Kosmos 1972/10 side 110
Henning Laug
BISÆTTELSE I VOR TID OG I FREMTIDEN
Et særnummer af KOSMOS
Mange mennesker har, selv med et begrænset kendskab til Martinus analyser, erkendt, at man må tage sin livsform op til revision. Mange har fået forståelsen af, at det er urealistisk at bebrejde andre den skæbne, man har, men at man ved at arbejde med og ikke imod livets love er den egentlige skaber af sin fremtidige skæbne.
Denne beslutning om bevidst at ændre sit liv i retning af mere human livsførelse er let at konstatere, når den giver sig udtryk i ændret levevis, f.eks. ved overgang til vegetarisk føde, ved afstandtagen fra rygning og nydelse af alkohol og lignende "stimulerende", men i virkeligheden svækkende midler. Men der er et andet og absolut ikke mindre vigtigt område, hvor denne ændrede livsindstilling ytrer sig, nemlig i forholdet til vor næste - og dette skal forstås i hele den udvidede betydning, som dette begreb har fået gennem Martinus analyser, idet ens næste i det perspektiv ikke alene er vore arts-fæller, men også andre dyr, planter, kort sagt livet i alle dets former. Menneskeheden og dermed enhver af os er medansvarlig i udnyttelsen af vor klodes ressourcer og dermed i udformningen af det organiske liv på vor klode, men hver især er ligeledes ansvarlig for livet i det univers, som hans eget legeme udgør, med dets organer og myriader af mikro-livsformer. De analyser, Martinus har skabt om disse emner, giver den basisforståelse, som er nødvendig for erkendelsen af, at man må vise hensyntagen til livet i alle dets former, men hvorledes denne hensyntagen skal praktiseres i det daglige liv, kan i visse tilfælde kræve en nærmere redegørelse, f.eks. i det hensyn man bør tage til det liv, der fortsat er til stede i legemet, efter at et menneske er afgået ved døden.
De kosmiske analyser om vort forhold til det legeme, som har været bærer af vor bevidsthed i en inkarnation i denne fysiske verden, har Martinus behandlet forskellige steder i sine bøger, og mere koncentreret i bogen "Bisættelse". Den bisættelsesform, som Martinus her har gjort rede for, virker så tiltalende, at man ikke kan læse den uden at nære ønske om til sin tid at kunne praktisere den. Den helt ideelle form for bisættelse kan dog ikke realiseres i dag, idet gældende bestemmelser til en vis grad modvirker det.
For at finde frem til, hvor langt man kan komme under de forhold, der er gældende i dag, har en gruppe undersøgt problemet, og resultatet af denne undersøgelse er nu udgivet i et særnummer af KOSMOS.
Særnummeret indeholder følgende 6 afsnit:
Skiftende tiders begravelsesformer
Næstekærlig behandling af lig
Begravelsesmuligheder i Danmark
Den ny bisættelse
Den fysiske død
Lidt om begravelser
samt citater fra Reinkarnationsprincippet og Bisættelse.
Indholdet i det første afsnit, som jeg har skrevet, fremgår tilstrækkelig tydeligt af titlen "Skiftende tiders begravelsesformer". I det næste afsnit har Åge Hvolby samlet en række praktiske oplysninger om begravelsesmuligheder i Danmark, herunder bl.a. sådanne emner som: Konstatering af død. Lægelig behandling af lig (med henblik på transplantation), Obduktion, Bortskaffelse af lig, Balsamering, Bisættelseshøjtidelighed, Begravelsespladser, Mausolæer og Økonomi.
I det næste afsnit "Den fysiske død" behandler han sådanne problemer som Celledøden, Dødstegn og Kemisk balsamering.
I afsnittet "Næstekærlig behandling af lig" har Åge Hvolby i overensstemmelse med indholdet i "Bisættelse" og "Den ideelle Føde" fremsat nogle åndsvidenskabelige og naturvidenskabelige betragtninger. Fra indledningen bringes her følgende citat:
"Martinus har skriftligt erklæret sig enig i formuleringen af de delafsnit, der er anført i anførselstegn. Han har endvidere knyttet følgende kommentarer til artiklen: "Når man endnu ikke helt kan rette sig efter mine kosmiske analyser med hensyn til et ligs bisættelse, synes jeg, at artiklens oplysninger må være en god rettesnor for den hjælp, man da kan yde de ulykkelige, men endnu livsdygtige mikrovæsener eller livsenheder i liget". Senere vil man naturligvis komme så langt frem i udviklingen, at man helt kan opfylde mine analyser angående et ligs bisættelse, ja, måske på en endnu bedre måde end den, jeg har skitseret, men indtil da synes jeg, at denne redegørelse med hensyn til balsameringen står langt over den almindelige begravelse og ligbrænding i udfoldelse af humanitet eller alkærlighed overfor disse vore små medvæsener i vort daglige liv i samfundet".
I afsnittet "Den ny bisættelse" beskriver Ib Schleicher, hvorledes man i dag kan forholde sig, når man ønsker at opnå den bisættelse, der under nugældende forhold bedst harmonerer med den helt ideelle form. Der gives vejledning med hensyn til udformning af det testamente, som skal sikre, at ens ønsker bliver opfyldt. Der gives vejledning med hensyn til kiste, begravelseshøjtideligheden, forslag til valg af salmer, hvis indhold ikke er fremmed overfor de tanker, der ligger til grund for denne nye begravelsesform, der gives nærmere oplysninger om, hvad en bisættelse må skønnes at koste, om de foranstaltninger de pårørende må foretage, herunder annoncering, og artiklen afsluttes med betragtninger, som peger på den ændrede holdning til død og begravelse, som vil udvikle sig i takt med gennemførelse af den beskrevne bisættelsesform.
For efterladte, der ønsker, at der ved den afdødes båre skal gives udtryk for tanker, som er befriet for de knugende følelser, der i almindelighed indeholdes i begravelsestaler, vil der i Mogens Møllers afsnit "Lidt om begravelser" være megen hjælp at hente.
Det vil være en kendt sag for læseren af dette tidsskrift, at kendskabet til Martinus analyser har skænket mange mennesker en fornyet og varig glæde ved livet, ikke mindst ved at fjerne angsten for døden. Til selve ordet døden knytter sig et væld af tunge og bedrøvelige tanker. Man kunne godt ønske sig et andet ord, som er befriet for denne angst, og som betegner den tilstand eller det skifte, der kan udtrykkes i overgangen fra livet i en fysisk organisme til livet i en åndelig organisme, og som i sig rummer det vidunderlige perspektiv, at livet er en evig uafladeligt varieret oplevelse i en harmonisk udvikling gennem Guddommens betagende riger.
Heftet, der er på 32 sider og koster kr. 10. - inkl. porto, kan fås ved at indsende medfølgende girokort.
Oldstenaldersbegravelse
Fortidens mennesker, Skrilola