Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1989/9 side 177
 
Foto af Søren Hahn
 
BLADE AF ET USÆDVANLIGT FOLKS HISTORIE:
 
Myrerne
 
af Søren Hahn
 
Man behøver ikke at rejse ud i rummet for at kigge på væsener fra fremmede kloder. Næsten overalt på jorden vrimler det med dem. Mærkelige ser de ud. Martinus fortæller, at myrerne kosmisk set er så udviklede, at de kommer op på siden af jordmenneskene. Hvad siger myreforskerne om den sag?
 
Som vi i det følgende skal se, er myrekundskaben i grunden intet andet end et usædvanligt folks historie…
De startede som os
Hos myrerne kan man spore en udvikling med hensyn til fødebiologien, der forløber parallelt med menneskenes. Ligesom de første mennesker, er også de mest primitive myrer "samlere og jægere". De er kødædere, som tager på plyndringstogter i tuens omegn. Nogle af disse primitive arter har dog intet fast opholdssted, men lever som nomader, der nu og da "slår lejr" for at udklække nye arbejderkuld.
 

En myregæst napper sig en dråbe næring fra et par myrer. (Efter Grassé)
 
Papskure til kvæget
Næste stadium repræsenteres af "hyrder og høstfolk". Det er disse myrer vi træffer så ofte på vore egne breddegrader. Omhyggelige og travle går og kommer de ustandselig fra boet til hjordene af bladlus og skjoldlus, som de malker for honningdug.
På dette stadium begynder ejendomsretten rigtig at gøre sig gældende. "Kvæget" må beskyttes. De mindst civiliserede myrer nøjes bare med at holde vagt. Andre har fået den ide at klippe vingerne af "kvæget" for at hindre dets flugt og lette malkningen. Eller de indhegner dem, bygger åbne veje eller forbereder skjul for dem, hvor de kan søge ly i dårligt vejr. Nogle myrearter bygger ligefrem små papskure til dem. Andre er endnu mere forsigtige og installerer dem i båse i selve boet, hvor de opsamler deres æg, opforstrer bladlusungerne og i tilfælde af alarm anstrenger sig for at frelse dem på lige fod med deres egne børn.
Omhyggelige havemænd
De højest udviklede samfund er de agerdyrkende myrer, "Bladskærermyrerne", som findes i tropisk Amerika. De vandrer fra deres boer op i træerne, hvor de afskærer et bladstykke, som de bærer hjem til boet, hvor det gennemtygges af "havemænd", som med uendelig omhu ælter, gøder og stakker denne kompost op. I løbet af ganske kort tid vokser svampe frem af mulden, og middagen er parat i dette avancerede myresamfund.
Med nål og tråd
På toppen af det intellektuelle hierarki i myreverdenen såvel som i dyreverdenen som helhed finder vi den såkaldte "Vævermyre". Den benytter sig af redskaber! Når den skal konstruere sin rede, begynder den med at udse sig to-tre lange blade, som den ønsker at hæfte sammen. Dette foregår ved at "væversker", hver med sin larve mellem kæberne, syr bladene sammen ved hjælp af denne levende synål, som producerer den fineste silketråd.
Snyltegæster
Hos myrerne findes mange grader af social parasitisme (snylteri). Der findes således myredronninger, som ikke producerer arbejdere, men kun hunner og hanner, der alene tænker på elskov. Næppe er en af disse dronninger blevet befrugtet, før hun endnu let til bens sniger sig ind i boet hos en arbejdsom art, hvor hun af en eller anden ubegribelig grund bliver venligt modtaget. Hun får rigeligt med føde, svulmer voldsomt op, bæres rundt af hofdamer og overlæsser snart boet med æg, hvis larver passes og plejes så omhyggeligt af værtsfolkene, at de ofte forsømmer deres egne børn.
Snyltegæster er et helt kapitel for sig i myrernes verden, hvor nogle af dem af myreforskere ligefrem betegnes som både "forbryderiske" og "lavsindede". Det gælder således den ganske lille Solonopsis fugax, der graver småbitte gange i skillerummene hos de store myrer. Når det passer den, smutter den på et gunstigt tidspunkt ud af væggen, røver hastigt et æg, vender tilbage til sin egen gang og fortærer det i ro og mag.
Men der findes også særlige snyltere, som ikke er myrer, men biller. Visse af disse "luksusbiller" forgudes i den grad af myrerne, at de favoriserer dem for pasningen af deres eget afkom. Hemmeligheden består i, at disse pensionærer (der ud over de serverede måltider ofte med velbehag fortærer deres værters afkom) udskiller et sekret, som gør myrerne til narkomaner.
 

Vævermyre på vej med sit levende redskab. (Efter Bugnion)
 
Slaverazziaer
Nogle myrearter organiserer ligefrem slaverazziaer, hvor de plyndrer andre arters tuer for pupper, som de bringer hjem til sig selv. Her modtages den kidnappede ungdom af deres voksne artsfæller, som i forvejen lever som slaver i deres herrers bo. På den måde rekrutteres til stadighed nye slaver.
Sådanne scener udspiller sig mange steder på vore hjemlige breddegrader, hvor den blodrøde rovmyre går på pupperov hos den sorte slavemyre. I Nordamerika bruger rovmyrerne kemisk krigsførelse under den slags commando-raids. En enkelt myreart, Strongylognathus alpini, nøjes med at se skræmmende ud, mens dens slaver udfører det grove arbejde.
Amazonmyrernes handicap
For de fleste myrer er slavehold en luksus. Man regner med én slave pr. seks-syv herrer. Men hos Amazonmyrerne er det lige omvendt. PÅ grund af sine le-formede kindbakker er den kun egnet til krig. Den kan umuligt spise uden at indtage sin føde fra en tjeners mund. Den er i øvrigt lige så lidt i stand til at passe sit afkom som til at bygge og vedligeholde sit bo. Den henslæber i bunden af sin hule en tilværelse i sløv lediggang, kun afbrudt af våbenpudsning og de tiggerier, hvormed den plager sine slaver for at få en mundfuld honningsaft af dem.
Forsøg viser, at uden tjenerskab ville disse storslåede harniskklædte kæmper, som ellers ingen kan slå ud, være rene pattebørn. De ville dø af sult. Men sætter man en arbejderske af slaverace ned i denne svinesti af døende pebersvende, bliver alt anderledes. I største hast fodrer hun dem, der er ved at dø af sult. Derpå samler hun sammen på afkommet, giver dem den fornødne pleje og afslutter med at reparere og rense boligen. I løbet af mindre end en time har den lille tjenestepige bragt orden i den ulykkelige by, som ikke ejer andet levebrød end våbnene.
Ridende myrer
Den mest ekstreme form for parasitisme findes hos den lille myreart Teleutomyrmex. Navnet betyder "sidste myre", og det passer godt på dette sidste led i en udvikling mod fuldstændig arbejdsfrihed. Den lille myre opholder sig i tuer, hvor den det meste af tiden rider på sine værter. Den har endda udviklet en konkav underside, så den lettere kan holde sig på plads i sadlen.
Arterne påvirker hinanden
For fuldstændighedens skyld skal her tilføjes, at arbejdsomme myrer af forskellig art kan leve sammen i et ligeværdigt arbejdsfællesskab. Da hver art har sin byggeskik, bliver tuen i sådanne tilfælde en arkitektonisk blanding. Sådanne iagttagelser stammer fra kunstige forsøg, men de viser lidt om myrernes evne til at samarbejde under uvante forhold.
Dette samarbejde smitter også af på tuens psykologi og moral. I slavesamfund har visse arter frygtsomme slaver således en afdæmpende indflydelse på deres herrer. Andre og mere foretagsomme slavemyrer smitter deres herrer med deres aktivitet.
Myrerne løser deres problemer biologisk
Når man studerer myrernes liv, har man ofte fornemmelsen af at være vidne til scener, som foregår på en fremmed planet. Myrerne er meget fremmedartede, og dog ligner de på så mange områder os mennesker, at de vækker vor nysgerrighed. Vi kan næsten ikke undgå at sammenligne dem med os, finde ligheder og imponeres over den måde hvorpå myrerne har løst problemer, som også vi i vor udvikling er stødt på.
Mens vi løser vore problemer teknologisk, gennem snedige mekaniske opfindelser som kræver al vor snilde og dømmekraft, synes myrerne fra naturens hånd at være udstyret rent biologisk med mange af disse opfindelser. Nogle myrer fungerer således som soldater, andre som havemænd, husholdersker, vævere osv., og det er naturen selv, der har klædt dem på til de jobs, de skal varetage. Men i bogstavelig forstand genkender vi i alle disse naturlige forklædninger de samme rollespil, som også vi mennesker ved hjælp af undervisning og industriel foretagsomhed har travlt med at udvikle og holde ved lige.
Har myrerne et næstekærligheds-organ?
Takket være deres biologiske udrustning har myrerne imidlertid udviklet et fysisk organ for socialt samvær, et "næstekærligheds-organ" kunne man måske kalde det. Dette består af myrens sociale sæk eller kro, hvorfra den beredvilligt gylper føde fra sig, når andre myrer berører den på en bestemt måde. Selv under slagsmål med fremmede myrer kan kampen for en tid gå i stå, mens myrerne udveksler "drinks" og "pindemadder", for nu at drage en nærliggende parallel til menneskenes verden.
 

To myrer udveksler "drinks og "pindemadder". (Tegning af Phyllis Ladyman)
 

Rød skovmyre med fordøjelses-kanalen indtegnet. Pilen viser kroen. (Tegning af Bjarne Nielsen)
 
Findes den barmhjertige samaritan på myrens stier?
Denne indbyggede biologiske "pub" har sat flere myreforskere på sporet af, om myrerne i virkeligheden er mere næstekærlige end vi mennesker, som nok til en vis grad har "hjerte", men mangler en tilsvarende fysisk anordning. Her ser vi naturligvis bort fra den hjerteformede blodpumpe af samme navn. Mennesket har som det eneste samfundsdannende dyr ikke noget socialt organ. "Er det mon derfor, han kun bliver en tvivlsom eller kunstig socialist eller kommunist?" spørger en opvakt bi-, termit- og myreforsker.
Han har iagttaget, at ligesom man i vore byer undertiden støder på "den barmhjertige samaritan", således møder man ham også af og til på myrens stier.
Sker det hyppigere eller sjældenere end hos os? Forfatterne er ikke enige herom. Men i hvert fald ser det ud til, at han eksisterer, og det er på en måde mere påfaldende, end hvis barmhjertigheden var en robotfunktion, for så var den mindre under mistanke for at være et første glimt af kærlig betænksomhed og medlidenhedsevne i myrens sind.
Solskinshistorier fra myrernes verden
Der findes således beretningen om en lille sort slavernyre, der var født uden følehorn, og som blev overfaldet af fremmede og samlet op af landsmænd og bragt tilbage til boet. Der var også en ulykkelig myre, som lå på ryggen ude af stand til at komne på ret køl og spise, og hvem kammeraterne reddede. Og så er der naturligvis historien om de døddrukne arbejdere (ofre for forskernes eksperimenter), der blev gelejdet hjem. Endelig var der også engang en dronning, der blev knust ved en fejltagelse, men som undersåtterne blev ved med at pleje, som om hun stadig var i live. Forskereren iagttog, hvorledes fem eller seks arbejdere forblev i adskillige dage ved det kongelige lig og børstede og slikkede det uden ophør. "Enten," tilføjer han smukt, "fordi de bevarede en rest af hengivenhed for deres dronning, eller fordi de håbede at genoplive hende ved deres omsorg."
Disse eksempler, til hvilke der kunne føjes flere, kunne måske tyde på, at der på myreboets veje findes flere hjælpsomme væsener end på strækningen mellem Jerusalem og Jeriko. Blot skal man være opmærksom på, at pointen i historien om "den barmhjertige samaritan" faktisk var den, at det i dette tilfælde drejede sig om et møde mellem to forskellige "arter": en jøde og en samaritan!
Bøger om myrer
Der er skrevet umådelig mange bøger om myrerne, og blot en overfladisk gennemlæsning af nogle af disse bøger afslører hurtigt, at myrernes færden er mindst lige så spændende som den fortolkning de mange forskere har givet den. Mens megen litteratur om fisk og fugle virker tør og nøgtern, er det som om myrerne står os så nær, at det virker fuldstændig naturligt, om dem at bruge ord og billeder, som hører vor egen verden til.
Til udformningen af dette kortfattede overblik over myrernes meritter står jeg først og fremmest i gæld til Maurice Maeterlinck: "Myrernes liv". Men da denne bog er fra 1931, har det været nødvendigt at supplere og delvis efterkontrollere ved hjælp af nyere værker.
Samme Maeterlinck er for øvrigt en ægte kosmolog in spe. I en epilog tilføjer han: "Hvor går de hen (myrerne), når de dør? Hvorfor dog smile over et sådant spørgsmål, når det drejer sig om insekter, og tage det alvorligt, når det drejer sig om mennesker? Er forskellen mellem dem og os nu også så stor? For hvert skridt føler vi deres intelligens, og vi måtte gøre os stivsindede mod bevisligheder for ikke at anerkende den. Vi står ikke længere over for sten, planter eller væsener, der udelukkende er underkastet et instinkt, men ved siden af væsener, som knapt nok en gennemsigtig hinde adskiller fra os ...
Rønnebær og sure æbler. P. Brinkhard 12-9-83