Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1951/9 side 128
MOGENS MØLLER:
Masker og mennesker
 
Tidens kolorit
Vi lever i en tidsalder, hvor maskinerne udspyer genstande, der helst skal være så ens som muligt. Standardisering er et af tidens krav, og den har endda grebet om sig i den grad, at menneskenes udstyr i hjemmene, deres klædedragt og endda deres vaner er presset mere og mere ind i ensretningens spændetrøje. Man kan vist ikke komme uden om, at vor tids mennesker med deres angst for at adskille sig blot en lille smule fra de andre, fra hvad "man siger", "man gør" og "man bruger" har gjort tidskoloritten temmelig ensformig og åndsforladt. Der er ingen tvivl om, at der bag mangen færdigsyet standardskjorte og mangt et pænt toradet jakkesæt banker et hjerte, der hemmeligt længes efter en langt rigere livskolorit end den, som "den daglige trummerum" kan byde.
Hvad livet omkring en ikke kan byde, søger man erstatning for ved at flygte fra den triste hverdag ind i fantasiens brogede rige. Det er ligefrem et krav, og derfor vrimler aviser og ugeblade med kulørte tegneserier og noveller, derfor afløser den ene spændende film den anden i biograferne, og teatrene, som for at eksistere må kunne konkurrere med de andre kulørte underholdningsfabrikker, må sætte farcer og gysere på programmet. Fart, spænding, komik, erotik, det er, hvad folk forlanger, for at de engang imellem kan mærke, at de lever.
Kunstens verden er et spejl
Det lyder måske som kritik, men er blot ment som en tidsanalyse. Disse foreteelser er et naturligt led i hele den mægtige forvandlingsproces, der foregår på jordkloden i øjeblikket, den proces, hvis resultat vil blive, at mennesket lærer sig selv at kende. Har alle disse underholdningsprogrammer da noget med selverkendelse at gøre? Ja, før eller senere vil de få det for den enkelte, thi mennesket bliver også igennem dem konfronteret med sin egen åndløshed, og engang vil det blive mæt og søge anden åndelig føde. I fortidens og samtidens litteratur og kunst, i teatret og også i biografen er det muligt at finde andet end blot tidsfordriv. Fantasiens rige er ikke blot kulørt i betydningen "broget". Det kan rumme farver, der er forbundet i organisk sammenhæng, et livsmønster. (Det er det, man i malerkunsten forstår ved "kolorit"). Når mennesket i kunstens verden møder denne organiske sammenhæng, møder det – hvis det da har sans derfor, og den udvikles efterhånden – noget, der har rod dybt i dets eget sind og giver genklang, sætter følelser og tanker igang. Da fjernes mennesket ikke fra hverdagen, men føres dybere ind i den, ind bag dens masker og kulisser mod det usynlige, som er livets egentlige realitet.
Det vi kalder et teater, og som nu i mange tilfælde blot er et sted, hvor folk går hen for at fordrive tiden og underholdes, var i svundne tider en form for magi og kultus, hvor en opladning af bevidstheden fandt sted. Digtere og skuespillere var tempeltjenere, der så det som deres opgave at skabe en levende symbolverden, der kunne drage lidt af sløret fra livets store mysterium.
Teatret
Fra ældgammel tid har teatret haft en dragende magt over mennesker, og vi er stadig i stand til at føle dets trylleri, når lysene slukkes, og tæppet langsomt går op for at vise en verden, som i sin uvirkelighed alligevel har noget med virkeligheden at gøre. Hvis spillet betager os, sker der det ejendommelige, at det, vi kalder vor person med dens ærgrelser og bekymringer, svinder bort, man er blot noget, der suger til sig af det, der foregår på scenen, man er passiv og alligevel aktivt med i det. Det er, som om skuespillerne agerer på vore vegne deroppe, tiden og rummet er borte, man er inde i en ny dimension.
Teatrets kunst er, når den er bedst, livsspejling. Den kan være som et hulspejl, der karikerer og accentuerer, den kan også være som en regnbue, der spejler livets energistrømme i koncentreret skønhed og poetisk storhed. Skuespilkunstens udtryksformer spænder over et register, der strækker sig fra primitiv magi, som vi endnu kan se det hos mange naturfolk, hvis dansemasker og dyreforklædninger er rekvisitter i et magisk religiøst skuespil, til en rigdom af poesi, der formår at hæve hverdagen op i et guddommeligt plan. Som eksempel herpå kan nævnes de gamle græske tragedier og dramaer, som er skæbnespil, hvori guder og gudinder griber ind i menneskenes skæbne, og hvor skuespillerne bar tragiske og komiske masker. Også orienten ejer en rigdom af poetiske dramaer om guder og mennesker; her hjemme kender vi måske bedst Sakuntala. Her i vesten har vi fra middelalderen skuespil, der er opført i kirkerne eller på markedspladserne op ad kirkemuren, stykker, hvori både Satan og selveste Gudfader optrådte. Fra Shakespeare, Corneille, Moliére, via Goethe og Schiller til Ibsen, Strindberg, Bernard Shaw og flere af den nyeste tids dramatikere går der en rød tråd, selve teatrets bankende pulsåre. Den har lånt sit liv af virkelighedens liv, men den giver det tilbage med renter. I sit tryllespejl, der viser mere, end det vi almindeligvis ser, viser teatret os "brudstykker af et mønster", som Soya kalder det, af livets rige mønster, i hvis skæbnenet også vore egne hverdagsoplevelser er tråde, der knyttes, binder og løses. Når vi aner skuespillets sjæl, aner vi de sjælelige dybder, vi alle er fælles om, den sammensmeltning af mange elementer, vi kalder menneske.
Livets skuespil
Livet selv er et skuespil, hvori vi alle, som Niels Bohr engang udtrykte det, er både tilskuere og skuespillere. Jeg ved ingen, der har skildret dette livets skuespil bedre, end Martinus gør det i "Livets Bog". Han kommer i værkets tredie bind direkte ind på en omtale af det, han kalder "skæbnespillet" og skildrer i disse analyser ikke blot livet "på scenen", men afslører også, hvilke kræfter, der virker "bag scenen" og "på tilskuerpladsen". Han viser, hvordan vi alle i dette "Det evige spil om Enhver" ikke blot er både tilskuere og skuespillere, men også er ved at blive medinstruktører. I en kommende artikel skal jeg prøve at give et lille indblik i skæbneteatrets struktur, men først vil jeg gerne sige noget om livsspillets personer, i alt fald om nogle af dem. Nemlig om Dem og mig og alle de andre, der, ligesom vi, i øjeblikket er, hvad man kan kalde en fysisk person.
Hvad er en person?
Ved ordet person tænker vi os almindeligvis en afgrænset enhed, som vi kan overskue og bedømme temmelig nøje. Men så snart vi i stedet bruger udtrykket "levende væsen", må vi ved nærmere eftertanke indrømme, at overskueligheden formindskes betydeligt. Vi kender en masse personer, men ikke et eneste levende væsen kender vi til bunds, ikke engang os selv! Vi kender hinandens ydre, ja, måske endda kun visse sider deraf, men de levende væseners indre verden er lukket for os, hvis ikke væsenerne selv lader os se et glimt deraf. Vi bærer masker i denne verden.
Forfatteren Chr. Reventlow skriver i sin bog "Af en eneboers betragtninger" i afsnittet "Hvad er jeg?", at ordet person kommer af "persona", der skal være afledet af et gammelgræsk ord, der ikke betyder person efter vor almindelige opfattelse, men MASKE. Vi er stadig inden for teatrets terminologi, vore personer er masker i livets spil. Personen er altså efter den gamle græske opfattelse ikke OS SELV, men noget VI bruger, ikke noget vi ER, men noget vi HAR, et redskab.
Efter den moderne tankegang vil man muligvis ikke anerkende en sådan opfattelse, men man er dog ikke i stand til at sige, hvad en person er. At det ikke er en klart afgrænset udelelig helhed, er man dog ved at blive klar over. Psykologer og sindssygelæger beskæftiger sig med fænomenet bevidsthedsspaltning, der kan forekomme såvel hos såkaldte normale og fysisk sunde mennesker som hos fysisk og psykisk nedbrudte individer.
Også i litteraturen er der i de senere år fremkommet mange beviser på, at forfatterne kredser om det store problem "Hvem er vi" på en måde, der afslører menneskets mangespaltede natur. Hvem har ikke læst "Dr. Jekyll og mr. Hyde", gyseren om mennesket, der var to personer, en engel og en djævel kan man næsten sige. Det er i den kulørte genre, men dog et forsøg på at vise, at vort sind kan være en valplads, hvor modstridende egenskaber, der ligefrem kan personificeres, kæmper om magten. Også mindre populære, men meget dybtgående forfattere har i deres værker behandlet bevidsthedsspaltningens mysterier. Således har den italienske forfatter Pirandello skrevet en roman "Een, ingen, hundredtusind", hvori han beskriver en mand, der efterhånden finder ud af, hvor forskelligt han ser ud i andres øjne, og forstår, at der er ligeså mange udgaver af ham, som han har bekendte. Han føler trang til at finde ud af, hvem han egentlig er, og opdager, at der inde i ham selv er ligeså stor en mangfoldighed af personer, der alle gør krav på at være ham. Men hvem er han? Er han een eller ingen eller hundredtusind?
Den tyske digter og nobelpristager Hermann Hesse har skrevet en ejendommelig bog "Steppeulven", hvori følgende linier forekommer:
"Man siger, at mennesket består både af dyr og menneske, af drift og ånd. Men intet enkelt menneske, selv ikke den primitiveste neger, er så lige til, at dets væsen kan forklares som summen af kun to eller tre hovedelementer. Det består ikke af to væsener, men af hundrede, tusinde."
I samme bog skriver Hesse: "I det gamle Indiens digterværker er begrebet karakterens enhed ganske ukendt, heltene i de indiske eposer er ikke personer, men personbundter, inkarnationer. Og i den moderne tid gives der digterværker, hvori man søger at fremstille en sjælemangfoldighed bag ved det slør, som ligger over personernes og karakterernes spil, og som vel næppe er forfatteren helt bevidst. Den, der vil erkende det, må beslutte sig til ikke at se figurerne i en sådan digtning som enkeltvæsener, men som dele, som sider, som forskellige aspekter i en højere enhed (for min skyld gerne digtersjælen). For den, der måske betragter Faust på denne måde, bliver der af Faust, Mefisto, Wagner og alle de andre en enhed, en overperson, og først i denne højere enhed, ikke i enkeltfigurerne, er der antydet noget af sjælens sande væsen."
De mange bevidsthedslag
Alt dette kan måske lige i øjeblikket virke lidt forvirrende på læseren; men lad os vende os mod os selv og se, om ikke vi der kan finde en bekræftelse på alle disse påstande, og måske kan vi også finde en løsning.
Er vi, hver især, altid den samme? De kender udtrykket "han er ikke sig selv", men måske er vedkommende i det øjeblik blot en side af sig selv, vi ellers ikke kender. "Jeg kan ikke blive enig med mig selv om –" siger vi også. Med disse ord giver vi jo netop udtryk for en sindsspaltning. Enhver af os rummer måske blandt meget andet lidt af en tyran, men også lidt af en frihedselsker, lidt af en tyv og lidt af en glad giver, lidt af en spidsborger og lidt af en kunstner, lidt af en skøge eller gigolo og lidt af en snerpe, lidt af den alvorlige forsker og lidt af den lystige klovn, lidt af en forbryder og lidt af en helgen. Vort sind er som en skueplads, hvor alle disse figurer optræder, en mangfoldighed af bevidsthedslag, hvor snart det ene, snart det andet bryder frem til overfladen og repræsenterer os.
Men så er der et meget væsentligt spørgsmål: Er det alle disse bevidsthedsspaltninger, der behersker vort JEG, eller har JEG'et herredømme over sit mangfoldige sind?
Svaret må blive: Det er kun sjældent, vi behersker vort sind. Snart bryder dræbende energier igennem de svagere, mere menneskelige bevidsthedslag for at hævne, hade eller intrigere. Bagefter fortryder man som regel, i alt fald "i sit stille sind", men da har man rodet sig ind i den store eller den lille krig. Hidsigheden kommer "af sig selv" og skaber kortslutning i sindet, røde tåger indhyller os, og vi bliver "en slags djævel". Vi kan også let forfalde til surhed og gnaveri. Selv om en stemme i os ligesom kan hviske, at vi skal lade være, at vi selv ødelægger det hele, alligevel kan vi i stædighed lukke os inde i surhedens onde cirkel.
Men tager man sig sammen og VIL ikke være hidsig, sur, ondskabsfuldt drillende, eller hvilken anden form for "djævelskab" man nu har særligt talent for, da KAN man også undgå det. Da kan især bønnens magt sætte en i kontakt med "den store iscenesætter", der hjælper en med at få hånd i hanke med figurerne på sin bevidstheds skueplads, med at blive instruktør og iscenesætter af et nyt stykke på denne scene "Næstekærlighedens spil", der vel ikke er uden mørke partier, men i det store og hele er både et muntert spil og et stykke fuldt af poesi og lysende inspiration.
Men hvorfra har vi alle disse bevidsthedslag? Hvorfor kan vi ikke beherske dem? Det skal jeg søge at besvare i min næste artikel: "Reinkarnationen og vor bevidstheds lagdeling".