Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kontaktbrev 1950/8 side 5
Spørgsmål indsendt til denne rubrik besvares i den indsendte rækkefølge, dog kun forsåvidt besvarelsen må anses for at have almen interesse. Offentliggørelsen af de givne svar i aviser, tidsskrifter o.l. må kun finde sted efter indhentet tilladelse.
Spørgsmaal 14.
Kan saadanne store Problemer som f.Eks. Forsyn, Reinkarnation og Udødelighed hæves ud af Mystikkens Regioner og aabenbares som virkelige uomstødelige Kendsgerninger eller acceptable videnskabelige Facitter, tilgængelige for intellektuel Efterforskning analogt med andre Videnskaber? –
Svar:
Ovennævnte Problemer kan ligesom alle andre aandelige Problemer af den indviede eller intellektuelt udviklede, kosmisk bevidste Iagttager klarlægges i Form af videnskabelige Facitter, der i sig selv er uomstødelige Beviser for den, der kan følge med i Analyserækken. Men da Problemer eller Foreteelser af saa høj Rang som disse, der er verdensstrukturens Bærepiller og følgelig maa blive al højeste Kulturskabelses faste urokkelige Fundament, udgør de Foreteelser, der hæver sig udenfor Tid-rumdimensionel Tænkning og Opfattelse. Disse Emners Dokumentation eller Bevisførelse i Form af videnskabelige Facitter eller Aandsvidenskab maa derfor afvige fra den almindelige kendte Videnskabs Facitter derved, at de ikke som disse kan erkendes ved almindelige fysiske Sanser og den heraf følgende materialistisk betonet Intelligens.
De kan kun erkendes igennem en højere udviklet bevisthedsmæssig eller aandelig Struktur. Men en højere aandelig Struktur eksisterer udelukkende som et Resultat af en højere udviklet etisk eller moralsk Tænkning og Imaginationsevne. Naar de højeste mysteriøse Problemer saaledes kun kan løses igennem en paa Humanitet og Sandhedskærlighed baseret Sansning, skyldes det netop den Omstændighed, at de ikke direkte fysisk kan ses eller opleves, men kun igennem Tænkning, Intuition og Imagination, altsaa Evner der kun bliver fuldkomne igennem et Væsens totale fuldkomne aandelige eller mentale Suverænitet, altsaa en Tilstand der umuligt kan eksistere hos det Væsen eller Menneske, hvis Tanker i altfor høj Grad beherskes eller formes af personlige eller egoistiske Begærs Tilfredsstillelse. Et Væsen, hvis Tankefunktion er Kastebold for alle mulige selviske Begær, kan umuligt opleve eller udforme den absolutte Analyse af den evige Virkelighed eller Sandhed.
De lave dyriske eller selviske Begær kan ikke blænde eller forvandske den fysiske Sansning. Et Træ ses ligesaa godt af en Tyv som af et ærligt Menneske. Det samme er Tilfældet med det fysiske Solskin. Det opleves ligesaavel af Banditten som af Helgenen. Saadanne Sanseformer har Menneskets moralske Struktur ingen som helst Indflydelse paa. Først der, hvor Væsenet jonglerer med Oplevelsen eller Sansningen paa det intellektuelle eller aandelige Plan, kommer den moralske Struktur til at udgøre en medvirkende Faktor i Skabelsen af det endelige Facit i Oplevelsen. Saa længe Væsenets stærke egoistiske Begær eller Ønsker behersker mentaliteten, vil det forme sin aandelige Oplevelse eller Sansning og dermed sine Erfaringer, dets Intelligens og Imaginationsevne mere til Fordel for Opnaaelsen af disse Begærs Tilfredsstillelse end for virkeligt at afsløre Sandheden. Dets Aabenbaring af Sandheden bliver derved mere et Billede af Væsenets mentale Svaghed eller Ustabilitet end paa den virkelige Sandhed. Kun det Væsen, der er totalt hævet eller ophøjet over alle egoistiske Begær i sin Bevisthed, kan derfor opleve og meddele Sandheden i dens straalende Renkultur.
Der forekommer saaledes to Slags Sansesæt: et fysisk og et aandeligt. Igennem det fysiske oplever Væsenet kun de fysiske Reaktioner og disses Analyser igennem Intelligensen, hvilket danner Grundlaget for den moderne materialistiske Videnskab. Dernæst kommer den aandelige Sansning, der er baseret paa Intuition og total uselvisk Tænkning og Imaginationsevne. Det er paa denne sidste Sanseform, at det evige Verdensbillede og en nu begyndende ny Verdensepokes Kulturskabelse og den heraf følgende varige Fred paa Jorden, vil blive baseret.
At Livsmysteriets højeste Facitter ikke kan bevises for det materialistiske eller selviske Menneske turde her være selvfølgeligt, da dets aandelige Struktur er bundet i dets egoistiske Begærs Fangarme, der piner Væsenet til at forme sine Tanker og Opfattelser i disses Favør.
Anderledes stiller det sig med det frigjorte eller suverænt tænkende Aandsmenneske. Fri for alle selviske Begær kan dets Sanseinteresse kun have et eneste Formaal, nemlig dette at afsløre Sandheden i sin absolutte guddommelige straalende Virkelighed. Og for Væsener, der er naaet frem til at aspirere til denne straalende Værdighed eller til dette Liv i Sandheden og Virkeligheden, kan Livsmysteriets Analyser teoretisk bevises og de store evige Fakta blive til Kendsgerninger.
– – – – –
Vi skal i næste Brev besvare Spørgsmaalet: Med hvilken Begrundelse bliver Reinkarnation til videnskabelig Kendsgerning? –