Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1988/7 side 128
Kommentar
 
Foto af Mogens Møller
 
Det evige spil om enhver
af Mogens Møller
 
I nærværende artikel forsøger forfatteren at skildre forholdet mellem det i os, som består urokkeligt og det, som stadig forvandles. Livet er fuldt af kontraster og er i sig selv baseret på kontrasten mellem et "noget", som er et fast punkt og et "noget", som er bevægelse. Denne den inderste livskontrasts spaltning i utallige kontrastvariationer bliver til selve livets drama, der har sine evige, urokkelige love. Vi skal nu prøve at se på os selv som skuespiller, tilskuer og instruktør i livets store teater. Vi kan kalde det "Det EVIGE spil om Enhver".
 
Når jeg fremhæver ordet EVIGE, er det for at undgå forveksling med skuespillet "Det GAMLE spil om Enhver", som dog også kan have sin betydning for disse analyser, hvorfor jeg vil begynde med at fortælle lidt om det.
»Det gamle spil om Enhver«
Mange af KOSMOS' læsere kender sikkert dette skuespil, der adskillige gange har været opført på danske scener. Det er en efterligning af de gamle religiøse spil, som i middelalderen opførtes ved folkefester og højtider. Dets hovedperson, Enhver, er en mand, der efterhånden er blevet rig og mægtig og omgiver sig med venner og lystighed. Fest og forretning er hans liv, og ingen af delene er præget af ånd og kultur, men af skånselsløst magtbegær og sanselig grådighed. Pludselig kommer Døden og forlanger, at Enhver skal følge med, men det lykkes ham at tiltigge sig en kort frist for at prøve at finde en ven, der vil tale hans sag for den højeste dommer. I nøden skal man jo kende sine venner, men nu har han pludselig ingen, de var alle snyltegæster og købte friller. Han vil have sine skatte med sig, men selve Gud Mammon stiger op af skatkisten i forgyldt frodighed og ler ham op i ansigtet. Det er ikke Enhver, der har ejet sine skatte, det er dem, der har ejet ham!
Hans "gode gerninger" er personificeret i en kvindeskikkelse, der kraftesløs slæber sig hen ad jorden, men "troen", en anden kvindeskikkelse, hjælper ham, og han går i graven fulgt af sine "gode gerninger" for at hvile til "dommens dag".
Da jeg i sin tid så dette skuespil, virkede det på en måde betagende, man kunne ikke undgå at blive grebet af dets symbolik og dets poesi, men – thi der var et men – da tæppet faldt efter nedstigningen i graven, blev man uvilkårligt siddende og ventede, at der måtte ske noget mere. Det gjorde de fleste, en lidt forvirret stemning beherskede tilskuerpladsen, indtil en behjertet kontrollør gjorde os opmærksom på, at nu fik vi ikke mere for de penge.
"Det gamle spil om Enhver" er inspireret af den gamle verdensimpuls, af dogmernes og den blinde tros religion, ifølge hvilken menneskets liv begynder ved fødselen og slutter i graven, hvor man i den lange ventetid sover i den sorte muld for, når tidens fylde kommer, atter at iklædes sit GAMLE legeme og modtage sin dom: evig salighed eller evig fortabelse!
Dette gamle skuespils livs- og dødsanskuelse har ikke rigtigt bud til vor tids mennesker, selvom vi nok kan glæde os over nogle af dets poetiske skønheder og almenmenneskelige sandheder. Dette, at publikum blev siddende og ikke rigtig var klar over, om stykket var færdigt, viser nutidsmenneskets trang til logik. Det værdifulde i skuespillet pegede netop mod en fortsættelse; man var fuld af forventning – og så gik tæppet ned! Det var, som om en tråd blev klippet over, man fik ikke engang lov til, som man dog gør det i visse moderne skuespil, der også ender brat, at ane en fortsættelse, man selv kan digte videre på. Inderst i ethvert menneske skjuler sig en logisk forsker og en fantasifuld digter, og kunsten og videnskaben vækker dem mere og mere til live i os. Disse to livselementer kunne skuespillet vække i tilskuerne, men det kunne ikke give dem næring, man hungrede efter en fortsættelse. Inderst inde, hvor også digteren og forskeren i os bor, er der ingen af os, der tror, at graven er enden på vort liv, og at døden blot er søvn. Vi stiler mod et større perspektiv.
Der KAN fortælles meget mere om Enhver. Hans liv i "Det gamle spil" har et langt forspil, som vi ikke så, og det vil få et efterspil; og så er disse dog kun "sekunder" i hans evige tilværelse, der stadig vil bringe ham bort fra oplevelsen af det, han er mæt af, og lade alt det, han nu længes imod, blive til virkelighed for ham. Måske vil en af fremtidens digtere formå at give disse store perspektiver dramatisk liv. Her skal vi blot betragte det kosmiske skæbneteaters struktur, der er årsag til vort livs skiftende scenerier af mørke og lys.
I skæbneteatret på en rundskuebillet
Vi skal nu i tankerne besøge skæbneteatret på en slags rundskuebillet og se tilskuerpladsen og scenen, men vi skal også gå bag kulisserne og få et lille indblik i skuespilleres, tilskueres, instruktørens og forskellige medhjælperes indbyrdes forhold og fælles arbejde. På medfølgende tegning har jeg forsøgt at give udtryk for et jordmenneskeligt væsens eget kosmiske skæbneteater, både de for de fysiske sanser tilgængelige foreteelser på scenen og de usynligt virkende kræfter, som ER før skabelsen.
Vi begiver os først til det levende væsens inderste domæne, teatrets "allerhelligste". På tegningen er denne vor inderste realitet symboliseret ved trekanten X-1, vort usynlige faste punkt, betegnet af os selv med ordet "jeg" og oplevet derved, at enhver af os, lige meget hvor vi befinder os, føler os som verdensaltets centrum. Jeg'et, vort evige kraftcenter, formår ved sin udstråling at give sig til kende. Denne udstrålings første og stadig usynlige fase er på tegningen symboliseret ved de stråler, der i stjerneform udgår fra trekanten X-1. Martinus giver denne energiudstråling betegnelsen X-2, skabeevnen eller moderenergien.
I denne vor fælles urgrund er vi alle ens, vi har det samme livsfundament. Men fundamentet i sig selv er ikke bevidsthed og dermed liv og oplevelse; en tredie faktor, der er lige så evig som de andre og ubrydeligt ét med dem, giver først mulighed for livsoplevelse, Martinus kalder den X-3, det skabte eller formernes verden. Gennem denne vor treenigheds tredie livsfaktor, hvor moderenergien omsættes i seks grundvibrationer eller grundenergier, foregår det, man inden for den fysiske videnskab taler om som energiens beståen bag energivariationernes stadige forvandling. Thi vel er X-3 en evig livsfaktor, men dens livsytringsformer er stadigt skiftende, og giver derved livet kolorit og de levende væsener utallige muligheder for livsoplevelse. X-3 er det levende væsens energiforklædning eller maskering i faste, flydende, luftformige og stråleformige stoffer, og med denne livsfaktor er vi midt på livets scene som skuespiller i "Det evige spil om Enhver".
 

Mogens Møllers symbol: "Det kosmiske skæbneteater"
 
Alle levende væsener ER disse tre livsfaktorer i én ubrydelig sammenhæng. Det er den gamle treenighedslære i ny belysning, om tre der dog er én. I disse tre grundprincipper er vi alle ens, og dog er vi forskellige, fordi variationerne af energikombinationer i X-3 er uendelige. Vi er alle "i Guddommens billede efter hans lignelse", men hvis ikke vi var forskellige i visse variationer af lys og mørke, ville der ikke være mulighed for oplevelse af liv. Var vi alle ganske ens, kunne man måske tænke sig en slags eksistens, der kunne sammenlignes med et menneske, der taler i telefon med sig selv, og derfor hele tiden i forvejen ville vide, hvad der blev sagt. Det ville være trivialitetens "yderste mørke" uden fornyelse og forvandling, en umulighed – som dog nogle har troet var mulig! Tænk blot på de forsøg på ensretning og robotmentalitet, der har været gjort og stadigvæk gøres i diktaturstater såvelsom kapitalistsamfund på denne klode. Men livet selv læser korrektur på den slags forsøg, og livet er evig fornyelse!
Den ene og de mange
Livsfornyelsen er forårsaget af en stadig vekselvirkning med en omverden, som i princippet er lig os selv, men i detaljerne forskellig fra os. X-3s varierende energiformer, de seks grundenergier, står alle til det levende væsens rådighed, og væsenerne jonglerer med disse energier, men de gør det forskelligt! Her er årsagen til begrebet individualitet, til at ikke to væsener i verdensaltet er ens, til at man aldrig har fundet to ens snekrystaller, og til at man er begyndt at finde individualitet hos atomerne. Vi er enere, men vi hænger ubrydeligt sammen, og ved vor vekselvirkning opstår skuespillet "Skæbnen".
Overalt i verden, hvor vi møder "det skabte", enten det er som mennesker, dyr eller planter, som makro- eller mikrokosmiske fænomener, beretter dette skabtes geniale opbygning af mindre livsenheder om en "skaber" med sin "skabeevne". Vekselvirkningen mellem vort treenige selv og en mangfoldig omverden, der i sig rummer den samme treenighed, er dybest set vor vekselvirkning med et eneste væsen, universets skaber, opretholder og fornyer, den evige Guddom, hvori vi "lever, røres og er". De enkelte væsener, vi på livets scene står overfor, bliver derved organer og redskaber for Guddommen, eller de masker og forklædninger, hvori Gud spiller skæbnespillet med os. Der er en dyb sandhed i Paul la Cours ord fra hans "Fragmenter": "Alting er dobbelt, alting opstår ved modsætningernes møde. Modsætningen til en er de uendeligt mange. De udgør et par. Sammen er de tilblivelse."
Vi skal nu se på tilblivelsen af den "guddommelige komedie", som spilles af Guden og Gudesønnen i mange masker og forklædninger, hvor Gudesønnen oplever illusionen om døden for derefter bedre at kunne opleve realiteten: det evige liv.
Det kosmiske dramas usynlige forspil
På tegningen ser vi X-1 og X-2 hævet over teatret, der er tidens, rummets og stoffernes verden, men dog gennemstrømmende den med belivende og fornyende energi. Selve teatret må tænkes set fra oven med den belyste scene med kulisser og bagtæppe (de tykke sorte streger). På scenen står skuespillerne X-3 (Gudesønnen) og N (Guddommen forklædt som vor næste). Bag scenen det store maskinrum og foran den det mørke tilskuerrum med tilskueren T.
Da de funktioner, denne tegning er udtryk for, er evige kredsløb, kan man ikke pege et sted og sige: "Her begynder det". Men vi skal jo på et sådant billede begynde et sted, og lad os begynde med det, der her kan symbolisere den gamle billedtale om "Gud, der indblæser Adam livets ånde". "Livets ånde" er i virkeligheden den energi, der kommer fra omgivelserne (enten synlige eller usynlige) indad mod vort evige jeg. Skabelse er fornyelse af det, der ER. Da vi intet kan opleve uden energipåvirkning udefra, var der heller intet liv uden denne "indblæsning" af energi. Alt, hvad vi er i dag, er et resultat af vort jegs reaktion over for en sådan påvirkning.
Vi begynder til venstre på tegningen, hvor den sorte ledning (energistrømmen) peger indad mod det levende væsens "overbevidsthed", således kalder Martinus X-1 og X-2 tilsammen. Strømmen går til den cirkel, der er betegnet med bogstavet F, og som sammen med mange andre er rodfæstet i en ring, der symboliserer det overfysiske organ, Martinus kalder "skæbneelementet" i X-2. Det er overgangsleddet mellem X-2 og X-3. Vi kan godt sammenligne dette elements funktioner med et elektrisk elements, thi også her er der tale om en negativ pol (F) og en positiv pol (M) og om opladning og afladning.
Cirklerne i skæbneelementet er det levende væsens "talentkerner", hvoraf de væsentligste, som alle de andre egentlig er underafdelinger af, er talentkernen for modtagelse af energi, F (den feminine pol), og talentkernen for afgivelse af energi, M (den maskuline pol). Talentkerner er mikrokraftcentre, hvori evner og talenter er opmagasineret fra liv til liv. Fra automatfunktionen i disse talentkerner opbygges nye organismer eller "masker og forklædninger på livets skueplads". Genialitet, såvelsom middelmådighed og åndssvaghed er resultater af talentkernernes foreløbige tilstand og ligeledes vor fysiske fremtræden som maskulint eller feminint væsen.
Væsenets feminine pol F modtager energien udefra, hvorefter den proces finder sted, Martinus kalder "Jeg'ets vending af energien", hvor den fra indtryk efterhånden skal forvandles til udtryk. Vendingsprocessen er det samme som en opladning af skæbneelementet, der medfører en senere afladning.
Denne vending af energierne, der finder sted i ethvert væsens overbevidsthed, er livets inderste form for "undfangelse, svangerskab og fødsel", det seksuelle princip i sin urform.
Energivendingen eller vort åndelige svangerskab bliver individuel derved, at ikke to væseners kombination af talentkerner er ganske ens. Det er ved hjælp af disse, jeg'et vender energien og giver den sit individuelle "stempel", inden den som begyndende udtryk eller energiudstrømning gennem den maskuline pol M strømmer ind i X-3 og opmagnetiserer væsenets sjælelige og fysiske organer til tanke, følelse og handling i tidens og rummets verden, der bliver til skuespillet "Skæbnen".
Livet på scenen
Følger vi energiudstrømningen gennem M, den maskuline pol, ser vi den strømme ind i X-3, der er udtryk for både de åndelige legemer og det fysiske legeme, væsenet er i besiddelse af. Det fysiske legeme er det eneste af disse legemer, der kan opfattes med fysiske sanser, det er vor midlertidige maske i en enkelt scene (et jordliv i "Det evige spil om Enhver"). I forbigående kan lige nævnes, at døden er ensbetydende med, at skuespilleren trækker sig tilbage fra den oplyste scene ind bag kulisserne. Scenen er vor dagsbevidsthed og den fysiske verden, rummet bag scenen er vor natbevidsthed og den åndelige verden. Disse tilsammen udgør i modsætning til overbevidstheden (X-1 og X-2) vor underbevidsthed.
Fra trekanten X-1 går en lige linie gennem X-2 til trekanten X-3 for at understrege disse figurers enhed. På et symbol som dette må de tegnes hver for sig, men det må ikke misforstås, således at man tror, jeg'et er ét sted henne og vor person et andet sted. Men vi må heller ikke tro, at jeg'et er et sted inden i vort fysiske legeme, som vi kan være tilbøjelige til at tro. Jeg'et er hævet over tid, rum og bevægelse, idet det skaber disse foreteelser. Jeg'et er allestedsnærværende, derfor kan der tegnes ikke blot de to trekanter X-1 og X-3 på linie, men også den tredie, trekanten T. Vi ER X-1, den usynlige, vi ER X-3, skuespilleren i livets spil, og vi ER også livets tilskuer, som vi om lidt skal komme tilbage til.
I X-3 bliver, som før omtalt, energien til tanke, følelse og handling, idet den først opmagnetiserer de åndelige legemer og derigennem det fysiske centralnervesystem og hele den fysiske organisme. Energien bliver nu materialiseret til fysiske svingninger og går som sådan videre til omgivelserne, på tegningen repræsenteret ved den anden skuespiller på livets scene, trekanten N. Selvfølgelig er der mange andre skuespillere, som vi vekselvirker med på denne scene, men da de alle er Guddommens forskellige redskaber og organer, "forklædninger og masker", er det i virkeligheden den samme aktør, der ganske vist har den særegne evne at kunne optræde på én gang i forskellige masker. Det er Guddommens evne til at være allestedsnærværende. Den punkterede linie, der fra trekanten N fører ud til et "omklædningsrum" med mange N-trekanter, skal vise denne den anden skuespillers utrolige forvandlingsmuligheder i samspillet med os.
Vi er nu nået til selve skuespillets opførelse, der foregår i hverdagen, thi livets scene er jo for os i øjeblikket den - ofte grå - hverdags oplevelser, hvor vi vekselvirker med mennesker, som vi måske kan lide, som måske er os ligegyldige, eller som vi muligvis forfølger med vor antipati og vrede. Men hvem er egentlig Hansen og Larsen og Møller o.s.v.? De er Guddommens forklædninger, hvorigennem denne lærer os livsspillets regler eller loven om årsag og virkning, sæd og høst. Thi de energier, der kommer fra N mod X-3, er alle et svar på energi, der engang er gået fra X-3 mod N.
På tegningen ser vi denne vekselvirkning, energi, der går fra X-3 til N og reaktionen fra N som energi, der rammer X-3. Det kan være alle tænkelige variationer af vekselvirkning, som foregår mellem væsener i hverdagen. Energien fra omgivelserne går gennem X-3 til den særlige "dobbeltgænger", vi alle har, jeg'et som tilskuer, den livsfaktor, der adskiller os fra det øvrige dyrerige, der ikke som det jordiske menneske kan spalte sin bevidsthed og træde ned på tilskuerpladsen, hvor det skelner mellem "jeg" og "det", samtidig med at det også er impliceret i selve skuespillets handling.
Tilskueren
Ethvert jordmenneske kan i større eller mindre grad fornemme den spaltning i sig, at det samtidig med at være indblandet som skuespiller i livets spil iagttager sig selv, næsten som om det også var en udenforstående tredieperson. Denne tilskuer er også det i os, der ved, at vi ikke kan dø. I stærkt dramatiske situationer f.eks. (af den slags, hvor der kan blive tid til omtanke), oplever nogle denne "dobbeltgænger" temmelig intensivt. Således beskriver forfatteren Arthur Koestler i den bog, han har skrevet om sine oplevelser under den spanske borgerkrig, "Dialog med døden", en situation, hvor en mand, der i forvejen havde truet med at ville skyde ham, holder ham i skak med sin revolver: "Denne drømmelignende følelse af, at ens bevidsthed er splittet i to, hvoraf den ene halvdel betragter den anden med forholdsvis kølighed og ro, akkurat som stod man og betragtede en fremmed. Bevidstheden skal nok vide at passe på, at den ikke helt udslettes."
En foredragsholder kan også til tider under inspiration opleve ligesom at stå ved siden af sig selv og lytte, måske endda med lidt undren, til det han selv siger. Det er en kendsgerning, som også videnskabsmænd beskæftiger sig med, at vi er både tilskuere og skuespillere i livets drama. Men åndsvidenskaben går videre. På tegningen vil man se, at energien efter at have passeret tilskueren T går til det levende væsens overbevidsthed. Vi er nu nået til det stadium i kredsløbet, som var vort udgangspunkt: energien, som fra omgivelserne (trekanten N) via det levende væsens organisme og den særlige del af dets nervesystem og sjæleliv, der udgør tilskueren, går til overbevidsthedens talentkerne for modtagelse af energi. En ny variation af "livets ånde" indblæses i "Adam", en ny oplevelse "indregistreres" i hans overfysiske "kartotek" og vil medføre nye tanker, følelser og handlinger i hans optræden på hverdagens skueplads.
Med hensyn til vor dobbeltegenskab som skuespiller og tilskuer er det her på sin plads at antyde, at når vi ved denne dobbeltbevidsthed fjerner os fra det øvrige dyrerige, er det samtidig ensbetydende med en ændring af vor seksuelle struktur og oplevelsesevne. Den aktive skuespiller repræsenterer det maskuline princip i os og den mere passive tilskuer det feminine princip. I nogle væsener er den ene af disse faktorer mere fremtrædende end den anden, i andre er det omvendt, derfor er vi endnu udpræget maskuline eller feminine. Langt ind i fremtiden vil den fysiske maskulinitet og femininitet også vedblive at eksistere. Det er først og fremmest i psyken, der sker en forandring, men denne forandring kan dog allerede mærkes også i det jordiske menneskes fysiske fremtræden; her må jeg henvise til specialanalyserne i LIVETS BOG. Når jeg omtaler disse analyser her, er det fordi disse faktorer er en væsentlig årsag til mange mørke scener i vort nuværende skæbnedrama: de ulykkelige ægteskaber, de mange skilsmisser, visse for tidligt udviklede seksuelle polforskydninger og meget mere. Vort kendskab til Martinus analyser af det seksuelle mysterium vil i høj grad kunne hjælpe os i udførelsen af vor egen rolle i vor fremtids skæbnedrama. Jo mere balance og harmoni vi kan skabe i vort sind mellem det aktivt handlende element og det passivt oplevende og modtagende, des mere vil vi efterhånden blive bevidst i vor egenskab af medinstruktør og -skaber i livets kunstneriske udfoldelse på denne jord. Og det er foreløbig vort mål.
Medinstruktøren
Når vi iagttager vort eget skæbnespil på livets scene, er der unægtelig ikke så lidt, vi kunne ønske anderledes. Sceneriet er for det meste mørkt og til tider endda uhyggeligt, og de lyse glimt er få. Vi strides – og fortryder, vi gribes af angst og melankoli, og mange har bundet sig selv i livsnedbrydende vaners spændetrøje. Ser vi på menneskehedens skæbne som en helhed, og det er vi nødt til at gøre, efterhånden som vi opdager, hvor afhængige vi alle er af hinanden, da kan vi nok blive tilbøjelige til at nære angst og frygt, til at opgive vor medmenneskelighed og isolere os, som strudsen, der gemmer hovedet i busken. Men det er UMENNESKELIGT at gøre det! Her må jeg igen citere Paul la Cour (fra en kronik i Information d. 26/9 1950): "Stillet i denne skæbnestund i menneskehedens historie, tør vi ikke sige: du skal ikke frygte. For katastrofens mulighed er til stede, det ved vi. Som også fornyelsens. Da må vi finde os andre ord. Og fordi frygten er nederlagets første skikkelse og stiller sig hindrende i vejen for al forvandling, må vi sige: Gør dig ikke skyldig i frygt!"
Menneskehedens videre skæbne afhænger nemlig også af VOR forvandling. Vort lille skæbnespil er forbundet med mange andres. I vor ægtefælles, vore børns, vor kollegas eller arbejdskammeraters og også i vor såkaldte fjendes skæbnespil er VI en af Guddommens forklædninger, der (hvis vi vil indstille os på det) KAN bruges til at ændre scenebelysningen fra mørke til lys. I vort ønske om og vor stadigt voksende evne til som medinstruktør at ændre mørke til lys og lade vor indsats i skæbnespillet gøre dette til en stadigt mere menneskelig, d.v.s. menneskekærlig, ja, måske endda guddommelig komedie, deri ligger også spiren til vor egen lysere skæbne. Ja, deri ligger endda så store muligheder, at de peger mod det, der menes med den betegnelse "mennesket i Guds billede", en skaber og fornyer. Enhver af os rummer muligheder for ved et mere og mere harmonisk samarbejde mellem skuespilleren, tilskueren og iscenesætteren i sig selv at skabe den grå hverdagsscene om til en skueplads for ånd, kunst, skønhed, for frihed, fred og næstekærlighed. Og skæbnespillet rummer endnu en faktor af stor betydning netop for denne ændring i spillets gang, det er skytsåndsprincippet eller bønnens mysterium.
Skytsåndsprincippet
Jeg har nævnt, at det, vi kalder døden, er ensbetydende med, at skuespilleren trækker sig tilbage fra livets scene ind bag kulisserne, og at rummet der er symbol på natbevidstheden og den åndelige verden. Alt, hvad vi kan opleve i dette store rum "bag kulisserne" skal jeg ikke komme ind på her, blot nævne, at vi også der kan have noget at gøre med skæbnespillet på scenen på samme måde som også mange for os usynlige væsener af og til griber ind i vort nuværende skæbnespil. Når vi i et almindeligt teater gennem vore fysiske sanser oplever et skuespil, tænker vi ikke på alt det, der, selv om det i øjeblikket er usynligt, medvirker til, at den synlige verden, vi kalder scenen, med dens dekorationer og udstyr og de maskerede og udklædte skuespillere, nu kan berige os med en oplevelse. Vi tænker ikke på regissørens store arbejde eller på dem, der har malet dekorationerne. Vi skænker heller ikke de i dette øjeblik uundværlige maskinfolk, belysningsmester, sufflør, påklædersker o.s.v. en tanke. De er alle usynligt virkende kræfter, men de er der, og de er nødvendige!
Det er de også på skæbneteatret. På tegningen vil man se dem repræsenteret ved trekanten S (skytsånden), der er Guddommens usynlige redskab og hjælper, gennem hvilket bl.a. bønnens vekselvirkning kan finde sted, og hvorigennem inspirationens strålekraft kan ramme os. Fra trekanten S går ligesom fra trekanten N en punkteret linie til et rum med mange trekanter for at vise, at den store instruktør benytter sig af mange forskellige usynlige hjælpere.
I LIVETS BOG, i sin lille bog BØNNENS MYSTERIUM og i mange foredrag har Martinus fortalt om forholdet mellem de fysiske og de psykiske væsener. Forsynet er ved sine utallige redskaber og organer, synlige såvel som usynlige, altid i vor nærhed. Vil vi ændre hverdagens scenebillede og virkelig indstille vor bevidsthed derpå, er mægtige universelle kræfter rede til at hjælpe.
Den store trekant
Alle de samvirkende kræfter, som de forskellige figurer på tegningen symboliserer, befinder sig i én stor trekant, symbolet på den evige Guddom, Faderen, hvori vi "lever, røres og er". Det teater, vi ser på tegningen, er blot et symbol på det levende jordklodevæsens fysiske legeme og åndelige legemer, der en tid udgør det domæne, hvori vort skæbnedrama udspilles. Og jordkloden er i virkeligheden et stort kosmisk teater med de utroligste muligheder for livsudfoldelse. Også på andre scener end den jordiske vil vi komme til engang at udfolde vore evner. Men først må vi gøre vort til, at skæbnespillet på denne jord får, hvad vi inderst inde altid ønsker et skuespil skal få, en lykkelig ende.
Dette lille forsøg på en oversigt over de livsprincipper, der ligger til grund for "Det evige spil om Enhver", kunne måske bevirke, at en og anden læser følte trang til at studere disse analyser lidt nøjere i LIVETS BOG, hvor jeg især vil henvise til 3. bind (fra ca. stk. 947 til ca. stk. 956). Der står meget mere om dette emne, som disse linier kun kan give et svagt genskin af.
 
Fra KOSMOS nr. 2 og 3, 1952