Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1971/24 side 286
Tage Buch
TANKER VED EFTERÅRSTIDE
 
Lige så myldrende fuldt af liv, der er i Odsherred i sommerlandets højsæson, juni, juli og august, lige så øde er der i årets øvrige måneder. Selv om nogle få holder ud i feriehusene til længere hen på året, præger det ikke landskabet. For den, der alligevel tager den lange tur, er der skønhed at opleve i de hurtigt skiftende lys- og farvevirkninger over bakker og fladland, især når man færdes ad de mange snoede veje.
Der er en egen stemning i Odsherred og specielt i Kosmos Ferieby. Når man kommer fra byens larm og urene luft, stopper motoren og står ud af bilen, er de første åndedrag helt berusende, og stedets stilhed og fred overvælder én næsten hver gang, man kommer der. Det gælder om at få huset lunet op hurtigst muligt, og imens kan man tage sig en rask tur gennem feriebyen. I weekenden kommer der stadig folk, men om hverdagen er der kun egnens fastboende. Gerner Larsson, som er feriebyens eneste fastboende, har netop reddet sine blomster ind i drivhuset, inden frosten for alvor sætter ind, og har i øvrigt travlt med forbedringer i pavillonerne og vedligeholdelse af husene, hjulpet af et par gode venner. Men livet er på denne tid og indtil marts-april næste forår skruet ned på et minimum i feriebyen, og aktiviteten er flyttet til byen, hvor opmærksomheden er vendt mod mandagsforedragene og de kurser, der holdes hver tirsdag, og tillige er der en voksende aktivitet i de private studiekredse, der er oprettet de sidste par år. Foredragsformen er, om end ikke passé, så dog ikke så populær som tidligere, og f.eks. har Sv. Å. Rossen også taget konsekvensen heraf og ladet sine foredrag efterfølge af gruppearbejder i forbindelse med foredragets hovedtema. Mennesker vil ikke udelukkende være tilhørere, men deltagere i en fordybelse i emnerne og selv bidrage til belysning af de enkelte problemer.
Sommerens vældige udfoldelse af fysisk aktivitet med dyrkelse af badeliv og andre friluftsinteresser er forbi. Ydre handling er vendt til indre virksomhed og stræben. Ligesom de instinktstyrede planter og træer på denne årstid mister bladhanget og safterne trækker sig tilbage og deres fysiske udfoldelse nærmest ligner en "død" tilstand, og ligesom også mange dyr og insekter er fuldstændig inaktive gennem vintertiden og "går i hi" og dermed overfører næsten al bevidsthedslivet til det åndelige plan, således bliver det jordiske menneskes funktioner - som Martinus viser i sine analyser om kredsløbsprincippet - også af mere åndelig art. For dyr og planter er vinterens åndelige situation en hviletilstand eller dvale, men det jordiske menneskes liv kan ofte være yderst aktivt gennem vinterperioden, men altså blot på et andet felt end sommertidens - det mere åndeligt betonede arbejde. Den åndelige aktivitet og indsats kan mange gange være endnu mere krævende end den fysiske, og tilegnelsen af åndelig indsigt er oftest betinget af en virkelig anstrengelse af flid. Og hvis man ikke anstrenger sig, vil inspirationerne, det åndelige livs højdepunkter, lade vente på sig. Nogle forestiller sig, at åndeligt arbejde eller kunstnerisk virke må vente til inspirationen indfinder sig, men det kan ofte være lige omvendt. Jeg har engang hørt det udtrykt så enkelt: at kunstnerisk skabelse betyder fem procent inspiration og fem og halvfems procent transpiration, eller med andre ord, at inspirationen ikke kommer "af sig selv", men derved, at man flittigt giver sig af med den kunstneriske gren eller det åndelige område, der har fanget ens interesse. - I de kommende år vil samarbejde og gruppearbejde, fællesskab og studiekredse afløse tidligere tiders "one-man-show", foredragene, og det må man indrette sig på. Også på skoler, universiteter og læreanstalter går undervisningen i den retning, at ting laves i nært fællesskab. Det er derfor glædeligt at se, at samarbejdet også har fået indpas i studiet af Martinus verdensbillede i form af studiegrupper. Ved fordybelse og ihærdig læsning af Martinus litteratur og supplering med anden specialviden og parallelle filosofier ved vintertidens sammenkomster om disse emner vil man opnå en udvidet åndelig horisont og sikkert en inspiration, fordi man til sit arbejde vil få en åndelig hjælp og støtte, som mange ikke forestiller sig mulig. Men sådanne studiegrupper eller forsamlinger vil være sikrede en åndelig støtte og vejledning gennem det "forældreprincip" eller "skytsengelprincip", som beskrives i Martinus kosmologi, og som Jesus udtrykte sådan: "Thi hvor to eller tre ere forsamlede i mit navn, der er jeg midt iblandt dem". (Math. 18.20).
tb.