Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1972/14-15 side 164
<<  2:2
Mogens Møller
Menneske og verdensborger
(Fortsat fra forrige nummer)
 
Krigen underminerer sig selv på længere sigt
Der er mange, der mener, at det kun er på det tekniske område, menneskeheden er gået frem, og at den ellers ikke har forbedret sig siden Jesu tid. Kristendommen blev en "blodteologi" og en intolerant religion, hvis tilhængere "lod sværdet synge messe til Herrens lov", som en frihedskæmperbiskop har udtrykt det i vort århundrede. Den virkelige kosmiske kommunisme, der eksisterede i urkristendommen, forsvandt snart, da den var blevet statsreligion, og afløstes af en favorisering af de rige og mægtige, som så til gengæld støttede kirken, der selv blev rig og mægtig; og de fattige blev holdt nede i uvidenhed og trældom, ventende på deres løn i himmerige. Men trods alt dette har kristendommen sat sine positive spor, selv om det måske har været mere i det skjulte og på områder, hvor man ikke direkte så forbindelsen mellem årsag og virkning. Selv om socialisme, demokrati og kommunisme i deres etablerede former er mere eller mindre ligegyldige overfor religion eller ligefrem imod den, er deres kerne af humanitet og næstekærlighed en virkning af kristendommens grundtanke - ikke af kirkens, men af Jesu lære. Det samme gælder Røde Kors og lignende institutioner samt alt arbejde for international fred og forståelse. Det er alt sammen led i menneskeliggørelsen af den jordiske menneskehed, som det var Jesu opgave at vidne om ved sine ord og sin væremåde.
Der er nogle, der mener, at vi jordmennesker ikke blot ikke er blevet bedre, men snarere værre gennem de sidste århundreder. Et studium af vor kulturhistorie fortæller dog noget andet. Engang kæmpede man for krigens skyld, og krigerne var helte, også og især hvis de døde for Gud, konge og fædreland. I dag siger man i det mindste, at man kæmper for freden, det viser, at krigsideologien har ændret sig. Man taler endda (hvor tragi-komisk det end kan lyde) om human krigsførelse, dvs. at man i teorien er imod krig, imod vold, men føler at man må forsvare sig. Hvad der dog er det væsentligste er, at soldaterne selv ikke føler sig som helte, men siger, at krigen er et "beskidt job", og nogle deserterer, andre skyder deres våben af i luften, andre igen (hvor det er muligt) nægter at gøre krigstjeneste. Det er ikke fejhed, det kræver tværtimod tit et større mod at sætte sig uden for sin gruppes flertalsmening, fordi man ikke ønsker at skyde "de andre", selv om de kaldes fjender.
Når det kan se ud, som om menneskene er blevet værre end før, er det for en stor del på grund af de tekniske fremskridt. Dels har de langtrækkende tekniske våben, man nu anvender, ikke blot større rækkevidde, men også større kapacitet, så hundreder, ja, tusinder af mennesker kan dræbes og lemlæstes på et øjeblik, og store byer og landområder lægges øde. Dels har udviklingen af de tekniske samfærdselsmidler bevirket, at krig på få øjeblikke kan brede sig til verdenskrig, og kommunikationsmedierne sørger for, at meddelelser om og billeder af krigshandlinger og deres virkninger kommer ind i de enkelte menneskers hjem gennem aviser, radio og fjernsyn. Krig er ikke mere et lokalt fænomen, lige meget hvor på jorden den udkæmpes, den angår os alle. Menneskeheden er blevet én verden - i krig! Men, hvor paradoksalt det end kan lyde: det måtte den blive, for derefter at skulle blive én verden af fred, forståelse og næstekærlighed.
Den tekniske udvikling kommer til at medvirke til krigens slut på denne jord. Ikke, som nogle frygter, ved at det lykkes menneskene at sprænge jorden og dem selv i stumper og stykker så ikke blot krigen, men alting slutter, men ved at erfaringerne om krigens virkninger, meningsløshed og nytteløshed påvirker flere og flere menneskers sind og åbner det for forståelsen af den lov, der gælder i det rige, de er på vej imod og selv skal skabe i denne verden: det rigtige menneskerige.
Forvirring, ensomhed og mangel på gensidig forståelse
Sådan som forholdene er blandt jordiske mennesker nu, er det svært for mange at tro på, at netop disse forhold er begyndelsen til en ny tid, hvor der vil komme til at herske fred og forståelse blandt jordens beboere. Mange synes, at alt ser håbløst ud: krig, forurening, narkotika, større kriminalitet, oprør mod samfundsordenen, teknisk udvikling, der på mange måder synes at løbe løbsk og midt i alt dette en ensomheds- og angstfølelse, der kan gribe både unge og ældre. Disse to grupper, de unge og de ældre, har meget svært ved at forstå hinanden og bebrejder gensidigt hinanden denne mangel på forståelse og synes - som alle er tilbøjelige til det - at det er "de andre"s skyld. De ældre er forvirrede, nogle af dem vil med magt gennemføre de metoder, man altid har brugt, andre begynder at se, at disse metoder ikke duer mere, men ved ikke, hvad de skal sætte i stedet. De unge ved heller ikke, hvad der skal gøres, men føler, at der må findes nye og bedre metoder, de eksperimenterer og gør oprør. I sin interessante bog "Kultur og engagement", en bog om generationskløften (Schultz temabøger 1970), citerer den nu 71 årige verdensberømte antropolog og kulturforsker Margaret Mead en stil skrevet af Shannon Dickson, en femtenårig dreng fra Texas:
"Min generation oplever en stor almen forvirring i forsøget på at finde en løsning både for os selv og for verden omkring os. Vi ser verden som en kæmpemæssig heksekedel, der hastigt ruller videre med krige, fattigdom, fordomme og mangel på forståelse mellem folk og nationer. Så standser vi op og tænker: der må findes en bedre måde, og vi må finde den.
Vi ser det kæmpemæssige jagende kapløb, hvor vrede diskuterende mennesker forsøger at slå deres medmennesker ud. Alt dette tårner sig op og skaber ufred både mellem nationerne indbyrdes og i hjemmene. Min generation udnyttes næsten som en maskine. Vi lærer at fastsætte normer, stræbe efter at skaffe os en uddannelse, så vi kan gå i de ældres fodspor. Men hvorfor? Hvis vi bare skal være en generation af kopier, bliver situationen blot værre endnu. Men hvordan skal der ske en forandring? Vi har brug for en masse kærlighed til alle, vi har brug for en almen forståelse mellem folkene, vi har brug for at tænke på os selv og give udtryk for vore følelser, men ikke nok med det. Jeg har stadig ikke opdaget, hvad det er, vi ellers har brug for, og jeg har heller ikke gjort alt dette helt, som jeg burde. For hver gang, jeg forsøger på det, bliver jeg mødt med hånlige bemærkninger fra de ældre og fra dem, som nægter at høre eller ser på alt med et lukket sind. Datamaskinerne erstatter hjernerne; elektronikken overtager magten og forvirrer blot alting endnu mere.
Jeg indrømmer, at vi bør have nogle grundregler at følge, men først burde man se på, hvem det er, der stiller disse regler op.
Det hænder, at jeg går hen ad en øde strand og lytter til bølgerne og fuglene og hører, hvordan de i al evighed kalder og skriger, og sommetider føler vi det på samme måde, men alle og enhver fortsætter dog med deres små vaner, angste for at stoppe op og lytte af frygt for, at det kunne sprænge deres nøddeskal. Svaret findes et eller andet sted derude. Vi bliver nødt til at søge efter det."
To isolerede generationer
Margaret Mead, som har taget denne 15 årige drengs stil med i sin bog, skriver selv: "De ældre er en mærkelig isoleret generation. Ingen anden generation har før oplevet, erfaret og kæmpet for at indføre en sådan række store og hurtige forandringer - har set, hvorledes energikilderne, kommunikationsmidlerne, visheden om en velkendt verden, grænserne for det udforskelige univers, definitionen på begrebet menneskehed og de grundlæggende imperativer for liv og død har forandret sig for øjnene af dem. Voksne nu om dage ved mere om forandringer end nogen foregående generation. Som følge deraf står de adskilte og fremmede både over for tidligere generationer og over for de unge, som har forkastet fortiden og alt det, de ældre forsøger at gøre med nutiden. Ved dette brydningspunkt mellem to radikalt forskellige og tæt forbundne grupper, må de begge uundgåeligt blive meget ensomme." Et andet sted skriver hun: "I de fleste diskussioner om generationskløften understreger man næsten altid de unges fremmedgørelse, samtidig med at man overser den fremmedgørelse, der rammer de ældre. Hvad kommentatorerne glemmer er, at virkelig kommunikation må være en dialog, og faktum er, at begge parter mangler ordforråd til en dialog."
Både den 15årige drengs stil og den 71årige kvindelige forskers forsøg på en analyse af vor situation er udtryk for, hvor vanskeligt mange intelligente mennesker har det i dag. Drengen er både følsom og begavet og vil noget, men støder gang på gang mod en mur af uforstand og fordomme, der gør ham ensom og angst. Alligevel føler han, at "svaret findes et eller andet sted derude". Han er klar over, at der er noget foruden kærlighed og forståelse mellem folkene, der er brug for, at "vi bør have nogle grundregler at følge", men så kommer mistilliden til de ældre: "men først burde man se på, hvem det er, der stiller disse regler op." Han er bange for "de andre", de ældre og deres eventuelle bagtanker og ønsker om gennem sådanne "regler" at udnytte ham og hans generation. Dette forhold, som i sig selv ikke behøver at være negativt, men en form for positiv kritik, træder alligevel i baggrunden i forhold til hans inderlige længsel efter svaret på alle hans spørgsmål: "Vi bliver nødt til at søge efter det."
Det kloge gamle menneske, Margaret Mead, verdensberømt som forsker, foredragsholder og skribent og tidligere præsident for verdensforeningen for mentalhygiejne, har tillid til ungdommen, men hun ser også, hvilke umådelige vanskeligheder, den er konfronteret med. Hun ser de ældres vanskeligheder, hun føler dem selv, og så er hun dog en af de ældre, som ungdommen har tillid til og gerne vil samarbejde med, og hun er klar over, at den eneste mulighed for fremtiden ligger i samarbejde, også samarbejde mellem den yngre og ældre generation.
Babylonisk sprogforvirring
Man kan opstille mange teorier om samarbejde, om demokrati på arbejdspladsen, om fællesskab både på lokalt og internationalt plan, og det er godt, at sådanne teorier bliver fremsat og debatteret. Men hvor ofte oplever man ikke, hvis man i radio eller TV overværer en sådan debat, eller hvis man selv deltager i en sådan, at deltagerne taler forbi hinanden. Dels har vi i vor tid alt for meget specialistsprog, både teknisk, politisk, økonomisk, kunstnerisk og på adskillige andre områder, dels har vi arbejdersprog, akademiker-sprog og andre variationer af "gruppesprog", der næsten har afløst dialekterne, som nok findes, men ikke mere spiller så stor en rolle. "Den babyloniske sprogforvirring" er et udmærket symbol på vor tid, og den gør sig ikke mindst gældende i forholdet mellem den ældre og den yngre generation, som Margaret Mead skriver. Men hvorfor taler de hver sit sprog? Fordi de lever i hver sin verden. Fysisk er de tvunget til at være i samme verden, men åndeligt repræsenterer de vidt forskellige bølgelængder. Den ældre generation har virkelig på relativ kort tid skabt og oplevet så mange forandringer som ingen tidligere har gjort det, og det har gjort den rodløs. De unge er vokset op i denne rodløshed og har ingen grundregler at bygge på og ingen tillid til de ældre.
Vi lever i en slags ingenmandsland, som ganske vist kaldes et "velfærdssamfund", men velfærden består næsten kun i materielle goder, som trods alt ikke er fordelt ligeligt til alles vel; og da det uvægerlig medfører kamp om goderne, stress og forjagethed, og velfærdens tekniske baggrund har vist sig at have højst uheldige virkninger på længere sigt ved at forgifte naturen og de levende væsener, er det så som så med velfærden. Med hensyn til at leve i et velfærds-samfund, som skulle være funderet på sameksistens, samhørighed, samarbejde, samvirke, samfølelse og sammenhold, så er det sidstnævnte faktor, der er mest dominerende, men på en negativ måde som mindre grupper, der holder sammen mod de andre. Det er egentlig kun følelsen af en "fælles fjende", der får dem til at holde sammen; inden for de enkelte grupper er der en masse spild, uenighed og besværligheder, fordi det tilsyneladende sammenhold ikke er baseret på en ægte og ærlig følelse af samhørighed. Man kommer i alt for ringe grad hinanden ved. Alt dette kan lyde som en meget negativ kritik af forholdene. Men det er det ikke. Forholdene i dag er en virkning af, hvad der tidligere er hændt, og de kan ikke være anderledes. Men de kan blive anderledes, og det vil de.
Verdenskulturen skabes af den enkelte verdensborger
I denne artikels begyndelse nævnte jeg, at man bag den forvirrende og kaotiske tilstand aner, at en verdensomspændende kultur er ved at udvikle sig. Det skal ikke ske ved, at en enkelt stat erobrer hele verden og kommer til at dominere kulturen, som en Aleksander, en Cæsar, en Napoleon, en Hitler og andre magtmennesker har drømt om. Hverken Amerika, Rusland, Kina eller nogen anden enkelt stat vil få verdensherredømme. Som stormagter vil de tværtimod komme til at gå under, men ikke som samfund. Som samfund vil de komme til at eksistere eller at leve i lykkelig sameksistens med andre jordiske samfund, baseret på samfølelse, sammenhold og samhørighed, for de vil komme til at opdage, at de alle kommer hinanden ved og slet ikke kan undvære hinandens hjælp og samarbejde. En væsentlig del af Martinus kosmologi omhandler netop denne fremtidige udvikling. Jeg tror, mange mennesker, der ligesom jeg i en del år har studeret kosmologien, har fundet hjælp, opmuntring og forståelse til bedre at kunne se alt det, der sker i verden i dag i et større perspektiv, et perspektiv, hvori fortid og fremtid er levende faktorer i forhold til nutiden, både jordmenneskehedens nutid og det enkelte menneskes nutid. Men samtidig stiller kosmologien, hvis den virkelig betyder noget for én, også krav til det enkelte menneskes ansvarsfølelse. Hvem er det, der skal skabe det rigtige menneskerige eller den verdensomspændende nye kultur? Det er os. Men det betyder ikke: det er os som gruppe, vi der kender kosmologien i modsætning til andre. "Os" står her for hele menneskeheden uden indbyrdes modsætning, og det står for det enkelte jordmenneske som et individ, hvis individualitet der ikke findes magen til i hele universet. Hvert eneste menneske betyder noget og kan gøre noget til gavn for helheden i den nuværende situation, og det kan gøre mere, jo mere det véd om situationen og jo mere det ud fra denne virkelige viden elsker sin næste.
Kosmologien som kulturfaktor
Martinus har altid understreget, at der ikke må dannes nogen forening, sekt eller lignende sammenslutning på basis af hans kosmologi, og at man ikke kan blive medlem af noget, fordi man studerer hans kosmiske analyser. Studiet af analyserne skal ikke gøre de studerende til en gruppe, der på nogen måde står i modsætning til nogen andre grupper eller til mennesker, der ikke kender kosmologien. Martinus henvender sig ikke til nogle "udvalgte", han henvender sig til alle jordmennesker; blot ikke på samme tid. Martinus taler gennem sine analyser til et menneske på det tidspunkt, hvor vedkommendes egne livserfaringer gør ham eller hende modtagelig for dem, så man begynder at forstå dem intellektuelt, og - hvad der er mindst lige så vigtigt - tager dem til sig med sin begyndende menneskelige samfølelse og forbinder dem med sit daglige liv, så godt man kan. Mange har fundet og endnu flere vil i kommende tider finde, at "svaret" på det spørgsmål, den unge Shannon Dickson fra Texas søgte at formulere i sin stil, kan findes i kosmologien, og de "grundregler", han taler om, at vi må følge, findes der. Og med hensyn til hans skepsis: "man bør se på, hvem det er, som stiller disse regler op", vil man få at se, at "reglerne" ikke stilles op, men eksisterer som en naturlov for det rigtige menneske, som jungleloven gør det for dyret. Det er vigtigt, at vi forsøger at overvinde den "Farisæisme", som stadig findes i alle samfundslag og grupper, og bliver psykiske og fysiske samaritter, det er på den måde, vi bliver verdensborgere. Når Margaret Mead skriver, at begge parter, de ældre og de unge, mangler ordforråd til en dialog, til samtale, samvirke og sammenhold, så er det, fordi de mangler et fælles udgangspunkt af medmenneskelighed, ud fra hvilket de ikke føler sig som "ældre" eller "unge", der står i grupper mod hinanden, men som mennesker med forskelligt erfaringsmateriale og forudsætninger, hvormed de kan hjælpe hinanden. At være menneske er først og fremmest at være medmenneske, og det vil forståelsen af reinkarnation og karma og menneskehedens fælles udvikling sætte i et nyt lys. Demokrati og kommunisme vil med kosmologien som "katalysator" kunne indgå naturlig forbindelse med hinanden, når krigen har undermineret sig selv.
Martinus henvender sig til hele menneskeheden og til det enkelte menneske, men ikke til specielle grupper. Hans verdensbillede bliver givet os, for at vi ved at bruge dets analyser kan udvikle vor individualitet i vekselvirkning med andre. At Martinus ikke henvender sig til grupper betyder naturligvis ikke, at man ikke kan arbejde med analyserne som gruppearbejde, hvor man hjælper hinanden til klarhed og forståelse og dermed til større åbenhed mod alle andre.
Vor gruppementalitet som "danskere" vil i kommende tider blive årsag til prøvelser og vanskeligheder, men uden at overvinde vanskeligheder bliver vi aldrig verdensborgere. Det er ikke tilfældigt, vi har fået fremmedarbejdere her til landet og skal lære at se dem som medmennesker; og de skal også gøre nødvendige erfaringer derved. "Jamen, hvad med Fællesmarkedet?" kan jeg høre nogen spørge. Det skal vi alle tage stilling til til efteråret ved at stemme, som vor samvittighed byder det. Det væsentligste er ikke - som mange tror - om vi kommer med eller ej; det ligger i Danmarks og Europas kollektive skæbne, hvad der skal ske, og der kan - kosmisk set - kun ske det, der på længere sigt er det bedste for os alle, for hele menneskeheden. Det væsentligste er, hvordan vi reagerer på det, der sker, hvad der end sker, og at vi er parat til at tage vor tørn til helhedens gavn, selv om vi måske midlertidigt mister et og andet af vore velfærds-goder. Kommer vi i fællesmarkedet, er det fordi, der er brug for vor påvirkning til bedre levestandard i alle lande og til et endnu større fællesskab. Når Martinus er inkarneret i Danmark, betyder det ikke, at han specielt er dansk, han er sit værk, og det er internationalt - og mere end det! Men når nogle danskere, svenskere, islændinge, hollændere og mennesker fra enkelte andre nationer verden over allerede er begyndt at arbejde med analyserne og symbolerne til gavn for dem selv og andre, bliver der derigennem af Guddommen givet alle os en mulighed for ved vor personlige, individuelle væremåde - trods vanskeligheder og modgang - at være med til at overvinde negativ gruppementalitet ved forståelse, logik og næstekærlighed.
MM
 

Det officielle symbol for FN:s konference
for menneskets livsbetingelser
(miljø-konferencen) i Stockholm
juni 1972.
Billede: UNATIONS