Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1944/9 side 59
<<  3:5  >>
J. G. Hannemann:
Forudsætning for objektiv Analysering af Medvæsenerne
(Fortsat.)
Den intelligensbetonede eller kyniske Indstilling er ligesom den følelsesbetonede en egoistisk Indstilling, idet ogsaa den medfører en Vurdering af Objektet i Forhold til Subjektets egen Bevidsthed og Forestillinger, som her blot er af en noget anden Struktur, nemlig haard, koldt beregnende, ufølsom og materialistisk præget. Et Individ med en saadan Mentalitet stimuleres jo netop af og føler derfor Sympati for den kyniske Vurderingsmaade, der i den nuværende materielt prægede videnskabelige Forsknings Tjeneste, hvor man kun har Interesse i at udforme Iagttagelserne i beskrivende, matematiserede Talformler, uden at søge efter eventuelt bag ved liggende mentale Motiver eller Hensigter, kan være udmærket, men som i de Tilfælde, hvor det gælder en Hensigts- eller Livsytringsforskning, som Analyserne af et levende Væsens Mentalitet dog maa siges at være, kommer til kort og giver ensidige Resultater ved kun i ringe Grad at besidde Evnen til Medfølelse, d.v.s. Følelsesgenkendelse i Individets Bevidsthedsliv og Motivverden, der staar i Relation til Følelsen. I sine Analyser af Medmenneskene har den kynisk indstillede Forsker meget svært ved at finde frem til og fuldt ud at anerkende stærkt følelsesbetonede Motiver, saasom Medlidenhed, Barmhjertighed, Hensynsfuldhed o.s.v., medens han har lettere ved at se og antage mere materialistiske og intelligensbetonede Motiver. Det tidligere omtalte almengældende Analyseprincip gør sig saaledes ogsaa i dette Tilfælde gældende og giver de Analyser, der foretages ud fra en intelligensbetonet Indstilling, et ensidigt Præg. Desuden fritager denne Indstilling trods dens Intelligensoverlegenhed aldeles ikke dens Udøver for Sympati- og Antipatifølelser. Tværtimod, da Opretholdelsen af den Slags Følelser i Virkeligheden kun kræver en primitiv Form for Følelse, d.v.s. en ret ringe Mængde af Følelsesenergi parret med et Overskud af Tyngdeenergi, vil de i akkurat samme Grad som de øvrige Kategorier med egoistisk præget Indstilling være underkastet Tilbøjelighed til Sympati- og Antipatifølelser.
Den afbalancerede egoistiske Indstilling indebærer i sig et vist Balanceforhold mellem Følelses- og Intelligensenergien og vil derfor ikke i tilsvarende Grad som de lige nævnte egoistiske Indstillinger farve de ud fra denne Indstilling fundne Analyseresultater ensidigt. Dog vil det Overskud af Tyngdeenergi, der ogsaa her er til Stede, bevirke Sympati- og Antipatifølelser, samt desuden, tilsvarende som ved alle de øvrige egoistiske Indstillinger, være Aarsagen til en Mængde af de tidligere omtalte moralske Forestillinger, der altid vil bevirke en Ensidighed i Analyseresultaterne.
Den kærlige eller den altruistiske Indstilling er naturligvis paa en vis Maade lige saa subjektiv som alle de øvrige Indstillinger, idet den jo altid maa være knyttet til et Subjekt eller et Ophav for nævnte Indstilling; men den er dog alligevel, i Modsætning til alle egoistiske Indstillingsformer, af objektiv Natur, idet den ikke som disse medfører og nødvendiggør, at Subjektet maa foretage en Vurdering af Objektet med Subjektets egen Bevidsthed som Midtpunkt eller Udgangspunkt for i det hele taget at kunne indstille sig.
(Fortsættes.)
  >>