Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1954/Særtillæg side 161
<<  8:8
Særtillæg til Kosmos
MARTINUS:
KULTURENS SKABELSE
(Sluttet)
Hvorledes forjættelserne om juleevangeliets "Fred på jorden" og "Den ny himmel" og "Den ny jord" går i opfyldelse.
Vi har igennem de foregående kapitler set, hvorledes menneskeheden befinder sig i en vækst fra en primitiv til en højintellektuel tilstand. Vi har set, at den sidste epoke i denne vækst eller udvikling er den, der er bebudet menneskene i form af juleevangeliets "Fred på jorden" med den store "Velbehagelighed", ligesom den også, ifølge en anden bebudelse skulle gøre alle jordens mennesker til eet folk, til "een hjord og een hyrde". Den samme forjættelse går også igen i den, der udtrykker menneskehedens fuldkommengørelse som en "ny himmel" og en "ny jord i hvilken retfærdighed bor". Vi har igennem denne artikelserie påpeget alle de mange store ydre detailler i menneskehedens forskellige forbigående kulturepoker, der viser, at den virkelig befinder sig i en sådan vækst og til slut vil være så udviklet, at folkenes samliv over hele verden uundgåeligt vil udtrykke en så fuldkommen verdenskultur, at den repræsenterer den totale retfærdighed, der igen er det samme som den næstekærlighed, der udgør alle loves fylde. At den i sit slutfacit vil blive så afvigende eller forskellig fra den nu døende verdenskultur, at man kan udtrykke den som en helt "ny himmel" og en "ny jord, i hvilken retfærdighed bor", bliver selvfølgeligt, når man her, ved den "ny himmel" forstår den almægtige visdom, der opstår ved den materialistiske videnskabs sammensmeltning med åndsvidenskaben, og ved den "ny jord" forstår den materielle tilstands ændring til en sådan fuldkommenhed, at adkomsten til livets materielle goder ikke mere kan erhverves på grundlag af den mere begavedes udnyttelse af den mindre begavede, eller ved den stærkes udnyttelse af den mindre stærke. Ingen som helst kan leve på andres bekostning. Når denne ændring til fuldkommenhed er sket, vil den jordiske menneskehed være udrenset for sine dyriske principper, såsom ejendomsbegær eller havesyge, røveri, bedrageri, misundelse, skinsyge, ligesom hadets og krigens tankearter og mordtendenser heller ikke kan eksistere i det fuldkomne verdensrige med alverdens mennesker til indbyggere. I dette klode- eller planetarrige, som jordens mennesker da udgør, kender man ikke til suveræne nationalstater eller tilsvarende enkeltpersoner eller grupper af personer, der i form af "forretning" kan monopolisere livsværdierne som privatejendom og dermed skabe gene, skabe "forstoppelse" i jordorganismens nærings- og livskraftsfordeling mellem menneskene og staterne indbyrdes. Der bliver ikke nogen valutavanskeligheder, thi når den samlede menneskehed, og ikke enkeltpersoner, aktieselskaber eller stater, ejer jordens værdier eller materialer, bliver der ikke nogen at handle med. Forretningsverdenen forsvinder således ud af sagaen. Menneskeheden skal ikke mere købe materialerne hos monopoliserende besiddere eller indehavere af disse. Den skal ikke blive ved med at "købe" noget, der i forvejen i virkeligheden er dens ejendom, således som den nødvendigvis må i dag, grundet på dens ufærdige udvikling og den heraf følgende manglende forståelse af selve livets struktur. Når livsfornødenhedernes fordeling ikke mere skal foregå gennem handel eller forretning, bliver pengesystemet totalt overflødigt. Den eneste værdi i verdensstaten bliver derefter den menneskelige arbejds- eller skabeevne. Den er det eneste, der kan forvandle jordens naturprodukter til nytte, glæde og velsignelse for menneskeheden. Verdensstatens regerings fornemste og vigtigste opgave bliver derfor dette, at garantere, at ethvert barn, der fødes, kommer ind i det manifestationsfelt, hvor det har sine evner og talenter og dermed her har sin lyst og længsel. Her vil verdensstatens myndigheder se det som absolut livsbetingende for opretholdelsen af samme stats fuldkommenhed, at det får den bedst mulige undervisning og uddannelse i nævnte felt. Derved vil det blive i stand til at yde sit bedste eller allerhøjeste i samme manifestationsfelt for verdensstaten og medmenneskene. Livet kan således ikke i verdensstaten blive en trædemølle, der tvinger individet til daglig at arbejde med noget, der ligger langt fra dets evner og særlige begavelse og derfor vil være langt fra det, der er dets naturlige livslyst og længsel. Da fabrikationen i verdensstaten ikke befordres for at skabe profit eller berigelse, men udelukkende kun for at kunne skabe tilfredsstillelse af det daglige, livsfornødne behov, bliver der ingen overproduktion eller skabelse i blinde, således som tilfældet ofte er i dag, hvor det næsten udelukkende er profitten eller berigelsesmuligheden, der danner grundlaget for skabelsen. Da en relativt set mindre gruppe af jordens samlede antal mennesker ved maskinernes hjælp er i stand til at skabe de livsprodukter, der skal til for at dække hele menneskehedens manuelle behov, bliver der således frihed for alle de øvrige mennesker på jorden til at arbejde og udvikle sig i livets største kunstneriske skabelser, litteratur, sang og musik, male- og billedhuggerkunst, samt alle andre mulige kunstarter, der kan forskønne og oplive dagliglivet for menneskene. Ingen kommer således til at arbejde i andre felter end de, der så at sige er deres hobby. Ethvert menneske vil derved komme til at føle stor glæde ved tilværelsen.
Den gruppe, der skaber det manuelle behovs tilfredsstillelse, vil også kun bestå af mennesker, for hvem de fag, der her er betingede, også er hobby. I disse deres hobbyfelter skal ethvert menneske yde verdensstaten de få timers arbejde om ugen, der svarer til de timers arbejde, deres livs fornødenheder har kostet andre mennesker af ydelse af arbejde. Ingen kan således i verdensstaten komme til at snylte på staten eller deres medmennesker. I sandhed! Her er menneskelivet virkelig blevet til en "ny himmel" og en "ny jord, i hvilken retfærdighed bor". Livet her er virkelig blevet til juleevangeliets "Fred på jorden" og store "Velbehagelighed" for menneskene.
Hvad der ligger til grund for, at man har kunnet forudsige menneskehedens skæbne i form af de store religiøse forjættelser.
Vi skal her til slut påpege denne kommende kulturepokes inderste kerne, der betinger, at denne menneskehedens lysende livsepoke bliver til virkelighed eller kendsgerning. Lad os se på et lille frøkorn, f. eks. en æblekerne. Hvad ligger der gemt i denne? - I denne ligger der allerede en kombination af bundne kræfter, der er kombineret således, at deres normale udløsning kun kan forme sig som et æbletræs fremkomst eller tilblivelse med mulighed for at bære frugter, indeholdende nye kerner og således fremdeles. Når man kender en sådan kerne, kan man altså forudsige, at den ved plantning på rette måde vil vokse og blive et nyt æbletræ, hvis frugter vil blive nye æbler og ikke noget som helst andet. Det samme princip er jo gældende i alle andre plantearters sæd, frø og kerner. Men er det samme princip ikke også gældende i alle animalske væseners forplantningssæd? - Hvis denne sæd bliver bragt til normal udløsning og forplantning, vil der her opstå en organisme efter så ag så lang tids forløb og af den eller den art eller race, af hvilken sæden er udrundet. En sådan organismes tilblivelse og særlige struktur er altså også forudbestemt til kun at kunne foregå efter den i sæden nedlagte bundne energikombination, der betinger, at dens normale udløsning eller frigørelse kun kan resultere i skabelsen af en organisme af nøjagtig samme art, struktur og race som dens ophav. Det er dette, der bevirker, at katte får killinger, hunde får hundehvalpe, mennesker får menneskebørn o. s. v. Vi ser, at skabelsen af vegetabilske såvel som animalske organismer kun kan finde sted efter den i sæden eller kernen nedlagte bundne energikombination. Skabelsens forløb med dens forskellige epoker, stadier og slutresultat kan derfor allerede forudsiges af den, der har kendskab til sædens eller kernens struktur og art i de givne tilfælde.
Da jorden er en organisme, bliver dens materielle struktur, dens særlige udviklingsepoker og stadier også til efter en forudgående i dens kernestruktur indkapslet, skæbnebestemmende, bunden energikombination. Ligesom æbletræets tilblivelse og vækst bestemmes af den i en forudgående kerne nedkapslet, bunden energikombination, således bestemmes også jordens skæbne, dens millionårige udviklingsepoker, dens livsformers forvandlinger, dens menneskeheds domæne etc. af en i dens forudgående kerneområde nedkapslet, bunden energikombination. Når man nu kender loven for naturens skabelse og ved, at den betinger, at naturens skabelsesprocesser i deres slutresultater hundrede procents er til glæde og velsignelse for levende væsener, vil der ikke være noget som helst grundlag for at skulle antage, at slutreslutatet af selve klodens egen tilblivelse og skabelse skulle være en undtagelse. Ser vi på den skabelse, der allerede er tilbagelagt med hensyn til jordens struktur, da kan vi med sandhed kun sige, at dens forvandling til dato har vist sig at være til det bedre og er til stor glæde og velsignelse for en mangfoldighed af levende væsener. Da menneskeheden er en del af jordens organisme, kan slutfacittet i denne organismes skabelse umuligt blive sundt eller fuldkomment, hvis sundhed og fuldkommenhed, lykke og glæde ikke bliver slutresultatet i nævnte menneskeheds skabelse. Hvad er da menneskelig sundhed, fuldkommenhed, lykke og glæde? - Ja, der er vel snart ikke noget, menneskene i højere grad er ved at blive vidende om, end dette, fordi de mere og mere føler savnet af en sådan tilstand, der er båret af nævnte guddommelige egenskaber. Alle hungrer mere og mere efter virkelig kærlighed i samværet med andre mennesker. Og hvad andet end virkelig næstekærlighed kan danne grundlaget for en virkelig fuldkommen verdenskultur? - Vil en sådan ikke netop betinges af, at alle og enhver absolut er til glæde og velsignelse for alle og enhver? - Hvordan skal den førnævnte "ny himmel" og "ny jord, i hvilken retfærdighed bor", ellers opstå. Hvordan kan en ting være færdigskabt og dermed fuldkommen, hvis den ikke er til glæde og velsignelse for levende væsener. En skabelse, der ikke er til glæde og velsignelse for levende væsener, kan kun i større eller mindre grad være til forbandelse for nævnte væsener. Men en forbandelse kan kun give sig udslag i ulykke og lidelse, hvilket lige akkurat er det samme som det ufærdiges eller det ufuldkomnes ufejlbarlige kendetegn. Menneskenes ulykke og lidelse i dag udtrykker således kun en ufærdig tilstand, altså en tilstand enhver skabelse må udvise, sålænge den ikke er færdig eller har nået sit slutfacit, men ikke desto mindre betragtes eller opfattes som færdig. Hvad er det, vi bliver vidne til i en sund og livskraftig organisme? - Er det ikke dette, at alle dens organer, celler, molokyler etc. hver især er til glæde og velsignelse for hver især? - Hvis dette ikke var tilfældet, hvordan skulle den da være sund og livskraftig? - Er usundhed og sygdom ikke netop den uundgåelige virkning af en defekt i mikrovæsenernes indbyrdes forhold i en organisme? - Går al lægevirksomhed ikke ud på at fjerne denne defekt for derved at bevirke, at det livsvigtige, harmoniske samarbejde atter kan komme i stand mellem mikrovæsenerne i det pågældende felt? - Dette harmoniske samarbejde ses altså her at være meget livsvigtigt. Men hvad er dette samarbejde for mikrovæsenerne andet end dette, at alle hver især er til glæde og velsignelse for hverandres eksistens? Der, hvor de ikke er det, bryder disharmonien og dermed sygdommen ud. Men hvorfor skulle det være anderledes i menneskesamfundet? - Menneskene er jo også mikrovæsener i en stor organisme. Ja, selve menneskeheden udgør intet mindre end et organ i denne større organisme, der er det samme som jordklodelegemet.
Menneskeheden er således en organisk foreteelse, der består af alle jordens mennesker tilsammen. Disse er her knyttet sammen til en enhed, af hvis velfærd hvert enkelt menneskes liv og skæbne er afhængig. Rummer denne enhed disharmoni og foreteelser, der adskiller eller splitter det livsbetingende samliv mellem menneskene, ja ligefrem bringer menneskene til at myrde mennesker, kan nævnte enhed umulig være sund og livskraftig, men må befinde sig syg og elendig. Den må i dens helhedsudfoldelse udtrykke svækkelse og må for de enkelte mennesker mere eller mindre være et helvede, være et lidelsens domæne. Hvad mener man om menneskenes voldsomme tiltagende skabelse af de mest geniale mordvåben, hvormed de kan mangfoldiggøre evnen til at udslette mennesker og deres kulturgoder? - Er det ikke sygdom eller disharmoni i samfundslivet? - Tænk hvis cellerne i en menneskelig organisme fik den samme evne til, relativt set, at mangfoldiggøre drab og udslettelse af cellerne i den samme organisme, hvordan tror man så, det ville gå med sundheden og velværet for dens indehaver eller ophav? - Hvis denne tilstand kom til udløsning i lungerne, ville vedkommende menneske få svært ved at ånde. Hvis den forekom i hjertet eller i hjernen, ville det betyde døden og dermed organismens undergang. Hvordan skal den samlede jordmenneskeheds tilværelse blive sund og fuldkommen lykkelig på anden måde end netop ved, at hvert enkelt menneskes væremåde bliver bragt frem til den tilstand, der er alle disharmoniers og sygdommes helbredelse, nemlig den, at alle tjener alle, alle er til glæde og velsignelse for alle.
Uden denne væsenernes forvandling kan ingen som helst fuldkommenhed skabes og ingen som helst sygdom helbredes i en animalsk organisme eller i et samliv af levende væsener, ligegyldig om det er det samliv af væsener, der hedder menneskeheden, eller det er det samliv af mikrovæsener, der udgør menneskets organisme. Det eneste, der kan helbrede sygdomme og fjerne disharmonier og dermed lidelserne fra den menneskelige tilværelse og skabe den fuldkommenhed, der hedder "den varige fred" og "Velbehagelighed" for menneskeheden, er således udelukkende dette, at alle er til glæde og velsignelse for alle. Men det er jo lige akkurat det, der er kernen i verdens nuværende største religioner og i det, de største vise har sagt. Og vi ser her igennem denne analyse, at det ikke er så mærkeligt, at de har kunnet forudsige de store detailler i menneskehedens skæbne i form af forjættelserne om dens kommende fuldkommenhed og den heraf følgende opfyldelse af Guds plan med verden og menneskeheden. De sande ophav til disse forjættelser om opfyldelsen af det store guddommelige formål med verden og menneskeheden er væsener, der var så langt fremme i udvikling, at de ved egne sanser og selvoplevelse har haft evne til at kunne opleve det udsyn, det store kosmiske horisontområde, vi her igennem logiske tankerækker har givet læserne adgang til, og som nu mere og mere skal til at blive deres eget kosmiske synsfelt, og hvorved det i samme grad bliver livsbasis og urokkeligt grundlag for deres væremåde.
Vi har her set, at hemmeligheden ved de store fremsyn, af hvilke forjættelserne er udgået, i virkeligheden kun er den, at man har kunnet se, at de samme bundne kræfter, der ligger i plantens kerne, og hvis normale frigørelse kun kan resultere i en ny plantes vækst, blomstring og bæren modne frugter, ligeledes principmæssige er til stede i al anden skabelse, i såvel dyrs og menneskers tilværelse som i kloders og mælkevejes struktur, baner og udviklingsprocesser. Og da dette udsyn har været stort nok til, at man der har kunnet stadfæste, at naturen aldrig i noget som helst tilfælde sætter en skabelsesproces i gang, hvis normale forløb i sit slutfacit ikke er til glæde og velsignelse for levende væsener, kunne man i sandhedens interesse igennem forjættelserne kun åbenbare næstekærligheden som den kommende kulturbasis og dermed det fundamentale grundlag for den heraf følgende guddommelige samfundsordning for hele verden, der hedder "Fred på jorden og i mennesker en velbehaglighed".
Kulturskabelsen og menneskets fri vilje.
Som det af det foranstående fremgår, er menneskehedens skæbne i form af det fuldkomne menneskerige således forudbestemt. Men hvad så med menneskenes fri vilje? - Kan de slet ikke blive så grusomme i deres masseudfoldelse af mord og drab, føre så skrækkelige krige med atomvåben, at de dermed kan umuliggøre en sådan lysende epokes fremkomst som den, det fuldkomne menneskerige i sig selv må være? - Nej, og absolut nej! En sådan magt ligger der heller ikke i menneskehedens samlede viljeudfoldelse. Selve den kosmiske verdensorden er for evigt fremtrædende i guddommelige love, der igen er eet med forsynet eller Guds bevidsthed. I kraft af disse evige love har mennesket ganske rigtigt en fri vilje, rnen ikke til at ødelægge selve verdensordenen. Hvis denne virkelig sorterede under den menneskelige viljeføring, ville menneskenes samliv og livsmuligheder på jorden snart være forbi, hvis de da overhovedet i et sådant tilfælde nogen sinde ville have haft samme mulighed for at blive til. Hvad er det for en vilje, der bestemte, at mineralet skulle blive til plante, og planten til dyr og dyret til menneske? Tror man den store vilje, der således bestemte tingene, før mennesket og dets vilje blev til, er forsvundet, er ophørt med at eksistere? - Og tror man, at den skabte mennesket udelukkende for, at det kunne blive et væsen, der med sin morderiske viljeføring kunne sabotere den guddommelige skabelse, det liv og de livsmuligheder, der betingede dets egen opslåen som menneske på jorden, og som kostede den store viljes ophav millionårige naturprocessers iværksættelse at fuldføre. Nej! menneskets fri vilje er kun gældende der, hvor den går ud på hundrede procents at tjene i stedet for at lade sig tjene. Det har fri vilje til at elske sin næste som sig selv. Denne kærlighed har en mangfoldighed af variationer, igennem hvilke den kan manifesteres. Ja, den er netop i sig selv selve det fuldkomne livs oplevelse og må skabe lysets epoke overalt i dens område. Den giver stadig sit ophav en fri vilje til udfoldelse af disse kærlighedens variationer. Den fri vilje, som mennesket tilsyneladende har til at leve og undertrykke sin næste, ja i værste tilfælde til at dræbe eller myrde ham, kan kun eksistere som en sabotage på det undertrykkende og myrdende væsens egen fri vilje. De evige love betinger, at det et menneske sår, skal det høste. Når det med sin vilje undertrykker, lemlæster og dræber sin næste, skal det betale dette tilbage med sit eget liv. Det har berøvet sin næste hans frihed til at leve sit normale liv ud. Resultatet heraf vil uundgåeligt blive, at det, når tiden herfor er inde, selv må miste friheden til at leve sit eget normale liv ud. Her hjælper det ikke, hvor meget det så end vil leve. Her tæller dets vilje ikke mere. Det har altså med drabet af sin næste saboteret sin egen vilje. Sådan mister menneskene deres fri vilje i samme grad, som denne er frihedsberøvende for næsten. Det er derfor, at millioner af mennesker i dag lever med stækkede viljer. Alt, hvad der danner ulykkelig skæbne, såsom armod, invaliditet, forfølgelser, bagtalelser, ydmygelser og fornedrelser etc. fra sin næstes side er alle foreteelser, som er uønsket af den, de er rettet imod. De er skrigende imod hans vilje. Altså stækker disse realiteter i dag hans fri vilje. Men det kan kun være guddommeligt, at viljerne bliver stækkede i samme grad, som de går ud på at binde næsten i ulykkelige tilstande. Hvis viljerne ikke blev bundne her, ville de bringe hele universet til fald, rent bortset fra, at livsopholdelsesevnen aldrig nogen sinde ville have haft mulighed for at blive til. Det er denne skæbnens gengældelse igennem reinkarnationen, der efterhånden går op for mennesket, både rent følelsesmæssigt og rent forstandsmæssigt. Derved bliver det mere og mere humant indstillet, bliver mindre og mindre egnet til at forvolde sin næste gene eller lidelser, ganske uafhængig af hvordan denne næste så end måtte fremtræde. Det er denne proces, vi kalder "udvikling". Den er altså baseret på denne evige lov, der betinger, at den fri vilje hos væsenerne tilsidst bliver stækket i samme grad, som den er livsnedbrydende og underminerende for andre væseners retmæssige opretholdelse af livet. Man forstår her tilfulde den advarsel og vejledning, der ligger i det femte bud: "Du skal ikke dræbe". Betingelserne for den fri vilje gælder naturligvis også i menneskenes politik og regeringsform. Enhver regeringsform, der jo er det samme som statens viljeføring, vil også tilsidst blive viljemæssigt bundet eller stækket i samme grad, som den underminerer og stækker andre staters vilje til den normale livsudfoldelse. Alle de stater og personer, der i dag lever med hårdt stækkede viljer, altså er inde i mere eller mindre hårde og underminerede skæbner, udgør således stater og personer, der engang i en tidligere livsperiode har bevirket den samme skæbne for andre nationer og væsener. Og de stater og personer, der endnu er så primitive, at de i dag underminerer andre folkegruppers og enkelte personers normale viljeføring og dermed deres normale ret til livet, er altså i virkeligheden i gang med at forberede stækningen eller fængslingen af deres egen vilje. Deres skæbne kan således med absolut sikkerhed forudsiges. Men ud af disse viljestækninger og de heraf følgende ulykkelige skæbner opstår der i menneskene et begyndende talent for skabelsen af en livsændring, indenfor hvilken man kommer mere og mere udenom de bevidsthedslag og tankearter, af hvilke de ulykkelige skæbner opstår. Man bliver således mere og mere forstående og venligtsindet overfor sin næste. Denne ny væremåde er den begyndende virkelige menneskementalitet. Den bliver foreløbigt betegnet som "humanisme". Men engang vil den have udviklet sig til at udgøre den næstekærlighed, der er alle loves fylde. Denne begyndende humanisme giver væsenet evne til at føle respekt for andre væseners liv og ejendom og stimulerer dets lyst til at være med til at skabe velsignelse og glæde for andre væsener. Når denne næstekærlighed i sin kulmination er det ufejlbarlige slutresultat af den følelses- og intelligensmæssige livsændring, den nuværende på magt, krig og våben baserede verdenskultur i sin udløsning er i færd med at afføde, bliver forjættelserne om en kommende fredens verdensepoke således her synlige som videnskab.
Kulturskabelsens sidste fundament.
Med dette kendskab til verdensudviklingen er der ingen grund til at være bekymret eller bange, ligegyldigt hvormeget der så end hastes verden over med skabelsen af de frygteligste atomvåben og andre metoder til mangfoldiggørelse af sabotage og drab på mennesker. Det er rigtigt, at visse menneskegrupper af i dag, sikkert i den bedste mening, men på grund af kosmisk uvidenhed tror, at de, med denne udvidede magt og kunnen i befordringen af sabotage, død og undergang, har det sande kulturfundament. De ved endnu ikke, at de med dette kulturfundament som livsbasis er i færd med at forberede henrettelsen af deres egen magtudfoldelse og dermed deres viljeføring og livssyn. Den tidligere nævnte følelses- og intelligensmæssige livsændring venter dem hinsides ragnarokket, ligesåvel som den har ventet alle andre forudgående på det samme kulturfundament faldne væsener. Vi ser dermed, at kærlighedsviljen er den eneste form for viljeføring, der fri og usårbar kan overleve alt og vil derfor urokkeligt blive kulturskabelsens og dermed menneskesamlivets sidste og eneste, virkelige fundament. Det fuldkomne menneske kender derfor heller ikke til frygt. Dets viljeføring er eet med kærligheden, eet med verdensaltet og dermed eet med Gud. Guds befaling, der vorde lys, er sket fyldest. Alle loves fylde er blevet til kød og blod, til hjerne og hjerte i menneskets væremåde. Den virkelige kulturskabelse er sikret. Alt er såre godt.