Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1986/3 side 48
Spørgsmål og svar
 
Teori og praksis...
 
Redaktionen modtager mange spørgsmål, der handler om den svære overgang fra teori til praksis, når det drejer sig om næstekærlighed. Her er et par eksempler:
 
Spørgsmål
Ifølge Martinus er næstekærligheden den rette vej. Men hvis man nu ikke af hjertet føler for sine medmennesker, men først og fremmest med hjernen indser nødvendigheden af at gøre det, hvad skal man da stille op? – Hvis jeg går rundt og spiller næstekærlig uden egentlig at føle hjertet slå, så vil jeg måske forhindre mig selv i at blive ramt af den skæbne eller karma, der skal udløse det i mig, jeg netop mangler at få udviklet, nemlig virkelig forståelse og medfølelse for andre.
C.K.
Svar
Martinus kommer ind på dette problem i LIVETS BOG VI, stk. 2292. Vi citerer: "Vi er nu kommet så langt i vor gennemgang af livets analyser, at vi kan se som kendsgerning, at menneskehedens vej til det virkelige, fuldkomne menneskeriges ordinære lykke og velvære absolut kun direkte kan skabes igennem menneskets bekæmpelse af sine dyriske anlæg, vaner eller selviske tilbøjeligheder. Det er rigtigt, at disse er medfødte anlæg og derfor mere eller mindre dirigerer viljen, i stedet for at denne skulle beherske og dirigere disse anlæg. Den menneskelige mentalitet må derfor ændres til en så human tilstand, at mennesket bliver disse anlægs herre og ikke disses slave. Dér, hvor mennesket ikke behersker disse dyriske anlæg, kommer det absolut uundgåeligt til at leve i krig, lidelser og alt andet heraf følgende mentalt mørke. Dér, hvor mennesket ikke bekæmper disse sine anlæg, skaber det altså betingelserne for en i forhold hertil kommende mørk og lidelsesfuld skæbne. Og denne mørke skæbne vil efterhånden udvikle, hvilket vil sige afvikle, væsenet af dets indvikling i de dyriske anlæg. Selvom de dyriske anlæg i det jordiske menneske på mange områder endnu ikke er under viljens magt, og væsenet ikke af hjertet kan føle kærlighed til næsten, så betyder det alligevel et stort plus for det teoretisk at kende de kosmiske loves virkninger og i kraft af denne kundskab at bekæmpe sine uheldige anlæg så meget som muligt. Det kan da, så langt denne bekæmpelse rækker, undgå mørk skæbne. Og det er netop i kraft heraf, at nærværende kosmiske analyser manifesteres, så de kan udgøre en teoretisk hjælp for den, der selv begynder at tage hånd i hanke med sin egen udvikling og selv vil hjælpe naturen eller livet og dermed Guddommen med sin egen afvikling af dyrerigets fangenskab. Væsenet kan således ved hjælp af de kosmiske analyser påbegynde sin egen indvikling i menneskerigets væremåde og dermed i livets højeste fuldkommenhed, kulminerende i visdom, kærlighed, skønhed og glæde." (Citat slut).
sh
Spørgsmål
Jeg forstår helt, at vi skal være til gavn og glæde for vore medmennesker, men skal vi prøve at tvinge en godhed frem, som vi ikke føler? Kan en påtaget ydmyghed over for andre ikke være grundet i frygt for misbilligelse af en selv? Begrebet "ydmyghed" er svært at forstå, synes jeg, når man både skal elske sig selv (og sørge for sin egen udvikling) og elske andre.
Svar
Via Martinus kosmologi kan man ad teoretisk vej komme til erkendelse af, at det er udviklingens mål med os alle, at vi skal blive til gavn og glæde for vore medvæsener. Og da dette mål ikke nås uden personlige ofre og anstrengelser, må man nødvendigvis påføre sig selv et vist element af tvang, – ikke mindst, som du skriver, fordi man ikke altid følelsesmæssigt er på højde med dét, man med sin forstand godt kan indse, er rigtigt. Teorien er i orden, men de praktiske evner halter bagefter. Og her er det en god ting at forstå, at denne situation ikke er noget enestående, men gælder indenfor ethvert område, hvor det drejer sig om at lære noget nyt. Derfor ligger der (på dette sted) heller ikke andet i ordet "tvang" end, at man foretrækker at gøre sig visse anstrengelser for at lære noget nyt, frem for bare at fortsætte i den vante trummerum.
Imidlertid synes de fleste af os at stå betydeligt mere på bar bund, når det drejer sig om opøvelse i næstekærlighed, end når det drejer sig om f.eks. at skrive på maskine. For en skrivemaskine er dog en skrivemaskine, og den ser ens ud, hver gang man sætter sig foran den. Men vor dagligdag er fuld af uforudsete muligheder, der ikke optræder nær så overskueligt som tasterne på en skrivemaskine. Ofte går det således, at jo mere man er optaget af sin teori om næstekærlighed og prøver at efterleve den, desto flere fejl begår man, fordi man bliver stiv og kejtet og helt mister den spontaneitet, der netop er forudsætningen for at kunne handle i overensstemmelse med livet, som det møder en.
I denne situation anbefaler Martinus, at man hver aften lader dagens episoder passere kritisk revy og i tilknytning til almindelig bøn og meditation beder om kraft og styrke til at klare de kritiske situationer bedre næste gang. Martinus anbefaler, at man tænker kærligt på de personer, som man er bange for eller ikke kan lide, for ad den vej at rokke ved sine inderste tanker og begær og på den måde gøre sig bedre egnet til helt spontant at møde den næste dags udfordringer på en mere afslappet og afbalanceret måde.
Den harmoni, vi alle ønsker at være i og kunne møde vore omgivelser med, er ifølge Martinus et spørgsmål om en hårfin balance mellem følelse og intelligens. Det er en balancegang at være ydmyg uden at være slaveagtig underdanig, det er en balancegang at protestere uden at kværulere, det er en balancegang at være kærlig uden at forkæle, og det er en balancegang at kunne give uden at være tossegod. Og sådan kan man blive ved med at finde områder i dagliglivet, hvor man som læser af ikke bare Martinus LIVETS BOG men også af den rigtige "Livets Bog" – den, som omgiver os i form af naturen og vore medvæsener – ustandselig kunne ønske sig selv bedre, dygtigere, kærligere, mere logisk og mere lydhør og spontant rigtigt reagerende. Og her er det, at den "LIVETS BOG", som Martinus har skrevet, kan hjælpe én til at forstå, at man er på rette vej – trods alt, – og at man ikke er alene på denne vej. Man har ikke bare ansvaret for sig selv og sin egen udvikling, men må også i det stille prøve på at hjælpe andre til rette på den store fælles vej. Ikke nødvendigvis ved at gøre opmærksom på Martinus' litteratur og fortælle om den, men i mange tilfælde bare ved at sprede godt humør og opmuntre, hvor der er behov for det. Så vil man opleve, at man også selv bliver i bedre humør og kan dermed høste det måske første positive resultat af sit eget åndsvidenskabelige eksperiment: at være til gavn og glæde for sine medmennesker.
Med hensyn til begrebet "ydmyghed", så forekommer det i enhver virkelig vismands råd til sine diciple, og der ligger ikke andet og mere i dette råd, end at man ikke kan lære noget, hvis man er det modsatte af ydmyg. Den, der tror, han kan det hele i forvejen, er naturligvis ikke åben for at tilegne sig ny viden. Ydmyghed er derfor "nøglen til visdommens port", og det skrivet Martinus udførligt om i sin lille bog: "Vejen til indvielse".