Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1943/11 side 245
Inger Gaarde med Bureauets første Børnehold. Fot.: Martinus
Erik Gerner Larsson:
En ny Gren –.
Fredag den 26. November er en ny Mærkedag i Martinus Arbejde, idet vi den Dag for første Gang oplevede Lyden af lyse og glade Barnerøster strømme ud fra Bureauets lille Sal. Under Ledelse af Inger Gaarde paabegyndtes her den første Undervisning i Martinus Arbejde for Børn, og da jeg tror, at det vil interessere "Kosmos" Læsere at høre lidt om denne nye Gren paa Sagens Stamme, skal jeg i det efterfølgende prøve paa at gøre Rede for det Grundlag, vi bygger denne Undervisning paa.
I flere Aar har baade Fædre og Mødre henvendt sig til os med Ønsket om, at deres Børn paa en eller anden Maade kunde faa Lejlighed til at lære Martinus Tankeverden at kende. At vi fra vor Side gerne vilde imødekomme disse Ønsker, var naturligvis en Selvfølge, Spørgsmaalet var blot hvordan. For det første maatte vi have en Lærerkraft, som helt og holdent kunde koncentrere sig om denne Opgave og samtidig som medfødt Natur havde Evnen til at vinde Børns Kærlighed og Tillid. Angaaende denne Del af den stillede Opgave var vi saa heldige i den unge Inger Gaarde netop at have et Menneske, der paa Forhaand var "født" til denne specielle Gerning. I det stille gik vi derfor i Gang med at uddanne hende med dette Formaal for Øje, og Resultatet heraf er blevet, at Undervisningen for Børn nu kommer til at følge en Linie, enhver Far og Mor sikkert med Glæde akcepterer.
Undervisningen, der mere er tænkt som en intelligent Underholdning end som direkte "Skolearbejde", indledes med, at Børnene faar et første Indblik i selve det fysiske Verdensalt. De lærer det rent fysiske Univers at kende, faar lidt at vide om Mælkevejssystemer og Stjernetaager og gøres fortrolig med vort eget Solsystems Struktur. De lærer her at se, hvorledes der bag alle ydre fysiske Kræfter eksisterer Plan – Intelligens –, og denne Indstilling fortsættes og forstærkes gennem Paavisningen af Jordklodens gradvise Forvandling fra en glødende Ildkugle og frem til den Skueplads for Liv, vi idag kender.
Som man vil forstaa, drejer det sig i en Undervisning af denne Art mindre om at give sig til at fylde Børnenes Hjerner med religiøse Problemer, end om at give dem en realistisk Viden om den Verden, i hvilken de nu lever. Først med en grundig Viden om denne fysiske Verdens Struktur bag sig er der Grundlag for et gradvist tiltagende Indblik i denne Verdens psykiske Side. Vi nærer intet Ønske om at gentage Folkeskolens Fejlgreb indenfor det religiøse Liv, tværtimod, vi er helt og fuldt besjælede af den Tanke, at Børnene, indenfor det Udviklingsafsnit, de oplever, skal have klare Svar paa klare Spørgsmaal. Det drejer sig jo ikke om en "Seriefremstilling" af smaa Mennesker, der er totalt aandeligt ensrettede, men derimod i langt højere Grad om en Børneopdragelse med det bestemte Formaal, at gøre Barnet til en fuldt bevidst selvstændig Tænker. At dette Maal maaske forekommer en og anden vel højt, betyder intet. Maalet maa være saa højt, om Hensigten med disse Børnehold virkelig skal naas; thi omend det primære i selve denne Undervisning er en Indførelse af Barnet i en Tankeverden fri for farlig "Føleri", saa har vi hele Tiden en Fremtid for Øje, i hvilken disse Børn som Voksne engang skal indtage vore Pladser. Sagt i Korthed ønsker vi ved vor Undervisning at udvikle baade Barnets Hjerne og dets Hjerte. Vi ønsker at lære det den sande Humanitets Grundvold at kende og saa tidligt som muligt indpode det den Tolerancens Aand, der er selve Forudsætningen for et senere virkelig lykkeligt aandeligt Liv.
At en saadan Undervisning maa have Tiden for sig, maa staa klart, for enhver. Vi har ikke i Sinde at betjene os af nogen som helst Form for Lektieterperi, men vil, i saa vid Udstrækning, som det er os muligt, betjene os af Barnets medfødte Nysgerrighed og de deraf affødte Spørgsmaal. Lysbilleder og Film vil blive anvendt i saa stor Udstrækning, som Stoffet tillader det, saaledes at Undervisningen langt mere bliver bygget paa det levende, umiddelbare Liv end paa det nok saa tørre Hukommelsesstof.
For at Forældre rundt omkring i Provinsen kan følge med i det Arbejde, der her er paabegyndt, vil vi i kommende Numre af "Kosmos" bringe Grundlaget for de forskellige Timer. Maaske en og anden igennem Studiet heraf vil kunne være egne Børn til Nytte med dette Stof, som udelukkende er skabt ud fra Ønsket om at bidrage til en Børneopdragelse, der, fri for aandeligt "Klunkeri", fører Barnet frem til et Totalkendskab til de Love, paa hvilken ikke alene vor egen, men ethvert levende Væsens Liv beror.