Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1951/10 side 144
1:2  >>
Erik Gerner Larsson:
Kunsten at resignere
 
(Efterfølgende artikel, der er bygget over et foredrag holdt i Kosmos ferieby, bringes efter mange opfordringer).
 
Af samtlige former for kunst er kunsten at leve, hvilket vil sige at få et liv fyldt med lys og skønhed, med fred og harmoni, utvivlsomt den mest eftertragtede. Men livskunsten er ikke blot een kunstart, det er en kunstart, som deler sig i flere grene, og som bl. a. omfatter kunsten at tænke, kunsten at elske, kunsten at være religiøs og også kunsten at resignere. Den sidstnævnte kunst er ikke den mindst værdifulde, man fristes næsten til at sige: tværtimod, fordi det menneske, som ikke evner at resignere simpelthen slet ingen mulighed har for at få et lykkeligt liv. Vi oplever derfor også, hvorledes alle kloge forældre meget hurtigt søger at gøre deres børn begribeligt, at de ikke "kan få alting" eller "alt, hvad de peger på". Årsagen til dette forhold må søges i den kendsgerning, at vi alle fødes med et tilsyneladende umætteligt begær efter at eje og besidde. Man ser det let hos børn. Kun de færreste iblandt dem holder af, at andre leger med deres legetøj, endsige får det foræret. Ordene "det er min hest, eller min dukke!" udslynges så godt som altid med tryk på min, og mange børn samlede er næsten altid ensbetydende med hidsige indbyrdes skænderier om mit og dit.
Talentets hovedstadier.
Som Martinus ofte har forklaret os, er det levende væsen dybest set kun et "Noget" plus en række talenter, evner eller anlæg. Dette "Noget" har vi givet betegnelsen "Jeg", og det volder ingen vanskelighed at se, at ethvert Jeg åbenbarer sig igennem sine talenter eller evner. Har det mange talenter, taler vi om et "begavet" menneske, og har det kun få, ligger det næsten ligefor at karakterisere et sådant menneske som "småtbegavet". De "gaver", der her er tale om, er i virkeligheden samtlige dets åndelige egenskaber eller de muligheder, igennem hvilke det formår at meddele sig til os. Imidlertid er det kun de færreste, der helt er klar over Jeg'ets forhold til sine evner eller talenter. De fleste opfatter vor bevidsthed anderledes kompakt og falder derfor for fristelsen til enten at under- eller overvurdere de mennesker, de møder på deres vej. Gør man sig imidlertid den ulejlighed at undersøge det her berørte forhold lidt nærmere, finder man ret let ud af de mennesker, man har med at gøre, thi en blot elementær undersøgelse af det et menneske kan, røber jo allerede meget om dets indre åndelige struktur.
Gennem Martinus har vi lært – og livet bekræfter det til overflod – at et hvilket som helst talent udgør en lille speciel "bevidsthed", som for sin fulde funktionsdygtighed må passere to meget vigtige stadier, før det er blevet hundrede procent fuldkommen. Det første af disse stadier er ganske simpelt ønsket eller begæret om at kunne dette eller hint. Uden et såkaldt "brændende" begær efter at tilegne sig en egenskab eller et talent kan ingen talentkerne blive skabt. Dette stadium kalder Martinus for talentets A.stadium. Eksisterer dette begær imidlertid, vil det også kræve handling, hvilket vil sige, at ophavet til det begynder på øvelsens vanskelige kunst. Dette stadium er talentets B.stadium. Resultatet af det sidste stadium er almenkendt og vel bedst udtrykt med ordene "Øvelse gør mester", som jo netop er talentets C.stadium eller det trin, hvor den i sin tid så brændende begærede egenskab nu er blevet en vågen, bevidst og fuldkomment fungerende evne i ens sansning eller livsoplevelse. De fuldkomment fungerende talentkerner er vort åndelige livs blomster, og jo mere de omfatter den rent åndelige side af tilværelsen, desto skønnere og mere tiltrækkende er de. Blandt de skønneste af disse blomster finder vi kunsten at resignere, ikke med gråd og pine, men med det skønne, blide smil, der afslører, at dette at give afkald, er noget aldeles selvfølgeligt for dette menneske.
Resignationens A.stadium.
Som allerede anført, fødes vi så at sige alle med en glødende appetit på livet. Det er netop denne "appetit", der er den direkte årsag til vor inkarnation. Og det ses! Hvem er mere nysgerrig, og optaget af at samle viden end det såkaldte "opvakte" barn? Allevegne er det optaget af at tilegne sig viden, og utrolig er den energi, det lægger for dagen for at erobre mest mulig fra det spændende liv, der omgiver det på alle sider. Denne erobringstrang er ganske naturlig. Vi fødes alle som "himmelstormere", der hver for sig mener, at verden og alt hvad dens er, tilhører os. Vor inderverden er et "hav af ønsker" om at opleve mest muligt, ja såmange er ønskerne, at der i virkeligheden skal adskillige liv til, om de alle skulle opfyldes.
Men barndommens og den første ungdoms dage svinder hastigt bort, og pludselig står vi overfor den voksnes verden. Mødet med denne verden er et møde med skuffelserne og modgangen, med opdagelsen af, at så let, som vi troede det var at realisere alle de romantiske ideer, der brusede igennem vort sind, er det ikke. Vi opdager, at vi ikke er alene på tilværelsens store arena, og en dag forstår vi, at vor bitreste modspiller er – livet selv. Og her afsløres for første gang for den tilstrækkeligt udviklede, at vi ikke er timelige, men derimod evige væsener. Denne afsløring sker igennem vore reaktioner overfor vore skuffelser og modgang. Kun få består denne første ildprøve med glans, de fleste havner i den farligste af alle faldgruber, nemlig den, der er forsynet med skiltet "Det var de andres skyld!"
Dette med at give andre skylden for de smerter, man oplever, og for de skuffelser vi alle uvægerligt kommer ud for, er måske det mest typiske udtryk for resignationens A.stadium. Her fejrer den lille bevidsthed rene triumfer, og her har vi sladderens sande hjemsted. Thi hvad er vel lettere i livet end dette at skyde sig ind under, at "hvis"? Men dette ideligt gentagne "hvis" afslører i virkeligheden, at vedkommende, der bruger det, endnu lever indespærret i den primitive lokalbevidstheds trange fængsel. Et sådant menneskes mund kan udmærket være fyldt med skønne ord om Gud og moral, men selve dets reaktionsmåde afslører resignationsevnens bitre eller sure stadium eller dette, at dets tale om Gud i virkeligheden blot er tomme ord. Men hvordan skulle det være anderledes? Det her berørte stadium er jo det, der sluttelig ender med at afføde det brændende begær efter at kunne møde skuffelserne på anden måde end den her beskrevne. Intet menneske har nemlig nogen sinde fået en virkelig dyb og varig fred i sin sjæl ved at placere skylden for den smerte eller modgang, det har oplevet, udenfor sig selv. Det har blot fået "luft" for en modgang, hvis inderste budskab det slet ikke har forstået, hvorfor gentagelsen er det aldeles sikker. Universets ophav er ikke mindre samvittighedsfuld i forhold til "eleven" end læreren i skolen er det, og en dag er den her berørte "lektie" gentaget så ofte, at "eleven" begynder at dreje søgelyset mod sin egen sjæl for at undersøge, om det skulle være den, der var skuffelsens og lidelsens sande årsag.
Resignationens B.stadium.
Man kan uden at overdrive hævde, at det overvældende flertal af jordens intellektuelle mennesker befinder sig på resignationens B.stadium. På tomandshånd indrømmer de fleste, at de ikke selv er uden skyld i den modgang, der har ramt dem, og ytrer ønske om bedre at kunne beherske sig selv. Al kulturlængsel har rod i dette ønske, og overalt ser man da også, hvorledes de fleste forstår, at menneskelig kultur og evnen til at beherske sig er uadskillelige faktorer. Uden den ene eksisterer den anden kun som upraktiseret teori. Men netop dette, at så mange drømmer om at kunne magte selvbeherskelsens vanskelige kunst, fører ofte til dybe personlige lidelser. At ville er ikke det samme som at kunne, og denne opdagelse leder meget let til mismod og selvopgivelse, hvad der meget ofte kan føre til det, man med et moderne udtryk har kaldt "mindreværdsfølelse" eller "mindreværdskompleks". At denne tilstand er farlig, ved enhver, der har oplevet den. Utallige er de selvmord og mentale sammenbrud den er årsag til, og utallige er de på sin vis mislykkede liv, der kan skrives på dens konto. Også her træder imidlertid det levende væsens evige tilværelse meget tydeligt frem for den, der har "øjne at se med" og "øren at høre med", idet dette stadium, sin negativitet til trods, uundgåeligt afslører, at det tidligere så hadefulde junglevæsen er ifærd med at vænne sig til en livsindstilling langt borte fra den ubarmhjertige hævnmoral.
(Fortsættes)
  >>