Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1978/1 side 10
Rolf Elving
Fornyelse og udvidelse af sommerundervisningen på Klint
 
Som de fleste af KOSMOSlæserne sikkert ved, er målet med virksomheden på Klint, at der efterhånden skal etableres en international skole her. Undervisningen skal i fremtiden ikke kun finde sted i sommermånederne, men året rundt. Dette mål er ikke så fjernt, som det måske kan se ud for øjeblikket. Det er allerede i dag nødvendigt ved løsningen af visse praktiske problemer at have sigtet rettet mod dette mål. Nuværende bygninger begynder snart at blive gamle og upraktiske, og det kan blive nødvendigt inden for relativ kort tid at ændre Centrets fysiske udseende en del. Da er det naturligvis nødvendigt at have den kommende skole i tankerne. Allerede i dag foregår der visse forberedelser med tanke på kommende forandringer, bl.a. er der blevet etableret en byggefond, og hele dette problem er for øvrigt på vej ind i et meget mere koncentreret planlægningsstadium. Så i det stille gøres der forberedelser for at dette mål skal kunne virkeliggøres.
Men det er ikke kun bygningerne, som må forandres. Undervisningen må også fornyes. Der er sket meget siden Martinus begyndte at holde foredrag i 20'erne. Det vigtigste er naturligvis, at Martinus i løbet af disse år har fået skabt den omfattende kosmiske litteratur, som nu er tilgængelig, og omkring hvilken undervisningen kan bygges op. Menneskene og samfundet har også forandret sig siden da. Den almindelige skoleundervisning, TV, film og presse – for at nævne nogle – er faktorer, som har medvirket til at udvide menneskers åndelige horisont og forandre deres tankevaner. En i nutidsmennesket stærkt tiltagende intelligensudvikling har skabt tvivl og skepsis omkring samfundets hævdvundne traditioner, og inden for praktisk taget alle områder af samfundslivet har en eksperimenteren af et aldrig tidligere set omfang taget fart. Det er denne eksperimenteren, som Martinus udtrykker som en kulturepokes undergang, altså det gamle traditionelle livsmønsters opløsning og undergang. En eksperimenteren af denne art kan ikke undgå at føre mennesker ud i en mangfoldighed af yderst ubehagelige erfaringer, ja, til sidst vil den føre hele menneskeheden ud i en krise af verdensomspændende omfang. Bibelsk udtrykt kommer den til at føre til en dommedagstilstand. Denne smertefulde tilstand udtrykker Martinus, med sin sædvanlige sans for det positive her i livet, som fødselsveer, idet han jo ser, at disse lidelser fører menneskeheden til indsigt i sin egen mentale begrænsning. Dermed indtræder den nødvendige forandring af mentaliteten som fører til ydmyghed, hvilket betyder, at individerne og menneskeheden kommer frem til en mere sand opfattelse af sig selv og sin mentale kunnen.
Oplevelsen af lidelserne bringer således til sidst de resterende dyriske tendenser i menneskehedens mentalitet til kapitulation. Denne smertefulde kapitulation udgør også forudsætningen for, at en ny uselvisk, mental holdning skal kunne begynde at spire og dermed muliggøre, at en ny verdenskultur så sagte kan vokse frem af asken og ruinerne af den gamle. At menneskeheden er på vej ind i en altomfattende krisesituation er i dag et åbenbart faktum for flere og flere. Grunden til, at jeg fremlægger disse synspunkter på den aktuelle situation i samfundet og verden, er, at den naturligvis har betydning for undervisningssituationen i Martinus arbejde. Kosmologiens hovedopgave er jo netop at forklare tilværelsens mentale eller åndelige side, åbenbare årsagen til at den skiftevis fremtræder som primitiv eller intellektuel, dræbende eller livgivende. Martinus løsning på dette problem er som bekendt den, at alle mentale foreteelser i lighed med alle fysiske er organiserede i et kredsløb. I kredsløbets ene halvdel går udviklingen i retning af en mod kulmination tiltagende egoisme eller mørke og i kredsløbets anden halvdel går udviklingen i den modsatte retning mod uselviskhedens eller lysets kulmination. Med forståelsen af, at alle mentale foreteelser er organiserede i kredsløb, er det let at orientere sig. Vi ved jo, at porten ind til lysets eller uselviskhedens livszone netop er identisk med passagen af mørkets eller det dræbende princips kulmination. Med verdenssituationens kriseagtige tilstand fæstet på nethinden er det derfor soleklart, at behovet for kosmisk undervisning er stærkt i tiltagende. Utallige mennesker befinder sig i dag i den situation, at de med både hjerte og forstand søger efter en dybere mening med livet. Samtidig med at den åndelige videnskab, det evige verdensbillede, alkærlighedens, eller om man vil, lysets videnskab står færdigskabt i hele sin majestætiske glans, og på det nærmeste er klar til at træde ind i offentlighedens lys, sukker og stønner flere og flere under virkningerne af deres selvskabte lidelser. Fra dybet af disse ulykkelige sjæle fødes spørgsmålet, om der findes en vej ud af mørket, en højere mening med livet. Og spørgsmålet forbliver ikke ubesvaret. Der er i sandhed orden i tilværelsen.
Vi kan således ved hjælp af selve verdensbegivenhederne og på baggrund af vor indsigt i Martinus kosmiske analyser, selv konstatere, at et stigende antal mennesker er i færd med at få de ubehagelige oplevelser eller lidelseserfaringer, som aktualiserer den logiske udredning og forklaring af lidelsen eller mørket, som Martinus kosmiske analyser netop udgør. Verdensbegivenhederne kan faktisk ses som en for følelse og intelligens specielt tilpasset forberedelsesproces frem til en fuldkommen modning til modtagelighed for kosmisk undervisning. Modenheden for kosmiske analyser står nemlig i særlig høj grad i proportion til forudgående oplevelser af lidelser. Kort sagt flere og flere er blevet modne til at kunne begære – og kunne forstå – kosmisk undervisning. Dette er også blevet bekræftet af de sidste års øgede interesse for undervisningen på Klint, hvilket har foranlediget, at sæsonen 1978 bliver udvidet med en uge.
Det er naturligvis med glæde, at denne øgede interesse konstateres. Men det medfører også at kravene til undervisningen bliver skærpede. Situationen er jo den, at mange vender tilbage til Klint år efter år, dels for at hente inspiration i samværet med ligesindede, dels for at uddybe sine kosmiske kundskaber. Samtidig kommer der flere og flere førstegangsbesøgende, en del uden større forkundskaber, med ønsket om at få en elementær indsigt i og overblik over, hvad Martinus Kosmologi i det store og hele omfatter og går ud på. Den nuværende foredragsvirksomhed er beregnet på at imødekomme dette første stadium i undervisningen, – at give et orienterende overblik. Foredragene kan sammenlignes med en udstilling af enkelte kosmiske analyseområder. Med den vejledning der gives i foredragene kan den interesserede så finde frem til de emner eller de dele af den ret omfattende kosmiske litteratur, som er af speciel interesse. Men det er naturligvis ønskværdigt, at også den, som vil studere og uddybe sine kundskaber i detaljer, kan få mulighed for dette i løbet af sommerkurserne. For at løse dette problem vil der til sommer blive tilbudt et alternativ til den traditionelle foredragsundervisning. Dette alternativ henvender sig til dem, som vil arbejde aktivt og koncentreret med analyserne. Undervisningen kommer til at bygge på et direkte studium af Martinus litteratur. Deltagerne får daglige læseopgaver. Det læste stof forklares, diskuteres i mindre grupper og desuden skal hver enkelt redegøre for det gennemlæste stof. Deltagerne får herigennem hjælp til at kontrollere deres teoretiske kosmiske kundskaber. Denne studieform, som er en indledning til en kommende permanent skoleundervisning, vil naturligvis ikke kunne introduceres uden visse problemer. Sommerens forsøg må ses som et eksperiment. Den største vanskelighed hænger sammen med at ikke alle opholder sig lige længe på Klint. Endvidere ved vi jo heller ikke i forvejen, hvor stor interessen er for denne arbejdsform. Uvisheden på disse punkter gør det svært effektivt at planlægge visse detaljer af forberedelserne. Men alligevel er det vigtigt at der – trods disse vanskeligheder – gøres et indledende forsøg. Blandt andet fordi det betyder meget, at disse erfaringer gøres, medens Martinus endnu fysisk er iblandt os. Udover at det naturligvis glæder ham at se virkningerne af sit arbejde blive udbredt, er det en uvurderlig hjælp for os at have mulighed for at hente gode råd hos Martinus. Det vil være en god hjælp til at lette starten af denne arbejdsform, hvis de, der er interesseret i at deltage i den – i god tid (så snart som muligt) – ville meddele deres interesse til Instituttet. Denne skulle da indeholde oplysninger om tidspunktet for opholdet på Klint samt særlige ønsker angående valg af kursuslitteratur.
Vi ser således med spænding frem imod 1978sæsonens undervisning på Klint. Det er alle medarbejderes højeste målsætning at gøre sit yderste for at opholdet på Klint skal blive så inspirerende og lærerigt som muligt. Det er nemlig en uhyre inspirerende – om end svær – opgave at medvirke til, at kundskaben om det evige verdensbillede og den hertil knyttede fuldkomne væremåde, ALKÆRLIGHEDEN, kan lyse i flere og flere individers bevidsthed, og at dermed grundlaget skabes for, at en ny verdenskulturs mentale solopgang kan finde sted. Livskunst, ja, det er en svær kunstart. Men hvis ikke vi skulle kunne have det inspirerende og dejligt sammen på Klint, hvor skulle man så kunne have det? Vi har jo muligheden for både at lære alkærlighedens teori og prøve den i praksis. Og selv om den teoretiske del er den letteste, bliver den først rigtig interessant, når den omsættes i praktisk handling. Tiden er nu kommet, da stadig flere menneskers øjne må åbnes for den vidunderlige lykke og glæde som denne kunstart skænker sine udøvere. Til sidst et hjertevarmt ønske om et Godt Nytår.
RE