Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1970/24 side 291
<<  3:3
Ib Schleicher
Intellektuelt verdensbillede III
(Fortsat fra nr. 23)
 
Reinkarnation
Selv en beskeden undersøgelse viser, at det ikke er muligt at se nogen dybere mening med livet uden reinkarnationstanken som baggrund. Naturligvis er dette forhold ikke tilstrækkelig grund til at acceptere denne tanke, men det er absolut tilstrækkeligt til at undersøge muligheden for, at der er realiteter i den.
Reinkarnationstanken indeholder mange aspekter, men her er der ikke mulighed for at fremkomme med alle de betragtninger og argumenter, der har relation til den. Her er det kun muligt at præsentere den måde, der tænkes på, og i den forbindelse vil vi tage en enkelt konkret betragtning, der vedrører reinkarnationstanken.
 

Den tolvårige blokfløjtevirtuos Michala Sambleben under en koncert i Københavns Rådhushal den 21 oktober i år. Optagelse, PBJ.
 
Det drejer sig om menneskets erhvervelse af evner, Det er et almindelig kendt faktum, at et menneske, som ønsker en ny evne, som er helt fremmed for det, må koncentrere sig meget og øve sig tilsvarende. Sådan er det i det almindelige liv, og det er nærliggende at antage, at det drejer sig om et princip, der gælder generelt, hvis det ikke er i modstrid med allerede konstaterede kendsgerninger, og hvis det ikke er i modstrid med stærke faktorer, som kan placeres i et andet altomfattende og logisk verdensbillede.
Som følge heraf må vi som en prøve drage den konklusion, at usædvanlige evner, som fremkommer i en meget tidlig alder, er skabt gennem øvelse i et tidligere liv eller i flere tidligere liv. Eksempler på sådanne tidlige usædvanlige evner er særligt iøjnefaldende på musikkens område. Her er der fremkommet ikke så få geniale børn med evner så store og fremragende, at selv mange musikalske voksne ikke kunne erhverve dem tilsvarende gennem et helt langt livs øvelse.
Arv, gener og kromosomer
Det er nødvendigt her at indskyde, at også tanken om at arve evner og andre karakteristiske træk finder harmonisk plads i Martinus verdensbillede. Det samme gælder for eksistensen og funktionen af gener og kromosomer. I forbindelse med arv og evner findes der hos Martinus den hypotese, at mennesker, som vi kalder døde, i virkeligheden slet ikke er døde, men lever i en tilstand uden for den fysiske. Herfra fødes de normalt der, hvor betingelserne for deres udvikling er bedst. I almindelighed betyder dette, at mennesker bliver forældre for individer med beslægtede evner og beslægtede karakteristiske træk. Dog gælder dette ikke altid. For undtagelsestilfældene anføres den betragtning, at også uligheder kan være faktorer, der tiltrækker. Virkningerne heraf kan nemlig være nyttige og ønskelige led i udvikling ikke alene af det pågældende individ selv, men også af forældrene og de øvrige familiemedlemmer. På det moralske område kan sådanne omstændigheder ofte være meget tankevækkende. Det er jo ubestrideligt, at mange mennesker føler sig stærkt trykkede og i høj grad forsøger at forestille sig et muligt håb eller en mulig mening med livet. Dette er også i overensstemmelse med de iagttagelser, som mange store forfattere har gjort, nemlig, at lidelser og ubehageligheder, som de har oplevet, var nødvendige og udgjorde en uundværlig baggrund for deres forfatterskab, at det med andre ord i slutstadiet var nyttige begivenheder.
I det hele taget er Martinus teorier så omfattende, at vi ikke behøver at ignorere noget problem for at finde en logisk sammenhæng. I denne forbindelse kunne andre være fristet til at sige, at man jo let kan løse alle problemer, hvis man altid blot udvider forklaringen. Men det er dog alligevel et stort spørgsmål, om det i virkeligheden er så let, hvis vi stadig skal bevare en logisk helhedskombination af de enkelte forskellige forklaringer. Et andet spørgsmål er så, om det ikke netop er sådan, man skal bære sig ad. Vi kan jo ikke se bort fra realistiske faktorer, hvis vi gør krav på at stile efter et altomfattende hele. Det er derfor nødvendigt at tage dem alle i betragtning.
Retfærdighed og skæbne
I de enkelte mennesker og i det menneskelige samfund eksisterer der en opfattelse af retfærdighed og også et behov for at få denne retfærdighed opfyldt. I sig selv kan dog heller ikke dette umiddelbart bevise, at tilværelsen i det store perspektiv er sådan, og at det enkelte individs liv forløber i overensstemmelse med en objektiv universel retfærdighed.
Den kendsgerning, at der i det hele taget findes denne opfattelse og dette behov for retfærdighed, gør det imidlertid nødvendigt at tage dem i betragtning. Det er nødvendigt med en forklaring, og naturligvis eksisterer der da den mulighed, at de svarer til realistiske kendsgerninger.
I Martinus verdensbillede har også begrebet individuel skæbne en central placering. Tanken er, at enhver energi, som udgår fra et individ, enten det nu er i form af en handling eller en reaktion, i form af en tanke eller følelse, vender tilbage til sit udgangspunkt som en medvirkende faktor i de omstændigheder, hvorunder det pågældende individ lever.
I denne forbindelse må man forestille sig, at livet er én stor elektrisk struktur, set fra dette synspunkt i princippet som en elektronregnemaskine. Den registrerer selv de mindste ting, og på et passende tidspunkt og under passende omstændigheder bliver resultatet givet tilbage. Efter den viden, jeg sidder inde med, er der intet i naturvidenskaben, som er i modstrid med denne tanke, og skønt dette i sig selv jo ikke på nogen måde er tilstrækkeligt til at underbygge og sandsynliggøre tanken, så opfylder dette forhold i det mindste en betydelig betingelse for, at den kan have et reelt grundlag.
Individualitet og fri vilje
Når man hører ordet skæbne, kan man let få den tanke, at der heraf følger den uundgåelige konklusion, at alt eksisterende fungerer efter et i forvejen fastsat system, som i virkeligheden ikke indeholder muligheden for individualitet og for en art fri vilje. Men sådan er det ikke. Efter mange detaljerede analyser konkluderer Martinus, at ethvert levende væsen er en selvstændig enhed med en personlig udødelighed. I princippet har denne levende enhed tre hovedaspekter. Det ene er jeg'et, som er et element, der ikke er begrænset af tid og rum, og som følgelig altid eksisterer. Det andet er skabelses- og oplevelsesevnen, som også har en uophørlig eksistens. Det tredie aspekt er individets fysiske og åndelige fremtræden, i første række dets fysiske organisme og de hertil knyttede tanker og følelser. Disse sidste er åndelige og ikke fysiske fænomener, skønt de naturligvis manifesteres i den fysiske verden ved hjælp af et fysisk redskab, nemlig den fysiske organisme. I den åndelige tilværelse finder manifestationen sted ved hjælp af et tilsvarende redskab, nemlig en åndelig organisme. Denne åndelige organisme eksisterer altid parallelt med den fysiske og træder automatisk i funktion, når den fysiske organisme er sovende eller død. De oplevelser, som vi har, når vi drømmer, får vi gennem den åndelige organisme. Efter de synspunkter, der gøres gældende her, er forskellen mellem fysisk og åndeligt liv ikke så meget en principiel forskel som en gradsforskel. Begge udgør en stor kombination af forskelligartede energier, som svarer til specielle sanser. De, der eksisterer i det åndelige liv, er kun af en mere forfinet art elektrisk energi. Det er i øvrigt værd at tænke på, at det åndelige liv ikke er en mere fantastisk tanke for vor tid end radio og fjernsyn ville være det for primitive naturmennesker.
Livet selv har en uendelig eksistens, og heri deltager ethvert levende væsen. Dette forhold er uden for det enkelte individs egen viljes indflydelse. Ingen kan beslutte sig til ikke mere at eksistere, selv om man naturligvis med selvmord kan bringe sit fysiske liv til ophør og derved gå ind i en åndelig tilværelse, som varer ved til næste fødsel. I det hele taget er den enkeltes vilje begrænset til en række faktiske omstændigheder som f. eks. naturkræfter, grænsen for ens egne kræfter og evner, den viden, man selv har til disposition, osv. Området for den personlige frie vilje er ens egen handlen og oplevelse. Her når viljen sit maksimum af frihed, når det pågældende individ lidt efter lidt erhverver en fuldkommen viden om de faktorer, som influerer på dets liv. Virkningerne af de forskellige handlinger, tanker og følelser er dog ofte så langvarige, at viljens frihed ikke umiddelbart er synlig.
Universet som et levende væsen
I vor primitive fortid henrettede man mennesker, som påstod, at jorden var kugleformet og ikke flad, som den almindelige opfattelse påbød at mene. En parallel til de fremskridtsmennesker, som havde disse synspunkter, finder vi utvivlsomt hos Martinus, som hævder, at hele universet er en fysisk organisme, der tilhører et uendeligt stort væsen, hvori alle øvrige levende væsener er levende bestanddele eller med andre ord mikrovæsener. Makrovæsenets liv og mikrovæsenernes liv er fuldstændig afhængige af hinanden. Det ene væsen kan ikke leve uden det andet, og samspillet er meget intimt. Makrovæsenets intelligens er summen af alle andre levende væseners intelligens. Tilsvarende gælder for hukommelse, instinkt, følelse, intuition osv. Det betyder, at makrovæsenet har suverænt overlegne evner og egenskaber på alle områder, der overhovedet kan tænkes, men de eksisterer i kraft af den helhed, som udgøres af alle mikrovæsenerne.
I religionerne er dette makrovæsen kendt under betegnelsen Gud og er der præsenteret i mange forskellige former, som er mere eller mindre i strid med den moderne, videnskabelige tænkning. Hos mange mennesker har denne naive form skabt en stærk modvilje, og i mange tilfælde endog lede. I sig selv er det naturligvis en forståelig reaktion, men det er dog alligevel nødvendigt at være opmærksom på den religiøse opfattelse. At formen er fejlagtig eller i strid med den videnskabelige tænkning, giver i sig selv intet bevis for, at indholdet er fantasi. Der må stadig være mulighed for, at den uvidenskabelige form dækker over objektive kendsgerninger, som kan behandles videnskabeligt. Hvis det virkelig er sådan, kan begrebet Gud skabe ny interesse. Hvis det drejer sig om et universelt væsen uden naivitet, uden tilfældig og uretfærdig behandling af levende væsener, men om et makrovæsen med overlegne intellektuelle og moralske evner, hvis liv eksisterer i en fornuftbetonet kombination med alle andres liv, så ændrer situationen sig uden tvivl; så kan spørgsmålet for første gang i vor udviklings historie behandles seriøst selv på højeste universitetsplan, på højeste videnskabelige og objektive niveau.
Afslutning
Martinus synspunkter og argumentationer er så tungtvejende objektive, at de efter min mening, der er baseret på et mangeårigt studium, fortjener den største og mest seriøse opmærksomhed, selv om de for en umiddelbar materialistisk betragtning kan se ud til at være et resultat af religiøse sværmerier. At det er lykkedes ham at opstille et verdensbillede, som i praksis er altomfattende, logisk sammenhængende og uden former for indre modstrid, er i sig selv en bemærkelsesværdig bedrift.
Sch.