Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1948/7 side 9
Mogens Møller
Paa vej mod virkeligheden
Videnskaben skænker menneskene en ny verden
Som alt andet har sin historie, har menneskehedens opfattelse af det, den kalder virkeligheden eller verden, ogsaa sin. Vi lever stadig i en ny verden i den forstand, at virkeligheden først gaar op for os lidt efter lidt. Utallige gange har vi faaet "en ny himmel og ny jord". Engang troede man, at jorden var flad som en pandekage, og man har ment, at den hvilede paa ryggen af fire elefanter, der stod paa en kæmpemæssig skildpadde. Middelalderens verdensbillede viser os jorden som verdensrummets centrum omgivet af sfærer, hvori himmellegemerne, som alle er mindre end jorden, har deres plads, og yderst himmelen, hvor Vorherre troner omgivet af engleskarer. Andre opfattelser har afløst disse, indtil vi i vore dage faar at vide, at jordkloden blot er et støvfnug, menneskene atomer eller udslet paa jordens overflade, og at det hele er opstaaet ved en tilfældighed. Dette har været fastslaaet som videnskabelig kendsgerning og er grundtanken i det materialistiske verdensbillede, som siden slutningen af forrige aarhundrede har været officielt. Idag er man imidlertid klar over, at heller ikke denne opfattelse kan bestaa. Den rystes i sin grundvold, og noget nyt er ved at bryde frem.
Vor tids vanskeligheder
Vi lever i en brydningstid, hvor videnskaben selv er begyndt at underminere det hidtil gældende verdensbillede og vise dets utilstrækkelighed. Men alligevel er dette "revnede fundament" det eneste, man i øjeblikket har at holde sig til. Det nye verdensbillede, som videnskaben mener skal afløse det gamle, eksisterer endnu kun i fostertilstand, ja, kun som en nebulose. Den "nye himmel og jord", man er i færd med at give menneskene, viser sig at være af en saadan natur, at selv videnskabsmændene er ved at tabe vejret. Jorden eller stoffet viser sig at være "himmelrum", hvori tusinder af miniaturesole og -kloder gaar i deres baner, og det rigtige himmelrums kloder og sole er maaske "stof" af umaalelige dimensioner. Tid og rum bliver ubetydelige faktorer, og menneskets betydning saa ringe, at man naturligt faar mindreværdskomplekser. Man kæmper for at faa en livsanskuelse, men en saadan maa være fast forankret i et verdensbillede, og naar det gamle har vist sig uholdbart, og det nye kun er en taaget forestilling, er menneskeheden i en meget vanskelig situation.
Kan religion og filosofi da ikke give menneskene, hvad de har brug for?
Historien viser os, at naar en Kopernikus, en Kepler, en Galilæi eller en anden videnskabelig Kolumbus opdagede "nyt land", var det filosofiens og religionens sag at hjælpe menneskenes tanker til rette over for hvert af de nye verdensbilleder. Oftest blev de nye tanker til at begynde med betragtet som galskab, men megen ung galskab er med tiden blevet til gammel visdom. Hvor kulturens fortrop har banet vej, er den store mængde lidt efter lidt fulgt efter, og man har bygget en livsanskuelse med de nye opdagelser som fundament.
Da det materialistiske verdensbillede i forbindelse med den darwinistiske udviklingslære blev det fremherskende, kunne kirken imidlertid ikke mere optræde som formidler, og der opstod en absolut uoverensstemmelse mellem videnskab og religion. Ganske vist har der været gjort forsøg paa at tillempe en forbindelse, men da kirken ikke vil give slip paa dogmerne, er det mislykkedes. "Læderflasken" er for gammel, den sprænges af "den nye vin", og den officielle religion staar for mange mennesker som noget, der ikke har med virkeligheden at gøre.
Den moderne filosofi prøver meget ihærdigt at finde frem til en livsanskuelse, som kan tilpasses det verdensbillede, som fysikere og astronomer arbejder med. Men det viser sig at være vanskeligt at skabe en saadan, som ikke kun er tilgængelig for filosoffer eller mennesker, der er bevandret i matematikkens og fysikkens verden. Atomteori, kvanteteori og dimensionsfilosofi er (uden selvfølgelig derfor at undervurdere deres værdi) utilgængeligt stof for det almindelige menneske, som ved saa meget, at han ikke mere blindt kan tro paa dogmer og forsoningslære, men ikke nok til, at matematisk tænkning og videnskabelige fakta faar forbindelse med den verden, han er omgivet af til daglig. Til trods for at menneskenes viden er blevet større, er mystikken om livet ikke hævet, den er vokset.
Dødens Kultus.
Videnskaben og livsgaadens løsning
Videnskabens kost, der skulle feje overtroens støv bort, har blot hvirvlet det op, saa det hele nu staar indhyllet i en støvsky, hvor man hverken kan se eller høre. Jordklodens betydning og det enkelte menneskelivs værdi forsvinder i dette uendelige univers af støvpartikler. Hvad er det hele værd? Alt er relativt! Vi lever kun een gang, derfor maa vi have magt! Albue os frem, leve paa andres bekostning, ja, maaske endda slaa dem ihjel, der er i vejen for vore planer om magt og herlighed! Det er resultatet af det materialistiske verdensbillede. Ikke en livsanskuelse, men en dødsanskuelse og deraf følgende dødspraksis, hvor atombomben hænger i luften som en trusel om undergang for vor kultur. Selv irreligiøse mennesker indrømmer, at bibelens udtryk "fortabelsens mørke" passer godt paa den tilstand, vi befinder os i.
Mange kloge og samvittighedsfulde videnskabsmænd kan se det og er de første til at raabe: "pas paa!" Deres raab har givet genlyd over hele jorden, og kræfter er i gang for at skabe fredsbevægelse og international forstaaelse. Man maa haabe, det kan hjælpe, men det er ikke nok! Der mangler et fundament til at bygge paa, en basis for menneskelig moral og humanitet.
Idag lærer menneskene, hvad kultur uden moral vil sige
Der tales saa meget om, at vor tid trænger til en ny moral, en sindelagsændring, og der er tilstrækkelige beviser for, at det er rigtigt. Men et menneskes moral staar i nær tilknytning til dets livsanskuelse, til den mening, vedkommende lægger i tilværelsen. Da de fleste mennesker er tilbøjelige til at bøje sig for berømte forskeres autoritet, og mange af disse siger, at der ingen mening er, saa bliver moralen nemt: "skidt med det hele, nyd livet og lad staa til! Og bliver man gammel og syg, saa bare væk herfra, udslettes, ind i det store intet!"
Det viser sig imidlertid, at en saadan indstilling kan man hverken leve eller dø paa. Fysiske lidelser, sindssyge, livslede, fortvivlelse og dødsangst følger i dens spor. Den mentale og fysiske krig hærger jorden, og menneskene raaber efter befrielse og fred.
Man venter, at disse goder skal komme dumpende fra himlen som mirakler, selv om man ellers mener, at miraklernes tid er forbi. Den "højtoplyste menneskehed" viser sig at være indhyllet i mystik, ligemeget hvilken kulturfaktor, videnskab, filosofi eller religion, der i øjeblikket er den fremherskende.
Videnskaben og det guddommelige
Livets gaade er ikke løst, selv om man kender en hel del til stjerner, atomer og kosmiske straaler. Spørgsmaalet om meningen med menneskets liv, med det enkelte menneskes skæbne og med det saakaldte onde i verden trænger sig stærkere og stærkere paa. Er der et forhold mellem den enkelte og universet, mellem kosmos og os, eller er alt tilfældigt? Er der en Gud, et væsen, der staar bag ved alle disse love, der er afsløret i klodernes saavel som atomernes verden?
Den gamle Vorherre blev fejet væk sammen med nisser og trolde, men nu er det, ligesom der mangler noget. Urcellen og urslimet, det store intet, og hvad man ellers har brugt som surrogat, har ikke rigtig været tilfredsstillende. Det er værd at lægge mærke til, at enkelte store videnskabsmænd, hvis arbejde har ført dem til grænsen af de fysiske sansers rækkevidde, bruger udtryk som "kosmisk religiøsitet" (Einstein) og taler om, at det er "et univers med tanke og mere end tanke i sig, et univers, der er udtryk for tanken hos en i det eksisterende uendelig aand" (den amer. astronom Robert G. Aitken). De kan ikke slippe tanken om en guddom bag det hele til trods for eller maaske snarere paa grund af deres viden.
Men hjælper det de tusinder af mennesker verden over, der i deres fortvivlelse søger efter en gud og en mening med tilværelsen? Denne videnskabelige gud faar ikke forbindelse med deres daglige tilværelse, men er lige saa fjern som den gamle vrede Vorherre paa sin himmeltrone. Han havde da i det mindste engle, ved hvilke han kunne holde forbindelsen med menneskene vedlige. Men her er det, som om Gud har lavet et urværk, sat det igang, og saa kan det forøvrigt passe sig selv, maaske med en smøring og et eftersyn for hver 100 millioner aar.
Mening i livet giver det ikke, og det er netop det, det søgende menneske trænger saa stærkt til: et overblik over sammenhængen mellem hans hverdag og det uendelige univers. "Der maa da være en mening", siger han, "og er der en mening, maa den vel kunne findes!" Kirkens udsagn, at meningen kender kun Gud, hvis veje er uransagelige, kan tænkende mennesker ikke slaa sig til taals med. En mening, som er utilgængelig, er ingen mening, og saa er man lige vidt.
Fundamentet er skabt
Vil det sige, at man uden videre kan forkaste videnskab, filosofi og religion, naar de tilsyneladende ikke mere kan hjælpe menneskene? Absolut ikke. Ingen af dem kan undværes, men for virkelig at kunne "bruges", maa religionen være videnskabelig, videnskaben maa ikke som hidtil være uden forbindelse med moral, og filosofien maa udgøre forbindelsesleddet mellem de to andre faktorer og være det inspirerende grundlag for arbejdet og ikke nøjes med at være verdensfjern skrivebordsfilosofi. Mange vil sikkert sige: "Det lyder meget godt, at det bør være saadan. Men er det ikke en ønskedrøm, netop verdensfjern skrivebordsfilosofi? Der maa være noget, der kan svejse disse faktorer sammen til en enhed, et fundament, hvorpaa man kan opbygge en livsanskuelse, der viser kontinuiteten mellem alt levende i universet." Det er netop sagen, det er det, der mangler. Eller rettere, det er det, man endnu ikke ved eksisterer! Martinus' verdensbillede har netop disse egenskaber. Det bekræfter de store religiøse geniers lære og stadfæster deres moral. Det fysiske verdensbillede, som efterhaanden er aabenbaret for os af geniale videnskabsmænd, bliver yderligere uddybet ved afsløringen af den aandelige realitet, der ligger bag ved disse myriader af støv og stjerner, og det uden at rokke en tøddel ved de fysiske kendsgerninger.
Martinus' verdensbillede er af en saadan storhed, at gammel og nyere filosofi, der kun er spredte brikker, her er samlet i en straalende mosaik, selve livets mønster.
Den enkeltes egen indsats
Det aandelige fundament er skabt, men endnu staar tilbage for den enkelte at arbejde ud fra denne livsanskuelse, d. v. s. selv at tilegne sig detaillerne erfaringsmæssigt og derved gøre den til sin egen, gøre den til livspraksis. Da viger mystikken bort fra livet, en personlig viden om virkeligheden vokser frem, og man glider ud af "fortabelsens mørke" ind i en bevidsthedstilstand, hvor freden og friheden hersker; thi, som Martinus udtrykker det, "hvor uvidenheden fjernes, ophører det saakaldte onde med at eksistere."