Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1982/8 side 152
Ingrid Okkels
Reinkarnationsprincippet
 
Nutidsmenneskenes store problem
I vore dage synes det, som om tilværelsen rummer stadig flere og stadig mere alvorlige problemer for os mennesker. Man kan måske diskutere, om problemerne virkelig er tiltaget; men på grund af vore efterhånden meget omfattende nyhedsmedier bliver vor bevidsthed hver dag i stigende grad fyldt med beretninger om krig, drab og vold, hvorved den enkelte i stadig højere grad bliver sig sin egen usikkerhed og angst bevidst.
Denne usikkerhed giver sig hos mange mennesker udtryk i en stor angst for døden, enten man så frygter et evigt helvede eller en lige så evig og absolut udslettelse af ens livsoplevelse. Derigennem kommer mange i en situation, hvor de forgæves søger at finde en mening med tilværelsen, samtidig med at de synes, at det bliver mere og mere umuligt at affinde sig med den frygtelige uretfærdighed, der som en konsekvens heraf synes at råde overalt. Når så dertil kommer, at nutidsmenneskene i stigende grad må frygte for, at jordkloden lægges øde enten ved en atomkrig eller ved en livsødelæggende forgiftning af selve den natur, der er en absolut betingelse for alt fysisk liv i vor verden, så må man sige, at det højt besungne væsen "homo sapiens" har bragt sig selv i en situation, hvor det både må frygte døden og være angst for livet – og en sådan tilstand er ubestridelig alt andet end lykkelig.
Når alle disse problemer har fået en så stor magt over det menneskelige sind i dag, så skyldes det i virkeligheden kun een ting: nemlig det jordiske menneskes fuldstændige uvidenhed om sin egen evige struktur og om, at det gennem reinkarnationsprincippet er sikret en evig livsoplevelse. Derigennem bliver frygten for døden noget, der rammer i flæng, både de troende og de ikke-troende, idet den bl.a. fremkaldes af den meget stærke fysiske selvopholdelsesdrift, som det jordiske menneske har til fælles med de væsener, der endnu er hjemmehørende i det egentlige dyrerige. Og da intelligensen her på vort trin i udviklingen begynder at gøre sig mere og mere gældende, så bliver det sværere og sværere for de troende mennesker at kunne forlige sig med dogmet om, at "Guds veje er uransagelige", skal være tilstrækkelig forklaring på, hvorfor en almægtig, alvis og alkærlig guddom kan tolerere, at det ondes princip findes i det univers, som er HANS – og så bliver det efterhånden umuligt for de fleste mennesker at tro på, at der eksisterer en sådan guddommelig magt eller forsyn.
Følgerne af, at det jordiske menneske ikke mere kan tro og endnu ikke har evnen til at opleve på det åndelige plan
Det jordiske menneske befinder sig altså i en mellemtilstand, hvor det har mistet sin evne til at tro, men endnu ikke er nået så langt frem i sin udvikling, at det kan opleve dagsbevidst på det åndelige plan. Som en naturlig konsekvens heraf er der for tiden mange, der ligefrem identificerer sig selv med deres egen krop. Da de kun kan sanse dagsbevidst på det fysiske plan, kommer de uundgåeligt til alene at beskæftige sig med fysiske kendsgerninger. De mener, at livet er opstået ved en tilfældighed, og at deres eget liv er begyndt ved fødslen og vil ende for altid ved legemets død. De føler derfor, at livet er meningsløst, siden der kun er en eneste ting, som de ved med sikkerhed, nemlig at den begivenhed, vi kalder døden, uden undtagelse venter os alle til sidst. Selv om de fleste mennesker af al magt prøver at skubbe den følelse af angst og meningsløshed, som tanken om døden fører med sig, så langt bort som muligt, så lykkes dette sjældent særlig godt. Jeg har hørt både børn og voksne sige, at de ligefrem er bange for at lægge sig til at sove om aftenen af skræk for, at de ikke vil vågne op igen næste morgen. Det vil sige, at dødsfrygten hænger over disse menneskers liv som en sort sky, der i høj grad forhindrer dem i at føle virkelig glæde ved livet.
Ikke forsynets mening, at livet skal blive ved med at være opfyldt af usikkerhed og frygt.
Det er imidlertid ikke forsynets mening, at livet skal blive ved med at være fuldt af usikkerhed og frygt. Det er noget, Martinus gang på gang har givet et klart udtryk for, og man kan da også sige, at det bl.a. var een af de ting, han arbejdede utrættelig med igennem de 60 år der gik, efter at han fik kosmisk bevidsthed. Han blev aldrig træt af at fremhæve, dels at der råder en ubrydelig retfærdighed i tilværelsen, og dels at den begivenhed, som vi kalder døden, i virkeligheden blot er en fødsel ind i den åndelige verden, og at den derfor er noget ligeså naturligt og glædeligt som det at blive født ind i den fysiske verden.
Men det er vi jordiske mennesker endnu ude af stand til selv at opleve, fordi vore kosmiske evner endnu er så uendelig lidt udviklede. Derfor har Martinus med en aldrig svigtende tålmodighed og logik opbygget sine analyser på en sådan måde, at vi ved at studere dem kan lære at tænke hans tanker efter og derved komme til at erkende med vor intelligens, at døden ikke er den store fjende, men tværtimod er en ven og befrier, som skænker os en vidunderlig paradisoplevelse efter et ofte byrdefuldt fysisk jordeliv.
Den fysiske livsoplevelse er baseret på reinkarnationsprincippet
Døden er imidlertid ikke bare en begivenhed, der ligger og venter på os engang ud i fremtiden – den finder allerede sted hver eneste dag, hvert eneste øjeblik inde i vor egen organisme. Vi mærker ikke noget til det, men når man bliver ældre, så kan man hver dag i spejlet se, at det ansigt, man havde som barn, som ung, og som modent menneske på livets middagshøjde, det ansigt findes ikke mere. Og det er ikke bare det samme ansigt, der er blevet ældre. Vi ved, at vort legeme er bygget op af organer, celler, molekyler og atomer, og fra Martinus analyser og symboler ved vi også, at alle disse dele af vor krop består af milliarder af stadig mindre levende væsener, der alle har deres livsoplevelse inden i os.
De jeg'er, der beliver vore organer, hører alle til det spiralkredsløb, der ligger umiddelbart under vort eget. Vi kan ikke leve uden disse organvæseners samarbejde med os, og skønt deres livsoplevelse foregår i det spiralkredsløb, der ligger under vort, hvad der bevirker, at deres livsrytme set med vore øjne er meget hurtigere end vor, så er det så viseligt indrettet, at de alligevel kan samarbejde med os gennem en hel inkarnation. Det sker ved, at organ-jeg'erne ikke er så langt fremme i udviklingen i deres eget spiralkredsløb, som vi er i vort, når de samtidig med os begynder en ny fysisk inkarnation, og i virkeligheden når de først op på højde med os, når vi i den modne alder når frem til vort livs middagshøjde. Men efterhånden går deres udvikling så videre i et sådant tempo, at de ligefrem løber fra os, dvs, at de efterhånden får en længsel efter at opleve livet i et mere udviklet væsens organisme – og så indtræder der en større og større svækkelse af disse organer, således at det, vi kalder alderdomstegn, begynder at vise sig i stadig højere grad, indtil det til sidst bevirker, at kroppen bliver ubrugelig som oplevelsesredskab på det fysiske plan både for organvæsenerne og os – og man "dør af alderdom", som det kaldes.
Imidlertid består vor organisme jo af mange andre livsenheder end organerne. Der er celler, som igen er opbygget af molekyler, der består af atomer og af endnu mindre livsenheder, og for alle disse mikrovæsener gælder det, at deres livsrytme er så hurtig, at de ustandseligt dør og fødes igen indenfor rammerne af vor egen organisme i et tempo, som vi i almindelighed ikke skænker en tanke, da det er noget, vi overhovedet ikke mærker noget til, så længe vi er sunde og raske. Det vil i virkeligheden sige, at hele vor fysiske tilværelse er baseret på reinkarnationsprincippet, og når vi som nævnt ikke mærker noget til det, skyldes det blot, at det hele foregår fuldkommen automatisk, og det vil igen sige, at reinkarnationen her er blevet absolut fuldkommen, medens den i det område, der berører hele vor organisme, endnu er så ufuldkommen, at den opleves som den voldsomme og skelsættende begivenhed, som vi kalder døden, og som derfor indgyder de fleste jordiske mennesker så megen angst, sorg og uro.
Martinus analyser hjælper os til at forstå både vor egen nuværende situation og reinkarnationsprincippet
Ved at studere Martinus analyser kan vi altså dels komme til en forståelse af, at vi på vort udviklingstrin endnu ikke er i stand til dagsbevidst at opleve os selv som evige væsener, men samtidig kan vi også ved hjælp af vor gryende intelligens derigennem blive fortrolige med, at det fysiske legeme ikke er det eneste, igennem hvilket vi kan opleve livet. Vi kan blive fortrolige med, at vi har fem andre legemer, der står til vor disposition, når vor krop, som jo blot er vort organ for fysisk livsoplevelse, til sidst er slidt op og derfor ikke mere er funktionsdygtig. Og vi kan ydermere blive fortrolige med, at den såkaldte død i virkeligheden blot er en fødsel ind i den åndelige verden, og at den vil åbne porten ind til en vidunderlig paradisisk livsoplevelse for os, en livsoplevelse der vil være som en strålende ferie fra det ofte vanskelige og smertefyldte liv, som vi oplever på det fysiske plan, og som vi ikke skal vende tilbage til, førend vi påny føler længsel derefter.
Men analyserne lader os imidlertid også se, hvorledes selve reinkarnationsprincippet både er en velsignelse for os og samtidig en absolut nødvendighed for vor livsoplevelse på det fysiske plan. Fandtes dette princip ikke, ville det jo medføre, at vor krop ville blive til et fængsel for os, hvis den ved et ulykkestilfælde, ved sygdom eller ved alderdom var blevet så ødelagt, at vi ikke mere kunne få en naturlig fysisk livsoplevelse gennem den. Derudover er det også reinkarnationsprincippet, der giver os mulighed for hele tiden at blive genfødt i en ny og som regel bedre organisme, end den vi havde før, altså i en organisme, der hele tiden svarer til det udviklingstrin, vi er nået frem til gennem det foregående liv. Og endelig er det også reinkarnationsprincippet, der gør enhver udvikling mulig her på det fysiske plan, idet vi på vor vej frem gennem de mange liv som plante, som dyr og nu som jordisk menneske, netop ved hjælp af dette princip hele tiden har været i stand til at tiltrække netop de mikroindivider, der passede til vore forskellige udviklingstrin. Vi ville for eksempel ikke være i stand til at have vor nuværende livsoplevelse i en krop, hvis mikroindivider var hjemmehørende i planteriget eller blot stod på det trin, hvor det primitive abemenneske hører hjemme.
Hvordan reinkarnationsprincippet gør sig gældende gennem alle de seks riger i spiralkredsløbet
Vi kan altså ved hjælp af Martinus analyser komme til at forstå reinkarnationsprincippets betydning for vor egen tilværelse her og nu, men vi kan ydermere også komme til at få en forståelse af, hvordan dette princip gør sig gældende gennem alle seks riger i det store spiralkredsløb.
Vi ved, at planteriget er det første rige i vort nuværende spiralkredsløb; men vi ved også, at de levende væsener er nået frem hertil fra den underliggende spirals salighedsrige, der således danner en overgang både mellem to kosmiske udviklingsspiraler og samtidig mellem livsoplevelsen på det åndelige og livsoplevelsen på det fysiske plan. Væsenerne i salighedsriget har jo udelukkende deres livsoplevelse i deres egen indre verden, der er båret af den her kulminerende hukommelsesenergi, og i den sidste del af dette rige koncentrerer de sig mere og mere om de erindringer, som de i form af guldkopier har fra de første riger i det nu udlevede spiralkredsløb. Herved bliver de opfyldt af den højeste salighed, og denne følelse af ekstase beliver nu væsenernes talentkerner fra disse tidligere riger, så de fra overbevidstheden, hvor de har været opbevarede, forplanter sig videre gennem væsenernes underbevidsthed. I forbindelse med reinkarnationsprincippet sker der nu en omfattende energiudløsning i den ydre verden, og selv om salighedsvæsenerne selv overhovedet ikke er bevidste i denne ydre verden, så oplever vi denne energiudløsning som det, vi kalder mineralriget. Mineralriget er altså identisk med den automatiske begyndelse til, at de levende væsener atter kan skabe sig legemer, hvorigennem de kan opleve livet på det fysiske plan, og at dette samtidig peger frem mod det næste rige, planteriget, kan enhver opleve ved om vinteren at studere isblomsternes vækst på vore ruder.
Planteriget
I dette rige, det første i vort spiralkredsløb, skal det levende væsen begynde at træne sig op til igen at have en livsoplevelse på det fysiske plan. Her bliver reinkarnationsprincippet igen meget virksomt, fordi det levende væsen nu er vokset frem til at kunne forbinde sig så meget med den fysiske verden, at det har fået et fysisk legeme. På dette plan er væsenets sanseevne ganske vist endnu meget begrænset, da den næsten udelukkende er båret af instinktenergien. Da intelligensenergien er latent, kan planten ikke gøre sig nogen tanker om, hvad den oplever, men kun ane forskellen mellem behag og ubehag, og den har da også endnu sin dagsbevidsthed inde på det åndelige plan, hvor den bygger på de sidste, degenererende rester af salighedsriget. På det fysiske plan har planten kun sin natbevidsthed, hvorigennem den vagt kan fornemme, om det, den oplever, er behageligt eller ej. Men da de påvirkninger, plantevæsenerne bliver udsat for, ofte er meget voldsomme og hårde, så er disse oplevelser i forbindelse med reinkarnationsprincippet i stand til mere og mere at gøre planten egnet til at gå videre ind i det næste rige i det store kredsløb. Det daglige kredsløbs skiften mellem dag og nat, altså mellem varme=behag og kulde=ubehag, bliver efterhånden talentkerner fra den foregående spirals første riger, således at den evne til at falde i søvn, som er så absolut livsnødvendig for de væsener, der i det næste rige skal gennemleve spiralens kulminerende mørkezone, igen træder i funktion. Planten oplever principielt de samme kontraster ved årskredsløbets skiften mellem sommer og vinter, dvs mellem et maksimum og et minimum af livsoplevelse. I forbindelse med reinkarnationsprincippet får plantevæsenet herved optrænet sin evne til at udskifte den fysiske organisme samtidigt med, at det oplever, at det hvert efterår kan overleve at miste en del af organismens celler uden derfor at dø af det – noget, der efterhånden udvikler sig til den automatiske, helt umærkelige og altså fuldkomne form for reinkarnation, der som nævnt finder sted i den animalske organisme for cellernes og de endnu mindre former for mikrolivs vedkommende.
Dyreriget
Når det levende væsen gennem utallige inkarnationer har udviklet sig frem til at kunne glide ind i det næste rige, har det dermed for alvor forladt den åndelige verden. Dets dagsbevidsthed er nu overført til det fysiske plan, hvor tyngdeenergien som bekendt kulminerer. Selv om intelligens energien her igen er begyndt at tage til, har den dog endnu så ringe gennemslagskraft, at den først begynder virkeligt at kunne gøre sig gældende indenfor den del af dyreriget, der danner overgangen til det næste rige – og det er den, hvor det jordiske menneske er hjemmehørende. Som tidligere nævnt er hele vor livsoplevelse her baseret på reinkarnationsprincippet. Dels er det nødvendigt for os for at opretholde vor fysiske organisme gennem et jordelivs anstrengelser og ofte smertelige belæringer, og dels får vi derigennem den absolut nødvendige hvile gennem vore paradis oplevelser mellem inkarnationerne.
Det levende væsen skal ikke blive ved at være underlagt reinkarnationsprincippet
Men selv om vi ved hjælp af Martinus analyser kan nå til at forstå og være fortrolige med reinkarnations-tanken, så er vi dog stadigvæk bundet af reinkarnationsprincippet på samme måde som planterne og de egentlige dyr. Dette princip ligger uden for vor viljes indflydelse, det griber ind i vort liv, og det hersker over os. Men sådan skal det ikke blive ved med at være.
Det jordiske menneske er for tiden inde i en meget hurtig udvikling. Den er fremkaldt af vore tidligere livs voksende sum af erfaringer, og den vil efterhånden føre os frem til en tilstand, hvor vi er modne til at opleve en indvielse, der betyder overgangen til et nyt rige i vort nuværende spiralkredsløb, det rige, som Martinus kalder det rigtige menneskerige, ligesom han kalder denne indvielse for "den store fødsel". Dermed begynder der en udvikling, der efterhånden vil gøre det levende væsen til herre over reinkarnationen. Om denne indvielse skriver Martinus i Livets Bog IV, stk. 1552 at "efter denne oplevelse lever væsenet vågent, dagsbevidst i den åndelige verden, samtidigt med sin vågne dagsbevidste oplevelsesevne på det fysiske plan". Medens det jordiske menneske endnu er bundet til en livsform, hvor det for påny at kunne reinkarnere må have to forældre og må gennemgå en udvikling som foster, barn og ung, inden det når helt frem til sit eget trin ved 30-årsalderen, så vil det i fremtiden som et rigtigt menneske efterhånden nå frem til at kunne bruge reinkarnationsprincippet således, at det kan materialisere eller dematerialisere sig efter sit eget ønske. Herom skriver Martinus i Livets Bog V, stk. 1936: "Hos de fremskredent udviklede væsener på dette plan, (det rigtige menneskerige) hvilket vil sige væsener, der næsten udelukkende lever ved åndedrættet, lever af luft, og en lille procent af den allerfineste råkost, der findes, nemlig frugtkødet omkring kernerne af de ædleste frugter, kan organismen endog dematerialiseres og atter opbygges alt efter individets eget forgodtbefindende, udenfor den ordinære materialisation og dematerialisation, der henholdsvis erstatter fødsel og død."
Reinkarnationsprincippet i de høje åndelige verdener
Ligesom salighedsriget, som nævnt, var et overgangsrige fra de åndelige verdener til den fysiske verden, således danner det rigtige menneskerige overgangen fra livet i den fysiske verden til livet i de rent åndelige verdener. Det vil sige en overgang til en helt fri livsudfoldelse for det levende væsen.
Martinus har ikke beskrevet mange detaljer fra disse høje verdener. Dels er det ikke nødvendigt for os på det trin i udviklingen, vi for øjeblikket står på, og dels er vore åndelige sanser endnu kun så svagt udviklede, at de sætter meget snævre grænser for vor evne til at forstå disse verdener. I disse høje verdener, dvs i visdomsriget og i den guddommelige verden, finder der naturligvis ingen reinkarnation sted i den bogstavelige betydning af ordet, men derfor holder reinkarnationsprincippet naturligvis ikke op med at være til, det er blot blevet udviklet til at være en 100%'s automatfunktion, som det levende væsen behersker til fuldkommenhed, hvilket vil sige, at det går "af sig selv", ligesom hjerteslaget og blodkredsløbet på vort nuværende trin heller ikke behøver vor viljes medvirken for at kunne fungere. Medens det levende væsens bevidsthed her på det fysiske plan er noget indre, der er usynligt for andre, er det lige modsat i de høje åndelige verdener. Her dannes de levende væseners synlighed af deres bevidsthed, der omgiver dem som en strålende glorie. I disse verdener behøves ingen tunge fysiske hjælpemidler som sprog og skrift for at væsenerne kan meddele sig til hinanden; ved hjælp af reinkarnationsprincippet kan alle tanker og følelser udtrykkes gennem variationer i den bevidstheds-glorie, der omgiver hver enkelt. Man tænker et kærtegn – og øjeblikkeligt står det som en lysende, gyldent strålende aura af lys, kærlighed og salighed, der indhyller alle de væsener, der er på den samme bølgelængde i en oplevelse af himmelsk glæde og velbehag.
Men vi jordiske mennesker er jo endnu meget langt fra at kunne praktisere denne fuldkomne livsudfoldelse. Vi er endnu bundet til livsoplevelsen på det fysiske plan, og vi bliver ustandseligt mindet om, at det er reinkarnationsprincippet, der behersker os og ikke omvendt. Og vi har derfor vanskeligt ved at frigøre os fra at føle sorg og smerte, når et elsket væsen for en tid må forlade det fysiske plan og dermed os. Her kan Martinus analyser imidlertid i allerhøjeste grad være os til hjælp og trøst. Ved at studere dem kan vi mere og mere tilegne os en stadig dybere forståelse af, at det, vi kalder "døden" kun er en illusion, og at denne oplevelse i virkeligheden er døren ind til en paradisisk livsoplevelse for alle levende væsener. Ydermere kan vi lære os at se, at gennem reinkarnationsprincippet er vi ikke alene garanteret en evig livsoplevelse, men også forsynets aldrig svigtende kærlighed og retfærdighed både i dette og i vore kommende liv.
I.O.