Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1980/16 side 206
Kirsten Thurø: Et vidunderligt symbol
 
Julen er et begreb, der vedrører os alle
Julen er et vidunderligt symbol, der når vi kan tyde dets inderste og virkelige mening fortæller os om menneskets sande identitet og vejen frem fra det, vi for det nærværende er – til det, vi i kraft af udviklingen engang i fremtiden skal blive.
Mange mennesker mener af julen er et specielt kristent begreb, noget der hører de mennesker til, som bekender sig til kristendommen; men dette er – når vi ikke kun taler om de ydre festligheder – men også om julens okkulte betydning, ikke tilfældet. Derimod må man sige, at i det enkelte menneskes sind og bevidsthed, er det jul hver eneste gang den menneskelige side af bevidstheden sejrer over den dyriske side, og det uanset hvilken religiøs retning, filosofisk lære eller materialistisk opfattelse, man tilhører.
At fejre jul vil sige at tage afstand fra drabsprincippet
Vi taler om at vi fejrer Jesus fødsel, når vi fejrer jul. Men hvem var Jesus af Nazaret? Ja, det har der været sagt og skrevet meget om. Een ting kan man dog ikke komme udenom, hvad man end vil sige om Jesus, og det er at Jesus var et menneske, som havde en hel anden livsstil og væremåde end den, der var og er den dominerende blandt jordmennesker. Jesus var helt anderledes, og når vi fejrer Jesus fødsel og dermed hans liv og inkarnation på kloden, må vi også fejre hans væremåde. Hvad var da Jesus væremåde? Det kan vi finde frem til ved at læse om hans liv og færden, og vi vil da se at hans væremåde i eet og alt var en afstandtagen fra drabets princip og dermed en indtil hundrede procent manifestation af kærlighedens kræfter. Jul er således en fest til ære for den uselviske kærligheds indpas i jordklodens sfære og i jordmenneskehedens sind og væren. Jul, det er det øjeblik, da de humane kræfter, som er mindre eller mere udviklede i det jordiske menneske, bliver i stand til at neutralisere drabsprincippet i samme væsens bevidsthed og fremtræden. Det vil altså sige, at det er jul hver eneste gang mennesket evner at tilgive og at vise medmenneskelig forståelse, og når den sejrende følelse i vort sind, er følelsen af at vor næstes lykke og glæde ved livet er af lige så stor betydning for os som vor egen lykke – også selv når denne næstes manifestation og opførsel pirrer de dyriske kræfter i vor bevidsthed, og vi føler trang til at give udtryk for den intolerance, der i Witus tegning af det jordiske menneskes to sind omtales som: Selviskhed, vrede, magtsyge, uærlighed, besiddertrang, dømmesyge, smålighed, skinsyge, hensynsløshed, stridbarhed, begærlighed, nationalisme, øje for øje og tand for tand. Denne fra dyreriget nedarvede trang til at udøve vold i enhver situation, der for os ikke synes at tjene vore interesser, indebærer i virkeligheden forskellige grader af drab, der indvirker på vore omgivelser og på forskellig vis og med forskellig intensitet, fratager vore medmennesker deres psykiske og fysiske førlighed og livsglæde.
Vil vi jordmennesker derfor virkelig fejre jul, behøves en analysering af drabets princip, således at vi i størst mulig grad vil blive i stand til at erkende hvori og hvordan dette princip gør sig gældende, idet man jo netop derved vil blive i stand til i hvert fald intelligensmæssigt at tage afstand fra begrebet "du må ikke ihjelslå". Mange mennesker tror at dette bud betyder, at man må ikke slå andre mennesker ihjel, men det betyder ligesåmeget, at man ikke må slå dyr ihjel eller på anden måde dræbe, som når man for eksempel dræber sit medmenneskes livsglæde, bevægelsesfrihed og vitalitet eventuelt ved usand tale, udelukkelse, camoufleret eller åbenlyst tyveri, sladder eller andre former for ondskabsfuldhed.
Juleevangeliet kan give menneskeheden svar og trøst i angsten for udslettelse
Vil man intelligensmæssigt analysere det dræbende princip, kan man næppe gøre det bedre end ved at studere Martinus Kosmologi, idet Martinus jo netop giver os en total afsløring af drabsprincippets natur, dets udfoldelse og dets aftagen til fordel for kærlighedens princip og natur osv. Med den viden man derigennem kan opnå, vil man have en god ballast, når man i hverdagen står i vanskelige situationer, og der er her tale om en ballast, som en meget stor del af menneskeheden i dag savner og har brug for. Overalt på kloden er angstfyldte bankende menneskehjerter, der med stigende gru iagttager den politiske udvikling, og vi kan ikke længere lukke øjnene for, at verden står i stadig større og større fare for snart at skulle opleve den 3. verdenskrig; samtidig med at der udvikles og er udviklet våben i en sådan mængde og med en sådan ødelæggelseskapacitet, at konsekvenserne af en eventuel brug heraf ikke kan undgå at involvere hele kloden, og meget nemt ville kunne resultere i et totalt kollektivt selvmord. Flere forskere bl.a. svenskeren Frank Barnaby vurderer jordklodens samlede atomvåbenlagre til at være over 60.000 atombomber med en samlet eksplosionskraft svarende til en million Hiroshima-bomber. Dertil kommer neutronbomberne, de bakteriologiske våben og øvrige former for oprustning – og stadig udvikles der dagligt flere våben. Man må sandelig sige at energierne for det dræbende princip i vor tid er så dominerende og fremherskende, at julens budskab om fred på jorden og i menneskene en velbehagelighed, må synes at være et uopnåeligt skønt eventyr; men dette er trods mørkets og det dræbende princips kulmination ifølge Martinus, ikke tilfældet. Menneskeheden skal ikke begå kollektivt selvmord, og Juleevangeliet er ikke et eventyr, men derimod en symbolsk beretning om jordmenneskets bevidsthedstilstand og den udvikling, det må gennemleve for at kunne blive det færdige menneske i Guds billede efter hans lignelse eller det kosmisk bevidste menneske i hvem julens fred og velbehagelighed er en absolut realitet. Efterhånden som menneskene kommer til forståelse af Juleevangeliets virkelige betydning, vil den knugende angst for total udslettelse eller masse-invalidering, som i vor tid behersker mange sind aftage samtidig med at nedrustningen og neutraliseringen af alle energikombinationer, der tjener det dræbende princip, tilsvarende vil tiltage.
Mørkets kræfter, lidelserne og forsynets hjælp
Juleevangeliets begivenheder finder symbolsk endnu den dag i dag sted såvel i vor ydre verdens kampe som i hvert enkelt menneskes indre verden; idet hver eneste begivenhed i evangeliet beskriver de mentale kræfter der brydes i jordmenneskets bevidsthed. Akkurat som der findes krige og jordskælv ude i verden, oplever mennesket også i dets indre verden mentale krige og jordskælv; men midt i mørkets kulmination fødes Jesusbarnet og vokser sig langsomt stort og stærkt for slutteligt at fremstå som den fuldt udviklede Kristus eller Gudesøn. Herodeskræfterne vil gøre alt som står i deres magt for at dræbe denne voksende kærlighedsbevidsthed, for den er jo ensbetydende med de mørke kræfters undergang. Det kulminerende mørke vi oplever på jorden i dag er Herodeskræfternes voldsomme kamp for at vinde en sejr, som disse kræfter fra forsynets side er bestemt til at tabe, idet universets grundtone er kærlighed, og det således vil være umuligt for Herodeskræfterne at kunne vinde en endelig sejr. Disse mørkets kræfter har kun begrænset magt og bruges i virkeligheden i lysets tjeneste, idet de jo netop hjælper jordmennesket at skelne mellem lys og mørke. Jesusbarnet, som er kærligheden og uselviskheden i os, vil vokse i kraft af vore lidelseserfaringer og vil som voksen Kristusbevidst have en hundrede procent viden om mørket og dets mission. Denne viden, som vi erfarer og oplever i det tætte mørke, der i vor tid har sænket sig over kloden, er nødvendig for at blive skabt i Guds billede efter hans lignelse eller at "blive som Gud til at kende godt og ondt" (Første Mosesbog 3.5). At spise af kundskabens træ er altså også at opleve dette mørke med dets ubarmhjertelige krige, hvor de der endnu har fanatisme og mordlyst i deres sind får stillet tørsten, og en ny hunger kan vokse frem. Hungeren efter fred, lys og salighed. Den hunger, der vil få mennesket til at søge mørkets neutralisering, og hvor dette ikke er muligt, vil få det til at søge flugt i erkendelsen af, at krig ikke kan afskaffes med krig. I kraft af de 3 store verdensreligioner, som i Juleevangeliet symbolsk skildres som de 3 vise mænd eller hellige konger, kan jordmennesket flygte fra dyrerigets mørke kræfter ved at koncentrere sin bevidsthed på disse lysets budskaber, der alle i deres essens er budskabet om næstekærlighed, tilgivelse og fred. Gennem ca. 2000 år har troen på den lære, der gennem ophavene til Kristendommen, Islam og Buddhismen blev givet menneskeheden hjulpet menneskene i kampen mod mørket. Vil man yderligere uddybe dette emne, bør man læse Martinus bog: Juleevangeliet.
Når de humane kræfter i flere og flere menneskers sind bliver i stand til at neutralisere mørkets kræfter, vil den længe ventede fred på jorden opstå, men hvordan bliver de humane kræfter så stærke, at dette kan blive muligt? Det bliver de gennem al den smerte, sorg og lidelse, som det enkelte menneske må gennemleve, og som uundgåeligt sætter sit præg i dets bevidsthed, hvorved medfølelsesevnen dannes. Jo større lidelse vi har gennemlevet, jo større medmenneskelig forståelse og medfølelse vil vi være i besiddelse af, og jo større vil ligeledes vore chancer for at forstå lidelsens mission være. Verdensreligionerne er altså givet menneskeheden for at styrke og støtte denne gennem de mørke lidelseserfaringer, og som hjælp til fremme af næstekærlighedens fødsel i det enkelte menneske; men den intellektuelle forståelse og rutine i at gennemtænke livsmysteriets løsning er ligeledes nødvendig for at næstekærligheden kan blive fuldkommengjort. Her har forsynet atter rakt jordmenneskene den nødvendige hjælpende hånd og gennem Martinus givet os "Det tredie testamente" i form af Kosmologien.
Vi kan ikke med vor vilje standse vor skæbne, i så fald ville vi jo standse vor egen udvikling; men hvad det intellektuelle studium angår, kan vi til en vis grad være medbestemmende, idet denne proces er uderlagt vores vilje, og ved hjælp af dette studium vil religionernes mystik afsløres, således at man vil kunne se de kosmiske love og principper, hvilket yderligere vil være til styrke og hjælp i en svær hverdag.
Energikriserne er udtryk for menneskehedens mentale kriser
Uden det store overblik, som Kosmologien giver over menneskehedens udvikling, vil det være vanskeligt for menneskene at finde mening i den galskab, der i vore tider hjemsøger kloden. Når man tænker på at halvdelen af samtlige forskere og ingeniører på hele kloden arbejder for militæret og på al den energi – tid og arbejdskraft, der sættes ind for at holde disse destruktive kræfter i hævd, samtidig med at der klages over, at vi har og får energikriser; tror man så ikke at alle disse energier kunne bruges til bedre og menneskeligere formål? Intet menneske på denne klode behøvede at sulte eller fryse eller på anden måde lige nød. En brøkdel af de enorme midler, der bliver brugt til militærets destruktive kræfter, kunne have skabt nye boliger og betryggende livsvilkår for samtlige jordskælvsramte områder, ligesom der ville være energi og ressource nok til at brødføde hele den lidende menneskehed. Alle de energier, der bliver brugt i drabsprincippets tjeneste – i selvmordets tjeneste – fordi det er en universel lov, at hver den der ombringer ved sværd skal omkomme ved sværd, må således betegnes som spild af energi, selvom der naturligvis ikke, set i det store udviklingsperspektiv, kan finde noget spild sted.
Menneskeheden har i virkeligheden energi i overflod; det er ikke et spørgsmål om til stadighed at finde nye energi-kilder og heller ikke om, at man er nødsaget til at bruge kilder, som er livsfarlige for menneskene som for eksempel atomkraft; men derimod er det spørgsmålet om at finde frem til at lede energierne af kanaler, der tjener menneskehedens vel og dermed kærlighedens princip og ikke drabsprincippet. Flere forskere har påpeget, at jordklodens jordskælvsområder, givetvis som følge af de underjordiske atomsprængninger, der allerede er fundet sted, langsomt forrykker sig og at ingen kan garantere, at der ikke med tiden vil kunne opstå jordskælv i de områder hvor reaktorerne er placerede. Dette skulle være nok til at menneskene skulle kunne indse det fornuftige i at standse al brug af atomkraft; også selvom man ikke er i stand til at forstå, at vi her står overfor en proces, der er totalt naturstridig, idet sprængningen af atomet jo netop er en kulminerende drabsproces – endog i en så høj grad at affaldet ikke på naturlig vis kan optages i kredsløbet. Blot denne kendsgerning burde vække til eftertanke, men når den ikke gør det, skyldes det, at de fleste videnskabsmænd ikke er virkelige videnskabsmænd. Deres viden er begrænset til materien, som de har studeret i umådelig høj grad, men trods dette har de dog endnu ikke forstået naturens rytmer og lovmæssighed. Dette er naturligvis ikke skrevet som en bebrejdelse mod nogen. Der er mange ting vi jordmennesker ikke forstår, og som kun udviklingen vil kunne vække os til forståelse af; og da svaret på livsmysteriets løsning ikke kan findes ved intelligensmæssigt at forske i materien, er det ikke så mærkeligt at man gennem denne forskning må begå store fejltagelser.
Det bliver først gennem en erkendelse af eksistensen af det evige bag materiekombinationerne, de højere psykiske kræfter og energier eller det levende væsens jeg og overbevidsthed, at man efterhånden vil kunne ophøre med at begå fejlvurderinger; idet det netop er i disse højpsykiske realiteter svaret på livsmysteriets løsning ligger. Først når mennesket har erkendt dette svar, vil den fuldkomne evne til at kunne manifestere den mest hensigtsmæssige anveldelse af energierne opstå. Derfor er den primære årsag til at menneskeheden i den ydre verden må opleve energikriser, netop dette at jordmennesket i midlertidige udviklingsfaser må opleve og gennemleve store og svære sjælelige eller mentale kriser.
Fred på jorden og i menneskene en velbehagelighed
Det kærlighedens lys, der blev tændt for menneskeheden ved Jesus inkarnation på jorden, er et lys, der endnu efter 2000 år stadig brænder overalt på kloden, selvom det de fleste steder er en meget blafrende flamme, der stråler mest og roligst netop i julen; så er det et lys, der er kommet for at blive og for at vokse sig stærkere og stærkere, ikke i kraft af at være frembrusende eller påtrængende og ikke for at ville påtvinge menneskeheden en tro og en opfattelse eller en livsstil, som denne endnu ikke er modnet til, men netop for ved sin ikke-vold metode at vise menneskene den eneste fredens vej som eksisterer, og som vi alle endeligt vil føres frem ad, fordi denne vej er selve livets og sandhedens vej, medens drabenergiernes vej i eet og alt er dyrkelsen af, og troen på døden.
Jesus har ikke kun fortalt os om fredens vej; men han har også ved sit liv og gerning vist os hvordan, idet han af egen fri vilje lod sig inkarnere i vor ufuldkomne verden og blev modellen på det færdige menneskes væremåde, bl.a. ved, da han på korset beder for sine bødler med ordene: "Fader tilgiv dem, de ved ikke hvad de gør!"
Sålænge man dyrker og hylder drabsprincippet vil ens livsopfattelse være baseret på illusioner og dermed på troens uafklarede bevidsthedstilstand, idet det udelukkende er i kraft af kærlighedsenergiernes tilstedeværelse i det levende væsen, at dette kan opnå en absolut viden og erkendelse om de højere åndelige realiteter bag materien og dødens illusioner, og således komme til at vide, hvad det er, man gør.
Man vil også lægge mærke til at Jesus ikke på nogen måde forsvarede sig og det er her tydeligt at se, at også den gængse opfattelse blandt jordmennesker, at man naturligvis må slå ihjel, hvis man selv er truet, er helt forkert. Selvforsvar er ingen virkelig undskyldning for at blive morder. Jesus har tydeligt vist os – og fortalt os dette. Det er bedre selv at give sit liv – sit legeme – end at tage andres, hvis der ikke findes nogen flugtmulighed. Jesus kunne være flygtet, men i sin store kærlighed til sine yngre søskende i udviklingen, valgte han at give sit liv for at hjælpe menneskeheden. Og menneskeheden havde og har i sin store fredslængsel gribende behov for det lys Jesus ved sin inkarnation tændte; idet mennesket midt i det store ragnarok her fik en overbevisning, en trøst og et håb at holde sig til, ikke blot som den årlige traditionelle festlighed, som millioner af mennesker glædes ved; men også – og ikke mindst, som håbet for det fredsrige, der engang må komme.
Og er der noget tidspunkt på året, hvor en større del af menneskeheden oplever forventning, livsglæde, salighed, andagt, god vilje, og hvor mennesker er optændt af glæden ved at give – end netop i julen, og Jesus fødsel som symbol på kærlighedens fødsel eller de humane kræfters indpas i alle menneskers sind? Hvormeget ufordelagtigt man end kan sige om denne tradition, for eksempel med hensyn til at den er blevet alt for kommerciel, og mange steder har udartet sig til et kapløb om at give de bedste og flotteste gaver for ikke at stå tilbage for nogen, samt med hensyn til de mange ukærlige drab på sagesløse væsener, (flæske-, ande-, gåse-, kalkunstege etc.), der af en kødspisende menneskehed betragtes som et gode og en absolut nødvendighed for at det kan være "rigtig jul", så står der dog tilbage den kendsgerning, at denne årlige tilbagevendende begivenhed, midt i vinterens mørke og kulde, giver jordmenneskeheden en oplevelse af og en tro på, at midt i det mentale mørke findes også mentalt lys – og at lyset kan sejre – ganske vist endnu kun for en kort tid, men i julen ihukommes Jesus ord: Elsk din næste; det er saligere at give end at tage; du skal tilgive; du må ikke ihjelslå (selvom man ikke endnu helt har forstået dette bud, hvorfor det selvfølgeligt også ville være ulogisk at bebrejde menneskene deres julestege; dette emne er naturligvis her blot fremført som hjælp til belysning af julens sande mening) etc. etc.
For en kort stund julenat sænker den himmelske fred sig over menneskenes sind overalt på jorden, en realitet der i denne mørke tid giver mennesker styrke, mod og udholdenhed til at bære deres ellers på så uendeligt mange områder trange og umenneskelige livsvilkår. For millioner af mennesker er troen på Jesus som deres personlige frelser den bærende styrke livet igennem, og dette er vidunderligt; også selvom der er mange misforståelser med hensyn til Jesus gerning og mission. Hvordan skulle alle disse mennesker ellers kunne udholde deres livsvilkår – mange begår jo i forvejen selvmord på grund af livslede og fortvivlelse over ikke at kunne klare samfundets hårde krav samt hverdagslivets mange problemer og konflikter.
Menneskeheden vil dog gradvis lære, at vores mål er ikke at udnytte hinanden; at gøre julen og livet til kommerciel udbytning, men derimod at tjene hinanden, hvilket vil sige at vise tolerance og søge at give udtryk for den side af det jordiske menneskes to sind, som i tidligere nævnte tegning bl.a. omtales som: Uselviskhed, selvbeherskelse, beskedenhed, ærlighed, frigjorthed, humoristisk sans, kunstnerisk indstilling, overbærenhed, hjælpsomhed, fredstrang, gavmildhed, internationalisme, du skal elske din næste. Gennem Martinus mission og budskab til os, vil vi lære den logiske verdensplan at kende og komme til forståelse af den absolutte livsbekræftende logik, der ligger i at øve sig i at holde jul – at tjene hinanden – ikke blot nogle få dage om året; men ved en stadig daglig skabelse af det Kærlighedens talent, der med tiden skal gøre julen til livsstil og virkelighed hele året, hvor den længe ventede fred på jorden og i menneskene en velbehagelighed vil være en absolut realitet.
KTh