Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1948/11 side 3
<<  11:12  >>
MARTINUS:
Menneskeheden og Verdensbilledet
KRISTUS OG AANDSVIDENSKABEN
(Fortsat)
»Indvielse« eller »Den store Fødsel« er en af Udviklingen befordret organisk Proces i Individets Psyke
Med Oplevelsen af den usynlige Hersker bag Materien eller Verdensaltet er et vist mentalt Kredsløb tilendebragt. "Den fortabte Søn" er atter hjemme. Gudesønnen er atter blevet forenet med sin Fader. Og efter denne Oplevelse ser Verdensbilledet anderledes ud. Fra at være døde Materiefacitter, Klodebanebeskrivelser, Stjerneberegninger, Atomanalyser etc. er Verdensbilledet nu blevet til "Noget", der tænker, fører Villie og tilkendegiver denne sin Tænkning og Villieføring igennem logisk Skabelse eller Manifestation akkurat ligesom alle andre levende Væsener. Her opstaar en Kontakt imellem Individets Jeg og Universets Jeg. Individet og Universet, "Sønnen" og "Faderen", taler med hinanden. Men naar Sønnen saaledes kan forstaa Faderen, gaar Faderens Tanker over i Sønnen, og denne bliver "eet med Faderen". Det er denne Tilstand eller Livsform, der udgør "Mennesket i Guds Billede". Det er den samme Livsform, der pludselig bliver til vaagen dagsbevidst Selvoplevelse igennem den Proces, vi kender under Begrebet "Indvielse", og som jeg i mit Hovedværk "Livets Bog" og Øvrige Skrifter har givet Navnet "Den store Fødsel". Det maa her forstaas, at "Indvielse" eller "Den store Fødsel" ikke udgør en Ceremoni, foranstaltet af Mennesker, men derimod er et Produkt eller Slutresultat af en naturlig organisk Udvikling af en mental Evne akkurat som alle de øvrige Sanser, saasom Syn, Hørelse, Lugt, Smag etc. Det er rigtigt, at man indenfor en længst forsvunden Fortid paa okkult Maade "indviede" Konger eller Ypperstepræster, de Væsener i hvem Ledelsen af Folkets Kulturudvikling blev nedlagt for derigennem netop at have en Garanti for, at Aspiranten til denne Værdighed virkelig besad den fornødne psykiske Kvalitet, moralske Selvbeherskelse eller sjælelige Stabilitet til at kunne bære det Ansvar, som var forbundet med saa højt et Embede. I hine Tider var den store Almenhed ikke indstillet paa selv at tænke eller spekulere paa de højeste eller evige Sandheder. Livet var ikke noget Mysterium, for man var af Naturen begavet med et saa altbeherskende Instinkt, at man fuldt og fast troede paa Kongen eller Ypperstepræsten, "Guds Slægtning" og "Stedfortræder" paa Jorden. Men den Tid er forlængst forbi, da Jordmenneskeudviklingen er lagt i enkelte Individers Hænder. De sidst forekommende Tilfælde af denne Udviklingsbane er de endnu eksisterende store Verdensreligioner og Dyrkelsen af og Troen paa disses Ophav. Der vil ikke mere opstaa saadanne aabenlyse Messiasser eller Verdensgenløsere. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke opstaar talrige Væsener, som mere eller mindre fremhæver, at de er Messias og udset af Forsynet til at "frelse" Menneskeheden. Men det viser dog, at de ikke har den sjælelige, aandelige eller kosmiske Bevidsthed, som netop kendetegner en Messias eller Verdensgenløser. De fremkommer kun med Postulater, der saa at sige kun er et Plagiat af, hvad de oprindelige Religionsophav eller Verdensgenløsere har sagt. Deres Position er udelukkende baseret paa troende Mennesker. Men da Trosevnen er paa Retur, bliver det mere og mere umuligt for saadanne Væsener at erhverve Tilhængere.
Menneskehedens begyndende videnskabelige Krav til Livsmystereriets Løsning eller Verdensbilledet
Menneskehedens mest fremskredne intellektuelle Væsener har ikke mere Evnen til at tro. De vil derfor have absolut Viden eller Kendsgerninger. De er ikke uinteresserede i sjælelige eller psykiske Spørgsmaal, men Svarene paa disse maa kunne logisk begrundes i deres eget daglige Liv. De maa udgøre livsvigtige Analyser, der kan være en absolut logisk udredet praktisk Vejledning i Tanke- og Villieføring, saaledes at de kan føre deres daglige Livsoplevelse ind i en Bane, hvor den er hundrede Procent i Kontakt med Naturen eller selve de evige Love for Livsoplevelse. Den maa afvige saa meget fra den tidligere religiøse, kirkelige Vejledning, der kun var beregnet for Følelsesinstinktet og kun kunde tilegnes ved Tro, at den er en fundamentalt opbygget, logisk Tankerække, synlig for Forstanden eller Intelligensen. Den kan saaledes ikke være noget, der ikke skal forstaas, men blot troes. Den maa være en Viden, man bliver givet, en Anvisning til Hjælp for Udvikling i Selvsyn af de evige Fakta bag ved det levende Liv paa samme Maade, som den materialistiske Viden er en Hjælp til Udvikling af Kendskabet til de rent fysiske Fakta bag alle Materier. Paa samme Maade som Menneskene i Kraft af den materialistiske Videnskab efterhaanden har tilegnet sig Herredømmet over de rent fysiske Elementer eller Naturens Kræfter, saaledes vil Menneskene nu i Kraft af en sjælelig eller kosmisk Videnskab blive Herre over Tænkning og Villieførelse. Uden dette Herredømme vil Jordmenneskeheden aldrig nogen Sinde opnaa den i Juleevangeliet forkyndte absolutte "Fred paa Jorden" eller den "Velbehagelighed" eller Lykke ved at være til, som er Livets Mening. Og det er denne Forandring i Indstilling til Livet, der gør Nutiden til en begyndende ny Verdensepoke, i hvilken man mere og mere føres af Videnskab, ikke blot paa det materielle Omraade, men ogsaa paa Tankens og Villiens eller det psykiske Omraade. Humanitet, Næstekærlighed eller dette, at man skal elske sin Næste som sig selv, bliver til Videnskab og derefter til en selvfølgelig Omskabelse af Livet til Kærtegn, Skønhed og Glæde.
Kristus og Aandsvidenskaben
Det er denne ny Verdensepoke, denne Drejning af Jordmenneskenes Mentalitet eller Psyke over i en videnskabeliggjort Aandsindstilling paa samme Maade, som Menneskehedens Fortidsmentalitet blev drejet ind i en videnskabeliggjort Materieindstilling, der er bebudet af Verdensgenløseren Jesus Kristus der, hvor han siger til sin Samtid: "Og jeg vil bede Faderen, og han skal give Eder en anden Talsmand, for at han skal blive hos Eder evindelig, Sandhedens Aand, som Verden ikke kan annamme, thi den ser ham ikke og kender ham ikke; men I kende ham, thi han bliver hos Eder og skal være i Eder." "... men Talsmanden, den Hellig-Aand, som Faderen skal sende i mit Navn, han skal lære Eder Alt og minde Eder om Alt, hvad jeg har sagt Eder". - "Men jeg siger Eder Sandheden: Det er Eder gavnligt, at jeg gaar bort; thi, gaar jeg ikke bort, skal Talsmanden ikke komme til Eder; men, gaar jeg bort, vil jeg sende ham til Eder. Og naar han kommer, skal han overbevise Verden om Synd og om Retfærdighed og om Dom, om Synd, fordi de ikke tro paa mig, men om Retfærdighed, fordi jeg gaar hen til min Fader, og I ikke længer se mig, men om Dom, fordi denne Verdens Fyrste er dømt. Jeg har endnu meget at sige Eder, men I kunne ikke bære det nu. Men naar han, Sandhedens Aand, kommer, skal han vejlede Eder til al Sandheden; thi han skal ikke tale af sig selv, men hvad som helst han hører, skal han tale, og de tilkommende Ting skal han forkynde Eder. Han skal herliggøre mig; thi han skal tage af mit og forkynde Eder. Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde Eder". - "Naar Kvinden føder, har hun Bedrøvelse, fordi hendes Time er kommen; men naar hun har født Barnet, kommer hun ikke mere den Trængsel ihu for Glæde over, at et Menneske er født til Verden. Ogsaa I have da nu Bedrøvelse; men jeg vil se Eder igen, og Eders Hjerte skal glædes, og ingen tage Eders Glæde fra Eder. Og paa den samme Dag skulle I ikke spørge mig om noget". – "Paa den samme Dag skulle I bede i mit Navn, og jeg siger Eder ikke, at jeg vil bede Faderen for Eder; thi Faderen selv elsker Eder, fordi I have elsket mig og troet, at jeg er udgangen fra Gud. Jeg er udgangen fra Faderen og kommen til Verden; jeg forlader Verden igen og gaar til Faderen". – "Om nogen da siger Eder: Se, her er Kristus, eller der, da skulle I ikke tro det." – "... dersom de sige til Eder: Se, han er i Ørkenen, da gaa ikke derud! Se, han er i Kamrene, da tro det ikke! Thi ligesom Lynet udgaar fra Østen og skinner indtil Vesten, saa skal og Menneskens Søns Tilkommelse være". - "Og da skal Menneskens Søns Tegn aabenbares i Himmelen, og da skulde alle Jordens Slægter hyle, og de skulle se Menneskens Søn komme i Himmelens Skyer med megen Kraft og Herlighed. Og han skal udsende sine Engle med Basunens høje Røst, og de skulle forsamle hans Udvalgte fra de fire Verdenshjørner, fra den ene Ende af Himmelen til den anden. Men lærer en Lignelse af Figentræet: Naar Vædsken allerede er kommen i dets Grene, og Bladene springe ud, da vide I, at Sommeren er nær". -
Tænk hvilken intellektuel Udredning af Udviklingen af den menneskelige Psyke. Tænk hvilken detailleret aabenlys Erkendelse af Jordmenneskenes aandeligt ufærdige Tilstand, en Tilstand, som slet ikke kunde afhjælpes ved hans (Verdensgenløserens) Forkyndelse alene. Udtrykker han ikke netop, udfra ovennævnte kosmiske Indsigt, at Menneskenes Førelse og Afhængighed af en Verdensgenløser slet ikke er det endelige Slutfacit eller guddommelige Endemaal, men at der venter dem en endnu langt større Oplevelse? De skal komme til at opleve "Talsmanden den hellige Aand" og igennem denne direkte selv opleve Livsmysteriets store Facitter, saaledes at de ikke mere behøver at have Kristus som Mellemled imellem sig og Livsmysteriets Løsning, imellem sig og den evige Fader. Siger han ikke netop, at de efter denne Dag, altsaa efter denne Oplevelse, ikke mere behøver at spørge ham om noget, ligesom de kan bede direkte til Faderen og ikke mere behøver at have ham til at bede for sig hos Faderen? - Ja, han udtrykker endog, at det er gavnligt, at han gaar bort, thi gaar han ikke bort, vil denne Talsmand, denne hellige Aand, ikke komme. Og saa vil Menneskene jo ikke kunne blive overbeviste om Synd, om Retfærdighed og om Dom. Den Herliggørelse af Kristus, hvilket vil sige, den Dokumentation af Verdensgenløserens "kosmiske Bevidsthed" eller Gennemstrømning af nævnte Aand, som var Fundamentet for hans Ord og Væremaade, maatte ligeledes for evigt vedblive kun at være en Myte, et Sagn, en Overtro for alt Folket. At denne kommende "Talsmand" eller "hellige Aand" netop er den samme mentale Tilstand eller kosmiske Bevidsthed, som var Fundamentet for hans egen Verdensopfattelse eller Indsigt i Livsmysteriet, udtrykker han skarpt og præcist ved at sige, at "han skal tage af mit og forkynde Eder". Igennem nævnte Bevidsthedstilstand skulde altsaa de Udtryk for Sandheden, de kosmiske Facitter, der igennem Jesu Forkyndelse kun kunde blive Postulater og Dogmer, fordi man endnu "ikke kunde bære det", hvilket vil sige, at man endnu ikke havde intellektuel og spirituel Sanseevne nok til at kunne fatte eller forstaa disse, blive til Kendsgerninger, til vaagen dagsbevidst Oplevelse, der igen er det samme som konkret Videnskab. En skønnere Herliggørelse af Verdensgenløseren kan vel ikke tænkes end den, at hans Sandhedserkendelse og Livsopfattelse, der efterhaanden er blevet misforstaaet og smædet som Fanatisme og Overtro, viser sig at være i Overensstemmelse med den absolutte Virkelighed og dermed identisk med Guddommens eller Faderens egen Opfattelse af Livsmysteriets inderste Løsning. Det er saaledes ikke saa mærkeligt, at Verdensgenløseren kunde sige, at "han skal tage af mit og forkynde Eder". Ingen kan udtrykke Sandheden uden netop at maatte udtrykke de samme Facitter, som Jesus allerede har forkyndt.
At denne "Talsmand" ikke er en Person, en ny Verdensgenløser, og heller ikke er ham selv, der skulde komme og igen manifestere sig i Kød og Blod, fremgaar dog klart og tydeligt af hans Ord og Tale. Alene det, at han udtrykker nævnte "Talsmand" som "Den hellige Aand" viser jo, at det ikke er en Person, men en særlig Bevidsthedsform eller Psyke, en særlig Viden, der er Tale om, idet "Aand" er det samme som Bevidsthed. "Den hellige Aand" er altsaa det samme som "den hellige Bevidsthed". Nævnte "hellige Bevidsthed" adskiller sig fra de Bevidsthedslag, der ikke er "hellige", derved, at medens de "hellige" Bevidsthedslag bestaar af alle de Tankearter, der udtrykker det absolut sande og virkelige i Livet og Tilværelsen, vil de "ikke hellige" Bevidsthedslag bestaa af alle de Tankearter, der udtrykker alt det usande og falske i Livets Oplevelse. "Talsmanden den hellige Aand" vil saaledes være de Tankearter, der udtrykker Livets kosmiske Analyser eller den absolutte Sandhed, der igen er det samme som den allerhøjeste guddommelige "Viden". "Talsmanden den hellige Aand" er altsaa en "Viden om Livets allerhøjeste Analyser", der gennem nye Organer eller Sanser vil udvikle sig og opstaa i ethvert Individs Psyke og overskygge dette ved et særligt givet humant Modenhedstrin. Det er denne psykiske Proces, denne Individets Selvoplevelse af Livets højeste og helligste Fakta, som gør Individet til et "Kristusvæsen", Verdensgenløseren bebudede som sin Genkomst i "Himmelens Skyer med megen Kraft og Herlighed". Denne "Kristi Genkomst i Skyerne" er saaledes i første Instans ikke en ydre Begivenhed, men en indre i Væsenets Tanketaage pludseligt opstaaet vaagen dagsbevidst Oplevelse af Sin egen gennem Udvikling forvandlede Tilstand fra "Dyr" til "Menneske". Det er denne af Naturen selv iværksatte Sjælsadling, "Indvielse" eller "store Fødsel", der udgør Individets andet Møde med Kristusbevidstheden. Det første Møde er Mødet med hans Visdom, Ord og Gerninger paa det ydre fysiske Plan, fortolket igennem Religionen, Kirken og Præsterne. Dette Møde med Kristusbevidstheden vil derfor aldrig kunne blive andet end et sekundært Møde med denne Form for Mentalitet. Kristusbevidstheden er her - ikke ens egen - men derimod et andet Væsens Bevidsthed og kan derfor i dette Tilfælde umuligt være eller blive andet end en Andenhaandsoplevelse. At Verdensgenløseren, der selv havde naaet Kristusmentaliteten eller den kosmiske Bevidsthed som Førstehaandsoplevelse, og for hvem denne psykiske Tilstand derfor var en vaagen dagsbevidst Kendsgerning, ikke kunde docere en Andenhaandsoplevelse af denne Tilstand som Guddommens endelige og højeste Hensigt og Maal med det jordiske Menneske, er selvfølgeligt. Hvormed skulde han kunne begrunde, at Førstehaandsoplevelsen af denne hans egen Tilstand, kosmiske Bevidsthed eller "hellige Aand" ikke skulde være Maalet for alle Mennesker? - Hvordan skulde det for Ham, som selv igennem en Sanseproces var blevet Vejen, Sandheden og Livet, være muligt at forene det med Logik og Kærlighed, at Gud igennem ham indtil Overdaadighed skulde aabenbare en guddommelig, ophøjet Sindstilstand og Oplevelsesevne, som andre Mennesker aldrig nogen Sinde selv skulde naa? - Vilde det ikke være satanisk i Stedet for guddommeligt saaledes at skabe Begejstring for og Længsler efter noget, som for dem er absolut umuligt? - Nej, Verdensgenløseren var bedre underrettet. Han vidste, at intet mindre end en Førstehaandeoplevelse af den hellige Aand eller Guds egen Bevidsthed som den, han selv var blevet overskygget af, kunde være Guddommens Hensigt og Kærlighedstilfredsstillelse med Hensyn til alle levende Væsener. Og det er da ikke saa mærkeligt, at han føler sig kaldet til at bebude dette Menneskehedens andet Møde med Kristusmentaliteten som det primære i Guddommens Plan eller Hensigt. At dette Individets andet Møde med Kristusmentaliteten skal være en direkte Selvoplevelse i Form af dets egen Psykes Omdannelse til kosmisk Bevidsthed eller Gennemstrømning af "den hellige Aand" og ikke et ydre Møde med Kristus i Kød og Blod, har han gjort begribeligt ved at erklære, at han paa denne Maade ikke vil være noget Sted at finde, hverken "her" eller "der", hverken i "Ørkenen" eller i "Kamrene". Han siger jo udtrykkeligt og direkte, at man absolut ikke skal tro nogen som helst Paastand eller Beretning om, at han vil være at finde paa nogen af de nævnte Steder. At Væsenets andet Møde med Kristusmentaliteten ikke er et Møde med Personen eller Individualiteten Kristus kan dog ikke stadfæstes tydeligere. Hvis dette andet Møde med Kristusmentaliteten var et Møde med Væsenet eller Personen Kristus, maatte han jo være et eller andet Sted at træffe. Da maatte uundgaaeligt nogen kunne komme og sige, at han er her eller der.
Men naar hans andet Komme ikke skal være hans Person, men derimod Individets egen Selvoplevelse af den Psyke, den Mentalitetsarts Aabenbaring, han selv var besjælet af, forstaar man jo bedre, at dette andet Komme "... ligesom Lynet udgaar fra østen og skinner indtil Vesten". Hvilken Illumination kan være større end kosmisk Bevidsthed eller "den hellige Aand"? - Er Lyset her ikke netop saa stærkt og straalende, at det oplyser alle Skyggesiders Detailler indtil en saadan Grad, at Guddommens evige Ord om sit eget Udsyn: "Alt er saare godt", bliver til vaagen dagsbevidst Kendsgerning for det mod Guddommen søgende Individ eller Menneske? - Man forstaar, at denne Oplevelse er en Glæde, Kraft og Herlighed, der ikke kan tages fra det indviede Væsen. Og man forstaar ogsaa, at efterhaanden som den Glæde, Kraft og Herlighed begynder at gøre sig gældende i det ene Individ efter det andet paa det jordiske Plan, vil de højeste Sandheder eller Livets kosmiske Analyser begynde at blive anerkendt af de uindviede som Kendsgerning eller Videnskab. En bedre Hyldest til og Dokumentation af "Menneskens Søns Tegn i Himmelen", hvilket vil sige: Verdensgenløserens Væremaades Identitet med Opfyldelsen af Verdenslovene eller den totale Guds Villie, kan vel ikke tænkes eller manifesteres? - En bedre Oprejsning for den Fornedrelse og Korsfæstelse, som den uvidende Menneskehed lod Verdensgenløseren blive til Del, end denne, at hans Væremaade, Kendetegnet for hans Psyke, som man ringeagtede som en Røvers eller Morders, bliver afsløret som den højeste videnskabelige Basis for Skabelsen af human menneskelig Tilværelse, eksisterer ikke. At "Kristi Genkomst" i den ydre Verden, hvilket vil sige Menneskehedens Acceptation af Kristusmentalitetens højeste Livsfacitter, "Talsmanden den hellige Aand" som Videnskab, vil give Genlyd over hele Jorden og tilsidst samle "de udvalgte", hvilket vil sige de humanistiske Autoriteter eller Myndigheder, "fra alle fire Verdenshjørner, fra den ene Ende af Himmelen til den anden", bliver ogsaa her selvfølgeligt. At denne Sammenslutning eller Forening af "de udvalgte" eller Regeringerne i Verden paa Grundlag af Kristusmentaliteten eller Aandsvidenskaben kun kan føre til megen Kraft og Herlighed, den højeste Kulturskabelse for Menneskeheden i Fred, Lykke og Glæde, er naturligvis en Selvfølge. I Sandhed, der hvor "Vædsken er kommen i Træets Grene, og Bladene springer ud, der vil Sommeren være nær."
Som vi her har set, har Kristus fuldt ud været vidende om, at Troen paa hans Person var noget sekundært i Menneskehedens Fuldkommengørelse eller "Frelse", og at der derfor maatte komme noget andet, der kunde udgøre det absolut primære i nævnte Fuldkommengørelse. Han saa ogsaa, at dette primære maatte være intet mindre end ethvert Jordmenneskes egen Selvoplevelse af den samme Mentalitetsart, det samme Forhold til Gud og Næsten, den samme kosmiske Viden, som han selv som vaagen Dagsbevidsthed var besjælet af. Han saa saaledes, at intet mindre end hans egen Tilstand maatte være Guddommens endelige Maal og Hensigt med de jordiske Mennesker. Dette guddommelige Maal var saaledes ikke Menneskenes Dyrkelse af Personen Kristus, men derimod deres egen Forvandling til et Kristusvæsen. Jordmenneskets første Møde med Kristus betyder altsaa det samme som et Møde med Modellen til dets egen kommende kosmiske Tilstand. Den suveræne Mentalitet eller kosmiske Bevidsthed, som han var besjælet af, er det guddommelige Maal for alle Jordens Mennesker. Det er derfor ikke saa mærkeligt, at dette at tro paa ham og elske hans Væsen er Vejen til Opfyldelsen af dette guddommelige Maal. Dem, man elsker og er betaget af, søger man at efterligne. Og kun Efterligningen af hans Forhold til Næsten kan gøre Individet til Aspirant til "Den hellige Aand", "Indvielse" eller Oplevelsen af "Kosmisk Bevidsthed", igennem hvilken Oplevelse i sin totale og permanente Form Aspiranten oplever sig selv som "Vejen, Sandheden og Livet" og dermed føler sig "Eet med Faderen". Denne totale Oplevelse er Individets andet Møde med "Kristusmentaliteten". Denne Mentalitetsform eller særlige Psyke er ikke noget personligt eller individuelt for Verdensgenløseren eller Jesus af Nazaret, men er derimod en almen gældende psykisk Tilstand for alle Væsener, der har passeret et særligt bestemt aandeligt eller kosmisk Modenhedstrin i Udviklingens evige Spiralkredsløb. Det er den almengældende Mentalitetsform for det færdige Menneske eller "Mennesket i Guds Billede".
Den hellige Aand eller kosmisk Bevidsthed
Det endelige Maal med det jordiske Menneske er altsaa det, at det skal blive et højintellektuelt, suverænt Væsen med absolut Viden om, hvad Livet er, og hvad det selv er og saaledes ganske uafhængig af Bøger, Overleveringer eller Dogmer ved, hvad der er Sandhed eller Virkelighed. Dogmer og Paastande har altsaa ingen Indflydelse her. Væsenet opfatter direkte selv Naturens Tale og derigennem alle Gaaders Løsning. Det er denne Forvandling af Jordmenneskets Mentalitet, der vil blive den nu begyndende ny Verdensepokes Kendetegn og Adskillelse fra den store Epoke, i hvilken Væsenerne blev baaret af Troen, og hvilken Epokes sidste Krampetrækninger er den kolde materialistiske Videnskabs Kulmination i at befordre det dræbende Princip. Et saadant suverænt Væsen har i større eller mindre Grad hver af de store Vise eller Verdensgenløsere været, der har ført Menneskehedens aandelige Udvikling. Man vil altsaa blive ligesaa videnskabeligt hjemme i hele den psykiske eller aandelige Side ved Tilværelsen, som man nu er videnskabeligt hjemme i den materielle Side ved Livet. Den totale Oplevelse af denne mentale Tilstands Indtræden i Væsenet udløses altsaa i Form af en psykisk Proces, den tidligere omtalte "Talsmanden den hellige Aands Komme", "Indvielse" eller "Den store Fødsel". Naar Væsenet i sin Udvikling er naaet saa langt frem, at det af Naturen er blevet et meget forstaaende, sympatisk og kærligt Væsen, vil det paa et eller andet Tidspunkt opleve en "Ilddaab". Livet, Naturen eller alt, hvad der er omkring det, vil pludselig blive illumineret, blive til et straalende Lys, der udelukkende fornemmes som selve den evige Guddom. Illuminationen vil kun vare et ganske kort Øjeblik, et Sekund eller maaske endnu kortere, naar de forudgaaende, forberedende Bioplevelser fraregnes. Dette Lys vilde jo ikke betyde noget, hvis det ikke netop efterlod Væsenet i en vaagen dagsbevidst Fornemmelse af at have oplevet den evige Guddom, sin egen Udødelighed og Evnen til at gennemskue Verdensaltets Struktur som en kulminerende Kærlighed, indenfor hvilken "Alt er saare godt". I Sandhed en mere realistisk Opfyldelse af Verdensgenløserens Bebudelse af "Talsmanden den hellige Aand", som indvier Væsenet i alle Ting, kan umuligt eksistere. Men den her nævnte Form for denne Oplevelse er naturligvis ogsaa selve Kulminationen. Inden den naas i en saadan Fylde og bliver permanent, vil den allerede forinden være oplevet i Form af de i mit Hovedværk "Livets Bog" udtrykte "Kosmiske Glimt".
(Afslutning i næste Nummer.)
  >>