Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1989/2 side 22
Kommentar
 
Apropos proletarbevidsthed og kongebevidsthed
 
Hvis man skulle inddele befolkningen i to socialgrupper, ville det næppe være praktisk, om det blev "proletarer" og "konger". Men bag de to betegnelser ligger en hel verden, som Martinus gør rede for på de følgende sider.
Når Martinus taler om PROLETARBEVIDSTHED OG KONGEBEVIDSTHED, drejer det sig om yderpunkterne i den jordmenneskelige udvikling fra dyr til rigtigt menneske. Og bag de to betegnelser ligger deres respektive magtfaktorer. Den proletariske magtfaktor består i, at man slutter sig sammen og virker udadtil som en uovervindelig klike, sammenslutning eller hær. Med kongebevidsthedens magtfaktor er det lige modsat. Her er det bøn og meditation i forbindelse med selverkendelse og indhøstede erfaringer, der gør de gamle visdomsord: "Kend dig selv, og du kender hele universet!" til grundlag for praktisk væremåde. Og over for denne væremåde skrumper enhver proletarisk magt ind til en sølle knold i landskabet.
Blandt direkte medarbejdere ved Martinus Institut og Center har der, som overalt hvor jordmennesker skal samarbejde, været mange "knolde" i årenes løb. Nu får vi snart den såkaldte "strukturbog", og med kendskabet til den, skulle ethvert tilløb til udfoldelse af "proletarmagt" kunne forebygges. Det kommer Ib Schleicher ind på i sin artikel om STRUKTUREN OG INSTITUTTETS ATMOSFÆRE, og her gives der også et eksempel på, hvordan man i millimeter kan beregne hvilken magtfaktor, der vejer tungest i ens sind: proletarbevidstheden eller kongebevidstheden. Det drejer sig rent ud sagt om at kunne hjælpe Martinus' sag uden at forvente sig noget til gengæld. Regner man med det, er man en "åndelig proletar", og det er ikke noget skældsord, men facit af en analyse, som Martinus foretager i sin artikel "Gavekultur", fra hvilken vi i dette nummer af KOSMOS har valgt at gengive et enkelt kapitel: DEN VIRKELIGE GAVEYDELSE.
Endelig runder vi af med at give et signalement af nogle karakteregenskaber, som går godt i spand med studiet af Martinus kosmologi. Det har stor betydning at vide noget om den slags, når man ønsker at hjælpe Martinus' sag ud i verden. Hvilke ting skal man lægge vægt på i brochurer og ved foredrag – ja, hvad er det egentlig for mennesker, Martinus først og fremmest henvender sig til? "Det bliver de humane materialister, der bliver de første til at modtage analyserne", sagde Martinus. I artiklen om NIELS STEENSEN har vi valgt at give nogle eksempler på de særlige karaktertræk, som knytter sig til at være en human materialist og vordende åndsforsker.
God læselyst!
sh