Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1986/11 side 211
 
Foto af Erik Gerner Larsson
Om forholdet mellem legeme og sjæl
af Erik Gerner Larsson
 
To hinanden diametralt modsatte opfattelser kæmper i dag om det jordiske menneskes sjæl. Den ene repræsenteret ved ideen eller forestillingen om, at hele vort liv er af rent fysisk natur, at vi i altså er et produkt af gener og kromosomer, og at det er hjernen, der frembringer vore tanker. Konklusionen af denne opfattelse er, at den rent fysiske død udgør det absolutte punktum for vor eksistens, og at al tale om en "udødelig sjæl" er det pure nonsens. Den anden opfattelse går ud på, at vort legeme i virkeligheden er noget sekundært, er et "redskab" for den legemet iboende ånd, og at det primære ved os er denne ånd, der ved den fysiske døds indtræden vender tilbage til den åndelige tilstand, den – hævder en gruppe – befandt sig i før den fødtes i vor verden eller også – hævder en anden gruppe – stedes for sin dommer og efter domsafsigelsen enten går til himlen eller helvede, subsidiært udslettes totalt.
 
Når problemet kan stilles så skarpt op, som tilfældet her er, skyldes det menneskenes trang til absolutte synspunkter og meninger, en trang som altid ved en nøjere prøvelse viser sig at indeholde temmelig farlige elementer. For livet er kun yderst sjældent et "enten – eller", det er langt hyppigere et "både – og". Hvor farlig den første opfattelse er, viser en blot elementær undersøgelse af den rent materialistiske ide, hvis konsekvens er den dybeste årsag til den åndelige tomhed, som i dag breder sig overalt. Men også den anden opfattelse fører let mennesker ud i sjælelige tilstande, hvis indre goldhed ikke giver materialismens meget efter. Så lad os derfor forsøge at foretage en blot beskeden undersøgelse af dette evigt aktuelle problem. Måske denne undersøgelse kan bringe os på sporet af et og andet, vi i vor trang til absolutte standpunkter eventuelt har overset.
0-7 år: Barnet lever mere et åndeligt end et fysisk liv
Som bekendt fødes vi ikke "fuldt færdige". Tværtimod fødes vi i et højst ufuldkomment legeme, der må gennemløbe en endog meget lang udvikling, før vi når det eftertragtede prædikat: fysisk og åndelig moden! Dette forhold overser alt for mange mennesker, endskønt en blot beskeden undersøgelse af det kunne bringe dem på sporet af en viden, der rummer fantastiske perspektiver. For hvornår ender et såkaldt "svangerskab" virkeligt? Efter de ni måneders forløb? Absolut nej! Årsagen til fødslen er jo ikke, at kroppen nu udgør et absolut brugbart instrument for det nyankomne menneske, men derimod blot, at den nu har nået et udviklingsstadium, hvor den videre udvikling kan foregå uden for moderens organisme. Men absolut ikke på "egen hånd". Tværtimod er forholdet her det, at af alle pattedyr udgør "menneskeungen" det mest ubehjælpsomme, der ser "dagens lys". Det er, om det skal overleve fødslen, på nåde eller unåde afhængigt af hjælp udefra.
Vort sande liv – om man herved forstår vort virkelig ansvarsbevidste liv – begynder således ikke ved fødslen. Normalt er vi de første syv år af vor rent fysiske tilværelse jordens mest ansvarsløse skabninger. Vi lever da, eller burde i hvert fald leve i en slags "salighedsrige". Desværre er det i vor verden således, at det i virkeligheden kun er en relativt beskeden gruppe, der oplever den gyldne barndomsperiode, digterne ofte besynger så højt. En langt større gruppe møder allerede livets hårdhed og barskhed, så snart de blot kan begynde at "klare sig selv", som det så realistisk hedder. Men ét er fælles for alle børn under syv år, og det er, at de i disse år mere lever et åndeligt end et fysisk liv i den forstand, at det er deres fantasi, deres evne til imaginationer, der langt mere bærer deres daglige livsoplevelse end den "virkelighedens verden", de voksne oplever.
7-21 år: Den unge kønsmodne er ofte et bytte for sine egne fysiske funktioner
Men allerede ved syvårsgrænsen når de fleste børn en af livets "hovedveje". Hvor de første syv år rent fysisk hvilede på en næsten hundrede procent kosmisk automatik, der fik dem til at indtage næring og foretage det hav af bevægelser, der udgør forudsætningen for deres rent kropslige vækst, begynder nu et helt nyt sæt kosmiske automat funktioner via fremvoksende kirtler at gøre sig gældende. Den næsten kønsløse "menneskeunge" begynder så småt at tone flag og fremtræder enten som "han" eller "hun", som "mand" eller "kvinde". Ganske vist kun svagt, men alligevel med en ofte udtalt tendens. Men endnu er livet, for mange i hvert fald, fremdeles mere "drøm og digt" end sand virkelighed. Det er først ved den næste "hovedvej", nemlig mellem det fjortende og det enogtyvende år, at det jordiske menneske begynder at møde den verden, til hvilken det for alvor blev født. Og hvilket møde! For her står vi igen ved en livsoplevelsesform, hvor trykket nødvendigvis mere hviler på krop end på ånd. For vor krop er ikke blot det "støv", det lidt for åndeligt indstillede menneske vil gøre den til. Den har nemlig også sit eget liv, hvilende på et hav af kosmiske automatfunktioner, det knapt er så let at erobre herredømmet over, som mange religiøst indstillede mennesker gerne vil give det indtrykket af. Sandt nok har vi i disse år også en "ånd", men en ærlig og nøgtern vurdering af denne "ånd" vil hastigt afsløre, at medens den rent fysiske krop nu forekommer "udvokset", så er det normalt så som så med den bagved eksisterende "ånd", der her fremdeles – set fra den virkeligt voksne verden – mere bringer os til at tænke på "puppen" end på den fuldt udviklede "sommerfugl". Man kan naturligvis påstå, at det attenårige menneske er fuldt udviklet og nu må stå til ansvar for sine handlinger. Men denne indstilling hviler ikke på nogen kosmisk retfærdighedsfornemmelse, men derimod kun på en rent materialistisk ide. For intet attenårigt menneske er, taget gennemsnitligt, virkeligt åndeligt modent. Det er i langt højere grad et ofte rystende bytte for sine egne kropslige funktioner. Hvem der egentlig har fundet på at kalde ungdomstiden for menneskets lykkeligste tid, ved jeg ikke, men noget voksent menneske kan det ikke have været, så sandt som det umodne dog aldrig kan have det modnes karakter. Og vil man – og kan man – gå tilbage til sin egen ungdoms urolige år, må så langt de fleste mennesker, i hvert tilfælde over for sig selv, indrømme, at det var så svære år, at en genoplevelse af dem vil forekomme de fleste alt andet end tiltrækkende. Og hvorfor? Fordi man i disse år på grund af den kroppen iboende drift til selv forplantning oplever, at denne krop påvirker bevidsthedslivet så stærkt, at løfter om "evig troskab", "evig kærlighed" osv, osv flyder fra læben, længe før forstanden får blot den mindste chance for at blive koblet til. Sandt nok har mennesket i disse år et "rigt fantasiliv", men mon det er klogt at fordybe sig for meget i kvaliteten af dette fantasi liv? Jeg vil ikke tro det! Men der er intet unaturligt i denne tilstand. Vor krop har sine funktioner, for arten skal bestå. Der er blot det, at mennesket som såkaldt "højerestående pattedyr" har noget, det almindelige pattedyr ikke har, nemlig en begyndende bevidst evne til selv at bestemme over sit liv. Jeg skriver med vilje "begyndende", for livet viser os dagligt med al ønskelig tydelighed, at det menneskelige driftsliv langt fra endnu er undergivet den mentale eller åndelige kontrol, der både etisk og samfundsmæssigt kunne være ønskelig.
21-28 år: Fra umodent overlæg til moden eftertanke
Perioden fra det enogtyvende til det otteogtyvende år er i virkeligheden menneskets åndelige modningsperiode, og man kan derfor med en vis ret hævde, at det såkaldte "svangerskab" først er virkeligt fuldbyrdet inden for denne periode. Hos nogle lidt før, hos andre senere. Dette bør man have i sine tanker, når man beskæftiger sig med problemet legeme kontra ånd eller sjæl.
Vender vi os nu imod mennesket efter det fyldte otteogtyvende år, oplever vi i de fleste tilfælde at se det i besiddelse af visse mentale modningstegn. Det har nu normalt "løbet hornene af sig", og dets vurderinger har undergået en værdifuld forandring fra "umodent overlæg" til "moden eftertanke", det er kort sagt blevet sig sit ansvar som menneske betydeligt mere bevidst, end det var som enogtyveårig. Og er det ikke således, at vi her genfinder utalte hundred tusinder af mennesker i den ulykkelige situation, at de nu bittert må betale for de "evige løfter", de under indflydelse af deres ret kropslige funktioner afgav på et langt tidligere alderstrin? Det gør vi! Men dette forhold indebærer noget, man ikke kan se bort fra i sin vurdering af legemets betydning for vor åndelige udvikling, nemlig en afsløring af det enkelte menneskes åndelige kvalitet, dets såkaldte "moral". At gøre sig fri af en byrde er betydeligt lettere end at fortsætte med at bære den. Og i vor tid er der faktisk temmelig mange, der på grund af en rent materialistisk livsindstilling giver de moralske principper en god dag og efter recepten, "vi lever kun en gang", giver pokker i afgivne løfter og påtagne forpligtelser.
28-49 år: Ambitioner og bristede illusioner
Men lever vi kun "én gang"? Lad os senere vende tilbage til dette problem og foreløbig betragte menneskets videre udvikling frem gennem de næste tre gange syv år. Perioden fra det otteogtyvende til det femogtredivte år udgør i sig selv en vis åndelig stabiliseringsperiode. I den periode slides den sidste "fosteruld" af mennesket, og vi begynder at kunne danne os et klart billede af dets karakter, dets iboende såkaldte "ånd". I de fleste til fælde ser vi nu mennesket spændt ind i en rent materialistisk kamp. Dets bevidsthed er gennem ungdommens år blevet påført et hav af forestillinger om at "blive til noget", hvorved man forstår "noget materielt". Bølge efter bølge af menneskelige skæbner knuses mod de klipper, som dette krav har frembragt. Drømme, håb, længsler – alt sammen åndelige realiteter – splintres og bliver til støv, og ud af denne smertelige proces fremstår mennesker, der præges af melankoli, af modgang, af tabt livsmod. Kun få passerer denne skærsild uden de skæmmende ar, vi ser alle vegne. Det materialistiske livssyn koster ofte det menneske, der bekender sig til det, en bitter pris. Og ser vi på dem, der tilsyneladende har sejret og nu står med sejrens pris i deres hænder, hvordan ser disse mennesker så ud? Ja, var en given indkomst en virkelig garanti for menneskelig lykke, så har verden af i dag faktisk så mange rige mennesker, at beviset for materiel velstands lykkebefordrende egenskaber skulle være åbenbar for enhver. Men hvad sker?
Der sker ganske enkelt det, at den krop, som alene skulle være nyderen af denne velstand, pludselig begynder at åbenbare sig selv som det jordiske menneskes bitreste fjende. Endelig på lykkens tinde, omgivet af alt det, som gennem ungdommens år var den inspirerende kraft, oplever det materialistisk indstillede menneske pludseligt, at det faktisk kun kan spise sig mæt og heller ikke behøver mere end én seng at sove i. Men også, at hvad er det hele værd, når den krop, man skulle nyde alt dette i, pludseligt begynder at svigte en? For vort legeme er i sig selv en begrænset foreteelse. Som alt skabt har det en begyndelse, en kulmination – og en afslutning! Og kulminationen falder jo netop inden for de her berørte enogtyve år. Omkring halvtredsårsalderen begynder en ny faktor at gøre sig gældende, og her særlig stærkt for mennesket, for hvem materien er alt og det åndelige liv blot "tåbeligt nonsens"! En ny kamp toner nu frem i dets liv, ikke en kamp om penge og magt, men derimod en kamp imod den krop, imod den alder, der som en grå tåge begynder at lægge sig over dets liv, dets drømme, dets ønsker, dets begær.
Helt at ignorere livets åndelige side er den sikre vej til en ulykkelig alderdom
Ser vi os omkring og for alvor betragter de aldrende mennesker, vi er i berøring med, kan vi ikke undgå at se, hvorledes ensomheden og bitterheden begynder at tegne sine egne hårde linjer i disse menneskers ansigter, og det hvad enten livet gav dem fysisk succes eller ej. Synet af gamle mennesker er ofte – alt for ofte – et tragisk syn! Og hvorfor? Simpelthen fordi vi alle fødes med et iboende kosmisk talent, som vi enten kan "grave ned" eller frugtbargøre. Livet er ikke blot fysisk, ej heller blot åndeligt. Det er, om det skal leves virkeligt lykkeligt, en meget fornem blanding af begge dele, men alligevel en blanding med tryk på tilværelsens åndelige element. Det er jo ikke i vor tid moderne at være religiøs, nærmest tværtimod. Men religion er nu andet og mere end dette blot at bekende sig til en eller anden form for tro. Det er en indre kosmisk kraft, som, om man ignorerer den, tager sig dyrt betalt. Individualismen er en vidunderlig ting, som kan bringe mennesket frem til netop den personlighedens blomstring, der er al menneskeligt livs inderste mening, hvis den, hvad der i virkeligheden er dens bærende idé, udgør en del af en større helhed. Hvis den, kort sagt, forbinder sig med forestillingen om en universel plans absolutte eksistens. Hvis den accepterer en eksisterende evig Guddom. River den sig derimod løs af denne helhed og gror på egen hånd, ja, da gror den uvægerligt vildt, og resultatet bliver da det tragisk tænkeligste, nemlig et menneske som kan "vinde hele verden, men tager skade på sin sjæl".
Har mennesket da mere end dette ene liv? Selvfølgelig har det det! Et menneskeliv, skåret ud af sin kosmiske eksistens, skåret ud af sin egen evige tilværelse, er det mest absurde, som tænkes kan. Det er et liv uden mening, uden ide. En eksistens uden en lige så evig fortid som evig fremtid er et tankens misfoster, som kun kan accepteres, så længe kosmisk tænkning er et ukendt begreb for sjælen. Tanken om "ét-livseksistensen" er tanken om det perspektivløse liv og kan kun accepteres af mennesker, for hvem tilværelsens åndelige element er trængt så langt tilbage i deres sjælelige verden, at den kun kan karakteriseres som "gravet ned". Et sådant menneske "æder" billedligtalt virkeligt sammen med "svinene". Dets horisont er måske nok større end dyrets, men akkurat lige så begrænset. Det lever i et selvskabt "mentalt fængsel".
Det er ikke, hvordan man har det, men hvordan man tager det
Og netop derfor udgør studiet af det åndeligt harmonisk udviklede menneske livets største inspiration. Også det må igennem ungdommens skærsild, må igennem det fysiske legemes krav, og ingen kan her stå frem og påstå med rette, at denne dets passage er af lettere natur end det materialistisk betonede menneskes. For mennesker af ånd har ofte et kærligere naturel end den modsatte type. Det er en kendsgerning, at såkaldt "gode mennesker" ofte får en betydeligt hårdere skæbne end de mindre gode. Men her gælder ordsproget: "Det er ikke, hvordan man har det, men hvordan man tager det!" fuldt ud. For åndeligt udviklede mennesker bærer deres skæbne på en anden måde end mindre åndeligt udviklede mennesker. De går f.eks. meget sjældent i rette med deres skæbne gennem det velkendte "det var hans (hendes) skyld!" De tager skylden for deres eventuelle modgang på deres egne skuldre. De føler, modsat den anden type, ikke, at de har et krav på livet, men at livet tværtimod har et krav på dem, et krav, de er villige til at acceptere – det udgør på en måde hele forskellen. Og hvad sker så, når disse mennesker bliver ældre, når de møder den af så mange frygtede "alderdom"? Ja, der sker meget ofte det, at denne frygtede alderdom går deres dør forbi! Naturligvis ældes de som andre mennesker, men betragter man måden, dette sker på, gribes man af dyb glæde ved synet af, hvordan alderdommen kan mødes, ja, hvordan den ligesom en strålende solnedgang kan blive til en livsvarig inspiration for den, som får lov til at beskue den. Udødelighedstanken rummer ingen bitrere modsætning end mennesket, der kæmper så desperat imod døden, at dets egen krop overlever den. Hvor ofte oplever vi ikke både selv at se og også at høre om mennesker, hvis rent fysiske selvopholdelsesdrift, hvis angst for døden tvinger deres organer til at arbejde videre længe efter, at ethvert spor af det, der virkeligt var disse mennesker, er borte? Kan nogen skæbne tænkes mere tragisk? Hvor anderledes da at møde mennesket, der allerede fra ungdommens år valgte at udvikle sit kosmiske talent i en klar erkendelse af, at døden mindre end at være en fjende sikkert ville afsløre sig selv som værende menneskets bedste ven.
Vi-alene-vide-mentaliteten
De fleste mennesker ønsker sig et langt liv uden at spørge om forudsætningerne for den lykke, de mere eller mindre bevidst inkluderer i dette ønske. For blot at blive gammel for alderens skyld afslører i virkeligheden kun ét: angsten for døden. At leve længe er imidlertid ikke ensbetydende med at leve lykkeligt. Utallige mennesker når blot ganske kort ind i deres livs modne periode, før forkalkning og begyndende senilitet sætter ind. Det er jo ikke ukendt, at "gamle bukke får stive horn". Ej heller, at mange mennesker alt for hurtigt bliver til "kalkede grave". Det var ikke for intet, at nazaræeren advarede den unge mand, der gerne ville følge ham, men først ønskede at være med til sin faders begravelse, med ordene: "Lad de døde begrave de døde!" Overalt, hvor vi færdes, støder vi på "liglugten" fra mennesker, hvis åndelige funktioner er gået i stå. For vore åndelige funktioner er ikke selvvirkende. De kræver på samme vis som vore fysiske næring for deres eksistens og vækst. Og her er det, at mennesket, der enten er havnet i en fysisk eller åndelig "bås", synder imod sig selv. Åndeligt at kunne forny sig beror på evnen til at nedkæmpe den selvtilfredshed, den vi-alene-vide-mentalitet, der lurer på enhver, så snart vedkommende kommer til "skelsår og alder".
Den, der kun sår død materie, høster kun død materie
Der er noget dybt tragisk i dette, at så langt de fleste mennesker opfatter alderdommen som deres livs afslutning. Alderdommen udgør kun vort legemes sidste station, før det rent naturligt må vende tilbage til hint stoflige kredsløb, af hvilket det er et lån, og dette har det tilfælles med enhver skabt ting, ethvert redskab. Men ånden bag formen er tidløs, og livet har da også talrige eksempler på mennesker, for hvem alderdommen blev deres livs mest skabende periode. Er det ikke disse mennesker, man i langt højere grad, end tilfældet er, burde gøre til sin egen alderdoms model end dem, der blot går rundt som rystende, mimrende vrag? Kan det ikke tænkes, at de sidstnævnte udelukkende får denne alderdom, fordi de har levet forkert. Fordi de i stedet for at frugtbargøre deres medfødte åndelige evner eller talenter simpelthen "gravede dem ned"? Vi har alle lært, at "som et menneske sår, skal det og høste", og er der noget unaturligt i, at den, der kun sår "død materie", også høster "død materie"? Jeg kan ikke se det. Vælger man i sit liv at "grave sin grav med tænderne", er der intet at sige til, at dette "gravearbejde" afsluttes længe før den normale død burde komme. Men vælger man at udbygge sin ånd, vil man opdage, at denne ånd rummer så utroligt mange muligheder, at mennesker, der gør dette, slet ikke opdager, at de måske endda for længst har nået de "støvets år", andre så bittert sukker under. Dette er, når alt kommer til alt, åndens største sejr over materien!
Åndsvidenskaben er en klar viden om det åndelige liv
For alt for mange mennesker er vort fysiske liv i virkeligheden en endda meget kort foreteelse. Trækker vi de tågede barneår, de ofte alt for drømmefyldte ungdomsår og de ofte helt mislykkede alderdomsår fra, bliver der i virkeligheden kun et meget kort liv ud af det, som kunne have været ganske anderledes. Og så har jeg endda ikke i dette korte strejflys ind over et, synes det mig, yderst vigtigt problem nævnt de livsformer, der enten på grund af en fysisk eller også en psykisk defekt kan blive så ulykkelige, at de næsten ikke fortjener navn af liv. Nej, begynder man først for alvor at gå på sporet af forholdet mellem legeme og sjæl, støder man hurtigt på et af de få virkelige "enten-eller", der kan få afgørende indflydelse på hele ens livsforløb. For da tvinges man af livet selv til enten at acceptere den i mine øjne alt for guddommeliggjorte videnskabs kolde og åndsforladte "arvelighedsteori" eller også til at have mod til at tænke selv. Naturligvis findes der endnu en meget stor gruppe, som ejer den medfødte gave blindt at kunne tro det, de respektive religioner byder den bange sjæl, og disse mennesker ejer igennem denne evne større lykke, end de måske selv er klar over. Men dette er ikke længere det almindelige. Det almindelige og derfor meget vigtige er, at ud over den sum af mennesker – og mon den er særligt stor? – der blindt tror på den fysiske videnskabs yderst uafklarede teorier, eksisterer der en stadigt voksende sum af mennesker hele jorden over, der i deres studium af visdommens videnskab fandt større trøst end i studiet af intelligensens kortlivede triumfer. Åndsvidenskab er ingen hemmelig videnskab. Det er en klar videnskab om livets – det åndelige livs – måde at ytre sig på, og hvor langt jeg end har søgt, og hvor meget jeg end har læst, har intet af alt, hvad jeg har mødt, formået blot svagt at fordunkle den viden, der stråler ud fra Martinus hovedværk "Livets Bog", fra hans vidunderlige symboler, kort sagt fra alt det, man møder i det verdensbillede, der ned gennem tiderne vil bære hans navn.
Fra Kontaktbrev nr. 25, 1962
 
P. Brinkhard 22-7-86