Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1986/2 side 23
 
Foto af Mogens Møller
Guds vilje og menneskets vilje
af Mogens Møller
 
Fra brev nr. 5 og 6, 1964
 
Mennesket og det gode
"Ikke en spurv falder til jorden, uden at det er Guds vilje", har vi lært i barndommens religionstimer, og det blev tilføjet, at "Herrens veje er uransagelige." Ved adskillige begravelser, ikke mindst hvis et barn eller et ungt menneske er gået bort, eller hvis et ulykkestilfælde har bortrevet en forsørger eller en mor, har de samme ord været brugt. Resignationen, at det er Guds vilje, den uafvendelige, som er sket, har uden tvivl gennem tiderne hjulpet mange blindt troende mennesker. I vor tid er det færre og færre, der kan hjælpes af en sådan resignation, fordi de ikke mere tror på Gud. Og en af de væsentlige årsager til den manglende tro er netop alt det forfærdelige og onde, der sker i verden. Det kan da ikke være Guds vilje! Så ville han være en sadist, en djævel og ingen Gud. Altså er der ingen Gud til, mener man, tilfældighedernes spil råder i livet, hvor krigen, forbrydelsen, hadet og ondskaben florerer lige fra den geniale nederdrægtighed til den lille luskede løgn.
Ingen af os kan vel komme uden om, at det gode også eksisterer i verden, vi har alle af og til oplevet det i et andet menneskes handlemåde, dets blik eller smil. Nogle vil måske påstå, at det er sjældent, de har oplevet det (hvilket de selv kan være årsag til, fordi de støder det fra sig), men hvis de ikke på en eller anden måde kendte til noget godt, ville de ikke have nogen kontrast, ud fra hvilken de kunne kalde det onde for ondt. Om ikke andet, må det godes ide eksistere inden i dem selv som en drøm, en længsel og et ønske. Men eksisterer også viljen til det gode i menneskenes sind? Viljen til selv at forsøge at gøre det gode ganske uafhængig af, hvad andre siger og gør? Nu og da kommer denne vilje til udfoldelse, men i almindelighed har vi alle sammen så meget andet at bruge vor smule energi til, så det gode må vente, til vi får bedre tid, måske til vi får folkepension. Det bliver ved med blot at eksistere som drømmen, længselen, ønsket, der muligvis efterhånden indkapsles i så megen vanetænkning og så mange fordomme i menneskets sind, at det er svært at komme ind til det, så svært, at man begynder at tro, at det ikke findes. Med hensyn til at vente med det gode til alderdommen, er det netop en farlig sag, Når vi er blevet gamle, sørger forkalkningen for, at vi kører i de vante spor, og så er spørgsmålet: Hvilke spor har man skabt sig? De elskelige gamle er ikke først blevet det, da de blev gamle. Det har ligget i dem, de har forberedt det. Vi kan forberede vor alderdom meget mere, end vi tror, gennem de tanker, følelser og handlinger, vi i ungdommen og den modne alder gør til vort livsmønster og adfærdsmønster. Viljen til at være god er en indre virkelighed hos masser af mennesker, men vi har svært ved at realisere den og gøre den til en ydre virkelighed.
At ville eller ikke ville
Hvad vil det egentlig sige: at ville noget? Det er ikke let at svare på, da vi her står over for selve livets urkraft. Alt, hvad vi vil, udrunder af selve vort urbegær: Viljen til livet, til oplevelse, forvandling og fornyelse. Det vi vil, kan opnås med større eller mindre besvær, til tider med største lethed. Vil et menneske med en sund organisme løfte en arm, sker det i brøkdele af sekunder. Vil det besøge sin nabo, tager det lidt længere tid at realisere viljesakten i handling, og så er det jo et spørgsmål, om naboen er hjemme. Her har vi allerede en eventuel hindring for gennemførelsen af viljen, og dermed en kilde til skuffelse eller irritation. Vil man rejse til Amerika, er der adskillige hindringer, viljekraften må overvinde, inden ønsket bliver til virkelighed i den fysiske verden, og siger man: "Jeg vil spille klaver og gør det af kærlighed til musik og i et ønske om at give udtryk for noget, der bor i en, må man øve sig med uendelig tålmodighed for blot at kunne spille nogenlunde godt. Og så kan det jo være – hvis viljen og ønsket ikke er stærkt nok, og store hindringer kommer i vejen – at man mister tålmodigheden og siger: "Jeg vil alligevel ikke spille klaver". Viljen skal altid overvinde modstand i denne verden og har let ved at overvinde visse former for modstand, andre former er besværligere at overvinde, og andre igen kan kun overvindes ved den yderste anstrengelse, koncentration og tålmodighed. Ikke alene spiller den modstand en rolle, man eventuelt møder i den ydre verden, der er også modstand at overvinde i menneskets sind, nemlig de dele af bevidstheden, som reagerer imod og ikke vil tage konsekvensen af og ansvaret for den byrde, individets egen vilje har pålagt det. Det kan føre til indre konflikt, dårlige nerver, stress m.m. Og vi har sikkert alle været i den situation, at vi har spurgt os selv, hvad det egentlig var, der var det ledende og styrende i os: blinde instinkter, ydre kræfters påvirkning, tilfældighed, arv og miljø eller måske en højere magt? Een ting er man i alt fald begyndt at tvivle på, og det er, om mennesket har en fuldstændig fri vilje.
Mennesket og den frie vilje
For at gennemføre det, vi vil, må vi overvinde modstand, og modstanden kan til tider være så stor, at vi må opgive at gennemføre vort forehavende og få vor vilje. Det er ikke muligt at gøre lige, hvad vi vil, naturens kræfter lige fra elementerne til andre menneskers vilje lægger os hindringer i vejen og begrænser vor frihed. Men netop dette forhold har gennem tiderne udviklet menneskets evne til at overvinde naturkræfterne med snilde og intelligens. Det har også udviklet forskellige evner hos menneskene til at forsøge at overvinde andres vilje og føre sin egen igennem enten med magt, med list eller med virkelig klogskab. Menneskene kræver frihed, det er blevet et slagord i vor tid. Men hvad forstår man egentlig ved frihed? I almindelighed opfatter man frihed som uafhængighed af andre, og deraf opstår begrebet "frihedskamp", som menneskehedens historie for en væsentlig del består af. Mange former for slaveri og undertrykkelse er overvundet gennem de sidste århundreder, og mennesket her i vesterlandet er vokset ind i større og større ydre friheder, som det moderne demokrati og den såkaldte velfærdsstat er billedet på. Men selvom visse friheder og fordele er opnået til gavn for helheden, er andre former for afhængighed og bundethed blevet resultatet deraf. Vi har opnået friheder, men har vi fået frihed? "For at løse må man vide, hvor båndet er", siger et gammelt ord, og det er så sandt, at det lyder banalt. Men sagen er den, at det frihedstørstende menneske ikke ved, hvor det bånd er, der først og fremmest hæmmer det og begrænser dets frihed og stækker dets vilje. Vi kan opleve alverdens ydre friheder af den slags, som kan opnås ved politisk magt, pengemagt, våbenmagt og ved at få vor intelligens til at lade naturkræfterne arbejde for os. Men hvad hjælper det, hvis mennesket er blevet slave af den kræfternes tilstand, som tilsyneladende er nødvendig for at opnå de ydre friheder? Det er ikke et frit menneske, der pludselig føler sig reduceret til at være et "nummer", et "hulkort" eller en robot. Det er en åndelig død tilstand. "1800-tallets problem var, at Gud er død, i 1900-tallet er problemet, at mennesket er dødt," skriver Erich Fromm. Det er rigtigt, og vort århundredes problem er en naturlig følge af 1800-tallets. At "Gud er død" vil sige, at bevidstheden om Gud er død i menneskesindet, og denne bevidsthedstilstand er "de dødes rige" eller verden af i dag.
 

"Viljen til at være god er en indre virkelighed hos masser af mennesker, men vi har svært ved at realisere den og gøre den til en ydre virkelighed."
Her er det danske bedstemødre i støttedemonstration for forsvundne argentinske børn.
Foto: P. Hauerbach
 
"Mennesket i maskinens billede" har afløst "mennesket i Guds billede", og denne levende "robot" har lukket sig inde i sit eget teknisk raffinerede helvede, hvor viljerne stadig kæmper mod hverandre og skaber de mentale klimaer, vi kalder skuffelse, irritation, had, vrede og bitterhed. Fysiske og psykiske sygdomme er en naturlig følge af disse tilstande, og selvom mange gamle sygdomme overvindes og til dels udryddes gennem fysiske metoder, opstår nye sygdomme, som man ikke har kunnet forudse. Det er et spørgsmål om kemi og biologi, som vi nok skal klare i fremtiden, siger materialisten. Men han er i virkeligheden ved at sakke bagud. Pionererne inden for forskningen er begyndt at sige noget andet. For eksempel den schweiziske professor i teoretisk fysik, Walter Heitler, der slutter sin fine lille bog "Mennesket og den naturvidenskabelige erkendelse" (Munksgaard 1963) med at skrive: "Vor vej kan med sikkerhed kun føre gennem videnskaben og videre ud over denne. Det bliver fremtidens opgave at finde vej gennem den åbnede dør." Hvad er det for en "dør", der her er tale om? Det viser er andet citat fra samme bog: "Videnskabens ramme kan med andre ord ikke være nogen lukket ramme, den åbner sig og må åbnes i forskellig retning – også hen imod metafysikken." Metafysik (græsk: hvad der kommer efter fysikken) har ellers længe været et "uartigt" ord inden for videnskaben. Forskere som Einstein, Bohr, Schrödinger, Heisenberg, Heitler m.fl. har dog atter åbnet døren mod den metafysiske verden. Arbejdet med stråler og bølger, atomfysik og teoretisk fysik fører forskerne længere ind i den rene matematik's og den rene geometri's immaterielle verden, i de ikke-tids- og rumdimensionelle princippers verden. Men hvem kan følge dem? Kun dygtige matematikere, der samtidig er fordomsfrie. Vi andre, der prøver at være fordomsfri, men måske ikke er særlig dygtige matematikere, har vi da ingen mulighed for at komme gennem videnskabens dør og videre ud over denne? Det har vi, det er netop det, Martinus kan hjælpe os med gennem sin kosmologi, som man ikke behøver at være den fødte matematiker for at kunne fatte, hvis man til gengæld har længselen efter det gode i sit sind og helst også en portion praktisk logisk sans. Gennem Martinus kosmiske analyser kan den tanke, der ellers må stoppe ved biologi og kemi, gå videre til kosmologi og kosmisk kemi. Har det noget med "Guds vilje og menneskets vilje" at gøre? Det har det, for Martinus gør det klart, at det Walter Heitler kalder et "ydre, ikke-menneskeligt, åndeligt princip", og som Heisenberg omtaler som "det bag videnskaben, der virkelig har betydning, og som det er så vanskeligt at tale om", findes i hvert eneste menneske. Derfor har vi mulighed for at bringe vor viljekraft i overensstemmelse med den universelle vilje, der er ved at forvandle os fra dyr til menneske. Det kan kun ske ved, at vi lærer universets viljeførende kræfter at kende.
Mennesket som naturens lærling
Fra renæssancen til vore dage har vi af astronomer og andre forskere fået mere og mere at vide om, hvor uendelig stort universet er, og at jorden kun er et lille støvfnug set i det universelle perspektiv. Jorden og menneskene opfattes ikke mere som i middelalderen som verdens midtpunkt, og Gud og hans engle, der var de væsentlige faktorer i det middelalderlige verdensbillede, er gledet længere og længere ud i horisonten for til sidst at forsvinde og afløses af rummets uendelige tomhed og kulde, hvor intet synes at bekymre sig om, hvad der sker på jorden og i det enkelte menneskes liv. Tomhed mellem stjernerne og tomhed i menneskesindet er det midlertidige resultat af den forskning, som "homo sapiens", det vidende menneske, har kunnet præstere, og mange mennesker frygter for, at det også skal resultere i, at jorden bliver øde og tom, hvis et af de "ypperste" resultater af forskningen kommer til fuld udfoldelse: atombomben!
Centrumsfornemmelsen og det evige nu
Nu selvom man fortæller os, at jorden er et ubetydeligt punkt i universet blandt millioner af andre punkter, kan det ikke ændre den kendsgerning, at hvert eneste menneske føler sig selv som universets midtpunkt. Vi er omfattet af universet, men vi forsøger også at omfatte universet med vor tanke og oplevelsesevne. Gennem denne proces gør mennesket erfaringer, som er medvirkende til at ændre dets vilje, til at forny den og give den ny retning. Viljen er forbundet med det levende væsens naturlige nysgerrighed, elementær og primitiv hos dyret og efterhånden mere differentieret og detaljeret hos mennesket, hvor den forbindes med logisk tænkeevne og ønsket om at overvinde vanskeligheder og skabe behageligheder i stedet. Erfaringerne kædes sammen, og viljen forbinder sig med dem i en ny skikkelse. Mennesket lærer faktisk at ville noget nyt, og det er universet eller naturen, omgivelserne, som gennem erfaringerne bliver dets læremester. "Nød lærer nøgen kvinde at spinde", siger man, og det er utroligt, hvad nød og vanskeligheder i det lange løb har lært mennesker. Uden dette "ubehagelige gode" havde mennesket overhovedet ikke udviklet sig fra dyreriget. En og anden kunne måske fristes til lige i øjeblikket at sige: "Mon det ikke også havde været bedre, hvis det var forblevet dyr. Dyrene er lykkeligere og bedre end mennesket". En sådan udtalelse ville være udtryk for vedkommendes egen midlertidige ubehagelige situation i forhold til omgivelserne og hans eller hendes opfattelse af verdenssituationen, som den er i dag. Al jordmenneskelig utilfredshed, der kan give sig udtryk i ord som: "Gid jeg aldrig var født" eller lignende ønsker, er ikke udtryk for utilfredshed med livet som helhed, men med det øjeblikkelige, nuværende liv. Men livet er vel også øjeblikket, det nuværende? Det er det, men det er nu'ets forhold til fortid og fremtid, som bevirker, HVAD der sker i nuet. Noget meget væsentligt i Martinus Kosmologi er analysen af "det evige nu" i forbindelse med analysen af det levende væsen som et evigt væsen baseret på "det treenige princip", "skaberen, skabeevnen og det skabte", som universet ER, og som enhver af os i egenskab af "menneske i Guds billede" også ER. Den før omtalte midtpunktsfornemmelse, som vi alle har, er den begyndende fornemmelse i vor fysiske dagsbevidsthed af vort evige Jeg eller skaberen i os, som er ét med universets skaber eller Guds Jeg. Det var det, Kristus vidste og oplevede, og det er det, vi alle engang skal blive hundrede procent dagsbevidste i og opleve som livets væsentligste kendsgerning. "Men hvad kan det hjælpe mig, der er højst utilfreds med min nuværende situation at få at vide, at jeg er ét med Gud, når det alligevel ikke ændrer min situation i øjeblikket", kan man sige. "Jeg vil gerne "frelses" fra min nuværende situation, og jeg ønsker, at hele menneskeheden kunne blive det. Det er ikke en "frelse" i et fremtidens "himmerige", jeg er interesseret i, men hjælpen her og nu". En sådan hjælp findes, som den har gjort det "i al evighed", men det er hverken mirakeltro, overtro eller "forsoning ved Kristi blod", der nu skal forbinde os med den. Det er ikke "Guds nåde" på trods af årsager og virkninger, men den guddommelige "nåde", som selve begrebet kærlighed er, den kærlighed til alt levende, ud fra hvilken det er muligt at lære at skabe de årsager, der lidt efter lidt fører til de virkninger, som man symbolsk har kaldt "frelse". Det er en hjælp til selvhjælp, mennesket kan få, men det må selv ville det og være rede til at gøre en indsats.
Naturen og Gud
Hvis det enkelte menneske og lidt efter lidt hele menneskeheden virkelig VIL fred og fordragelighed og efterhånden formår at gennemføre denne vilje, må livet på jorden blive en fest. Det lyder som en utopi, og hvad værre er, for mange lyder det banalt. Det lyder i retning af, at blot man kunne få sin livret hver dag, ville man være evigt lykkelig. Og det ved vi, er en barnagtig illusion. Livretten ville ophøre med at være livret efter kort tids forløb, men ville freden også ophøre med at være fred, hvis vi fik den hver dag? Ville vi kede os og af bare kedsomhed give os til at kværulere, opponere og yppe kiv? Ja, det ville vi, hvis freden var noget, vi fik, noget der blev givet os udefra. Vi ville nyde den et stykke tid, som mennesker gør, der har overstået kampen mod en fælles fjende, indtil deres indre stridigheder, som har hvilet midlertidigt, blusser op igen, simpelthen fordi freden ikke er en indre tilstand i deres bevidsthed.
Men hvordan kan freden, kærligheden, godheden og forståelsen blive en tilstand i menneskesindet? Som alle andre talenter: gennem øvelse og kun gennem øvelse, tålmodighed, arbejde og koncentration. Er freden noget, der kan læres? Ja, freden er noget, Gud i øjeblikket er ved at lære menneskene. De har lært at gå på to ben, de har lært at tage ilden i deres tjeneste, de har lært på mange måder at beherske varme og kulde, at overvinde afstand og beherske naturkræfterne i mange variationer. De har længtes efter det, de har villet det tilstrækkeligt stærkt, og i naturen har de kunnet læse sig til metoderne og principperne – møjsommeligt og via mange fejltagelser og blindgader. Men de kom på sporet igen, og dyremennesket har forvandlet sig til mennesket af i dag, som er begyndt at længes efter freden, kærligheden, friheden, kunsten, skønheden, logikken, alt sammen rent menneskelige mentale klimaer, som jordmenneskene også må ville tilstrækkelig stærkt for at opnå dem. Men hvor kan de lære metoderne og principperne at kende, når det gælder alt dette? For naturen viser da blot grumhed, uretfærdighed, den stærkeres ret og fuldstændig mangel på omsorg for den enkelte bortset fra det blinde moder instinkts udfoldelse. De stærkeste væsener overlever, de andre går til grunde, det er dyrerigets ubarmhjertige lov, og den er blevet intellektualiseret hos mennesket i en sådan grad, at alverdens religioner og moralprædikener ikke lader til at kunne ændre noget i den sag.
Uanset hvor megen intolerance, der igennem tiderne har været udfoldet i religionernes navn, har disse dog betydet enormt for de jordiske menneskers gradvise menneskeliggørelse. De har også været en del af "naturens påvirkning", selvom man i almindelighed ikke opfatter det såden. Man tror, at "naturen" er tilfældige blinde kræfter, selvom man netop lærer at tænke og skabe logisk og formålstjenligt ved at studere dens skabeprocesser lige fra stjerneverdenerne til den verden, der findes i atomkernen. Man tror, at de levende væsener går til grunde, fordi der også finder nedbrydningsprocesser sted, man tror, at noget går til spilde, fordi man ikke har overblik. Man ser kun kredsløb inden i kredsløb, tomrum, kulde og tilfældighed, og de få forskere, der begynder at ane noget mere, taler et sprog, vi andre har svært ved at forstå, nemlig formlernes. Derfor trænger vi til et menneske, der kan fortælle os om Guds levende natur, der er levende, fordi den er Guddommens egen levende organisme, hvor vi alle: mælkeveje, solsystemer, kloder, mennesker, dyr, planter, mineraler og alle mikroverdenens partikler, lever, røres og er og danner universer og materier for hverandre. Det er Martinus store mission at gøre dette klart for os, og han har udtalt, at dersom et støvfnug kunne lægge sig tilfældigt, ville hele universet være af lave, og det er det ikke! Martinus vil med sine kosmiske analyser bringe nyt liv til meget gammelt, der var gået i stå på grund af "dogmatisk forkalkning", og vise menneskene det kosmiske perspektiv, i hvilket det enkelte menneskes liv i hverdagen får betydning i forhold til den universelle eller kosmiske helhed, og helheden eller det levende univers får betydning i forhold til det enkelte menneskes liv. En gammel videnskab "ontologien", der næsten er forsvundet, dukker dermed op i en fornyet form, der kommer hvert enkelt menneske ved, efterhånden som problemerne om liv og død og fortidig og fremtidig skæbne bliver aktuelle for ham eller hende. "Ontologien" var læren om "det værende som sådan og om Gud". I sine gamle former vil den ikke kunne inspirere mange mennesker i dag, men forbundet med kosmologiens og den moderne videnskabs perspektiver vil den få nyt liv og vise os, at "det værende som sådan og Gud" er centrum i alle kraftfelter i makro-, mellem- og mikrokosmos, også i mennesket. Men "mennesket i Guds billede" er ikke blot "væren", det er også "vorden" eller forvandling igennem sin skabe- og oplevelsesevnes forhold til urmaterien, som det har evige muligheder for at kombinere i stadig nye variationer af energi og stof. Derved bliver det "kosmisk kemiker", og lad os så til slut se på, hvad mennesket af i dag skulle kunne få ud af denne egenskab, hvis det virkelig sætter sin vilje ind på at være med til at skabe freden og lade "det gode" blive mere end længsel, ønske og drøm.
 

"Med vore tankeklimaer (vrede, bitterhed, irritation osv eller glæde, mildhed, kærlighed osv) lægger vi den "maske", som bliver vor modne alders og vor alderdoms ansigtstræk."
Her er det Mother Teresa.
Foto: Abbé Pierres Børnehjælp
 
Det jordiske menneske som kosmisk kemiker
Vil vi løfte armen, skal vi kun overvinde ringe modstand. Handlingen er ganske automatisk og kræver ikke omtanke. Viljen forbindes straks med nerver og muskler og udfolder sig gennem de viljeførende kræfter, Martinus kalder instinkt, tyngde og følelse i deres psykiske og fysiske aspekter. Men i "tidernes morgen", som vi kalder det, havde vi ingen arme, de – og evnen til at bruge dem – er udviklet gennem årmillioner på basis af vort urbegær spaltet ud i en særlig viljesakt på grund af forhold, der gjorde sig gældende, da vi endnu tilhørte et planterige og primitive dyreformer. Vort Jeg har gennem urbegæret, koncentreret i særlige viljeudløsninger og dermed særlige blandinger af de viljeførende kræfter eller grundenergier, instinkt, tyngde, følelse, intelligens, intuition og hukommelse, i vekselvirkning med den levende naturs, altså med Guds, blanding af disse energier i form af naturkræfter og kosmiske impulser, møjsommeligt skabt eller udviklet alt det, der i dag er naturlige organer og sanseredskaber og medfødte evner og talenter. Og vi er stadig underkastet denne skabende udvikling, vi er på vej til at skulle repræsentere princippet "mennesket i Guds billede" ikke blot ud fra de evige kosmiske principper, men også ud fra selve vor dagsbevidsthed i denne fysiske verden både gennem dens oplevelsesevne og dens skabeudfoldelse.
Hvad har vi ikke brugt af energi i svundne årmillioner for at kunne fremtræde i den skikkelse, med den bevidsthed og de evner, enhver af os har i dag! Men er vi tilfreds med os selv fysisk og psykisk? Jeg kender ingen, der er det, og hvor stor selvtilfredshed forekommer, er det faktisk en mental sygdom. Dermed mener jeg ikke, at vi bør vandre rundt og tilkendegive en permanent utilfredshed eller lade os tynge ned af mindreværdskomplekser, men vi har alle en naturlig indre trang til at blive bedre og anderledes, end vi er i øjeblikket. Med hensyn til fysisk forandring er det begrænset, hvad vi kan gøre (selvom man må indrømme, at det er utroligt, hvad der gøres eller gøres forsøg på), men én ting vil man kunne lægge mærke til, og det er, at vi med vore tankeklimaer (vrede, bitterhed, irritation osv eller glæde, mildhed, kærlighed osv) lægger den "maske", som bliver vor modne alders og vor alderdoms ansigtstræk, og iøvrigt kommer vore samlede evner og talenter, også dem vi udvikler i denne inkarnation, til at bestemme vort udseende i næste fysiske liv, idet de som udstråling fra vor overbevidstheds skæbneelement ledet af loven for tiltrækning og frastødning netop vil bringe os i kontakt med den fædrende og mødrende slægt og det forældrepars overskud af energi koncentreret i koblingscellen i moders liv, der vil blive det byggemateriale, der stilles til vor rådighed, når vi næste gang skal inkarnere. Og vore længsler og ønsker med hensyn til udseende vil da også spille en rolle. Men lad os komme tilbage til den psykiske forvandling, der dog er den primære, og som den fysiske forvandling nødvendigvis må følge. Enhver af os kan i vor nuværende inkarnation gøre meget til, at "det gode" ikke vedbliver kun at være drøm, længsel og ønsker. "Det gode" eksisterer nemlig også som en viljeførende kraftkombination af følelse, intelligens og intuition, og selvom vi i øjeblikket ikke behersker intuitionen med vor viljekraft, har vi mulighed for, hvis vi i tilstrækkelig grad vil det og sætter den nødvendige tålmodighed og koncentration ind derpå, at skabe den harmoni i vort sind mellem følelse og intelligens som viljeførende kræfter, der lidt efter lidt muliggør stærkere intuitive oplevelser og dermed også en udvidet skabeevne. Det er det, som er Guds vilje med mennesket, medens Guds vilje med dyret var (engang for os) og er (for de nu-værende dyr), at de skal udvikle de organismer, der med kraft og tyngde bevæges i og efterhånden også bevæger den fysiske materie. Dyret er forberedelsen til mennesket, og efterhånden som det "æder af frugterne på kundskabens træ på godt og ondt", dvs gør mange inkarnationers erfaringer og lærer at tænke, "skal det blive lige som Gud". Det skal blive en guddommelig medarbejder i universet, og med hver lille fremgang i selvbeherskelse, i tålmodighed, i arbejde med udvikling af nye menneskelige evner både i intellektuel og etisk retning, lægger det noget til sin kosmiske vækst, der vil kunne gavne andre og det selv i fremtiden. Og når vi åbner vort sind i bønnen: "Fader, ske ikke min, men din vilje", stilles Guddommens viljeførende kræfter til vor rådighed som inspiration og kosmiske impulser i forhold til, som vi evner at tage imod dem og bruge dem i vort daglige liv.