Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1974/1 side 10
 
Det har ofte været brugt ved nytårsskifte at fremstille billeder, hvor det gamle år er symboliseret som en gammel mand, der forlader scenen, medens det nye år ankommer symboliseret som et nyfødt barn. Det er som et tronskifte: "Kongen er død, kongen leve!" Men det gamle år er ikke dødt i den forstand, at det er borte eller forsvundet, det eksisterer blot nu i en anden tilstand end før. Et kredsløb på 12 måneder er oplevet af os alle i nu'et, delt op i uger, døgnkredsløb, timer, minutter og sekunder og har efterladt erfaringer og minder om oplevelser, dels noget, vi bevidst kan huske, dels andet, som vi ikke bevidst husker, men som vil dukke op i vor dagsbevidsthed, når der er brug for det, og situationen kræver det. 1973 er forvandlet fra at være begivenheder i nu'et til at blive en del af vor bevidsthed, et "åndeligt rum", som Martinus kalder det, et "arkiv", hvorfra vi kan hente materiale i kommende tid.
Vi er vandret igennem 1973, eller 1973 er vandret gennem os, for det er vort Jeg, der er det faste punkt eller det evige nu. Vi siger, at tiden kommer, og tiden går, men hvad er det, der kommer som vor tidsoplevelse? Det er en rytmisk række hændelser, rytmisk både i betydningen: hurtigere - langsommere, og i betydningen: dybere indtryk og mere overfladiske indtryk, som alle på forskellig vis sætter reaktioner i gang i vor bevidsthed og organisme. Det er vore egne skæbnebølger, vi møder som denne oplevelsesrytme, det er høsten af den sæd, vi har sået i forgangne tider. Ingen af os har i 1973 oplevet andet, end hvad vi selv var den inderste årsag til. Vi har alle - på forskellig vis og i forskellig rytme - oplevet både "det ubehagelige gode" og "det behagelige gode" i det svundne år, hvor fysiske oplevelser blev forvandlet til åndeligt materiale i bevidstheden. Årets begivenheder er nu fysisk "døde" men åndeligt levende og har skabt en ny rigdom i vort sind.
Oliekrise, regeringskrise, energikrise, krig, attentater, flykapringer, voldsmentalitet plus alle vore egne private kriser, kan det være en rigdom at tænke på? Det kan vi have svært ved at erkende nu, hvor vi endnu har de svundne begivenheder forholdsvis tæt ind på livet og derfor ikke har overblik over dem; men ikke een oplevelse, selv den ubehageligste, vil kunne undgå engang at komme til at stå i et gyldent skær. Det vil ske på basis af perspektivprincippet, vi vil få overblik, vi vil blive i stand til at se, hvorfor begivenhederne skete, og hvad de på længere sigt førte med sig. De bliver, hvad Martinus kalder "guldkopier".
FREMTIDEN
Det nye år, symboliseret som spædbarnet, er også en del af os, som det gamle år er det, blot på en anden måde. Det er det endnu uprøvede, der skal erfares, forvandles og modnes gennem de begivenheder, der vil ske. I forhold til denne forvandlings- og modningsproces kan det have stor betydning at kende reinkarnationsprincippet og karmaloven, at kende dem så godt, at man virkelig prøver at anvende sit kendskab til dem i den daglige tilværelse. Irritation, bitterhed og vrede vil da lettere kunne overvindes, og det er tre åndelige følgesvende, som kan volde både os selv og andre stor fortræd. Jeg ved, at der er mennesker, der siger, at det er sundt at blive gal i hovedet, og at man bør blive vred over uretfærdighed, i alt fald hvor man ser, den går ud over andre. Man taler om "hellig vrede" og "retfærdig harme", ja, endda om "sundt had". Det er også helt rigtige tankeklimaer for de mennesker, der vil følge loven: "Øje for øje og tand for tand." Det har været jordmenneskenes "grundlov" i årtusinder, og hvis vi vil fortsætte med at leve i krigens verden, er den udmærket. Men det er jo det, vi ikke vil! Vi ønsker fred på jorden; og så må vi også prøve at skabe de årsager, der kan give freden som virkninger, og det er hverken irritation, bitterhed eller vrede, men derimod forståelse og tilgivelse. Ganske vist kan en sådan livsholdning misforstås af mange og tolkes som fejghed og passiv laden stå til, men man behøver absolut ikke at være fejg eller passiv, fordi man søger at forstå og tilgive. Vel tager det sin tid at udvikle aktive evner og talenter i fredens tjeneste, som al talentudvikling tager tid, og det kræver stor tålmodighed - også med en selv, men at udvikle freden indefra i sig selv og efterhånden så den gennem tanke, ord og handling, er absolut ikke et resultat af passivitet og ligegyldighed med, hvad der foregår i verden, tværtimod. Naturligvis skal vi ikke trække på skuldrene over for den timelige uretfærdighed, selv om vi ved, at den kosmisk set kun er tilsyneladende uretfærdig og er en kosmisk skæbneundervisning for det væsen eller de væsener, der lider under den, og er noget, de selv har udløst. Vi kan bede til Gud om at blive i stand til at hjælpe disse mennesker og tænke kærligt på, at de må blive hjulpet efter guddommens vilje. Og så kan vi prøve at hjælpe så godt vi formår, lykkes det ikke, har vi gjort, hvad vi kunne. Vi har over for den "uretfærdige" tilkendegivet vor indstilling uden at hade ham, og over for den "uretfærdigt behandlede" har vi forsøgt aktiv hjælp uden at forstørre konflikten ved at hade hans modstander. Og vi har bevidst over for guddommen tilkendegivet, at vi gerne vil bruges som guddommens redskab i skabelsen af fred på jorden. At guddommen også må have redskaber til den grovere afslibning er klart, men dem er der vist endnu tilstrækkelig mange af. Vi begynder at have vor frie vilje til at vælge, hvad vi vil være redskab for. At blive et aktivt redskab i fredens tjeneste i det daglige liv kræver mindst lige så stort mod og stor aktivitet som at vredes og harmes og forbitres, og det kræver meget mere logisk sans og næstekærlighedsevne. Hele vor såkaldte "energikrise" bunder i virkeligheden i den krise, der råder i det enkelte menneskes sind med hensyn til dets blanding af bevidsthedsenergierne, og i dette forhold kan studiet af den "kosmiske kemi" i Livets Bog være til stor nytte, hvis man også vil forsøge at praktisere den.
TILBAGEBLIK
Det er naturligt (og vil forhåbentlig også interessere læserne), at den, der - i øjeblikket - repræsenterer Martinus Institut mest udadtil som en slags "rejsende i kosmologi", og den lod er for tiden min, ved et årsskifte ser lidt tilbage på, hvad der er hændt i mit arbejde for sagen. Jeg har aldrig før haft så meget at gøre, og jeg har mærket en stadig stigende interesse for Martinus kosmologi mange steder. Det er ikke den store sensationelle udbredelse, men en støt og rolig vækst i vide kredse. Mit arbejdsfelt har i 1973 nord-syd strakt sig fra Åre i Sverige (mellem Östersund og den norske grænse), d.v.s. på breddegrad med det sydligste Island, til München i den sydligste del af Vest-Tyskland. Det vestligste yderpunkt har været Esbjerg og det østligste Stockholm, så det er mest mod nord og syd mine rejser er gået og nogenlunde lige langt i begge retninger. Først vil jeg sige lidt om Sverige, hvor der vel er sket mest i 1973. Da jeg kiggede nogle gamle årgange af Kosmos igennem, fandt jeg i 22. årgang nr. 6 (Juli-August 1954) følgende: "Gerner Larsson er blevet indbudt til at tale om "Den ideelle føde" ved Den Svenske Vegetariske Forenings årsmøde i Stockholm d. 5. September. Dagen efter åbner han studiekredsarbejdet i Stockholm." I Malmö var Gerner begyndt at holde foredrag året før, så det er altså ca. 20 år siden, arbejdet kom i gang i Sverige. Artiklen levner ikke plads til at nævne navne, lad mig blot sige, at det er et fantastisk godt arbejde mange af vore svenske venner har gjort gennem disse år. Martinus Institut i Sverige er blevet oprettet som en selvejende institution, mange af Martinus bøger er oversat og udgivet fra Hälsans Forlag, som nu er underlagt det svenske Institut, og flere oversættelser er på vej. I vinterhalvåret arrangerer svenskerne regelmæssigt månedlige foredrag for mig i fem store byer, foruden at jeg mindre regelmæssigt har holdt foredrag i seks andre byer; der er studiegrupper i mange svenske byer, og en gang om foråret og en gang om efteråret er der i de senere år blevet afholdt week-end kurser, hvor jeg har været med som konsulent, og hvor deltagerne har skabt et virkelig godt positivt og konstruktivt fællesskab og samarbejde. I Stockholm, hvor vi har skiftet lokaler nogle gange, må vi nu gøre det igen, fordi det ellers udmærkede lokale, vi havde på Medborgarskolan kun kan rumme ca. 120 tilhørere, og i efteråret 73 er tilslutningen gradvis steget fra dette antal op mod 150. Når dertil føjes, at jeg fra Teosofer og Spiritualister i Sverige er blevet bedt om at holde gæsteforedrag i deres kredse i flere byer, er det faktisk sådan, at jeg kunne have nok at gøre ved blot at rejse i Sverige.
I Tyskland er man imidlertid også begyndt at interessere sig så meget for Martinus kosmologi, at jeg i 1973 har talt både i Vest-Berlin, Frankfurt og München og givet en uges kursus på slottet Schöneck som tidligere omtalt i Kosmos. Jeg er spændt på, hvad der vil ske med arbejdet i Tyskland i indeværende år, allerede i det første halvår sker der en del, idet jeg skal tale ved en kongres i Kassel i marts, og en uge i maj er jeg sammen med Tage Buch inviteret til Schöneck for at deltage i en hovedsagelig engelsk-tysk konference bestående af mennesker, der forestår åndeligt arbejde, og hvor man ønsker Martinus Institut repræsenteret. I pinsen (1-7. juni) har jeg som ifjor en uges kursus på Schöneck, men alt dette vil jeg fortælle om, når det ikke mere kun er en plan, men fra at have været fysiske begivenheder i nu'et er forvandlet til erfaringer og minder i min bevidsthed.
I Danmark går arbejdet støt og roligt, i flere byer i provinsen har vi fået bedre lokaler, og der kommer en del nye og deriblandt stadig flere unge mennesker til foredrag. Der er god gang i studiekredsarbejdet, hvor man flere steder er begyndt at arbejde med mere selvstændige opgaver over aktuelle emner set i kosmologiens perspektiv. Og at interessen ikke er mindsket i Danmark for Martinus arbejde, fik vi et tydeligt bevis på ved den store tilslutning i Kosmos Ferieby alle 4 uger i 1973.
Nu venter vi på den af Martinus bebudede bog "Det tredie testamente", som han håber at kunne få færdig i år, og man kan vel sige, at arbejdet her hjemme og især i København i nogen grad er præget af en "foreløbig venten", som vil afløses af en helt anden situation, når den bog er udkommet. Jeg tror ikke at nogen medarbejder i sagen vil få mindre at gøre i de kommende år, tværtimod.
MM