Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1972/19 side 222
1:2  >>
Sv. Å. Rossen
OMVENDELSE ELLER UDVIKLING
 
Menneskebilledets popularitet
Opfattelsen af menneskets natur har været meget forskellig gennem tiderne, idet den har haft en tendens til at svinge fra den ene yderlighed til den anden. I den middelalderlige livsanskuelse opfattes menneskets natur som ondt og syndigt, og menneskets frelse var derfor afhængig af en guddommelig nåde. Humanismen, som brød igennem i renæssancen, nyvurderede mennesket og idealiserede dets naturlige egenskaber. Som reaktion herimod fremhævede en række religiøse reformatorer på ny menneskets iboende syndighed. Andre store bevægelser i tænkningens historie som romantikken, der har sin rod i Rousseaus valgsprog "tilbage til naturen", og rationalismen fremholdt derimod menneskets ædle natur og fornuftens suverænitet.
Denne pendulbevægelse med hensyn til menneskesyn gør sig stadig gældende også i dette århundrede. Freuds psykoanalyse, som blev til omkring århundredskiftet, har mere end nogen anden psykologisk teori præget Vestens syn på mennesket. Mange af dens begreber som det ubevidste, fortrængninger, hæmninger og komplekser er gledet ind i dagligdagens sprog og vidner om, hvilken betydning denne teori har haft. Selve det freudianske menneskebillede er imidlertid dystert, idet de dyriske drifter, først og fremmest aggression og seksualisme, anses for de væsentligste drivkræfter til menneskers handlinger, selv om de camoufleres ved mange spidsfindige psykologiske mekanismer. Reaktionen på dette dyriske menneskebillede er heller ikke udeblevet. Nyere psykologer har fremhævet miljøets betydning for det enkelte menneskes udvikling og sidst er der i 60'erne opstået en psykologisk skole, kaldet humanistisk eller existentiel psykologi, som fremhæver menneskets ikke-dyriske egenskaber: dets fornuft, frie vilje og medfødte sociale sans. En af denne retnings hovedmænd er den amerikanske psykolog Abraham Maslow, som døde i sommeren 70. Maslow mente, at mennesket besidder en ægte personlighedskerne, som kun kan komme til fuld udfoldelse, hvis både de fysiologiske, de sikkerhedsmæssige og de sociale behov er tilfredsstillede. Først da kan mennesket realisere "sig selv" og udfolde sig harmonisk. Man bemærker en lighed mellem Freuds menneskebillede og det humanistiske i det forhold, at menneskets lykke i begge tilfælde betinges af alle lavere behovs fulde tilfredsstillelse. Men Maslow medgiver mennesket langt større livsmuligheder end Freud. Efter hans opfattelse kan alle mennesker opleve kosmiske glimt eller som han kalder det "kulminationsoplevelser" ("peak experiences"), når de rette vilkår er til stede og det vil sige, når de nævnte elementære behov er tilfredsstillede. Der er således alligevel et umådeligt svælg mellem de to psykologiske skoler, den ene identificerer mennesket med dyret og den anden identificerer det med en helgen, der på grund af uheldige livsvilkår ikke har fundet sit virkelige værd.
Menneskebilledets både-og
Begge disse yderliggående opfattelser af mennesket kan naturligvis ikke være rigtige, men de kan begge indeholde noget rigtigt. Martinus menneskesyn omfatter netop begge synspunkter i en balance, som bestemmes af et begreb, som ingen af de to psykologiske skoler har taget alvorligt, nemlig udviklingen. I gængs psykologi er udvikling ensbetydende med barnets vækst og kun den. Martinus fremhæver herimod, at barnets vækst blot er en gentagelse af en mere fundamental mental vækst eller modning, der finder sted gennem en række fysiske liv og skaber forbindelse mellem dyreriget og et kommende "rigtigt" menneskerige. Det aktuelle menneskes grad af dyriske respektive menneskelige egenskaber bestemmes således af dets øjeblikkelige position i denne udvikling. For de mennesker, som ikke er kommet ret langt i udviklingsprocessen, vil det freudianske menneskebillede med dets understregning af de aggressive og seksuelle kræfter være mest betegnende, medens de mennesker, som har mange livs erfaringer bag sig og derfor har mulighed for at få særlige åndelige oplevelser, tegnes af den humanistiske psykologi. De to retninger betegner således yderlighederne i et spektrum, der kun kan forenes via udviklingsbegrebet. Man kan nok undre sig over, at dette begreb ikke indgår i den psykologiske tænkning, men grunden er formodentlig, at man bygger på den almindelige etlivsopfattelse. Hvis man går ud fra som en fastslået kendsgerning, at mennesket kun lever én gang, er der kun tre muligheder for en psykologisk filosofi, nemlig den negative, at mennesket er et særligt dyr, en "nøgen abe", der kun kan fremtræde med et skin af menneskelighed, og den positive, at det trods sit dyriske legeme har en menneskelig kerne, som for alle menneskers vedkommende har en mulighed for at folde sig ud i dette ene fysiske liv. Men der er desuden en tredje mulighed: at mennesket har en sådan menneskelig kerne, men at den på grund af de dyriske kræfters overvægt ikke kan komme til udfoldelse hos alle mennesker. Når man ikke vælger denne løsning, men antager at alle mennesker har mulighed for fuld udvikling og derfor alene giver miljøet skylden for menneskelig primitivitet, skyldes det sikkert et ubevidst virkende retfærdighedsideal, der bedre kan affinde sig med, at mennesker ikke giver hinanden lige livsvilkår, altså social uretfærdighed, end at livet skulle være så uretfærdigt, at det ikke giver alle de samme medfødte muligheder. På baggrund af Martinus analyser er det sandsynligt, at disse humanistiske filosoffer, de romantiske tænkere fra forrige århundrede og Rousseau har undfanget ideen om kosmisk lighed mellem alle levende væsener dvs lighed i grundstruktur uafhængig af nuværende udviklingsforskelle, men ikke kunnet formulere den korrekt, fordi denne lighed skulle passe ind i etlivsopfattelsen.
(Afsluttes i næste nummer)
 
  >>