Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1969/20 side 231
Mogens Møller
Er vi normale?
 
Hvem er normal og hvad er normalt?
Hvem er normal? Nogle mennesker vil uden tøven straks fastslå, at det er de selv. Når man ikke er erklæret gal eller sindssyg, er man da normal. Åndssvage og sindslidende mennesker er ikke normale, og på den anden side er genier det heller ikke, men alle vi andre, flertallet, vi er da netop normale mennesker. Men hvad vil det så sige at være et normalt menneske? Det kan jo ikke være forbryderen, han må være ude af betragtning, siger den "normale ustraffede" person. Der er endda også mennesker, der mener, at man for at være normal skal have en bestemt hudfarve, en bestemt religion eller politisk opfattelse. Og andre vil spørge: Kan det virkelig være normalt at have en sådan indstilling?
Det må vel være den retskafne, lovlydige samfundsborger, der bortset fra et vist antal normale sygedage passer sit arbejde støt og roligt, og som derefter hviler ud i familiens skød, der er det normale menneske? Og ligeledes hans hustru, der passer hjem og børn og sørger for, at bøffen er parat til farmand kommer hjem. Men hvad så med den udearbejdende kvinde, der ikke kommer hjem meget tidligere end manden, og måske endda har skullet hente et par børn på vuggestuen eller i børnehave forinden? Er hun unormal? Eller den mand, der kommer hjem før end hustruen og begynder på noget så "umandigt" som husligt arbejde. Han skifter måske endda ble på den mindste, hvad naboen aldeles ikke kunne tænke sig. Hvem af dem er normal? Og så er der de enlige mødre, ja, også enlige fædre og de helt enlige. Der er dem, der lever sammen uden at have papirer på det, der er dem, der lever sammen, selv om de tilhører samme køn, men ellers opfylder alle samfundsmæssige forpligtelser. Er de så unormale?
Den "normale" sygdom
Det normale må være det, flertallet repræsenterer, siger den gode demokrat (eller han, der om sig selv mener, at han er en god demokrat). Men hvad har flertallet af jordens mennesker præsteret inden for et tidsrum af et halvt hundrede år? De har uden tvivl lavet mange gode ting, men det har de ikke ladet sig nøje med. "Normale mennesker har dræbt op imod hundrede millioner af deres normale medmennesker i løbet af de sidste halvtreds år". Citatet er fra den verdensberømte engelske psykiater Ronald D. Laing's bog "Oplevelsens politik og paradisfuglen". Altså må det være normalt at være morder. Jamen det er ikke mord, der er tale om, det er krige, endda verdenskrige, borgerkrige. Vi må da kæmpe for normale menneskerettigheder. Ja, mod andre, som tror, at de kæmper for normale menneskerettigheder. Hvem har ret, hvem er normal? Var Hitler normal? Var Stalin, Mussolini, Churchill? Nogle vil absolut kalde en eller flere af nævnte personer for gale, i alt fald krigsgale. Men hvad så med de tusinder, der fulgte deres paroler?
Hovedproblemet for ovennævnte dr. Laing er: Findes der overhovedet noget menneske, som man tør kalde normalt? Han kommer til den konklusion, at det, der normalt kaldes normalt, ikke har meget med det menneskelige at gøre. Det må menneskelig set benævnes "såkaldt normalitet", og Laing betragter nærmest den såkaldte normalitet som en slags sindssyge. Han betragter det nuværende - eller de nuværende - samfund, ja hele den nuværende jordmenneskehed som syg i sindet. Et menneske, der ikke behersker sit legeme, kalder man et sygt menneske. Men hvad så med et menneske, der ikke behersker sit sind? Og hvor mange af os gør det? Hvor mange af os har ikke på et tidspunkt foretaget handlinger, vi bagefter bittert har fortrudt? Vi har gjort det i overmod, vrede, jalousi, bitterhed eller i øjeblikkelig fortvivlelse, og bagefter er vi blot endnu mere fortvivlede, fordi vi har gjort det. Vi behersker ikke vort sind, derfor er der grund til at kalde os syge væsener.
Den "normale" konkurrence
Men hvordan kan man beherske noget, man ikke ved hvad er? Og mennesket ved meget lidt om sit sind eller sin egen indre verden for ikke at tale om, hvor lidt det kender til andre menneskers indre verden, "jeg kender ham (eller hende) ud og ind", kan man høre et menneske sige, et menneske, der kaldes normalt. Og så strækker vedkommendes kendskab til den anden sig kun til dennes overfladiske vaner og væremåde og måske ikke engang det. Hvis vi virkelig kendte hinanden, ville vi ikke gang på gang skuffe hinanden og i større og mindre grad ødelægge hinandens livsglæde og humør. Men vi kender ikke hinanden, og vi kender ikke os selv.
Det lyder trist og negativt, og verden af i dag er heller ikke særlig opmuntrende. Men der er en vej ud af denne tilstand, og der er anvisninger på, hvordan vejen kan findes. Men det er ingen patentløsning, som gælder for nogle udvalgte "frelste" i modsætning til nogle "fortabte". Der er ikke nogle mennesker, der skal gå til "de normales himmerige" eller frelses, medens alle de, der er "anderledes", fortabes eller går til helvede. Vi er alle på vej fra det rigtige dyrerige til det rigtige menneskerige, og i alle de former for overgangstilstande, vi jordiske mennesker repræsenterer, kan der nok skabes adfærdsmønstre, som er "normale" set i et lille lokalt perspektiv. Men hvad der er normalt i ét kulturmønster kan være højst unormalt i et andet. Ronald Laing nævner eksempler derpå i ovennævnte bog, eksempler lånt fra en amerikansk professor, Jules Henry's undersøgelse af det amerikanske skolesystem. Et af disse fortæller om en dreng, som havde svært ved at reducere brøken 12/16 til mindste brøk. Han kunne kun nå ned til 6/8. Lærerinden foreslog ham at "tænke", og de andre børn hopper imens op og ned og vifter med hænderne. Alle brænder efter at rette ham, og drengen er ulykkelig, sandsynligvis åndeligt lammet. Lærerinden er rolig og tålmodig, ignorerer de andre og koncentrerer sig om drengen. Efter et par minutters forløb vender hun sig mod klassen og siger: "Godt, hvem kan så fortælle Boris, hvordan man skal gøre?" En skov af hænder kommer til syne, og lærerinden udpeger Peggy, der siger, at man kan dividere tælleren og nævneren med fire. Professor Henry kommenterer hændelsen således: "Boris' nederlag gjorde det muligt for Peggy at hævde sig. Hans ulykke er anledning til hendes glæde. Dette er et gennemgående træk ved den amerikanske underskole af i dag. En Zuni, Hopi eller Dakota-indianer ville have fundet Peggys præstation utrolig grusom, for konkurrence, det at vriste succes ud af en andens nederlag, er en form for tortur, der er fremmed for disse ikke-konkurrenceprægede kulturer".
En ny vurdering vokser frem
Indianerkulturerne er sammen med så mange andre bukket under for den hvide mands konkurrence-kultur, der er blevet det "normale". Men hvad sker der nu i verden? Konkurrence-kulturen er nu så småt begyndt at opæde sig selv. Thi hvad et menneske - eller en menneskegruppe - sår, det må den også høste. Vor udadvendte, materialistiske, konkurrenceprægede, succeshungrende og sensationslystne kultur er ved at gå under, den er syg og døende. Det kan lyde som en dommedagsprædiken, men er absolut ikke ment sådan. Det nævnes for at understrege, som Martinus gør det, at en ny kultur er ved at fødes, vi oplever dens fødselsveer. Laing skriver: "Vor tid har været karakteriseret, mere end af noget andet, af en higen efter at kontrollere den ydre verden, og af en næsten fuldstændig forglemmelse af den indre verden. Hvis man vurderer menneskelig udvikling ud fra kendskabet til den ydre verden, så gør vi i mange henseender fremskridt. Hvis vor vurdering går ud fra den indre verden, og fra enheden af indre og ydre, så vil bedømmelsen falde meget anderledes ud". Og der begynder nu at være flere og flere mennesker, der vurderer de moderne samfund og hele menneskehedens situation på sidstnævnte måde. Uden at være klar over det hungrer samfundet efter det indre, skriver Laing, og han er ikke ene om en sådan indstilling. Ganske vist præges videnskaben endnu af materialistisk indstillede forskere, læger og andre "normale autoriteter", men blandt de unge og yngre og faktisk også hos enkelte af de ældre repræsentanter for moderne videnskab er der begyndt at lyde nye toner, som viser, at indstillingen til en indre eller åndelig verden ikke mere er hånlig og negativ, og at synet på menneskehedens fremtid bæres af en forvisning om menneskets latente muligheder for udfoldelse af logisk tænkning og næstekærlighed.
"Unormale" pionerer
De mennesker, der tænker i sådanne baner, er naturligvis ikke "normale", men deres fremragende intellekt i forbindelse med en rig menneskelig følelse og medfølelse får andre, der er trætte af "normal" materialisme, til at lytte til dem - ikke for at danne religiøse sekter, der står som "vi normale" over for alle de, der er "anderledes", men for at udvikle en selvstændig fri tænkning og handlemåde, der samtidig med, at den er individuel, indstiller sig på at arbejde til gavn for helheden. En af disse repræsentanter for individuel tænkning frigjort fra det "normale" (også i religiøs forstand) var afdøde katolske pater og videnskabsmand Teilhard de Chardin. Udgivelsen af hans skrifter blev derfor også forpurret af den katolske kirke, men kolleger inden for forskningen sørgede for, at de ikke skulle forties og glemmes. At Chardin lige som Martinus så på "det onde" som et "ubehageligt gode" fremgår af hans udtalelser: "Livets evolution bliver åndens fødsel og vækst, og verdens vældige lidelse fremstår som den uundgåelige forløber for et fuldkomment slutresultat, eller bedre: som dets betingelse, eller endda nøjagtigere: som den pris, man må betale for dette resultat". Her nærmer vi os forståelsen af, at det jordiske menneske er "en såret flygtning mellem to riger", som Martinus karakteriserer det. Vi er væsener, der gennem handling, oplevelse og erfaring skal forvandle det såkaldte onde fra at være noget, vi gør, til at blive noget, vi ved, vi ikke skal gøre. Denne forvandlings- og udviklingsproces er ikke blevet bevidst for flertallet af jordens mennesker, derfor har den heller ikke meget med det "normale" at gøre, den skal netop føre menneskene bort derfra. Det "normale" er jo netop ved at kvæle os, det er ved at gøre os til "ting", til "vedhæng til maskiner", som en anden af de "unormale" pionerer udtrykker det. Jeg tænker på Erich Fromm, af hvis skrifter efterhånden en del er oversat til skandinaviske sprog. Fromm skriver i sin bog "Det guddommelige menneske": "Viden om afguder og kamp mod afguderiet kan absolut både forene mennesker af alle religioner og dem uden nogen religion". Og med "afguder" mener Fromm både alle historiens "guder i menneskets billede" og de moderne afguder: flag, stat, ære, familie, berømmelse, status; produktion, levestandard, osv. Erkendelsen af alle disse former for afgudsdyrkelse, der alle munder ud i dyrkelsen af, hvad Martinus kalder "den længst levende afgud", individet selv, kræver naturligvis en særlig indstilling af menneskets bevidsthed. Denne indstilling er ikke "normal" i en materialistisk betonet kultur, men den er ved at udvikles i flere og flere menneskers sind.
X-indstillingen
Bliv derfor ikke forskrækket, kære læser, fordi jeg tror at måtte karakterisere Dem som "ikke-normal". Jeg tror nemlig. De har den nævnte indstilling. Fromm kalder den "x-indstillingen", og han anvender denne betegnelse, fordi han af erfaring ved, at mennesker, der eventuelt ikke (endnu) er nået til enighed om en gudsopfattelse, er enige om en religiøs indstilling, hvis kerne er fælles: x. De er enige om ikke at lukke sig om deres egen lille verden, men opleve livet åbent som et problem, der kræver svar. I rangfølgen af værdier er for disse mennesker udviklingen af kærlighed, fornuft og medfølelse de væsentligste, og de anser mennesket for at være et mål og ikke et middel. "Endvidere er hele den x-indstillede persons holdning til livet således, at hver begivenhed vurderes ud fra det standpunkt, om det gavner eller ikke gavner transformeringen i retning af at blive mere menneske", skriver Fromm.
For den, der studerer Martinus kosmologi, er det interessant og bekræftende at opleve de nye tanker, som, selv om de kommer fra forskelligt hold, er resultater af det samme: den nye verdensimpuls. Studerer man Martinus analyse af de tre X'er, af verdensaltet og det levende væsen, må resultatet - hvis studiet medfører forståelse - blive nævnte "x-indstilling" i dybeste forstand, og så er man ikke mere "normal". Hvilket absolut har sine besværlige sider, når man lever i et "normalt" samfund. Men det har til gengæld den store fordel, at man begynder at se sit liv som en opgave, thi det er en opgave at forsøge at være menneske. Det vil altså sige: på vej mod en ny normalitet? Ja, i den forstand, at der vil være én fælles norm: at elske Gud (x) over alle ting og sin næste (x) som sig selv (x). Det vil ikke blive en kedelig verden af sentimentalitet og tossegodhed, de "x-indstillede" vil skabe, men en verden af kunstnerisk og videnskabelig udfoldelse, hvor hver enkelt er en individuel livskunstner, som endnu en periode inkarnerer i den fysiske verden for at lave den om til et rigtigt menneskerige, hvor man også er orienteret i den indre verdens "geografi".
N. B. Foruden Martinus værker har følgende bøger inspireret mig til denne artikel: Ronald D. Laing: "Oplevelsens politik og Paradisfuglen", Rhodes 1969. Pierre Teilhard de Chardin: "Om menneskets fremtid", Dreyers forlag, Oslo 1964, Erich Fromm: "Det guddommelige menneske", Hans Reizels forlag 1968.
MM.