Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1945/11 side 172
Dette Nummers Indhold af "Livets Bog"
1390.  Naar de levende Væsener ikke kan opleve selve den store Udviklingsproces, for hvem er den da skabt? –
1391.  Skulde de millionaarige Udviklingsepoker kun have været til for at skabe en abstrakt Foreteelse, der bliver ved med at bestaa, medens selve de levende Væsener dør? –
1392.  De levende Væseners bloddryppende Skæbner eller mørke Livstilstande kan ikke udelukkende kun have været til for at være Scenerier i et Skaberværk, hvis Helhedsoplevelse aldrig kan blive realistisk for noget som helst levende Væsen.
1393.  Et ejendommeligt Verdensbillede eller en tragisk Livsopfattelse: Det store Kunstværk bestaar, men det, som har Evne til at se det, dør eller forgaar og faar det derved aldrig at se.
1394.  Er det ikke mærkeligt, at Verdensbilledets eller det store Kunstværks lokale mikroskopiske Detailler er hundrede Procents logiske eller nyttige, medens Helheden i sig selv er hundrede Procents nytteløs eller ulogisk?
1395.  Ved "Krigen"s eller Ukærlighedens inderste Kilde eller Udspring.
1396.  Hvordan skal et Verdensbillede, der er Kulminationen af Taabelighed, kunde omskabe noget Væsen til "Guds Billede efter hans Lignelse"? –
1397.  Et uæstetisk Verdensbillede. Det er paa Tide, at Jordmenneskeheden faar revideret sin Verdensopfattelse.
1398.  Jordmenneskehedens største Fejl: den ignorerer "Livet" bag Materien eller Verdensaltet.
1399.  Hvordan Begrebet "Døden" er kommet ind i Verden.
1400.  Hvorfor Jordmennesket blev en Tilbeder af "Døden" i Stedet for Livet.
1401.  Jo mere Jordmennesket benægter "Livet"s Eksistens, desto mere beviser eller bekræfter det netop, at "Livet" eksisterer.
1402.  Materierne eller Stofferne kan ikke være Livets allerhøjeste Facit. De kan ikke udgøre "Det", der tænker, ræsonnerer og skaber.
1403.  Hvorfor det oplevende "Noget" eller "Livet" bag Materierne eller Stofferne ikke kan benægtes.
1404.  Hvorfor "Det", der oplever, ikke kan være identisk med Kroppene, de fysiske Legemer eller Organismerne.