Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1948/11 side 6
Erik Gerner Larsson:
Øjet –
vort ældste fysiske sanseorgan
Et problem, som optager enhver åndsforsker, er vor fysiske organismes tilblivelse, ikke som embryologisk fænomen, men derimod som den kombination af fysiske og psykiske sanseorganer, der udgør selve grundbetingelsen for vor livsoplevelse.
For det materialistisk indstillede menneske er en krop simpelthen en krop. Det lever i almindelighed på den anskuelse, at det såkaldt normale jordiske menneske er udviklingens sidste og fornemste blomst. Det kender ganske vist udtrykket "degeneration" af omtale, men forbinder mere dette udtryk eller begreb med noget sygeligt, noget abnormt, end med noget, der på nogen som helst måde angår det selv.
To divergerende livsanskuelser
Så enkel er situationen imidlertid ikke. For det første har vi kun i en relativ kort periode set ud, som vi gør det i dag, og for det andet er vi i øjeblikket inde i en udvikling, som i løbet af ganske få årtusinder vil ændre vort nuværende fysiske udseende fundamentalt. To livsanskuelser står overfor hinanden. For den ene er alt, hvad der kommer ind under begrebet degeneration, forfald og bør som sådant bekæmpes, medens den anden i den stedfindende degeneration kun ser den kendsgerning, at en ændret åndelig indstilling nødvendigvis må få alvorlige konsekvenser for åndens instrument – legemet.
Vi ved, at der for eksempel findes mennesker, for hvem en ung mands tagen afstand fra militærliv, vold og våbenbrug i det hele taget, simpelthen udløser en modbydelighedsfølelse. Illusionen om de med det "rigtige mandfolk" forbundne forpligtelser sidder så dybt i sådanne menneskers sind, at modsatte anskuelser simpelthen bringer dem ud af åndelig ligevægt. At samtlige sexuelle overgangsformer udløser tilsvarende fornemmelser i den slags menneskers sind er selvfølgeligt.
Jeg'et former materien, – ikke omvendt
For det åndsvidenskabeligt indstillede menneske er den slags reaktioner imidlertid blot identiske med tænkning uden perspektiv. Det har forlængst indset, at den farligste form for frihedsberøvelse der findes, er de mentale fængsler, mennesker, i kraft af forkerte anskuelser, spærrer sig selv inde i. "Arv og milieu" er udmærkede begreber, men de løser ikke alle problemer, eller rettere sagt de løser kun meget få problemer og er i virkeligheden kun anvendelige indenfor et mentalt set meget snævert område. Derimod har de ført til en usandsynlig mængde misforståelser, af hvilke den farligste netop angår det evige ved vor natur.
At det rent overfladisk set kan se ud, som om det er de ydre kræfter, der former vort liv og vor skæbne, ændrer ikke den kendsgerning, at forholdet i virkeligheden er lige omvendt. Det er ikke materien, der former jeg'et, men derimod jeg'et, der former materien.
Begærets mystik
For at forstå dette er det nødvendigt at trænge ind i begærets mystik, idet de store livsgåders løsning simpelthen findes her. Sagt meget kort har ethvert levende væsen den analyse, at det er et Noget, der, i kraft af sin evne til at begære, har formået at opbygge en hel serie af talenter omkring dette udefinerlige Noget, vi har givet navnet jeg. Disse talenter, evner eller anlæg danner samlet vor bevidsthed. Da samtlige disse talenter ikke befinder sig på samme stadium, men tværtimod henholdsvis er under fremvækst, blomstring eller henvisnen, giver det sig selv, at vor bevidsthed ikke udtrykker noget konstant, men derimod noget, der ustandseligt er undergivet forvandling. Konstant er kun det jeg, der nyder frugten af talenternes eller evnernes funktioner, og for hvem de samme talenter i virkeligheden blot er de nødvendige "tangenter" på dets livs "klaviatur", de tangenter, ved hjælp af hvilke de spiller med i den store symfoni.

Fig. 9. A. Cellevæg med linseformet Fortykkelse fra Bladoverhuden af Campanula persicifolia.
At dette "klaviatur" hos mange i dag er meget omfattende, hvad der igen giver indehaveren mulighed for rig og nuanceret livsoplevelse, turde vel være en kendsgerning. Det kunstneriske element i det jordiske menneskes sind er i rivende vækst. Dagligt sætter det nye skud i form af strålende debut'er jorden over, – og hver ny kunstnerisk debut lægger endnu en alen imellem os alle og den jungle, der nok kan vise tænder, men ikke smile.
Øjet, – vort ældste organ
Da vi, som allerede berørt, er evige væsener, der altid har været og altid vil være, har der været en tid, hvor vor rent fysiske fremtræden var en helt anden end den, vi nu er fortrolige med. I dag er vi veludrustede med både fysiske og psykiske sanseorganer, og vor mentale aktionsradius er meget omfattende. Anderledes dengang vi påbegyndte denne organismeskabelse, og det er denne førstetilstand, der er årsag til denne lille artikel. Thi hvilket af vore rent fysiske sanseorganer er vort ældste, og hvor tidligt kan vi efterspore dets første tilsynekomst?
Vort ældste fysiske sanseorgan er øjet. Vi ved det igennem den simple kendsgerning, at det er det mest reaktionsdygtige sanseorgan, vi er i besiddelse af, hvilket igen vil sige, at det materiale, det er opbygget af, er det mest sensitive vi overhovedet disponerer over. Var samtlige vor organismes celler tilsvarende reaktionsdygtige eller følsomme overfor livet, ville vi befinde os umådelig fjernt fra det udviklingstrin, vi i dag befinder os på.
Øjets tilblivelse har indtil det sidste århundrede været en uløselig gåde for videnskaben. Man må her ikke glemme, at de foregående århundreders videnskab satte grænsen for det sjæleliges eksistens der, hvor der intet centralnervesystem fandtes, altså ved dyreriget. Så overbevist var man om, at samtlige sjælelige reaktioner måtte finde sted gennem et med en centralhjerne forbundet nervesystem, at det overhovedet ikke faldt nogen ind at inddrage planteriget under disse undersøgelser. Planten tilhørte en lavere orden, den var "sjælløs".
Planten kan føle smerte.
Det vakte derfor umådelig opsigt, da den indiske videnskabsmand professor Bose påviste, at en gulerod for eksempel reagerede overfor skarpe tings indgreb, at den med andre ord kunne føle smerte. I dag er videnskaben ganske anderledes underrettet om plantevæsenets virkelige natur. Man ved nu, at praktisk taget samtlige de fysiske sanseorganer, der betinger vort eget liv, ikke alene "slumrer" i plantens organisme, men at de tværtimod eksisterer der som relativt stærkt udviklede. Hvor fristende det end er at fordybe sig i disse i virkeligheden meget spændende problemer, vil jeg dog nøjes med i det efterfølgende at beskæftige mig med øjeorganets tilblivelse, som, hvad vel de færreste tænker sig, har sit påviseligt klare udspring i plantens organisme. Jeg er her så heldigt stillet, at jeg i denne sag kan give ordet til en af vort lands store forskere indenfor disse områder, professor Fr. Weis, der i en artikel i tidsskriftet "Fra Naturens Værksted" (Gyldendal 1912), betitlet "Om Sansning og Sjæleliv hos Planterne", skriver om plantens sanseorganer for lyspirring (synssansen):

Fig. 10. Sammensat Øje fra Bladoversiden af Fittonia Verschaffeltii.
"Skønt alle ved, at Lyset spiller en saa overordentlig vigtig Rolle for Planterne, baade fordi det er en Betingelse for deres Ernæring med Kulsyre, og fordi det har den største Indflydelse paa deres Vækst og Voksemaade samt for en hel Del Bevægelser, der udføres af udvoksede Plantedele, vil det dog vist synes mange allermærkeligst at høre, at ogsaa Planterne er i Besiddelse af Sanseorganer til Modtagelse af Lysindtryk, af ganske lignende Bygning og Virkemaade som Dyrenes Øjne. Ja, de er endog ofte saaledes indrettede, at der i dem dannes virkelige Billeder af Genstande i Omgivelserne (se Fig. 11), og selv om dette næppe spiller nogen Rolle for Planterne, tjener disse Sanseorganer dog tydeligvis til at give Underretning om Lysets Styrke og Retning samt om Forandringer heri, overfor hvilke Planterne er yderst følsomme. Saa smaa Forandringer i Lysstyrken (indtil 1/00), som det menneskeligt Øje er i Stand til at opfatte, reagerer visse Planter ogsaa paa ved Udførelsen af Bevægelser, saa de er altsaa overordentlig fintmærkende i saa Henseende.

Fig. 11. Fotografi af en Dame optaget gennem Overhudscellerne af en Tradescantia.
Da det for de grønne Planter gælder at udnytte Lysenergien saa godt som muligt, men for stærkt Lys paa den anden Side undertiden er skadeligt for dem, indstiller en Række Planteorganer (særlig Blade) sig efter en bestemt Vinkel paa Lysstraalernes Retning, eller de er, hvad man kalder transversalt fototropiske. Men medens det i Regelen er Bladpladerne, der er følsomme for Lyspirringen, og dem, der modtager Indtrykkene, udføres Bevægelserne gerne af Bladstilkene. Indtrykkene ledes altsaa her – som hos Rødderne, hvor det gælder Tyngdens Paavirkning – fra den modtagende Del af Organet til den reagerende.
Det er da ogsaa navnlig i Bladpladernes mod Lyset vendte Overhud, man træffer de paagældende Sanseorganer, der oftest repræsenteres af en enkelt Celle (Fig. 9 A), men ogsaa undertiden af 2 Celler, der virker sammen med et sammensat Øje (Fig. 9 B og 10). Den simpleste Form for et saadant haves i saadanne Overhudsceller, hvis Ydervægge er hvælvede. Disse vil nemlig bryde og samle de udefra kommende Lysstraaler og i Regelen saadan, at Brændpunktet falder i den Del af Protoplasmaet, der ligger op mod Cellens Indervæg. Og ligesom det menneskelige Øje kun er i Ligevægtsstilling, d. e. opfatter Billedet af en Genstand klart, naar Straalerne fra denne samles i den "gule Plet" paa Nethinden, og Øjet derfor uvilkaarligt indstilles paa en saadan Maade, at dette finder Sted, saaledes er der aabenbart ogsaa et bestemt Parti af Overhudscellernes Protoplasma, hvor Lysstraalernes Samling betegner en Ligevægtsstilling, som Planten søger at genopnaa, saa snart Lysstraalernes Indfaldsretning og dermed deres Brændpunkt forskydes til den ene eller den anden Side. Hvorledes Lysstraalerne samles paa et begrænset Parti af Protoplasmaet i Bladoverhudens Celler, kan ses direkte i Mikroskopet og desuden paavises ved fotografisk Papir.
Foruden de simpelt hvælvede Cellevægge, der er saa overordentlig almindelige (bl. a. paa fløjlsagtige Blade), ser man ofte Cellevæggene forsynede med linseformige Fortykkelser (som hos Campanula persicifolia (Fig. 9 A), Vinca major, Lonicera fragrantissima), eller man kan finde en mindre Celle anbragt ovenpaa en større og fungerende som Samlelinse for denne (som hos Petræa valubilis, Fig. 9 B, Fittonia Verschaffeltii, Fig. 10); disse sidste repræsenteres de veritable sammensatte Øjne.
At der kan foregaa en Billeddannelse i saadanne "Planteøjne", har baade Haberlandt og Harold Wager paavist ved at anbringe et Stykke Bladoverhud under Mikroskopet og deri fotografere Billeder af Genstande, der anbragtes mellem dette og Vinduet saaledes, at Lysstraalerne fra Genstandene gennem Mikroskopets Spejl kastedes op i Præparatet (se Fig. 11). En saadan Overhud minder da slaaende om de Facetøjne, man kender fra Insekter og andre Dyr, selv om man ikke har nogen Grund til at antage, at selve Billeddannelsen skulde have nogen som helst Betydning for eller kunne "opfattes" af Planterne. Endog hos en Række lavtstaaende, encellede Planter som Algerne Euglena viridis, Pouchetia rosea, Erythropsis agilis, Volvox globator m. fl. eller hos mange Sværmsporer o. a. har man længe kendt de rødt eller sort pigmenterede "Øjepletter", der ogsaa staar i Forbindelse med et linseformigt Legeme og ganske tydeligt tjener som Lysoptagelsesorganer, idet disse Organismer er ganske særligt følsomme for Lys".
Som vi ser her, har øjet sin oprindelse helt nede i planteriget. At dette organ mere fremtræder som en slags lysregulator for planten end som et synsinstrument, ændrer ikke den kendsgerning, at vi her er stillet overfor den elementære tilblivelse af dette vort ældste og vigtigste sanseorgan. Plantevæsenet er endnu et åndeligt sovende væsen. Det har ingen vågen dagsbevidsthed på det fysiske plan. Det kan endnu kun ane forskel på behag og ubehag. Men alene det, at planten begærer lys og varme og frastødes af mørke og kulde, røber det bag planteformen eksisterende jeg, som her er ifærd med at inkarnere i en overliggende kosmisk udviklingsspirals fysiske verden.
Også vi har endnu evner i svøb
Selvom vi således i dag tilsyneladende befinder os så umådeligt langt borte fra den tid, hvor vore første fysiske sanseorganer blev til, at kun de færreste er klar over det fine sammenspil, der her er tale om, bør vi dog ikke glemme, at selvom vi nu nyder godt af de dengang så svage fysiske organers vældige blomstring og reaktionsevne i vort eget legeme, så rummer også vi i dag evner og anlæg i den grad i svøb, at det vil være mere end dristigt at påstå, at vi forlængst har passeret samtlige den sovende eller delvis bevidstløse livsoplevelses stadier. Hvad mener man for eksempel om vore evner eller talenter for praktisk udløsning af tolerance eller næstekærlighed?