Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1985/7 side 142
Intensiveret jagt på defekte menneskefostre
af Tove Asmussen
 
Møde med en lukket dør
Ingen forestiller sig vel, at der kan dukke menneskebørn op i andre lande med anmodning om asyl, fordi de er uønskede i Danmark. Og hvis det forholdt sig således, ville en omfattende debat rejse sig i alle medier herhjemme med krav om at få de uværdige forhold bragt til ophør. Det er imidlertid en del af hensigten med denne artikel at forsøge at vise, at tanken om sådanne forhold er så nærliggende, at debatten måske allerede burde være i gang.
Vi er jo et humant indstillet folk. Vi har en åben dør for mennesker fra andre lande og andre kulturer – mennesker som er i vanskeligheder og føler sig forfulgte og derfor har behov for asyl. Men ved siden af denne åbne dør er der en anden dør, som gennem en årrække helt upåagtet har været ved ganske langsomt at lukke sig. Den står i øjeblikket kun på klem, og ved hjælp af autoriteter og videnskabsmænd med kikkerten for det blinde øje, kan nøglen i denne dør i løbet af kort tid blive drejet om.
Der er tale om den eneste dør, gennem hvilken man som handicappet menneskevæsen kan skaffe sig adgang til en ny inkarnation her i Danmark, som man måske netop har nære karmiske relationer til – altså tale om at finde et sted, hvor man ikke blot kan få lov til at blive undfanget til en ny fysisk tilværelse, men hvor man også uforstyrret kan få lov til at tilbringe 9 måneder i fostertilstand som forberedelse til igen at træde synligt frem for at begynde et nyt liv – en ny inkarnation – ud fra de forudsætninger, man selv har tilvejebragt gennem sine tidligere liv.
Lægevidenskabens hastige fremskridt med hensyn til udvikling og forbedring af metoder til afsløring af misdannede fostre synes imidlertid meget snart at kunne gøre det til noget nær en umulighed for et handicappet menneskebarn at blive født til en tilværelse her i landet (medmindre kvinderne vælger at sige nej tak til undersøgelserne).
Medicinske fremskridt
I "Ugeskrift for læger" nr. 43/84 er beskrevet en dansk undersøgelse, som viser, at man nu har udviklet en metode til med stor sikkerhed at afsløre alle tilfælde af en række svære fostermisdannelser ved i 16.-18. graviditetsuge at undersøge en blodprøve fra den gravide kvinde for stoffet alfa-føtoprotein i blodets serum for derefter, hvor der er tale om afvigende værdier, at supplere med ultralydscanning af fosteret og eventuelt med analyser af fostervandet. Sådanne undersøgelser er allerede rutineundersøgelser andre steder i den vestlige verden (visse steder i England, USA og Sverige), og når man ikke hidtil har iværksat noget tilsvarende her i landet – hvor de første fosterundersøgelser blev foretaget allerede i 1970 – skyldes det angiveligt, at de nødvendige, supplerende undersøgelser med ultralyd og fostervandsanalyse indtil for få år siden var mindre pålidelige end i dag.
Forskerne bag den nævnte undersøgelse konkluderer imidlertid, at der nu bør iværksættes systematiske undersøgelser af alle gravide her i landet efter den beskrevne metode, hvorved man årligt vil kunne påvise ca. 120 fosterabnormiteter af en sådan sværhedsgrad, at der bør tilbydes afbrydelse af graviditeten, og tillige ca. 600 andre alvorlige abnormiteter, hvor børnene, hvis de fødes, må antages at ville få meget dårlige fremtidsudsigter.
På ledende plads i samme nummer af ugeskriftet støttes forslaget om indførelse af systematiske, landsdækkende undersøgelser i en artikel, der bærer følgende overskrift:
Nyt våben i kampen for at sikre flere sunde børn.
Indgreb i en lovbunden udvikling
Efterhånden som mange mennesker her i landet gennem mere end et kvart århundrede har haft mulighed for at gøre en del som grel overtro at mene, at menneskelivet begynder ved fødslen og afsluttes definitivt med den proces, vi kalder døden. Før og efter er intetheden! For alle disse mennesker er den eneste logiske forklaring på "det evige liv", som jo ikke er et nymodens begreb, at vi gennem en lang periode i vores udvikling nødvendigvis må leve det ene fysiske liv efter det andet – de såkaldte inkarnationer, – og at hver inkarnation giver nye livsoplevelser og derigennem beriger individet med nye erfaringer. Disse akkumuleres fra inkarnation til inkarnation og overlever hver gang den fysiske død (organismeudskiftningen) gennem dette at være knyttet til "overbevidstheden" som en kosmisk realitet med evighedsnatur.
Men hvis vi alle lever og udvikler os gennem det ene jordliv efter det andet, hvad sker der da med de væsener, der bliver forhindret i denne naturlige udvikling på grund af "videnskabelige fremskridt" og en afsporet "sundhedspolitik", som taler om "sygdomsforebyggelse gennem abort"? Ja, der sker i hvert enkelt tilfælde et meget alvorligt indgreb i en lovbunden udvikling – et indgreb, som må betragtes som en absolut katastrofe for det individ, der rammes, hvilket i det følgende vil blive nærmere belyst. Og med den større og større sikkerhed, hvormed visse misdannelser nu kan afsløres, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, at hvis det besluttes at iværksætte systematiske undersøgelser også her i Danmark, vil visse væsener blive ramt af en sådan katastrofe lige så ofte de forsøger at inkarnere her eller i andre lande, hvor samme form for "sygdomsbekæmpelse" praktiseres.
Årsager til mangelfuld organismeopbygning – set i åndsvidenskabeligt perspektiv
Det var Martinus' opgave med sine kosmiske analyser at løfte sløret for så mange af livets mysterier som muligt og dermed lægge grunden til uvidenhedens endelige afskaffelse blandt jordmenneskene. I Martinus' hovedværk "Det Tredie Testamente" findes detaljerede analyser af "det levende væsen", af dets identitet som et treenigt princip og af dets struktur med såvel evige som timelige realiteter. Der er omfattende og dybtgående analyser af organismeudvikling og organismeopbygning, analyser som ikke skal fremføres her, hvor det blot skal nævnes, at al organismeopbygning ifølge Martinus er baseret på et talentkerneprincip: At enhver talentkerne er dannet gennem øvelse og ud fra et intenst ønske om at opnå færdighed på et bestemt område. Når en færdighed er opøvet indtil det geniale, og en talentkerne er fuldt udviklet, kan der udløses en automatfunktion fra denne talentkerne – en funktion udenom dagsbevidstheden. Talentkernerne for organismeopbygning udgør et område for sig, og al organismeopbygning foregår udelukkende som automatfunktion. Det er ganske bestemte energisvingninger hos det diskarnerede væsen, som, umiddelbart før en ny inkarnation påbegyndes med undfangelsen, påvirker og aktiverer samme væsens talentkerneområde for organismeopbygning, således at opbygningsprocessen automatisk går igang, så snart undfangelsen er sket.
Martinus gør en del ud af at beskrive, hvorledes de talentkerner, som styrer det enkelte individs organismeopbygning, kan skades delvist eller helt ødelægges i løbet af blot en enkelt inkarnation. Massivt misbrug af alkohol, narkotica og andre euforiserende stoffer, eventuelt sammen med svært fejlagtig ernæring, er blot nogle af de eksempler, der af Martinus nævnes som årsag til nedbrydelse og ødelæggelse af de talentkerner, hvis kvalitet og øvrige tilstand er altafgørende for, hvilken organisme et individ vil være i stand til at opbygge og betjene sig af som livsoplevelsesredskab i en kommende inkarnation. I alle tilfælde, hvor organismeopbygningen hos et foster bliver mangelfuld, skyldes det således defekter i væsenets eget talentkernemateriale, som er forankret i den tidligere nævnte overbevidsthed, og som er at betragte som "medbragt bagage" fra tidligere inkarnationer.
Set i dette lys vil ethvert foster, som i opbygningen af sin nye organisme afslører større eller mindre defekter – mentale såvel som fysiske –, være at betragte som et væsen, der er "kommet til skade" på grund af en afsporet eller svært belastet levevis i et forudgående liv. Og man kan derfor anlægge det synspunkt, at disse skadede væsener rettelig burde få tilbudt samme rehabiliteringshjælp, som andre tilskadekomne i vort samfund tilbydes. Disse bliver dog ikke "aflivede", blot fordi deres "livskvalitet" skønnes at blive "væsentlig forringet" eller fordi "de bliver omkostningskrævende og uproduktive.
Genopbygning af ødelagte talentkerner
I kraft af sin "skabe- og oplevelsesevne" (hørende til det levende væsens evige strukturer) vil ethvert levende væsen til enhver tid opleve resultatet af, hvad det selv skaber. Hvis organismen – hos et væsen på det udviklingstrin, vi for tiden tilhører – skabes med så betydelige mangler, at der f.eks. ikke kan opretholdes selvstændigt liv, når forbindelsen til moderorganismen afbrydes i forbindelse med fødslen, vil individet opleve dette mislykkede skaberesultat som noget meget ulykkeligt. Der kan også være tale om, at skabeprocessen end ikke når så langt som frem til fødslen, idet tidlig, spontan abort ofte skyldes svære fosterdefekter. Og der kan være tale om, at et væsen kan opretholde selvstændigt liv i en ret mangelfuldt opbygget organisme i både et halvt, et helt eller ganske mange år ved hjælp af støtte og kærlig pleje fra omgivelserne. Under alle omstændigheder er det af afgørende betydning for genopbygningen af de ødelagte talentkerner, at væsenet hver gang får lov at nå så langt som overhovedet muligt i dette genopbygningsarbejde, og også får lov at opleve utilstrækkeligheden for derigennem at stimuleres til fortsat øvelse i organismeopbygning. Der kan være lang vej at gå, afhængigt af hvor dybtgående skader, der er tale om. Men ifølge Martinus eksisterer der efter en sådan afsporing ikke nogen anden vej, ved hvilken man igen kan komme på ret køl. Og her bliver det da synligt, hvor alvorligt det er for et væsen gang på gang at få denne organismeopbygning afbrudt ved indgreb udefra – uanset hvor hjælpeløs den synes at være.
Den afsporing, der ligger til grund for et væsens nuværende handicap, var kun mulig på grund af manglende viden. De erfaringer, der nu indhøstes gennem en eller flere – i begyndelsen måske ganske kortvarige – inkarnationer i en defekt organisme, og oplevelserne af de begrænsninger i livsoplevelsen, som dette medfører, beriger gradvis individet med en selvoplevet viden, som vil hindre enhver gentagelse af lignende afsporinger i fremtiden. Således kan man nå frem til, at den "forringede livskvalitet", der tales om, hvis defekte fostre får mulighed for at nå helt frem til fødsel, i virkeligheden er lige netop den livsoplevelse, dette individ har behov for, for at komme videre i udviklingen. Og et liv som handicappet får på denne måde afgørende udviklingsmæssig betydning.
Men det stiller naturligvis store krav til de ikke-handicappede omgivelser.
Asyl søges!
Der er altså tale om, at man, ved at bryde ind i organismeopbygningen (som det sker ved alle fremprovokerede aborter), forårsager meget alvorlige forstyrrelser i udviklingen for disse i forvejen dårligt stillede væsener, som må formodes at have en speciel tilknytning eller tiltrækning til det område, de forsøger at inkarnere i. Ved at indføre nye rutineundersøgelser af alle gravide med henblik på en sådan indgriben, tvinges "en del af disse væsener på denne måde til at forsøge reinkarnation i en anden kultur, hvor man endnu ikke har påbegyndt en sådan "finkæmning" af fosterverdenen. De vil komme dér, i denne anden kultur, som en slags asylsøgende – klart afvist her hos os!
Vi må faktisk se i øjnene, at samtidig med at vi tager imod politisk forfulgte og flygtninge fra andre lande, "eksporterer" vi selv i vor kosmiske uvidenhed, uproduktive og ressourcekrævende individer til lande, som formentlig ikke har tilnærmelsesvis de plejemæssige eller pædagogiske resourcer – eller tilbud – som findes her i landet.
Enkelte vil på dette tidspunkt indvende, at der vel ikke hænder et væsen noget, som ikke ligger i dets karma, hvilket naturligvis er rigtigt ud fra hele det store analysemateriale, som denne artikel bygger på. Men det kan da være på sin plads at minde om Martinus' ord om, at selv om et væsen har bragt sig selv i en vanskelig situation, kan det meget vel også ligge i dets karma at opleve at få god hjælp til at overvinde eller gennemleve vanskelighederne. Det er en sådan hjælp, vi afslår at yde, når vi "visiterer" det handicappede væsen til et område, hvor det sansynligvis vil få en langt ringere professionel hjælp til at leve med sit handicap, end det kunne have fået her i vort velstillede land. Og det får så igen nogle skæbnemæssige konsekvenser for os, at vi afslår at give denne hjælp, – også selv om afslaget gives i uvidenhed om livets dybere sammenhænge.
Det humane motiv bag afsporingen
Når alle disse ubehagelige ting er trukket frem, må det naturligvis også fremholdes, at hele denne ulykkelige og afsporede "sygdomsbekæmpelse gennem abort" dog i væsentlig grad har humane motiver (selv om også gunstige samfundsøkonomiske aspekter fremføres med jævne mellemrum). Lægerne er i dag i stand til at tilbyde vordende forældre, at de fritages for den tunge byrde, der ligger i at føde og opfostre et svært handicappet barn. Og det opfattes jo også som en human handling at hindre et barn med udsigt til "væsentlig forringet livskvalitet" (hvad det så er?) i at træde ind i livet. At der er lagt meget ærligt arbejde i den forskning, som har ført til de såkaldte fremskridt, skal ikke her bestrides, ligesom det altid understreges, at ethvert medicinsk fremskridt skal komme så mange som muligt til gode. Der er tillige undertiden så svære lægeetiske problemer forbundet med stillingtagen til, hvor mange og hvor omfattende kirurgiske indgreb man f.eks. skal udsætte et nyfødt barn med svære misdannelser for, at det kan forekomme mere etisk at vælge at tilbyde hjælp til afbrydelse af graviditeten.
Hele denne udvikling må betragtes som et rendyrket produkt af et ensidigt materialistisk livssyn. Og med baggrund i dette snævre livssyn må motivet vel siges at være i orden. Desværre ændrer det ikke den kendsgerning, at et så begrænset livssyn kan føre direkte ud i afsporing, hvorfor der også forekommer at være åbenbare risikomomenter forbundet med at have kosmisk blinde rådgivere i svært vigtige anliggender.
De gravide kvinders situation og muligheder
I alle tilfælde, hvor en undersøgelsesrække er afsluttet og en misdannelse afsløret, overlades det til den gravide kvinde (det vordende forældrepar) at tage stilling til, om hun ønsker at gennemføre sin graviditet og føde sit barn, med de udsigter der i hvert enkelt tilfælde foreligger. Lægerne lægger stor vægt på dette punkt. De stiller deres viden og kunnen til rådighed, orienterer efter bedste evne om undersøgelsesresultaterne og tilbyder hjælp til afbrydelse af graviditeten, hvis dette skønnes relevant. Men afgørelsen er kvindens (forældrenes).
Oprindelig har ingen kvinde vel ønsket disse undersøgelser. Men nu er de der altså – som en gren på kundskabens træ. Der reklameres en del for dem, idet de allerede nu tilbydes i betydeligt omfang, og egentlig er der vel også gået lidt mode i at gøre brug af dem. Man kan høre kvinder sige, at der skal meget mod til at sige nej tak til undersøgelserne, idet man hverken møder forståelse fra lægeside eller fra familie og venner. Men det er dog en umenneskelig situation, man sætter den kvinde i, der får valget mellem abort eller et svært handicappet barn. Hun ønsker jo ingen af delene! Situationen er helt og aldeles uhåndterlig for selv den stærkeste kvinde. Der oprulles på få øjeblikke så mange perspektiver, at det virker uoverskueligt, og da tiden samtidig er knap, hvis abort skal vælges (i 16.-18. uge), kan man vel sætte spørgsmål ved, hvor frivilligt valget egentlig er. Rådgivernes ansvar i disse sager bliver derfor meget stort. Og uanset de humane motiver bag udviklingen og etableringen af det kostbare undersøgelsesmaskineri, ligger der megen følelsesmæssig smerte forbundet med brugen af det.
Hidtil har undersøgelserne her i landet kun været tilbudt kvinder i en skønnet risikogruppe med hensyn til at føde et skadet barn. Men hvis der nu inden længe bliver tale om en ny rutineundersøgelse af alle gravide, vil der opstå situationer, hvor vordende mødre får svar på spørgsmål, de ikke har ønsket at stille.
Man kan derfor kun håbe, at flere og flere kvinder fremover et eller andet sted vil kunne finde støtte for beslutningen om, at de selv ønsker at påtage sig det fulde ansvar for en påbegyndt graviditet med den risiko, der nu engang er forbundet hermed. Dette vil igen indebære, at de vil frabede sig at få foretaget de nævnte undersøgelser. Samtidig må man håbe, at al upassende snak om, hvor dyrt det er for samfundet, hver gang der bliver født et handicappet barn, kan bringes til ophør, så intet forældrepar med handicappet barn skal føle dårlig samvittighed over at gøre brug af aflastningshjem og andre institutioner for at få dagligdagen til at fungere.
Samarbejde med udviklingen
Det har ikke været tanken med dette indlæg at bagatellisere de overordentlig store problemer, der for den enkelte familie er forbundet med at have et handicappet barn. Ud fra et andet livssyn end det materialistiske har det været tanken at forsøge at vise, at går man ind i omsorg for handicappede (som forældre, pædagoger eller plejepersoner) er man med til på smukkeste måde at befordre en naturlig udvikling – både af det væsen som behøver støtte i genopbygningsperioden efter at være blevet skadet – og af sit eget næstekærlighedstalent, mens de, der arbejder koncentreret og målbevidst på at medvirke til, at så få handicappede børn som muligt fremover vil blive født her i landet, må siges at være kommet ind på et sidespor. At dette sidespor så før eller siden vil berige sine "vejfarende" med nogle udviklingsmæssigt nødvendige erfaringer, er en anden sag, som, hvis den blev genstand for yderligere uddybning, ville munde ud i Martinus' vise ord om, at "alt er såre godt".