Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1974/6 side 68
Mogens Møller
TIL KONGRES I KASSEL
 
Det startede i Berlin
I september 1973 var jeg for fjerde gang til den esoteriske kongres i Vest-Berlin, og mandag aften d. 24. september var der to talere, Henk Leene, leder af det esoteriske Sivas-selskab i Holland, og jeg. Henk Leene talte om "Christus-Osiris indvielsen" og jeg om indvielsen i "hverdagens pyramide" med Martinus-symboler som lysbilleder. Vi var meget på bølgelængde med hinanden i vore foredrag, som begge tydeligt gjorde stærkt indtryk på den store forsamling. Bagefter kom Heinz Borkowski, der er leder af den samme bevægelse i Tyskland, som Henk Leene står for i Holland, hen til mig og spurgte, om jeg kunne tænke mig engang i 1974 at holde et lignende foredrag ved en kongres, som Sivas-selskabet ville afholde i Kassel, og vi blev enige om at skrive sammen om det i god tid.
I januar i år fik jeg så opfordring til at deltage som taler ved kongressen "Esoterische Tage, Kassel", der skulle være fra den 22. til den 24. marts, og kunne med Martinus og Instituttets godkendelse svare bekræftende.
Lidt om arrangørerne
Det var første gang en sådan kongres skulle arrangeres i Kassel, men den blev faktisk så vellykket, at det højst sandsynligt bliver en årligt tilbagevendende begivenhed. Sivas-selskabet eller -samfundet, der arrangerede kongressen, er et Rosenkreutzer-samfund, hvis medlemmer hovedsagelig bor i Tyskland, Schweiz og Holland, hvilke tre lande da også var stærkt repræsenteret ved kongressen, men også i Frankrig og Brasilien har de centre. I Kassel besidder samfundet en meget stor lejlighed øverst oppe i et højhus. Der er foruden en meget smuk foredragssal også et lille trykkeri, køkken og spisesal, samt nogle værelser med etagesenge, hvor udenbys gæster, der deltager i de månedlige sammenkomster, kan bo. Der har ved visse lejligheder boet 30 mennesker. Toilet- og badeforhold er meget fine, og alt er lyst og venligt, samtidig med at der er en herlig udsigt over Kassel og omegn, og hvad der er endnu bedre: der herskede en dejlig atmosfære af fællesskab og venskab, så man straks følte sig hjemme. Disse Rosenkreutzere er ikke i en sekterisk "bås", men vil gerne samarbejde med andre grupper af mennesker, der er indstillet på samme bølgelængde og stiler mod samme mål: at åbne sig for de guddommelige kosmiske impulser for i samarbejde at skabe de forhold på jorden, som vil være en begyndelse til guddommeligt medarbejderskab i højere verdener. Der er ingen "rangforordning" eller "indvielsesgrader" hos dem, men - som der står i en af deres brochurer: "Enhver viser på sin egen måde, hvor langt han er kommet i arbejdet med sig selv. Hans livsholdning overfor sine medmennesker viser, hvilken "grad" han har nået. Det er åndeligt indstillede kvinder og mænd, der samtidig er så jordnære, at de er klar over, at der skal gøres et arbejde, og at det må gøres i fællesskab i næstekærlighedens ånd.
Kongressen
Når man tager i betragtning, at denne gruppe mennesker ikke tidligere har arrangeret en kongres, må man sige, at resultatet virkelig var fremragende, og samtidig var de åbne for kritik og ønskede selv, da kongressen var forbi, at arrangører, talere og hvem der ellers ville være med samledes og drøftede kongressens positive og mindre positive sider, for at der kunne skabes forbedringer i kommende år. Der herskede ved denne sidste sammenkomst, inden vi skiltes, den samme kærlige, åbne, positive atmosfære, som også var fremherskende under hele kongressen. Men lad os begynde ved begyndelsen:
Efter lidt over 9 timers togrejse ankom jeg til Kassel torsdag aften d. 21. 3., fandt mit hotel og efter en kort samtale med Heinz Borkowski blev vi enige om at mødes næste formiddag, så jeg både kunne se Sivas-selskabets lokaler "nær himlen" øverst i højhuset og træffe alle medarbejderne, samt besøge Folkehøjskolen i Wilhelmshöher Allee, hvor kongressen skulle starte samme aften. Min ven og medarbejder Gerard Oude Groen, som har været min trofaste støtte og medhjælper ved alle mine foredrag i Tyskland, skulle komme til Kassel fra Haag fredag middag. Tidligt fredag morgen gik jeg en tur i Kassel, en af de byer, som blev meget sønderbombet under 2. verdenskrig. Jeg tror, 80% af den blev ødelagt. Ganske få gamle huse og et kirketårn står tilbage mellem masser af moderne bygninger, gågader og boulevarder, og muntert psykedelisk malede sporvogne liver op i gadebilledet. Det er en by, hvor store lidelser har præget menneskene under og straks efter krigen, men hvor et ukueligt livsmod har fået tingene til at gro frem igen. Kl. 10 mødtes jeg med Borkowski og havde nogle hyggelige timer med ham, Henk Leene, der var kommet fra Holland, og andre af Sivas-samfundets medarbejdere, der inviterede mig til dejlig vegetarisk middag i deres store lyse spisestue, hvor en gruppe, da jeg ankom, sad og heftede brochurer og programmer, der skulle bruges ved kongressen. Der herskede en travl, men glad og kærlig atmosfære og en naturlig spænding på grund af denne kongres, der nu for første gang skulle løbe af stabelen. Jeg havde en god snak med Borkowski, Leene og et par andre om vore respektive former for åndeligt arbejde, hvor det praktiske er en nødvendig faktor, og da de har startet et sommer-center i Frankrig, der endnu er i sin vorden, var de meget interesserede i at høre om "Kosmos ferieby", dens start og udvikling. Området i Frankrig, hvor sommer-centret er startet, hedder netop "Sivas", derfor har man valgt det som tilnavn til dette rosenkreutzer- samfund.
Lokaliteterne på folkehøjskolen var de bedst mulige, en dejlig foredragssal med alle tekniske hjælpemidler, en smuk hall foran salen, hvor repræsentanterne for de i kongressen deltagende grupper kunne lægge brochurer og litteratur frem på et langt bord, og yderligere et stort klasselokale, hvor man kunne samles i mindre og større grupper mellem foredragene, og hvor der endda lørdag eftermiddag blev serveret kaffe og kager til kongressens deltagere.
Da Gerard var ankommet, fik vi anbragt Martinus-brochurer og -bøger, og kl. 20 åbnedes kongressen med en smuk tale af Heinz Borkowski, hvorefter professor Siegfried Hermerding fra Hannover talte om "Ombrydning af menneskets tænkning i Atomalderen". Han talte let og levende om, hvordan den moderne psykologi og videnskab må ud af sit dødvande (materialismen) og åbne sig for de åndelige, guddommelige kræfter. Jeg oplevede ved denne kongres - lige som i oktober i fjor i München - at i Tyskland er adskillige videnskabsmænd og professorer betydeligt mere åbne for det såkaldt esoteriske og okkulte end i Danmark, og jeg oplevede også begge steder, at adskillige af dem tilkendegav deres beundring for den logik og klarhed, som Martinus i sin kosmologi forbinder med kærligheden til Gud og næsten.
Lørdag d. 23/3 var kongressens lange dag, hvor der var foredrag både formiddag og aften. Kl. 10 talte lederen af Mazdaznan-bevægelsen i Tyskland, Bruno Hildebrand fra Gesundungshaus Bad Sachsa. Bruno Hildebrand er også leder og medstifter af de årlige esoteriske kongresser i Berlin, og han er den første, der for år tilbage tog initiativ til, at der skulle være Martinus-foredrag ved Berlinerkongressen, hvad der har været siden. Det var dejligt igen at træffe denne fine, hjælpsomme mand og andre gode venner fra Bad Sachsa og høre hans foredrag om Mazdaznan, den urgamle videnskab og transzendentale evighedsfilosofi. Efter en pause talte en af lederne af et tysk buddhistisk selskab, Max Hoppe, Utting om "Buddha-læren, en gnostisk befrielsesvej", og derefter var der middagspause, hvor alle, der havde tegnet sig, kunne gå til et nærliggende stort hotel og få vegetarisk middag. Fra kl. 14-17 blev der serveret kaffe og kager på højskolen, og snakken gik livligt i stadig skiftende større og mindre grupper, hvor der var god mulighed for at skabe nye kontakter og møde gamle venner. Kl. 18,45 startede foredragene igen, hvor en ledende frimurer talte om det esoteriske set i frimurerperspektiv. Det var både instruktivt, alvorligt og fornøjeligt. Man forstod virkelig, at der eksisterer dybe, åndelige sandheder bag frimureriet, selv om de ikke altid kommer til deres ret inden for moderne samfund, der kalder sig frimurere. Efter en pause talte Henk Leene fra Holland om den gamle Rosenkreutzerlære, der i gammel symbolform indeholder store, dybe sandheder. Leene fortalte bl.a., at en af de sentenser, der står på Christian Rosenkreutz gravmæle, er: "Der findes intet tomrum", en sætning jeg kunne bekræfte ud fra Martinus analyser i mit foredrag den følgende dag. Og han kom ind på den esoteriske lære om mørket, kaos og "Satan" som dele af et nødvendigt kontrastprincip til det guddommelige lys og derfor på sin vis lige så guddommelige som lyset, og han omtalte lidelsen som et - for de fleste mennesker i øjeblikket uforståeligt - udtryk for Guds kærlighed. Efter dette lørdagens sidste foredrag var der mange samtalende grupper både i salen og i hallen og sammenstimlen ved bogdisken, hvor Gerard havde nok at gøre. Skolepedellen måtte begynde at slukke lysene for at få de mange mennesker (over 200) til at forlade lokalerne.
Kongressens afslutning
Søndag var kongressens sidste dag, og man startede kl. 10, hvor Heinz Borkowski, der jo nærmest var vært for kongressen, talte om "Medlemmer af den gnostiske kæde, det gnostiske økumene eller fællesskab". Gnosis betyder erkendelse, viden om Gud, og Borkowski kom i slutningen af sin tale ind på, hvor vigtigt det var, at forskellige esoteriske grupper ikke isolerer sig i sekteriske samfund, men lærer at arbejde sammen på vej mod det fælles mål. Borkowski, der oprindelig er polak, holdt som alle de andre talere sit foredrag på et smukt og formfuldendt tysk, og jeg, der var kongressens sidste taler, kunne naturligvis lære en hel del ved at lytte og gøre notater om specielle udtryk, jeg også kunne bruge. Samtidig vil man sikkert kunne forstå, at jeg, der nok er vant til at holde mange foredrag, men endnu kun få på tysk, følte et voksende mindreværdskompleks ved tanken om at skulle slutte rækken af disse udmærkede foredrag, der også udmærkede sig i sproglig henseende. Efter en pause var det min tur. Gerard stod oppe i operatørrummet på balkonen og kunne derfra dirigere alt det tekniske: at det store hvide lysbilledlærred gled ned, at lyset i salen dæmpedes, og at mørklægningsgardiner gled ned for de store vinduer. Jeg var den eneste taler, der brugte lysbilleder, så det var spændende, om det hele fungerede. Det gjorde det, og jeg behøvede blot at trykke på en knap, når jeg ønskede et nyt billede. Jeg ved, at jeg ikke taler så godt tysk, men jeg oplevede her som ved tidligere lejligheder, at det ikke gjorde så meget. Jeg fik tilhørerne til at le ved at sige, at jeg ikke taler tysk - jeg forsøger det kun. Den gode stemning, der i forvejen var i salen, skønheden og logikken i Martinus symboler og klarheden i hans analyser hjalp mig som så ofte før. Jeg talte om menneskehedens skæbne, og jeg kunne både under og efter foredraget mærke, at kontakten var opnået. Jeg kunne høre mange små bekræftende udbrud fra tilhørerne ved forklaringen af Martinus symboler, og jeg fik mange varme håndtryk og så ind i mange glade par øjne, da foredraget var til ende, og jeg hørte mange sige: "Hils Martinus og sig ham tak!" Gerard solgte alle de bøger, han havde med på tysk, undtagen een, hvilket ikke før er sket ved en kongres, og Martinus navn og hans verdensbillede begynder nu - så småt - at blive kendt i Tyskland, og dermed kommer ønsket om mere Martinus-litteratur på tysk.
I maj måned er jeg sammen med Tage Buch inviteret til en engelsk-tysk konference på Schloss Schöneck, hvor vi skal repræsentere Martinus Institut ved samtaler blandt englændere og tyskere, der står i et åndeligt arbejde, for at vi kan udveksle erfaringer og finde frem til bedre samarbejde i fremtiden. I juni omkring pinse skal jeg som ifjor holde en uges kursus på tysk på Schloss Schöneck i Martinus kosmologi, og der er kommet forespørgsel, om jeg vil holde en uges kursus i et nyoprettet åndeligt "Zentrum Zwesten" i nærheden af Bad Wildungen-Kassel og et foredrag i Bonn, så jeg har en fornemmelse af, at skæbnen tvinger mig til gennem øvelse efterhånden at lære bedre og bedre tysk.
MM