Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1934/12 side 186
<<  8:43  >>
Studiekresarbejdet over Livets Bog.
Ved Erik Gerner Larsson.
(Fortsat).
143)  Hvad er "Smertens" kosmiske Analyse?
Smerten er kosmisk set Kontrasten til "Lykken", den er et skærmende Gelænder, der værner Individet for at falde ned i en evig Døds Afgrund. Uden Smerte vilde intet Individ kunde opretholdes i en evig Tilværelse. Smerten viser Vejen til Gud, til Sandheden og Livet.
 
OTTENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 87–90.
144)  I hvilken Zone i Udviklingen eksisterer det dræbende Princip som identisk med Grundlaget for "Heltebedrifter" og "Idealisme"?
I Dyrerigets Kulminationszone.
145)  Hvilken ny Energiform begyndte at gøre sig gældende med Udstraalingen fra Skabeprincippets lyse Udstraaling?
Følelsesenergien eller den gryende "ægte Kærlighed", hvilket vil sige en af Fornuft reguleret Kærlighedsfølelse.
146)  Hvad bevirkede denne Energiform i Jordmenneskets Bevidsthed?
At Livet kom til at betyde mere end Selvopholdelsesdrift.
147)  Hvorledes kom dette til at give sig Udslag?
I en stadig voksende Interesse for Medvæsenernes Ret til Livet.
148)  Hvilken religiøs Faktor stimulerer denne Interesse?
De tiltagende stærkere og stærkere Impulser fra Skabeprincippets lyse Udstraaling.
149)  Hvad resulterede Jordmenneskets voksende Interesse for sine Medvæsener slutteligt i?
Skabelsen af det, vi idag forstaar ved Begreberne: Religion og Moral.
150)  Paa hvilket Grundlag er de store Trossamfund Verden over baseret?
Paa deres Tilhængeres højeste Begreber om Moral og Idealisme.
151)  Hvad er denne Idealismes Karakter og Natur Udtryk for?
Det Udviklingstrin de paagældende Tilhængere midlertidigt repræsenterer.
152)  Hvad er Grundaarsagen til, at de forskellige Verdensdele har deres specielle Opfattelse af Moral og Idealisme?
Grundaarsagen til dette Forhold maa søges i den Kendsgerning, at de forskellige Verdensdele paa et tidligere Stadium i Udviklingen var uden nævneværdig Forbindelse med hverandre, idet Samfærdselsmidlerne var af en yderst primitiv Beskaffenhed. Og da Kampen for Tilværelsen ligeledes var af forskellig Karakter, blev Erfaringsdannelsen ligeledes forskellig, hvad der igen maatte resultere i en afvigende Opfattelse af Idealisme og Moral.
153)  Hvorfor blev de forskellige religiøse Hovedopfattelser af deres Tilhængere kaldt "Verdensreligioner"?
Fordi de i Kraft af Impulserne fra den lyse Udstraaling af Skabeprincippet alle blev stilet henimod Internationalisme, hvad der igen fik de forskellige Tilhængere til at tro, at netop deres Religion skulde komme til at beherske hele Verden.
154)  Hvorfor kan ingen af de idag eksisterende Verdensreligioner komme til at gælde for hele Verden?
Fordi det kun er de i disse Verdensreligioner dybeste Kerneidéer, der er af universal Natur, medens deres ydre Form er tilpasset til de Folkeslag, for hvilke de netop er gældende.
155)  Hvad er de forskellige jordiske Sammenslutninger at ligne ved?
Ved de spredte enkelte Dele i en Nebulose, der er i Færd med at fortætte sig og blive til et fast Legeme. Dette faste Legeme vil være den samlede jordiske Menneskeheds absolute Forening under een Religion.
 
NIENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 90–97.
156)  Hvorledes skal den Religion være, der skal formaa at samle og være livgivende og inspirerende for hele den samlede Jordmenneskehed?
Svaret maa være en meget omhyggelig Gennemgang af "Livets Bog" Stykke 90.
(Lederen bør gennemgaa dette Stykke Sætning for Sætning og gøre alt, hvad der staar i hans Magt, for at indskærpe Deltagerne Nødvendigheden af en fuldstændig Forstaaelse af dette for al virkelig Tolerance saa absolut nødvendige Fundament.)
157)  Kan en virkelig Viden være af national eller individualistisk Natur?
Nej! En virkelig Viden, hvilket vil sige en Kendsgernings Analyse, kan ikke være af national eller individuel Karakter, thi i saa Tilfælde er den ikke Udtryk for virkelig Viden, men fremtræder derimod kun som identisk med en Formodning eller Forestilling om en evt. eksisterende Kendsgerning.
158)  Hvorledes fremtræder da den med den evige Sandhed identiske Viden?
Den evige Sandhed eller virkelige Viden er ens over hele Universet for alle Individer, uafhængigt af deres Forestillinger om den, ligegyldigt om de kender den eller ikke.
159)  Hvorfor er det nødvendigt, at alle Jordmennesker maa bringes til at erkende og dermed akceptere den virkelige Viden om Tilværelsen?
Kun i Massernes virkelige Kendskab til de kosmiske Realiteters Eksistens ligger Garantien for en virkelig Verdensfred. Kun dette Kendskab alene har i sig den fornødne Styrke til at rette en hel Klodes aandelige Kurs op mod de evige Regioner, mod Alkærlighedens, Livets og Lykkens Tinder.
160)  Hvorledes vil De definere Begrebet en "normal" Handling?
En "normal" Handling er en Handling, der udløses i Kontakt med et bestemt Formaal, med andre Ord er "hensigtsmæssig".
161)  Hvorledes vil De definere Begrebet en "unormal" Handling?
En "unormal" Handling er en Handling, der i sig selv er formaalsløs og dermed uhensigtsmæssig.
162)  Hvilken Værdi har Kendskabet til disse to Analyser for os?
Ved Hjælp af Kendskabet til en "normal" og en "unormal" Handlings Analyse er vi kommet i Besiddelse af en Maalestok, ved hvis Hjælp vi er i Stand til at kunne udmaale, om en Opfattelse af Tilværelsen eller et Kendskab til Livets højeste Mysterium er identisk med den absolutte eller uforanderlige Analyse af den evige Sandhed, eller den kun repræsenterer en midlertidig Opfattelse analog med f. Eks. at to plus to skulde være lig fem eller seks.
163)  I hvilket Facit skal alle Analyser af den evige Sandhed – for at være i Kontakt med den guddommelige Verdensplan – gaa op?
I det guddommelige Facit at "Alt er saare godt".
(Det vil altsaa sige, at saalænge man stilles overfor Opfattelser af Gudsbegrebet, der tillader det enkelte Væsen at udløse Mord, Drab, Had, Hidsighed, retfærdig Harme etc. i Guds Navn, er vi i Realiteten stillet overfor en Analyse af Guddommen, der er identisk med at to plus to er lig fem, seks eller syv.)
164)  Hvad er den nødvendige Basis for de enkelte Folkeslags Forstaaelse af den evige Sandheds Grundanalyse?
Det, at alle Folkeslag Verden over kommer i Besiddelse af beslægtede Erfaringer. Væsenernes Begær efter aandelig Viden maa bringes til at koncentrere sig i samme Spørgsmaal saavel for Østens som for Vestens Vedkommende.
165)  Hvad har været det bærende Fundament i den voksende Fællesinteresse mellem de enkelte Folkeslag?
Den stadigt voksende Længsel efter at komme bort fra Ufredens Zoner, samt den stigende tekniske Udvikling, der Dag for Dag gør Afstandene mindre og mindre og derved yderligere understreger Nødvendigheden af en fælles materiel og aandelig Basis.
166)  Hvilken Indflydelse har de voksende Samfærdselsmidler haft paa de saakaldte Naturmennesker?
De har bragt dem den moderne Civilisation ind paa Livet. Delagtiggjort dem i dens gode og daarlige Erfaringer. Vækket dem af deres aandelige Slummer og bragt dem i en Vækst, der forholdsvis hurtigt vil bringe deres gamle overtroiske Forestillinger om Tilværelsen til at smuldre bort og føre dem frem til Kulturmenneskets Standpunkt i Krav om Retfærdighed og i Modtageligheden for en absolut Viden om de evige Realiteter eller Livet og dets Love.
167)  Hvilke Hindringer har den jordiske Menneskehed endnu at overvinde, før det rigtige Menneskerige kan blive en Kendsgerning?
Alle de i det jordiske Samfund endnu forekommende Rester af den dyriske Selvopholdelsesdrift, der jo netop er baseret paa Selviskhed og Egenkærlighed.
168)  Hvilke af de to Faktorer "Uselviskheden" og "Selviskheden" forekommer mest i det jordiske Bevidsthedsmateriale.
Selviskheden koncentreret i Begrebet "Privatinteressen" eller "Pengemagten".
169)  Under hvilket Begreb fremtræder Uselviskheden i det nuværende Samfund?
Under Begrebet "Fællesinteressen" koncentreret i det, vi Dag kender under Navn af "Statsmagten".
170)  Hvad betyder Selviskheden i Form af Pengemagten i Dag for det nuværende Samfund?
Den betyder Trust, Overpris paa alle Livsfornødenheder, Armod, Nød og Elendighed, der igen afføder Had, Revolution, Krig, Lemlæstelse og Sygdom.
171)  Hvad betyder Uselviskheden i Form af Statsmagten for det nuværende Samfund?
Udvikling af Lov og Ret for enhver Borger, gratis Oplysning, Skoler, Hospitaler, Hjælp til ubemidlede Syge og ubemidlede gamle Mennesker. Udvikling af Beskyttelse mod Røveri og Plyndring, mod ublu Avance, Oprettelse af Politivæsen, Trafikanlæg, Parker, Museer o. s. v.
172)  Hvad er Statsmagten i Virkeligheden identisk med?
Statsmagten er i Virkeligheden identisk med "Retten i sin Vorden".
TIENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 97–101.
173)  Hvad er en Nation identisk med?
Med et levende Væsen – idet den afslører sig som udtrykkende Begrebet Karakter, f. Eks. som selvisk, moralsk eller umoralsk etc.
(Bør meget nøje uddybes.)
174)  Hvilken Forskel bliver der paa et Samfund af Nationer og et almindeligt Samfund?
Det førstnævnte er i Modsætning til sidstnævnte endnu uden Lov og Retsvæsen. Det har ingen Regering, intet Politi – de enkelte "Individer" kan skalte og valte som de vil, alt efter deres Evne til Magtudfoldelse.
175)  Hvilket Udviklingstrin befinder omtalte "Nationssamfund" sig paa?
Paa Stenalderfolkets Udviklingstrin, – det staar kun over dette hvad Evne til at udløse Magt og Grusomhed angaar.
176)  Hvad er Grundaarsagen til den jordmenneskelige Lidelsestilstand?
En manglende højeste Verdensregering, en overfolkelig Domstol, en allerhøjeste Øvrighed, der kan varetage, beskytte og garantere de enkelte Nationers, de enkelte Folkeslags og de enkelte Racers Frihed og Ret til Livet.
177)  Hvornaar vil denne Mangel være afhjulpet?
Naar alle Værdierne er overgaaet til en samlet Verdensregering og bliver administreret af denne.
178)  Hvad kan de enkelte Stater Verden over i Dag sammenlignes med?
Med de enkelte Dele i en Nebulose, der er i Færd med at fortætte sig til et samlet Hele, eller en hel Mængde Hjul, der endnu ikke er samlet til en Maskine.
179)  Hvad vil det første betydende Skridt mod Verdensharmonien blive?
Det vil blive Udviklingen af en international Verdensøvrighed, der kan tvinge de enkelte Nationer til at erkende deres Ansvar.
180)  Hvad gør i Dag den enkelte Nations Lov og Retsvæsen inkonsekvent?
Det, at man f. Eks. igennem Kirker, Skoler etc. opdrager Folket i Religion og Næstekærlighed, lærer det, at det ikke maa dræbe, øve Vold e. l. medens Nationens Opretholdelse udadtil mod andre Nationer netop er baseret paa det dræbende Princip eller paa et helt Mordsystems geniale Raffinementer.
181)  Igennem hvilken Forordning kommer denne Inkonsekvens stærkest til Syne?
Igennem den bestaaende "tvungne Værnepligt", der for det enkelte Individ ligefrem betyder en gennemført Opdragelse til at benytte sig af alle det dræbende Princips Metoder, samtidigt med at det lærer, at Handlinger, som det igennem sin Opvækst lærte at erkende som forbryderiske, nu – i Kampen mod "Fjenden" faar Karakter af glorværdige "Heltebedrifter" etc.
182)  Hvad bevirker dette Forhold?
At Staten paa en hel Del Omraader endnu maa erkendes som værende af en hæmmende og nedbrydende Natur for sine egne Undersaatter.
183)  Hvad udtrykker "Nationalismen" i Virkeligheden?
Nationens Selviskhed.
(Det vil sige alle de i Nationen eksisterende Tilbøjeligheder til fortsat at opretholde sin egen Prestige paa Bekostning af andre Nationers Velfærd.)
184)  Hvad betyder den Verden over voksende Trang til Udløsning af Internationalisme?
Den betyder en voksende Trang efter at faa alle større indbyrdes Stridigheder bragt for en Verdensdomstol, saaledes at Krig bliver en Umulighed.
 
ELVTE TIME
"Livets Bog" Stk. 101–106.
185)  Hvad er det første Resultat af Udviklingen henimod en Verdensøvrighed?
Folkenes Forbund.
186)  Hvorfor er Folkenes Forbund kun at regne for et Foster til den virkelige Verdensøvrighed?
Fordi den paa nuværende Tidspunkt ikke har Værdierne – og derfor ingen realistisk Magt bag sig.
187)  Hvilken Realitet er den absolut nødvendige Basis for et Samfunds lykkelige Bestaaen?
Den, at enhver Værdi betales med en tilsvarende Værdi.
188)  Hvilken betydningsfuld Faktor indenfor de materielle Værdiers nuværende Distribution vil falde fuldstændig bort, naar Produktionen overgaar til Verdensstaten?
Det nuværende fantastiske Zigzag-Mellemhandlersystem, hvor Varerne i en Masse Tilfælde maa passere et Utal af Omveje, Omladninger etc. uden at disse Foreteelser forbedrer Varen det allerringeste, men blot tjener til at gøre den dyrere for Forbrugeren, samtidigt med at Jordmenneskeheden belastes med et fuldstændigt værdiløst Arbejde.
189)  Hvad er en kunstig Levevej?
En Levevej, der er identisk med Princippet: at trække en Spand Vand op af en Brønd for blot at hælde det tilbage igen, eller en Levevej, der i Form af Varefordyrelse og Arbejdsforøgelse fremtræder som et Minus for den samlede Jordmenneskehed.
190)  Hvilke kendte Faktorer hører ind under de kunstige Leveveje?
Alle Former for Fattighjælp, Arbejdsløshedsunderstøttelse, Spillegevinster, Arv etc.
191)  Hvorfor vil alle Livsfornødenheder i Verdensstaten – i Forhold til Nutiden – være eventyrligt billige?
Fordi der til alle Værdier kun klæber Arbejdsløn – ikke "Overskud".
 
TOLVTE TIME
"Livets Bog" Stk. 106–120.
192)  Hvad er Grundaarsagen til "Underklassens" eller "Proletariatets" Eksistens?
Den, at en hel Del Mennesker i Form af "Overskud" berøver store Dele af Menneskene det fulde Udbytte af deres Arbejde, hvilket saa igen betyder en formindsket Adgang for disse Individer til Tilværelsens sjælelige og materielle Goder.
193)  Hvad bliver Følgen af dette Forhold?
At disse Mennesker i Forhold til de bedrestillede fremtræder som unaturligt primitive, udslidte, fattige og overanstrengte.
194)  Fremtræder de Væsener, der i Kraft af det allerede omtalte "Overskud" fører en Underklassen diametralt modsat Tilværelse, som naturlige og menneskelige?
Nej. Da disse Væsener i stor Udstrækning har vænnet sig til Fraaseri og Lediggængeri, møder de ogsaa med overanstrengte Legemer, men denne Overanstrengelse skyldes ikke overdreven Arbejdsydelse, men derimod overdreven "Livsnydelse".
195)  Hvad er Livets fornemste Adelsmærke?
Det levende Væsens virkelige Storhed bestemmes udelukkende af dets uegennyttige og uselviske Frembringelser, hvilket jo kun kan ske igennem Begrebet "Arbejde".
196)  Hvornaar vil den Udligning, der i vore Dage foregaar mellem Overklasse og Underklasse være fuldbyrdet?
Disse to Begreber vil først ophøre med at eksistere i det Øjeblik, at al Administration af Værdierne er underlagt en Verdensøvrighed, saaledes at kun Verdensstaten selv fremtræder som "Arbejdsgiver". I den fuldkomne Verdensstat kan saaledes intet Væsen komme til Verden for at lade sig tjene men for at tjene.
197)  Hvorfor vil det Forhold, man idag ser praktiseret, at et Land, der har et Overskud af Værdier paa et specielt Omraade, tilintetgør dette Overskud, for derved at opretholde en høj Pris paa det tilbageblevne, være en Umulighed i den samlede Verdensstat?
Fordi man ikke i Verdensstaten er interesseret i at holde nogen bestemt Pris paa noget som helst. Forekommer der Overskud af en bestemt Vare i et Land, vil dette Overskud straks blive overført til et andet Land, der vil være istand til at anvende det eller eventuelt staar og mangler det.
198)  Hvad er den kosmiske Hensigt med Begrebet "Maskiner"?
Den kosmiske Hensigt med Maskinerne er at fritage den samlede jordiske Menneskehed for en stor Del af det materielle Tryk, der i Form af groft Arbejde hviler over dem, saaledes at den Frihed, det aandeligt voksende Menneske længes efter, ikke vedblivende skal fortone sig som en fjern himmelsk Utopi, men derimod, igennem Maskinerne, blive til en dagklar Realitet.
  >>