Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1988/4 side 67
Foto af Mogens Møller
 
På vej mod virkeligheden
af Mogens Møller
 
Videnskaben skænker menneskene en ny verden
Som alt andet har sin historie, har menneskehedens opfattelse af det, den kalder virkeligheden eller verden, også sin. Vi lever stadig i en ny verden i den forstand, at virkeligheden først går op for os lidt efter lidt. Utallige gange har vi fået "en ny himmel og en ny jord". Engang troede man, at jorden var flad som en pandekage, og man har ment, at den hvilede på ryggen af fire elefanter, der stod på en kæmpemæssig skildpadde. Middelalderens verdensbillede viser os jorden som verdensrummets centrum omgivet af sfærer, hvori himmellegemerne, som alle er mindre end jorden, har deres plads, og yderst himmelen, hvor Vorherre troner omgivet af engleskarer. Andre opfattelser har afløst disse, indtil vi i vore dage får at vide, at jordkloden blot er et støvfnug, menneskene atomer eller udslet på jordens overflade, og at det hele er opstået ved en tilfældighed. Dette har været fastslået som videnskabelig kendsgerning og er grundtanken i det materialistiske verdensbillede, som siden slutningen af forrige århundrede har været officielt. I dag er man imidlertid klar over, at heller ikke denne opfattelse kan bestå. Den rystes i sin grundvold, og noget nyt er ved at bryde frem.
Vor tids vanskeligheder
Vi lever i en brydningstid, hvor videnskaben selv er begyndt at underminere det hidtil gældende verdensbillede og vise dets utilstrækkelighed. Men alligevel er dette "revnede fundament" det eneste, man i øjeblikket har at holde sig til. Det nye verdensbillede, som videnskaben mener skal afløse det gamle, eksisterer endnu kun i fostertilstand, ja, kun som en nebulose. Den "nye himmel og jord", man er i færd med at give menneskene, viser sig at være af en sådan natur, at selv videnskabsmændene er ved at tabe vejret. Jorden eller stoffet viser sig at være "himmelrum", hvori tusinder af miniaturesole og -kloder går i deres baner, og det rigtige himmelrums kloder og sole er måske "stof" af umålelige dimensioner. Tid og rum bliver ubetydelige faktorer, og menneskets betydning så ringe, at man naturligt får mindreværdskomplekser. Man kæmper for at få en livsanskuelse, men en sådan må være fast forankret i et verdensbillede, og når det gamle har vist sig uholdbart, og det nye kun er en tåget forestilling, er menneskeheden i en meget vanskelig situation.
Kan religion og filosofi da ikke give menneskene, hvad de har brug for?
Historien viser os, at når en Kopernikus, en Kepler, en Galilæi eller en anden videnskabelig Kolumbus opdagede "nyt land", var det filosofiens og religionens sag at hjælpe menneskenes tanker til rette over for hvert af de nye verdensbilleder. Oftest blev de nye tanker til at begynde med betragtet som galskab, men megen ung galskab er med tiden blevet til gammel visdom. Hvor kulturens fortrop har banet vej, er den store mængde lidt efter lidt fulgt efter, og man har bygget en livsanskuelse med de nye opdagelser som fundament.
Da det materialistiske verdensbillede i forbindelse med den darwinistiske udviklingslære blev det fremherskende, kunne kirken imidlertid ikke mere optræde som formidler, og der opstod en absolut uoverensstemmelse mellem videnskab og religion. Ganske vist har der været gjort forsøg på at tillempe en forbindelse, men da kirken ikke vil give slip på dogmerne, er det mislykkedes. "Læderflasken" er for gammel, den sprænges af "den nye vin", og den officielle religion står for mange mennesker som noget, der ikke har med virkeligheden at gøre.
Den moderne filosofi prøver meget ihærdigt at finde frem til en livsanskuelse, som kan tilpasses det verdensbillede, som fysikere og astronomer arbejder med. Men det viser sig at være vanskeligt at skabe en sådan, som ikke kun er tilgængelig for filosoffer eller mennesker, der er bevandret i matematikkens og fysikkens verden. Atomteori, kvanteteori og dimensionsfilosofi er (uden selvfølgelig derfor at undervurdere deres værdi) utilgængeligt stof for det almindelige menneske, som ved så meget, at han ikke mere blindt kan tro på dogmer og forsoningslære, men ikke nok til, at matematisk tænkning og videnskabelige fakta får forbindelse med den verden, han er omgivet af til daglig. Til trods for at menneskenes viden er blevet større, er mystikken om livet ikke hævet, den er vokset.
Videnskaben og livsgådens løsning
Videnskabens kost, der skulle feje overtroens støv bort, har blot hvirvlet det op, så det hele nu står indhyllet i en støvsky, hvor man hverken kan se eller høre. Jordklodens betydning og det enkelte menneskelivs værdi forsvinder i dette uendelige univers af støvpartikler. Hvad er det hele værd? Alt er relativt! Vi lever kun én gang, derfor må vi have magt! Albue os frem, leve på andres bekostning, ja, måske endda slå dem ihjel, der er i vejen for vore planer om magt og herlighed! Det er resultatet af det materialistiske verdensbillede. Ikke en livsanskuelse, men en dødsanskuelse og deraf følgende dødspraksis, hvor atombomben hænger i luften som en trussel om undergang for vor kultur. Selv irreligiøse mennesker indrømmer, at bibelens udtryk "fortabelsens mørke" passer godt på den tilstand, vi befinder os i.
Mange kloge og samvittighedsfulde videnskabsmænd kan se det og er de første til at råbe: "pas på!" Deres råb har givet genlyd over hele jorden, og kræfter er i gang for at skabe fredsbevægelse og international forståelse. Man må håbe, det kan hjælpe, men det er ikke nok! Der mangler et fundament til at bygge på, en basis for menneskelig moral og humanitet.
I dag lærer menneskene, hvad kultur uden moral vil sige
Der tales så meget om, at vor tid trænger til en ny moral, en sindelagsændring, og der er tilstrækkelige beviser for, at det er rigtigt. Men et menneskes moral står i nær tilknytning til dets livsanskuelse, til den mening, vedkommende lægger i tilværelsen. Da de fleste mennesker er tilbøjelige til at bøje sig for berømte forskeres autoritet, og mange af disse siger, at der ingen mening er, så bliver moralen nemt: "skidt med det hele, nyd livet og lad stå til! Og bliver man gammel og syg, så bare væk herfra, udslettes, ind i det store intet!"
Det viser sig imidlertid, at en sådan indstilling kan man hverken leve eller dø på. Fysiske lidelser, sindssyge, livslede, fortvivlelse og dødsangst følger i dens spor. Den mentale og fysiske krig hærger jorden, og menneskene råber efter befrielse og fred.
Man venter, at disse goder skal komme dumpende fra himlen som mirakler, selv om man ellers mener, at miraklernes tid er forbi. Den "højtoplyste menneskehed" viser sig at være indhyllet i mystik, ligemeget hvilken kulturfaktor, videnskab, filosofi eller religion, der i øjeblikket er den fremherskende.
 
Det er Hjernen der tænker! Jorden afkøles og gaar sin Undergang i Møde! Det hele er kun en Maskine! Vi lever kun eengang, derfor maa vi have Magt! Gud er en Illusion! Alt er opstået af sig selv! Vi er Udslet paa Jordens Overflade! Jeg har aldrig fundet nogen Sjæl. Vi er kemiske Forbindelser!
Dødens Kultus
 
Videnskaben og det guddommelige
Livets gåde er ikke løst, selv om man kender en hel del til stjerner, atomer og kosmiske stråler. Spørgsmålet om meningen med menneskets liv, med det enkelte menneskes skæbne og med det såkaldte onde i verden trænger sig stærkere og stærkere på. Er der et forhold mellem den enkelte og universet, mellem kosmos og os, eller er alt tilfældigt? Er der en Gud, et væsen, der står bag ved alle disse love, der er afsløret i klodernes såvel som atomernes verden?
Den gamle Vorherre blev fejet væk sammen med nisser og trolde, men nu er det, ligesom der mangler noget. Urcellen og urslimet, det store intet, og hvad man ellers har brugt som surrogat, har ikke rigtig været tilfredsstillende. Det er værd at lægge mærke til, at enkelte store videnskabsmænd, hvis arbejde har ført dem til grænsen af de fysiske sansers rækkevidde, bruger udtryk som "kosmisk religiøsitet" (Einstein) og taler om, at det er "et univers med tanke og mere end tanke i sig, et univers, der er udtryk for tanken hos en i det eksisterende uendelig ånd" (den amerikanske astronom Robert G. Aitken). De kan ikke slippe tanken om en guddom bag det hele til trods for eller måske snarere på grund af deres viden.
Men hjælper det de tusinder af mennesker verden over, der i deres fortvivlelse søger efter en gud og en mening med tilværelsen? Denne videnskabelige gud får ikke forbindelse med deres daglige tilværelse, men er lige så fjern som den gamle vrede Vorherre på sin himmeltrone. Han havde da i det mindste engle, ved hvilke han kunne holde forbindelsen med menneskene vedlige. Men her er det, som om Gud har lavet et urværk, sat det i gang, og så kan det forøvrigt passe sig selv, måske med en smøring og et eftersyn for hver 100 millioner år.
Mening i livet giver det ikke, og det er netop det, det søgende menneske trænger så stærkt til: et overblik over sammenhængen mellem hans hverdag og det uendelige univers. "Der må da være en mening," siger han, "og er der en mening, må den vel kunne findes!" Kirkens udsagn, at meningen kender kun Gud, hvis veje er uransagelige, kan tænkende mennesker ikke slå sig til tåls med. En mening, som er utilgængelig, er ingen mening, og så er man lige vidt.
Fundamentet er skabt
Vil det sige, at man uden videre kan forkaste videnskab, filosofi og religion, når de tilsyneladende ikke mere kan hjælpe menneskene? Absolut ikke. Ingen af dem kan undværes, men for virkelig at kunne "bruges", må religionen være videnskabelig, videnskaben må ikke som hidtil være uden forbindelse med moral, og filosofien må udgøre forbindelsesleddet mellem de to andre faktorer og være det inspirerende grundlag for arbejdet og ikke nøjes med at være verdensfjern skrivebordsfilosofi. Mange vil sikkert sige: "Det lyder meget godt, at det bør være sådan. Men er det ikke en ønskedrøm, netop verdensfjern skrivebordsfilosofi? Der må være noget, der kan svejse disse faktorer sammen til en enhed, et fundament, hvorpå man kan opbygge en livsanskuelse, der viser kontinuiteten mellem alt levende i universet". Det er netop sagen, det er det, der mangler. Eller rettere, det er det, man endnu ikke ved eksisterer! Martinus' verdensbillede har netop disse egenskaber. Det bekræfter de store religiøse geniers lære og stadfæster deres moral. Det fysiske verdensbillede, som efterhånden er åbenbaret for os af geniale videnskabsmænd, bliver yderligere uddybet ved afsløringen af den åndelige realitet, der ligger bag ved disse myriader af støv og stjerner, og det uden at rokke en tøddel ved de fysiske kendsgerninger.
Martinus' verdensbillede er af en sådan storhed, at gammel og nyere filosofi, der kun er spredte brikker, her er samlet i en strålende mosaik, selve livets mønster.
Den enkeltes egen indsats
Det åndelige fundament er skabt, men endnu står tilbage for den enkelte at arbejde ud fra denne livsanskuelse, d.v.s. selv at tilegne sig detaljerne erfaringsmæssigt og derved gøre den til sin egen, gøre den til livspraksis. Da viger mystikken bort fra livet, en personlig viden om virkeligheden vokser frem, og man glider ud af "fortabelsens mørke" ind i en bevidsthedstilstand, hvor freden og friheden hersker; thi, som Martinus udtrykker det, "hvor uvidenheden fjernes, ophører det såkaldte onde med at eksistere."
Fra KOSMOS nr. 7/1948