Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1977/14 side 158
Mogens Møller
KAOS OG KOSMOS
 
Magt og afmagt
At vi i dag lever i en kaotisk tidsalder, er vel ikke blot en påstand men en kendsgerning, som opleves af det enkelte menneske. Vi oplever både politisk, økonomisk, socialt og moralsk kaos, og der er kaotiske tilstande inden for videnskab, teknik og kunst, i undervisning og i religion. Helt ind i det enkelte menneskes tilværelse – i arbejdsforhold og i private forhold – hersker kaos, og dér bliver det til stress og dårlige nerver, til sygdom og fortvivlelse, der i visse tilfælde fører til selvmord.
Men vor tidsalder er ikke blot kaotisk, den er også paradoksal, for aldrig før har den jordiske menneskehed vel på een gang været så mægtig og samtidig så afmægtig som den er i dag. Vi er trængt op i himmelrummets makrokosmos og ned i materiens mikrokosmos, og vi véd en masse om kloder, sole og mælkeveje, såvel som om celler, molekyler og atomer. Vi aner, at mælkeveje tilsammen danner systemer af supergalakser, og at der er en verden af partikler i bevægelse inden i atomkernen. Vi lærer af naturvidenskaben, at alt er partikler og tomrum, men også, at der bag makro- såvel som mikrokosmos er love og principper. Videnskaben er jo et stadigt arbejde med og forsøg på at lære disse love at kende. Vi får at vide, at vi lever i, hvad allerede de gamle grækere kaldte et "kosmos", et ordnet, logisk verdensalt.
Udtrykket "kaos" er netop kontrasten til "kosmos". Kaos er uorden og forvirring, så vi lever altså på een gang både i kaos og i kosmos, og det er vel også paradoksalt. Vi lever i jordmenneskehedens selvskabte forvirrede verden og samtidig i et ordnet, lovbundet univers, der i alle sine bevægelser og kredsløb synes at være en årsags- og virkningskæde baseret på fornuft og logisk tænkning. De fleste videnskabsmænd søger at undgå ordet "Gud", når de taler om universets hemmeligheder, dets vældige kræfter, dets oprindelse, rationalitet og harmoni, men pionerer inden for forskningen er modigere og har ikke sådanne hæmninger. Som Einstein, der åbent tilstod: "Min religion består i ydmyg beundring af den uendeligt høje ånd, som åbenbarer sig i de enkelte detaljer, vi kan fatte med vore svage og ufuldkomne sanser. Denne følelses dybe overbevisning om nærværelsen af en højeste tænkende magt, som åbenbarer sig i det ufattelige univers, udgør min ide om Gud." I vor videnskabelige teknisk- matematiske tidsalder møder vi altså – fra en af dem, der taler videnskabens sprog – ideen om Gud som tænker og matematiker. Men har alverdens mennesker, der bevidst og navnlig ubevidst søger en Gud eller en højere mening bag deres tilsyneladende meningsløse tilværelse brug for en Gud, der specielt er tænker og matematiker? Man kan forstå, at Gud også må være bag al tænkning og matematisk logik i verdensaltet, men det er ligesom ikke nok, der mangler noget, alkærligheden. Det er stadig: "Gud skabt i menneskets billede", i dette tilfælde i matematikerens. Ikke for at forklejne Einstein, hvis modige udtalelse man må beundre midt i en materialistisk-ateistisk tidsepoke. Han talte uden tvivl sandhed, selv om han ikke magtede at nå til hele sandheden. Men mange vil uvilkårligt gennem hans udtalelse danne sig et billede af en fjern og distræt professor-gud ved sit skrive- eller tegnebord eller skrivende masser af ligninger på en kæmpestor sort tavle, mild og god, men fjern fra kvinden og manden i hverdagen, der ikke tænker i matematiske baner. Eksisterer Gud som en skabende magt bag det logiske ordnede kosmos må han også eksistere bag vort jordmenneskelige kaos, som er en del af dette kosmos, og for os jordmennesker en meget væsentlig del. Men er Gud også paradoksal, kan han også på een gang være bag kaos og kosmos?
Gud og djævel
Så længe der har været jordmennesker på denne klode, har der også været en idé om guder og dæmoner, om en skabende, ordnende magt, over verden og også om væsener, hvis magt var destruktiv og "ond". Gudsideen var naturligvis begrænset af jordmenneskenes forestillingsevne, og det samme var ideen om mørkets magt. I hver tidsepoke tænker menneskene på Gud og Guds forhold til verden i billeder, der passer ind i den pågældende tidsalders sociale og politiske liv. Jøderne, med hvem vi på grund af kristendommens oprindelse i Israel har et "gammelt testamente" fælles, havde idéen om een Gud, den strenge Jahve, som de ganske vist ikke måtte gøre sig noget fysisk billede af, men naturligvis gjorde sig forestillinger om. Og i disse forestillinger ser vi tydeligt billedet af en typisk orientalsk despot, en grum og grusom hersker, der befalede sit udvalgte folk at knuse og tilintetgøre andre folkeslag, som repræsenterede "det djævelske" princip. I visse afsnit af det gamle testamente er der skildringer af blodsudgydelser, drab, tortur og vold, som ikke står tilbage for voldsscener i vor tids kriminal- og gyserfilm. Men i Bibelen er det Guds værk! Det gamle testamente fulgte med som en del af den kristne Bibel til vesterlandet, men i kristendommen gjorde en ny faktor sig gældende: Det nye testamente med "forsoningen" gennem genløseren og frelseren Jesus Kristus. Så skulle det vel være slut med krig og vold?
Men selv om det var kristendom, der blev indført i Europa gennem Romerriget og farvet af romersk ret og retfærdighed, så var det langt mere det gamle testamentes ånd med "øje for øje og tand for tand", og den retfærdige, men meget strenge Gud, man var på bølgelængde med. Gud i menneskets billede var stadig en militærgud i kamp mod djævelen, og Kristus blev afbildet som sejrherre, dommer og konge. Det blindt troende menneske mener blot gennem troen at have del i Kristi sejr over "synden, døden og djævelen" og derved at opnå frelse og et evigt liv. Men selv hos den troende kan der vokse tvivl frem og spørgsmål, som er vanskelige at få svar på. F.eks.: "Hvorfra kom disse onde magter ind i Guds verden?" "Hvorledes kan Kristi død gøre syndsforladelsen mulig?" "Er det en retfærdig Gud, som lader et uskyldigt væsen lide for millioner af syndere?" "Kan ideen om guds straf over de vantro syndere, der fører til evig fortabelse, forenes med den idé om Guds kærlighed, som Kristus lærte menneskene?" Disse og mange andre tvivlsspørgsmål opstod ganske naturligt i forhold til, som menneskene lidt efter lidt lærte at tænke mere selvstændigt og humant på mange områder og også gerne ville gøre det på det religiøse område. De blev selv anderledes og ville derfor også gerne korrigere deres gudsopfattelse. Men da kirken var blevet en magtfaktor, tålte den ikke sådanne spørgsmål, der kunne få folk til at tvivle. Kirkens "fyrster" (så fornemme var de blevet!) fastsatte en forsoningslære, som man skulle tro på, hvis man ville kaldes en kristen. Frafald fra denne lære var kætteri, og hvad det kunne føre til, vidner historiens kætterbål og religionskrige tilstrækkeligt om. De er også mere vidnesbyrd om kaos end om kosmos. Kætterne blev dog efterhånden stærkere end de blindt troende, og hvordan gik det så med gud og djævel?
Gud og djævel "i eksil".
I vor tid er kirken ikke mere en magtfaktor som før i tiden. I visse lande som f.eks. de skandinaviske har den endda meget lidt indflydelse, selv om den kaldes "statskirke". Folk kan frit tro og undlade at tro, som de vil, og naturvidenskab, teknik og ikke mindst økonomi er blevet de ledende og bestemmende faktorer i stærkt materialistisk og ateistisk betonede samfund. Nye "religioner" af voldsom politisk-revolutionær karakter bekæmper det bestående klassedelte samfund, men ingen af parterne kæmper mere som i gamle dage for "Gud, konge og fædreland", Gud og djævelen er nærmest "afsat" (lige som adskillige kejsere og konger) og "gået i eksil", i landflygtighed. Og hvor mon de er gået hen? For de er ikke forsvundet, selv om man ikke tror på dem. De er gået i eksil i den del af menneskenes bevidsthed, man i moderne psykologisk terminologi kalder "det underbevidste" område, hvor de stadig eksisterer under navne som "godt" og "ondt" og virker derfra ind i dagsbevidstheden. Psykiatere og psykologer har for størstedelen overtaget præsternes sjælesørgende arbejde og må i stedet for sidstnævntes guddommelige autoritet forsøge at sætte en videnskabelig autoritet.
Tilsyneladende er dog djævelen, selv om man ikke tror på ham, gået af med sejren og har slået Gud og Jesus på flugt tilbage til deres "himmel", som man heller ikke tror på. For masser af mennesker er det nemlig en kendsgerning som også udtrykkes i daglig tale: At "det hele går ad helvede til." Videnskab, teknik og økonomisk magt har heller ikke kunnet frelse verden fra kaos, tværtimod, den er blot blevet endnu mere kaotisk, end da man blindt troede på Gud og djævelen.
"Helvede er de andre".
Når det hele synes at gå ad helvede til, må den årsag, der skaber helvedes virkninger jo på en eller anden måde være en virkelighed, selv om man ikke tror på djævelen. En af de moderne litterære profeter, forfatteren Sartre, fremsætter i et af sine skuespil den påstand, at "Helvede er de andre". Men eftersom vi alle er "de andre" i forhold til vor næste, må denne påstand siges at være dobbeltbundet og farlig i den forstand at den kan misforstås, at de, der tager det bogstaveligt kun kommer ned i bevidsthedens første "kælderetage", hvor de er vant til at "gå ned", når de er i dårligt humør og nu oven i købet med støtte fra en litterær berømthed og autoritet kan bruge det gammelkendte: "Det er hans skyld og hendes skyld og deres skyld, det er de andres skyld!" Færre tænker på, at der også altid er et perspektiv, hvor de selv er en af "de andre", og at det derfor er en lige så stor sandhed at sige: "Helvede er mig selv", eller "det er min skyld".
De, der tænker sådan, er kommet dybere ned i deres bevidstheds "kælderområde" og har måske svært ved at komme op igen, fordi de er stærkt tynget af skyldkomplekser, der kan føre til såkaldte angstneuroser m.m. De, der altid synes, det er de andres skyld, enten det er i storpolitik eller mere lokale, eller måske helt private felter, har det gennemgående lettere, de har personificeret djævelen i én eller flere personer, der er deres modstandere eller fjender. (Og egentlig betyder ordet "satan" "modstand" eller "modstander".) De får luft for deres "retfærdige harme" og "hellige vrede" ved at skælde ud; i visse tilfælde det, der er værre, og tænker ikke på, at de selv i det øjeblik repræsenterer "satan" og sørger for at de andre har det "ad helvede til".
Stort set er alle vi jordmennesker mere eller mindre medvirkende til, at andre i større eller mindre grad har det "ad helvede til", dels gennem hvad vi siger og gør, og i visse tilfælde gennem hvad vi undlader at sige eller gøre. Det gælder stater, altså meget store grupper af mennesker, det gælder mindre grupper, og det gælder de enkelte individer. Men der er da også ("gudskelov", siger man af gammel vane) andet til i verden, end det, der er "ad helvede til!" Det er der, og det er vel netop det, der skulle kunne give os et håb om, at heller ikke i vor verden er alt kaos.
Babelstårnet og forvirringen.
Selv om midlerne har været grove, har målet for menneskelig stræben altid været "en bedre verden", i alt fald en bedre verden for dem selv. Man har søgt at skabe den på andres bekostning, for "helvede var de andre", de stod i vejen for målet, de var "satan" eller den modstand, der måtte overvindes. Verdensomspændende riger er blevet til på denne måde, men de er altid igen gået i opløsning. Hvert eneste imperium er en slags "Babelstårn", der endte med splittelse og "babylonisk forvirring" eller kaos. Skal der da aldrig blive "een verden" eller jordens forenede stater? Skal der ikke blive frihed og lighed og broderskab, som menneskene længes efter? Det er det, der skal, og det er det, der er ved at ske, siger Martinus, hvis kosmologi kan blive en hjælp til selvhjælp for hver eneste bygmester, der skal være med til at opbygge dette "rigtige menneskerige", og det skal vi efterhånden alle, hver og én. Derfor er vi betydningsfulde, du og jeg, og ingen anden betyder mere end vi; og – hvad der måske kan være lidt sværere at indprente sig – heller ingen anden betyder mindre! Men hvad er da vi "betydningsfulde væsener" for nogle størrelser? I universet af partikler og tomrum er vi jo kun som nogle støvfnug, og endda støvfnug, der hvirvler rundt i en kaotisk verden, hvor alt synes at være forvirring og meningsløshed. Martinus sagde engang: "Hvis et støvfnug kunne lægge sig tilfældigt, ville hele universet være af lave." Det kan jo lyde som en hasarderet påstand, men hele hans værk i skrift og symboler underbygger denne påstand for den, der vil have tålmodighed nok til at studere det. "Kend dig selv, og du kender hele universet", skrev de gamle grækere over deres templer, hvor de havde mysterieindvielser, der kunne være til hjælp for den tids mennesker. At lære sig selv at kende og beherske sin bevidstheds kræfter er stadig den vigtige vej. Men hvad med mennesket af i dag? Skal vi slippe al møjsommeligt indsamlet naturvidenskabelig viden og teknik og springe tilbage i mysterier? Det hverken kan eller skal vi. Lige så lidt som støvfnugget lægger sig tilfældigt, er udviklingen af naturvidenskab og teknik en tilfældighed, og heller ikke alverdens krige, også selv om de er udkæmpet i Guds og Jesu navn, er tilfældigheder. Ej heller vort nuværende kaos og vor tilsyneladende afmagt og vor angst både for livet og døden. Martinus verdensbillede er på én gang den naturlige fortsættelse af kristendommen, og viden om det, der udfylder tomrummet mellem partiklerne i naturvidenskabens verdensbillede og gør det levende. Det er en åndelig videnskab, der analyserer det levende verdensalt, som er Gud, hvori vi lever, røres og er til, og os selv, som værende på vej til at blive mennesket i Guds billede. Ikke som noget fjernt og abstrakt, men som noget, der også gennemstrømmer din og min hverdag, og vor bevidsthed hvor der ganske vist endnu er kaos, men et kaos, der er ved at forvandles og udvikles til et kosmos, efterhånden som din og min og alle andre jordmenneskers bevidsthed udvikles fra kaotisk til kosmisk bevidsthed.
Byggepladsen.
Vi har vel alle oplevet en byggeplads og dens kaos af grus, kalk, bræddestabler og mursten, af gravkøer og kraner, af midlertidige skure, sjap og vandpytter og larm af både maskiner og mennesker. Håndværkerne er ikke altid lige enige, og hvert fags medlemmer kan være tilbøjelige til at mene, at deres arbejde er det vigtigste af det hele. Det samme tror måske ingeniøren og arkitekten. Og sandheden er dog, at ingen af dem kan undværes, når der ud af dette kaos skal komme en færdig bygning til gavn og glæde for levende væsener. Det er deres samarbejde, der fører til resultatet og lidt efter lidt – det tager jo sin tid – forvandles det tilsyneladende kaotiske til noget ordnet og logisk, der er til gavn. Martinus har sammenlignet vor verden med en byggeplads, hvoraf resultatet skal blive "et rigtigt menneskerige", dvs jordens forenede stater (uden stormagter), der samarbejder til gavn for helheden uden at tro, at den ene er mere end den anden, fordi de enkelte borgere i staterne har denne demokratiske indstilling. Det er altså af dig og mig og vor evne til harmonisk og humant samarbejde med andre nu og i fremtiden, det hele afhænger. Jo mindre vi er egoistiske "sataner", der yder modstand, og jo mere vi udfra de evner og talenter vi har, er medarbejdere til gavn for helheden, des bedre. Men lad os lige til slut vende tilbage til spørgsmålene, der i et tidligere afsnit af denne artikel blev stillet af det menneske, der var begyndt at tvivle på dogmernes rigtighed. 1. "Hvorfra kom disse "onde magter" ind i Guds verden?" 2. "Hvorledes kan Kristi død gøre syndsforladelsen mulig?" 3. "Er det en retfærdig Gud, som lader et uskyldigt væsen lide for millioner af syndere?" 4. "Kan ideen om Guds straf over vantro syndere forenes med ideen om Guds kærlighed?" I sine kosmiske analyser af udviklingen fra dyr til menneske eller den skabende udvikling af "mennesket i Guds billede efter hans lignelse" besvarer Martinus disse spørgsmål og mange flere af lignende art. De "onde magter" er ikke onde, det er "det ubehagelige gode", der forvandler dyret til menneske, hvor det lærer at overvinde modstand "satan" først i den ydre verden, hvor det selv er en "satan" over for andre, men hvor reinkarnationsprincippet og karmaloven lader det høste, hvad det har sået, så det skaber en mindre behagelig skæbne gennem en række liv, en skæbne, som naturligvis også har sine lyse oplevelser afpasset til væsenets udvikling. Men lidelsens og smertens erfaringer får efterhånden væsenet til at finde "satan" eller djævlebevidstheden i sig selv og overvinde den der. I denne proces er Kristus eksemplet på guddommelig-menneskelig væremåde. Han er ikke et "offerlam", han er modellen, som vi som vor egen arkitekt kan lære at bygge efter, ikke for at få straf, hvis vi handler forkert, der er ingen "fortabelse", men for at lære fra liv til liv af vore fejltagelser, at livet er evigt; Når vor kaotiske bevidsthed lidt efter lidt indstilles på alkærlighedens bølgelængde, både vor intelligens og vor følelse, vil vi hverken tvivle eller tro på Gud, da vil Guds tilstedeværelse stråle igennem os, og vi vil gennem vor tanke og vor være- og handlemåde forvandle kaos til kosmos.
MM