Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1987/2 side 29
Martinus svar på læserens spørgsmål
Foto af Martinus
VORE SANSEEVNER ER UNDER UDVIKLING
 
Sansning udenfor tid og rum?
 
Findes en sansning, som går ud over (transcenderer) tid og rum? – Det gør der, fortæller Martinus i sit svar på dette spørgsmål. Det mærkelige er bare, at denne "sansning" beror på, at der i tilværelsen findes noget, som ikke kan sanses. På nuværende tidspunkt i vor mentale udvikling kan vi via analyserne komme til at forstå, at noget sådant må eksistere. Hvad det er, og hvordan vi senere vil kunne "sanse" det, – det beretter Martinus om i denne besvarelse.
 
Hvad forstår man ved tids- og rumdimensionel sansning? Eksisterer der en sansning, som ikke er tids- og rumdimensionel?
Ved tids- og rumdimensionel sansning forstås den daglige direkte fysiske eller materielle sansning. Alle detailler, vi her oplever, repræsenterer rum, hvilket vil sige: de indtager plads, og ligeledes udtrykker de tid, der er det samme som alder. Hvem og hvad, vi igennem den direkte fysiske sansning erkender, indtager således både plads og alder. Alle sanseobjekterne her har alle uden undtagelse begyndelse og afslutning. Alle facitter, der baseres på denne form for sansning, giver os ikke direkte nogen som helst oplysning om andet, end hvad der repræsenterer plads og alder. Men da alt, hvad der repræsenterer plads og alder eller rum og tid som nævnt er begyndelse og afslutning underkastet og således er forgængeligt, kan man igennem den tids- og rumdimensionelle sansning kun sanse alt, hvad der er forgængeligt. Denne form for sansning og dens resultater bliver derfor også udtrykt som "Materialisme". Og mennesker, der kun kan sanse med denne form for sansning, vil derfor være at udtrykke som "Materialister", hvilket vil sige: de benægter alle de evige facitter såsom det levende væsens udødelighed, verdensaltets retfærdighed eller kærlighed og eksistensen af et evigt ophav hertil, et Forsyn, en Guddom eller Alfader.
Ligeså vil det også være totalt umuligt direkte gennem den materialistiske eller fysiske sansning at opleve virkeligheden bag de evige ord: "Alt er saare godt" – "Det et Menneske saar, skal det høste" – "Uden nogen bliver født paany af Vand og Aand, kan han ikke komme ind i Guds Rige" – "Salige er de rene af Hjertet; thi de skulle se Gud" – "Du skal elske din Næste som dig selv, det er al Lovens Fylde" etc. Den direkte materialistiske sansning viser intet som helst af sådanne facitter, tværtimod. Den viser netop i allerhøjeste grad dødelighed, forgængelighed, uretfærdighed. Ja, gør den det ikke næsten til en kendsgerning, at alt er tilfældighed. Denne materialistiske sansning giver ingen som helst oplysning om moral ud over dette, at enhver er sig selv nærmest. Den, der ikke kan værge sig i livet, den, der ikke er den fysisk stærkeste, må bukke under. Og således bliver det en mørkets og dødens håbløs verden, der direkte sanses igennem den rent materialistiske sansning.
Men efterhånden som mennesket udvikler sig i højere intellektuel human retning, bliver det umuligt for det at acceptere, at dette håbløse mørkets og dødens verdens panorama skulle være livsmysteriets endelige løsning. Og med denne indstilling og udvikling begynder der at åbne sig en hel ny sansehorisont bag den fysisk, materialistiske. Det er i denne sansehorisont, at de evige facitter og dermed det fuldkomne verdensbillede opleves. Det er denne oplevelse, der udgør "Kosmisk Bevidsthed", og som i Bibelen er nævnt som "Talsmanden den hellige Aand", igennem hvilken menneskeheden skal komme til den fuldkomne erkendelse af den over tid og rum eksisterende evige sandhed.
Hvordan oplever man igennem en ikke-tids- og rumdimensionel sansning?
For i det hele taget at sansning kan finde sted, må der være noget, der kan sanse. Og vi kommer da her til en af livets første store grundanalyser, nemlig den, at der er "noget, der sanser", og "noget, der sanses". Dette er et af livets evige facitter, hvilket vil sige facitter, der ikke er tids- og rumdimensionelle. Dette princip er hævet over alle begreber om rum, tid og volumen. Enhver betingelse for at opnå videre udvikling i ikke- tids- og rumdimensionelle og dermed evige facitter eller begyndende kosmisk bevidsthed vil derfor gå ud på at komme til at kende den virkelige analyse af "det, der sanser", og "det, der sanses". At disse foreteelser umuligt kan være den samme ting er en viden, som åndsforskeren absolut må tilegne sig som kendsgerning, idet nævnte viden er det urokkelige grundlag for al videre kosmisk udvikling og mental stabilitet. Alt, hvad der kan henføres under "det, der sanser" udgør nemlig evige foreteelser, medens "det, der sanses", kun udgør midlertidige eller foranderlige foreteelser. Når de kun udgør midlertidige foreteelser, er de altså begrænsede og bliver derved en modsætning til uendeligheden og evigheden. De bliver tilknyttet sted og størrelse både i tid og rum.
Nu vil man måske her indvende, at man udmærket kan sanse "det, der sanser", men det er i virkeligheden en total umulighed. Enhver sådan opfattelse kan kun eksistere som en illusion. Intet væsen har nogen sinde i virkeligheden direkte sanset "det, der sanser". At vi kan iagttage et levende væsen, at vi kan se et dyr eller menneske, betyder i kosmisk forstand absolut ikke, at vi ser "det, der sanser". Intet menneske eller dyr kan udgøre "det, der sanser". Et "dyr" er udtryk for en bevidsthedsmetode og den art organisme, der udgør redskabet for denne metode eller sanseform. Et "menneske" er også kun udtryk for en særlig manifestationsmetode og den organisme eller det legeme, der er redskabet herfor. Alt, hvad der fremtræder under begreberne: mennesker, dyr, planter, mineraler, mælkeveje, stjerne- og klodesystemer eller detailler i makrokosmos såvel som i mikrokosmos, vil således i absolut forstand kun udgøre sanse- og skabemetoder og de i fortættede materier fremtrædende organer eller legemer, ved hvilke de pågældende sanse- og skabelsesmetoder kan manifesteres. Men en sansemetode, der i virkeligheden også er det samme som en skabelsesmetode og de redskaber, den organisme eller det legeme, igennem hvilken den manifesteres, kan umuligt sanse og vil ligeså umuligt kunne være identisk med "det, der sanser". "Det, der sanser", må være det, der oplever og tilkendegiver sit eget liv igennem denne sansemetode. Da alt, hvad der direkte kan sanses eller opleves, umuligt kan eksistere uden at være organer eller redskaber for oplevelse og skabelse eller livsoplevelsesmetoder, bliver det her til kendsgerning, at "det noget, der sanser" eller benytter den eller den sansemetode og den herfor gældende organisme, må eksistere hinsides denne organisme og sansning. Dette "Noget" benytter altså sansemetoden og den herfor gældende organisme og kan gøre sig fri af denne sansemetode og organisme til fordel for en ny sansemetode og en herfor gældende ny organisme, når den førstnævnte sansemetode og organisme er udlevet eller forældet. Derfor må sansemetoderne og organismerne skifte, være forgængelige, medens det, der oplever sansemetoderne og organismerne må kunne overleve disse. Hvis det, der oplever eller sanser ikke kunne udskifte sine organismer til fordel for nye sansemetoder og således på denne måde overleve de skiftende sanseformer, ville livets oplevelse jo være en umulighed. Livets oplevelse er udelukkende en oplevelse af forvandling. Uden forvandling ingen som helst oplevelse af liv. "Det, der sanser", kan således ikke sanses. Det behøver heller ikke at sanses. Dets eksistens bekræftes jo igennem vort eget Jeg såvel som igennem Jeg'et i ethvert levende væsen. Det udgør altså det "noget, der sanser". Da det er ophavet til al sansning eller skabelse igennem væsenet, kan disse dets frembringelser ikke udgøre nogen som helst analyse af dets egennatur. Den eksisterede jo både før og efter sansningen og skabelsen og har således en eksistens hinsides denne skabelse. I denne dets eksistens er det altså hævet over tid og rum og har ingen som helst analyse ud over, at det udgør "Noget, som er". Men "Noget, som er", kan ikke skabes eller blive til. Det er til. Derfor kan det ikke sanses. Kun skabelse kan sanses, ligesom sansning i sig selv er skabelse. Skabelse kan derfor kun udløse sig i manifestation af det, der ikke er til. Der var engang, at vor nuværende organisme ikke var til, derfor har den måttet skabes. Ligeledes var der engang, da vor nuværende livsopfattelse ikke var til, derfor måtte den skabes. Engang var den nuværende jordklode, det nuværende sol- og mælkevejssystem heller ikke til, derfor måtte de nævnte foreteelser også skabes. Men da "noget" ikke kan komme af "intet", ligesom "noget" heller ikke kan blive til "intet", kunne skabelsen ikke på nogen som helst måde blive en "frembringelse af intet". Den kunne kun blive en forvandling af det allerede eksisterende, hvilket vil sige den fysiske og åndelige materie. Men det i form af denne materie samlede materiale for sansning og skabelse bliver således heller ikke hverken mere eller mindre. Det bliver derfor også i sin grundanalyse evigt i sin natur og dermed hævet over tid og rum. Det bliver ligeledes "Noget, som er". På denne måde at sanse de evige realiteter bag de timelige er at sanse udenfor tid og rum. Verdensbilledets analyse eller livsmysteriets løsning i sådanne analyser er det samme som "Den hellige Aand" eller kosmisk bevidsthed. Kun i disse ikke-tids- og rumdimensionelle facitter eksisterer åbenbaringen af den evige sandhed eller virkelighed.
Fra korrespondanceafdelingen:
(1951) 23 og (1951) 24