
SÅLEDES SKREV MARTINUS -
- om skæbne.
Det er en illusion at tro, at skæbnen ikke er en ligeså realistisk kombination af stoffer som en medicin, man får udleveret på et apothek. Ligesom denne ikke kan eksistere uden at være en sammensætning af kemikalier, være en kombination af forskellige energiarter eller stoffer, således kan skæbnen heller ikke eksistere uden at være en kombination af forskellige stoffer eller energier. At disse ikke er umiddelbare fysisk synlige materier eller kemikalier forandrer ikke princippet. At der her er tale om bevidsthedsenergier, forandrer ikke skæbnens identitet som realitet, men gør endog dens opbygning eller "kemiske" sammensætning endnu hundreder af gange mere farlig end et hvilket som helst fysisk, kemisk eksperiment.
Medens man ved ethvert fysisk, kemisk eksperiment kan prøve virkningen eller resultatet af sit forehavende udenfor sit eget væsen eller fysiske legeme på andre væsener og ting, kan man umuligt prøve virkningerne af det kosmisk kemiske eksperiment, vor opbygning af vor skæbne er, på andre end sig selv. En hvilken som helst lille fejltagelse her vil uundgåelig efterlade sit spor eller sin virkning i vor skæbne. Intet levende væsen kan nemlig eksistere uden at være en "kosmisk kemiker". Hele vort liv og tilværelse, hvilket er det samme som vor skæbne, kan udelukkende kun eksistere som identisk med reaktionen af sammenspillet mellem vor udløste egenenergi og naturens energi. Hver en lille tanke, mening eller forestilling, ja selv det mindste suk fra et væsen, eksisterer udelukkende kun som identisk med de to energiarters berøring med hinanden. Intet væsens bevidsthed kan således eksistere isoleret fra naturens energi. Ethvert væsens mentalitet eller sjæleliv er en evig fortsættende vekselvirkning mellem dets Jegs energi eller stoffer og naturens stoffer. Og med denne vekselvirkning vil al skabelse således være identisk. Og denne skabelse betyder altså skæbnen eller livets oplevelse for ethvert levende væsen.
LIVETS BOG II., stk. 297.