Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1934/6 side 94
<<  2:43  >>
Studiekresarbejdet over Livets Bog.
ANDEN TIME
"Livets Bog" Stk. 6–19.
11)  Hvilket aandeligt Grundlag vil være i Stand til at sikre Verden en varig Fred?
Kendskabet til de kosmiske Analyser af Verdensaltet udbredt for Masserne.
(For at dette imidlertid kan ske, maa disse Analysers Betydning og fulde Udstrækning først blive den Enkelte bevidst.)
12)  Hvad bliver det rent praktiske Resultat af Martinus' Symbolik?
Det, at samtlige aandelige Planer igennem denne Symbolik bliver gjort tilgængelig for Studium paa omtrent samme Maade, som man paa nuværende Tidspunkt kan studere et Kort over et fysisk Landomraade.
(Da det er af meget stor Vigtighed, at enhver Studerende af "Livets Bog" bliver bevidst i Symbolernes Betydning og Anvendelse, vil det være klogt af Lederen at anskaffe sig et ekstra Sæt Symboler, idet man, jo længere man kommer frem i Bogen, faar Brug for i Undervisningen at vise Grundenergiernes indbyrdes Konstellationer, og dette sker bedst ved Hjælp af de trykte Symboler.)
13)  Kan en aandelig Lære være "eneste saliggørende"?
Nej, – thi dette vilde forudsætte, at alle levende Væsener befandt sig paa samme Udviklingstrin og som Følge deraf var i Besiddelse af samme aandelige Indstilling overfor Tilværelsen, og det viser det daglige Liv os ikke er Tilfældet.
(Lederen maa her give de Studerende et kort Indblik i den Forvandlingsproces Jordmenneskets religiøse Liv er underkastet – fra Tro til Viden.)
14)  Hvad er et Menneske med en partisk Kærlighedsevne?
Et Menneske med et mangelfuldt Kendskab til Tilværelsen.
15)  Hvad regulerer et Menneskes Kærlighedsevne?
Dets selvoplevede Viden om Livet og Tilværelsens Love.
16)  Hvor har et Menneske sin største Evne til at udløse Kærlighed?
I de Omraader af Tilværelsen, hvor det er mest bevidst.
(Et godt Eksempel herpaa faar man ved at se, hvorledes Forældre opfører sig overfor deres egne og andres Børn. Medens de er rede til at ofre Livet for de førstnævnte, vil man hyppigt støde paa den Kendsgerning, at de samme Mennesker vægrer sig ved at tage sig af andres Børn (Adoption) – bedre Udtryk for "partisk Kærlighedsevne" kan daarligt tænkes.)
17)  Hvorledes vil De definere Begrebet "en Handling"?
En Handling er under alle Forhold Resultatet af en lavere og Fundamentet for en højere Manifestationstilstand.
(Denne Analyse kan synes inkonsekvent i et Tilfælde, hvor et Menneske udløser Handlinger, der for dets Omgivelser udtrykker moralsk Tilbagegang for nævnte Menneske, men et virkeligt Kendskab til Tilværelsen vil altid afsløre, at tilsyneladende Tilbagegang i Virkeligheden er reel Fremgang, idet "Tilbagegangen" betyder Tilegnelse af manglende Erfaringer.)
18)  Hvorpaa kender man en hundrede Procents fri Studerende af Livets højeste Problemer?
En hundrede Procents fri Studerende af Livets højeste Problemer kendes derpaa, at denne, fri af enhver aandelig Sekt eller Sammenslutning, efterforsker Sandheden i alt, hvad han møder paa sin Vej.
19)  Findes der "falske Profeter"?
Nej! "Falsk" bliver en Profet eller Lærer kun overfor de Bevidsthedstrin, der enten ligger saa meget under eller over hans eget, at ingen fornuftsmæssig Kontakt kan komme til Udløsning.
(Lederen bør grundigt gennemgaa dette Problem og paavise Umuligheden af en "falsk" Lærers Opstaaen blandt Mennesker, der i Udvikling er forud for nævnte Lærer.)
20)  Hvorledes erkender man, at en aandelig Lære er livgivende for en selv?
Derpaa, at dens Oplysninger sender ligesom en Strøm af Varme, Liv og Idéer igennem ens Bevidsthed, en Strøm af Energi og en Bølge af Længsel efter at bringe ens eget Liv i Kontakt med disse Idéer.
 
TREDIE TIME
"Livets Bog" Stk. 23–33
21)  Med hvilke to store Begreber i den jordmenneskelige Bevidsthed er Udtrykkene "Behag" og "Ubehag" identiske?
Med Begreberne "Godt" og "Ondt".
22)  Har Menneskene paa tidligere Udviklingstrin gjort sig nogen Forestilling om det "Godes" og det "Ondes" Ophav?
Al Religion har sit Udspring i Menneskets Søgen efter Ophavet til det saakaldt "Gode" og "Onde".
23)  Hvad har disse Forestillinger betydet for Menneskene?
De til Begreberne "Godt" og "Ondt" knyttede Forestillinger har under alle Forhold været den dirigerende Faktor i Menneskets Opfattelse af Begrebet "Moral".
(Her maa Lederen paavise, hvorledes Moralbegrebet har forvandlet sig i samme Grad som Menneskets Evne til at skelne mellem det "Gode" og det "Onde" voksede.)
24)  Hvilket Resultat er Menneskene kommet til i deres Betragtninger over det "Gode" og det "Onde" i Forbindelse med en efter Døden formentlig fortsættende Tilværelse?
Det, at naar man har levet sit Liv i Tilknytning til det "Gode", vil man efter Døden komme i "Himlen", medens man, dersom man har levet sit Liv i Tilknytning til det "Onde", vil komme i "Helvede".
25)  Hvad viser den voksende Opfattelse af Gudsbegrebet os bl. a.?
At Menneskets Sansebegavelse er undergivet en Vækst, der tillader det at danne sig et stedse fuldkomnere og fuldkomnere Billede af Guddommen.
26)  Hvad udtrykker den nuværende Generalopfattelse af Tilværelsen?
Den Grad af den evige Sandheds Grundanalyse, som det jordiske Menneske idag er naaet til at erkende.
(Her bør Lederen beskrive de forskellige Opfattelser af den evige Sandheds Grundanalyse, som en By betragtet i forskellige Afstande. Se "Livets Bog" Stk. 27.)
27)  Hvornaar findes der ikke flere Slør omkring Sandheden? ("Livets Bog" Stk. 28.)
"Naar Individets Sansebegavelse er saa langt fremskreden i sin Udvikling, at det er i Stand til som en realistisk Kendsgerning at opleve, at "alt er saare godt", da er den evige Sandheds Afsløring fuldendt, idet nævnte Oplevelse netop ikke kan eksistere uden at være identisk med Oplevelsen af nævnte Sandheds videnskabelige Grundanalyse".
(Dette Svar er direkte citeret fra "Livets Bog" Stk. 28.)
28)  Er det saakaldte "Onde" Udtryk for virkeligt Ondskab?
Nej! Der hvor Uvidenhed fjernes, ophører det saakaldte "Onde" med at eksistere.
29)  Hvilke Udtryk dækker det "Gode" og det "Onde" som identiske?
Det "ubehagelige Gode" og det "behagelige Gode".
30)  Hvorledes vil De definere Begrebet "et moralsk Geni"?
Et moralsk Geni er et Væsen, der uden teoretisk Vejledning, i Kraft af sin egen Udvikling, er blevet "eet med Vejen, Sandheden og Livet".
Fortsættes-
  >>