Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1951/2 side 22
Mogens Møller:
FREDENS BEGYNDELSE
Begyndelsen.
"I begyndelsen" er et udtryk, vi dårligt kan undgå at bruge, da alt, hvad vi sanser, har en begyndelse. Men sætter vi os for virkelig at udforske begrebet begyndelse, opdager vi altid noget, der viser sig at være en dybere årsag til det, vi kaldte begyndelse. Denne årsag viser sig heller ikke at være en "urbegyndelse", den viger til side for en endnu dybere årsag. En uendelig årsags- og virkningskæde viser sig for vor søgende ånd og fortoner sig perspektivisk ind i fortidens mørke. Vi aner en lignende kæde på den anden side nuet i det, som endnu ikke er blevet virkelighed for os, det vi kalder fremtiden, den, nogle mennesker går imøde med håb og forventning, andre – og vel i øjeblikket de fleste – med angst for virkningen af de årsager, de ser rundt om i verden i form af oprustning, krigsophidselse og skarpe ideologiske modsætninger.
Krigens begyndelse.
Der spørges altid i krigstilfælde: "Hvem begyndte krigen?" Og der gives altid svar, som kun drejer sig om lokale skinbegyndelser i lighed med Fritz Jürgensens berømte tegning af de to små kamphaner, hvor den mest aggressive svarer den voksne, der har skilt dem: "Fø'st slo je' fø'st, men så slo han fø'st!" Men hvorfor sloges de? Deres lille krig har sikkert en længere historie, og det har al krig.
Når det drejer sig om at finde krigens begyndelse, gælder det samme perspektiv, som i al anden begyndelse, vi kommer længere og længere tilbage i menneskehedens historie. "Det er," skriver Thomas Mann, "som en vandring langs kysten, vandringen får ingen ende, fordi der bag hver leret klitkulisse, man stræber imod, åbner sig nye vidder, der lokker fremad til nye forbjerge."
Tidsrummet fra det tyvende århundredes tekniske vidundere tilbage over Renæssance og Middelalder til et af oldtidens største vidundere profeten fra Nazareth, er en umådelig lang tid, synes vi, når vi i vor tanke søger tilbage, og dog klatrer vi kun et meget lille stykke ned i "tidens brønd" ved en sådan tankeproces. Men hvor mange krige er ikke udkæmpet i dette tidsrum! Krige i Kristi navn og med kors på faner og standarter. Dykker vi længere ned i historiens brønd, kommer vi til romervældet, de græske krige, persermagt, Assyriens og Babylons på krigsmagt baserede kæmperiger, det jødiske "herrefolk", Ægyptens magt og herlighed. Dyb er "tidens brønd", krig kæder sig til krig, uret og hævn hænger sammen, nationer er bukket under i kampen, men har igen rejst sig i vælde, og ve den tidligere sejrherre! Verdenskrige, nationale krige, religionskrige, borgerkrige, stammekrige, – nationernes historie er en krigerisk historie.
Jo længere vi kommer ned i tidsbrøndens dyb, jo mere begynder brøndens dunkelhed at tage til, jo sværere bliver det at skelne detaljer, snart føles den som et afgrundsmørke, hvor kun myten har magt, forunderlige sagn om kampe mellem aser og jætter, mellem guder og titaner og myter om tidernes morgen, om "begyndelsen".
Romanen uden begyndelse.
Prøver vi nu at trække disse urgamle sagn og myter frem i dagens lys, ser vi, at de nok taler om begyndelse, men om en tilstandsbegyndelse, bag hvilken en tidligere tilstand skjuler sig nede i afgrundsdybet, en tilstand, som vi ikke kan få andet at vide om, end at den kaldtes Kaos, Ginnungagap eller havde andre navne, der dækker over "det tomme rum, hvori kulde og varme mødtes". Lige meget om vi søger til nordens sagnverden eller til græske, jødiske eller andre versioner af skabelsesmyten, møder vi aldrig "noget", der kommer af "intet", men en tilstand, der forvandles til en anden tilstand f. eks. ved at "Guds ånd svæver over vandene", både vandene og Guds ånd er der i forvejen. Alle skabelsesberetninger tilsammen er til syvende og sidst beretningen om en metamorfose, der minder om de forvandlinger, der foregår i os og omkring os den dag idag, hvor faste stoffer forvitrer, flydende stoffer fordamper, luftformige stoffer fortættes, og det hele er gennemstrømmet af stråler og bølger, der virker som urokkelige love fra den yderste mælkevej, vi kan sanse, til det inderste atom.
Betragter vi myter og sagn som symboler, som digteriske udtryksformer for den højeste inspiration i svundne tider, taber de ikke spor i værdi ved at sammenlignes med vor tids videnskabelige beretninger om jordens og menneskenes tilblivelse: jorden som en engang glødende masse, måske udslynget af solen, gradvis afkølet og gennem lange tidsepoker nået til en tilstand, hvor mulighederne for plante-, dyre- og til sidst menneskeliv opstod. Heller ikke videnskaben fortæller om nogen egentlig begyndelse, og også dens beretning er i sig selv en roman om jordklodens liv og menneskenes liv, spændende som nogen kriminalroman. Men de første blade mangler i livets roman, vi ved kun, at "der var engang", og nogen "ende" på denne store roman kender vi heller ikke, selv om nogle i øjeblikket tror, at den ender med et knald. Måske er der slet ingen begyndelse og ingen afslutning på det vi kalder TIDEN.
Foreløbigheden.
I vore dage har mennesket ikke megen tid til at gøre sig tanker om en eventuel første begyndelse eller et guddommeligt ophav til alle ting. Utallige mennesker kalder sig fritænkere, men deres frie tænkning ytrer sig kun derved, at de aldrig tænker over livets største problem: Hvor kommer vi fra, hvem er vi, og hvor går vi hen?
"Vi har problemer nok", siger de, "med at klare dagen og vejen, lad os ikke fortabe os i ørkesløse spekulationer, det er HER og NU, det foregår!" Deri må man – til dels – give dem ret. Man har eksempler nok på mennesker, der blev så "åndelige", at de rent glemte deres fysiske verden, der gik i forfald, ikke blot til at skade for dem selv, men også for deres omgivelser. Det ER virkelig her og nu, det foregår! Men hvordan går det her og nu? "Ad helvede til", siger mange, også blandt dem, der ikke tror på helvede. Det er blevet et ord, der mere dækker over en tilstand end over et sted, en tilstand som den nuværende situation.
Mennesket af idag lever i en underlig foreløbighed. Dets tilværelse er uden holdepunkt, derfor lader det sig også let føre med strømmen ind i hvirvler og mod faretruende fald. Det lader sig drive af "den offentlige mening", der fører det ind i begivenhedernes malstrøm, dets sind gribes af hvirvlende rytmer, skumpiskede bølger rejser sig fra dybet: "Bort med den fejge pacifisme, vi må have værnevilje, folkevæbning, flere våben o. s. v.!" Som en hylende vinterstorm farer krigsophidselsen af sted gennem de jordmenneskelige tankeklimaer. Sindsstemninger, der har en naturkatastrofes karakter, hærger den menneskelige psyke og truer med at lægge den øde, at forvandle den til en sindssygens og åndssløvhedens ørken. Mange mennesker bukker under for det voldsomme nervepres, derom vidner alverdens overfyldte sindssygehospitaler og nerveklinikker. Den psykiske storm, der farer over jorden, er som en apokalyptisk rytter, der spreder undergangsstemning og dødsangst, hvor han kommer frem. Og han kommer frem, der hvor folk selv gør plads for ham. Rytmen fra hans gallopperende hovslag er krigsrytmen og angsten i menneskers sind, den breder sig som en pest, der smitter og skaber en tilstand af nervespændt dirrende uro, som hos nogle går over i apatisk sløvhed. Det er massesuggestionens mareridt, hvor den selvstændige tænkning trues med kvælning, det er ragnarokmytens midgårdsorm, der snor sin kvælerslangekrop om den hele jord.
Der er meget, der tyder på, at det, at man helt er hørt op med at tænke over livets største problem og kun koncentrerer sig om de små problemer absolut ikke har gjort livet lettere og lykkeligere, tværtimod!
Fredens begyndelse.
Når nu menneskene ved, at årsag skaber virkning, krigsårsag – krigsvirkning, hvorfor søger de så ikke at skabe en årsag til fred? "Ja, men vi har da også fredsforeninger, fredsligaer, fredsorganisationer og andre former for fredsarbejde!", vil mange prompte give til svar. Det er også udmærket. Men hjælper det nok? Det har ikke gjort det hidtil. Visse "fredsorganisationer" bekæmper endda hinanden. Mon ikke mennesket mangler viden om, hvor krigens virkelige begyndelse er, og fredens begyndelse, ja al begyndelse? Vi har søgt i tiden og rummet, i myten og videnskaben og fandt ingen første begyndelse. Hvad om vi søgte i sindet? Måske al begyndelse skjuler sig der, også fredens! Hvad om vi HER og NU var i stand til virkelig at tænke over vor psykes forbindelse med fortid og fremtid og med den forvandlende kraft i universet, som vi fra gammel tid er vant til at kalde Gud, og som også med et gammelt udtryk kaldes "den, der sidder ved strømmenes udspring." Mon ikke den kraft også kunne tænkes at være dybt i vort skabende sind? Er vort jeg ikke et kraftcenter, hvorfra energistrømme udgår i verdensrummet? Men hvilke energier? Fredsenergier og næstekærlighedsstrømme? Ikke just det. Hvordan kan vi så forlange fred i verden? Vi må begynde med BEGYNDELSEN, hver for sig, og det er os selv.
Hvad om vi HER og NU i hverdagslivet søgte at skabe årsager til fred mellem os selv og vor næste ved at søge at beherske vort sind, ved hjælpsomhed, forståelse og alle disse små ting, som ikke er bagateller, i samme forstand som mursten i en bygning heller ikke er det. Mange små årsager til fred vil med tiden kunne blive til een stor virkning. De små bække, der bliver til den store å, ja, til et verdenshav, en verdensfred, har alle deres kildespring i de enkelte menneskesind, så stor betydning har enhver af os for verdensfreden.
Kosmisk kemi.
Vi ved alle fra vort arbejde, at man for at kunne præstere noget godt må have overblik. Man kan ikke lave et godt stykke arbejde, hvis ikke man inden for sit arbejdsfelt har viden og behersker sit materiale, ellers bliver det fusk. Men hvordan stiller forholdene sig, når det drejer sig om selve vor måde at leve på, begrebet livskunst? Der er meget, der tyder på, at vi alle på dette område er rene fuskere. Vi ønsker en ganske bestemt virkning: fred, og vi skaber en mængde årsager, der resulterer i det modsatte. Vi mangler viden og overblik over livet, vi har slet ikke herredømme over vort materiale: kræfterne i vort eget sind.
Tidens kaotiske tilstand er en virkning af den kaotiske tilstand i menneskesindene. En genial livskunstners sidste ord til menneskene for ca. 2000 år siden var: "De ved ikke, hvad de gør". Og det gør vi stadig ikke. Vi korsfæster freden hver eneste dag, selv om vi kalder os kristne.
Men hvor kan vi hente den inspiration, der giver os overblik over det liv, vi har så tæt ind på os? Hvor finder vi et fast punkt midt i tidens virvar? Dogmatisk religion såvel som materialistisk videnskab er med i tidens strømhvirvler, er selv impliceret i krigstilstanden. Findes der ikke noget urokkeligt midt i al foreløbigheden, noget, der ikke har krigs- og dødsrytmen i sig?
Flere og flere mennesker af den slags, der midt i forvirringen giver sig tid til at stå lidt stille og samle tankerne og derfor uvilkårligt søger efter et ståsted, har lagt mærke til noget nyt, der stilfærdigt og langsomt gror midt i kaos, Martinus' åndsvidenskab. Ikke sekt eller trossamfund, ingen ny religion eller åndelig bås, men en levende inspirationskilde, som enhver, der ønsker det, kan gå frit til og fra. En beretning om "kosmisk kemi", d. v. s. om de stoffers karakter, som vi blander i vor bevidsthed og sender ud mod omgivelserne i øjeblikket med så dårligt et resultat. Martinus' analyser er en vej til selvkontrol og dermed til krigens afslutning i os selv, en vej, man kan gå HER og NU, en vej, som snor sig gennem hverdagens labyrint af begivenheder og fører til freden, ikke som noget man blot har, men noget man bliver.
Sammenhængen.
Martinus' åndsvidenskab, giver overblik over sammenhængen mellem fortid, nutid og fremtid i vort sind, så vi ser, at "tidens brønd" er vor bevidstheds dyb, hvor lag efter lag er aflejret på hinanden. Disse bevidsthedslag er opstået liv for liv i tidens uendelige strøm gennem begyndelser og afslutninger, der blev til nye begyndelser, ved instinktoplevelser i et planterige, der langsomt blev til dyrisk livsudfoldelse og efterhånden til dyremenneskeliv. Vi står nu på grænsen til den rigtige mennesketilstand, men vi er stadig lænket til de virkninger, som vore dyriske bevidsthedslag forårsager, det er krigen, det er "helvede", "ragnarok", "de sidste tider", eller hvad man nu vil kalde denne epoke. Fredens begyndelse er den bevidste beherskelse af de dyriske eksplosive kræfter og den bevidste udfoldelse af humanitet baseret både på følelse og intelligens. Intuitionsenergiens indslag i bevidstheden er også baseret på disse to energiers harmoni, og denne altgennemtrængende energi er med sin indlysende klarhed den totale "fred og velbehagelighed", der er forjættet menneskene. Det er ikke et mirakel, det er en tilstand, vi vil nå, hvis vi søger at leve freden i vor daglige tilværelse.
Mod selve evigheden fører Martinus vor tanke og viser, at evighed ikke er tid eller rum, men vort eget jeg, rodfæstet i "den, der sidder ved strømmenes udspring", den årsagsløse årsag, der i tid og rum skaber begyndelser og afslutninger som en evig forvandling.