Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1935/6 side 92
<<  14:43  >>
Studiekresarbejdet over Livets Bog.
Ved Erik Gerner Larsson.
(Fortsat).
TYVENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 144–150.
303)  Hvorledes fremtræder Væsnerne i første Kategori i Gruppe B.?
Som identisk med første Kategori i Gruppe A, men fremtrædende paa et mindre fremskredent Bevidsthedsniveau.
304)  I hvilket Forhold befinder Væsnerne i første Kategori i Gruppe B. sig til "Det dræbende Princip"?
I et altfor stærkt Afhængighedsforhold, der forhindrer dem i at indtræde i en saa klar og ren Bevidsthedsatmosfære, at de kan blive istand til som realistiske Kendsgerninger at se Livets virkelige Facit og den evige Guddom.
305)  Hvorledes fremtræder Væsnerne i anden Kategori i Gruppe B.?
Alle Væsener indenfor anden Kategori i Gruppe B. fremtræder ligesom Væsnerne i anden Kategori i Gruppe A. med et altfor stærkt Følelsesliv i Forhold til deres Intelligensliv.
306)  Hvad bevirker denne Bevidsthedstilstand for anden Kategori i Gruppe B.'s Vedkommende?
At Væsnerne indenfor denne Kategori bliver at betragte som "overmodtagelige" for den guddommelige Suggestion eller religiøse Paavirkning fra den gamle Verdensimpuls.
307)  Hvilke Resultater har denne Bevidsthedstilstand haft til Følge?
Udløsningen af alle Former for religiøs Intolerance, camoufleret under Begreberne "hellig Vrede", "retfærdig Harme", "i den Højestes Navn" etc., kort sagt Udløsningen af alle de i Bevidsthedslivet forekommende dyriske Tankeklimaer, der i deres Analyser afslører sig som værende stik imod de Tankeklimaer alle Fortidens store aandelige Førere har givet Udtryk for.
308)  Hvorledes fremtræder Væsnerne i tredie Kategori i Gruppe B.?
Paa samme Maade som med de to foregaaende Kategorier genfinder vi her tredie Kategori i Gruppe A. paa et mindre fremskredent Stadium. De udgør saaledes en Standard af Væsener, der ligesom deres Bevidsthedsfrænder indenfor tredie Kategori i Gruppe A. er ny indenfor Civilisationen, med hvis Love de derfor mere eller mindre kolliderer.
309)  Hvilken Alder skal Jordmennesket have passeret, før man vil være istand til nogenlunde rigtigt at placere det indenfor en af de allerede omtalte Bevidsthedskategorier?
Det skal have passeret sit tredivte Aar.
310)  Hvorfor netop dette Alderstrin?
Fordi Jordmenneskets virkelige "Fødsel" først finder Sted omkring dette Alderstrin. Alle de underliggende Trin fra Fødslen og frem til det tredivte Aar udtrykker en lang Repetitionsperiode, i hvilket Jordmennesket gennemløber tidligere tilbagelagte Udviklingsstadier, hvad der kan bevirke, at det det ene Øjeblik synes at være en typisk Repræsentant for en bestemt Kategori, for saa efter kort Tids Forløb pludselig at fremtræde som en ligesaa typisk Repræsentant for en helt anden Kategori.
 
ENOGTYVENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 158–171.
(Da Stk. 150 til Stk. 158 udgør Symbolforklaring til det allerede gennemgaaede Stof, overlades det til Deltagerne selv at foretage denne sidste resummerende Gennemgang.)
311)  Fra hvilke Bevidsthedstendenser udgaar Begrebet Intolerance?
Begrebet Intolerance udgaar fra dyriske Bevidsthedstendenser og udgør "Tærskelens største Vogter". Ethvert Individ, der udviser Intolerance, er udgørende en Dyrerigets Repræsentant, hvilket vil sige, at det endnu i Virkeligheden er henhørende under det Rige, hvor Rovdyr, Orme og Padder hører hjemme.
312)  Hvad forstaar man ved Intolerance?
Udløsningen af et Væsens Indignation eller Had mod et andet Væsen, fordi det fremtræder med en anden Opfattelse, med et andet Livssyn, med andre Idealer og dermed med en anden Handlemaade end det selv.
313)  Er Intolerance altid identisk med bevidst Ondskab?
Nej, Udløsning af Intolerance skyldes ofte en Illusion hos dets Ophav, idet dette nemlig ikke selv opfatter sin Uvilje og den deraf udløste Handlemaade som Intolerance, men derimod som et Udtryk for Vrede, der er berettiget, ja ligefrem "hellig" og dermed fremtrædende som "Retfærdighed".
314)  Hvilke Kræfter er i dette Tilfælde den dirigerende Faktor bag Individets Handlemaade?
Individets "Illusion" som igen er identisk med dets "Opfattelse".
315)  Hvad afslører denne Kendsgerning?
At det ikke er Individets Vilje, men de bag dets Vilje førende Sjæls eller Bevidsthedskræfter, der er den højeste Instans eller Diktator af dets Vilje.
(Individet kan saaledes udmærket ville det rigtige, og alligevel, ved sin Væremaade og Udløsning af denne "Vilje" gøre megen Sorg og Fortræd.)
316)  Mellem hvilken to Yderpunkter bevæger en Opfattelses Rigtighed sig altid?
Mellem det Virkelige og Uvirkelige.
317)  Hvorledes forholder et Individs Udløsning af Intolerance sig i Forhold til disse to Realiteter?
Alt eftersom et Individs Opfattelse tangerer det Uvirkelige, vil dets Udløsning af Intolerance repræsentere en Stigen, hvorimod det modsatte Forhold vil gøre sig gældende, dersom dets Opfattelse tangerer det Virkelige.
318)  Kan man ved Tvang eller Diktatur forandre et Individs Opfattelse af Tilværelsen?
Nej, da denne Realitet ikke er dets Vilje underkastet, kan kun Individets egne, selvoplevede Erfaringer bevirke, at dets Opfattelse af Tilværelsen ændres fra en mindre til en mere fuldkommen Tilstand.
319)  Vil dette sige, at ethvert Individ er udelukket fra ved teoretisk Vejledning at kunne "vokse" aandeligt?
Nej, i de Felter hvor det ikke er suggereret, vil det være modtagelig for teoretisk Vejledning. Men her kræves der, at Individets Sjælskræfter maa være gennemsyrede af Erfaringer, der er beslægtede med eller naar op til de Erfaringer, den paagældende Undervisning giver Udtryk for. I modsat Fald vil de blive usandsynlige for nævnte Individ.
320)  Hvad er Hovedfaktoren i den aandelige Paavirkning af ens Medmennesker, og hvad er Bifaktoren?
Ens egen praktiske Udløsning af de kosmiske Sandheder er i ethvert Tilfælde Hovedfaktoren, medens en hvilken som helst teoretisk Undervisning – i Forhold til den praktiske Overholdelse af Lovene – altid maa være at udtrykke som Bifaktoren.
321)  Hvad er det, at udvikle Tolerance, identisk med?
At udvikle Tolerance er det samme som at udvikle en ny Evne i ens Bevidsthed. At udvikle en ny Evne til Fuldkommenhed, kræver Træning. At kunne udløse Tolerance hører saaledes til de Realiteter, der kun kan tilegnes ved Øvelse, ved Træning, – ikke ved Diktatur.
Efter disse Spørgsmaal og Svars Gennemgang maa Lederen give Tilhørerne et Indblik i Tyngdeenergiens Virkemaade i de Udviklingsstadier, hvor den ikke er kommet under de overliggende Grundenergiers Kontrol.
 
TOOGTYVENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 171–175. Før Lederen gaar over til Kapitlet "Fra Dyr til Menneske" bør han i store Træk gennemgaa Stoffet fra de foregaaende Kapitler. Særligt bør han genopfriske det Indblik i de kosmiske Udviklingsspiraler Deltagerne fik igennem "Livets Bog"s andet Kapitel, saavel som han ogsaa endnu engang bør gennemgaa "Det guddommelige Skabeprincip".
322)  Hvad er Grundaarsagen til at Dyrerigets Væsener er underkastet en saa drastisk og robust Livsbetingelse som Tilfældet er?
Grundaarsagen til den haarde Livsbetingelse Dyrerigets Væsener er underkastet, er den, at disse Væseners Sansebegavelse endnu er saa primitiv eller lidet udviklet, at den kun gennem haarde og grove Manifestationer er i Stand til at blive Genstand for Paavirkning.
323)  Hvad bevirker denne grove Paavirkning?
At det Individ, der er den undergivet, langsomt vaagner til aandeligt Liv.
324)  Ændrer den grove Paavirkning Karakter?
Ja. Saasnart Individets Ræsonneringsevne igennem den grove Paavirkning for Alvor er blevet vakt til live, bliver Paavirkningen af en stadig gradvis finere Karakter, saaledes at der sluttelig ud af den robuste og kolde Tilværelse, Individet før oplevede, nu langsomt opstaar en forfinet Form for Oplevelse af Livet.
(Anvend her den af Martinus brugte Lignelse om det sovende Væsen, der skal vækkes.)
325)  Hvor langt fremme befinder det jordiske Menneske sig i denne "Vækkelsesproces"? Det befinder sig i det sidste Stadium og er allerede begyndt at kunne fornemme eller sanse de finere Bevidsthedsnuancer.
326)  Under hvilket Begreb kommer disse finere Bevidsthedsnuancer til Syne i det daglige Liv?
Under Begrebet "Religiøsitet".
327)  Under hvilken Form kommer den første spæde eller latente Bøn til Gud tilsyne?
Som Dyrets Angstskrig naar det i den yderste Nødsfare aner den kommende Død.
328)  Hvilken Rolle spiller disse Angstskrig i det levende Væsens Udvikling?
Angstskrigene udgør de første spæde Kim eller Frøkorn, ud af hvilke en ny Bevidsthedsform skal blive til, og et helt nyt Rige opstaa.
329)  Hvad opstod ud af den bevidste Bøns Tilblivelse?
Hele det levende Væsens religiøse Liv.
330)  Hvilke Realiteter stimulerede det religiøse Livs Vækst?
De Energiimpulser fra "Det guddommelige Skabeprincip" vi allerede tidligere har lært at kende under Navn af "Kosmiske Verdensimpulser", og hvis udløsende Medier er betegnede som "Verdensgenløsere".
331)  I hvilket Billede fremtraadte "Forsynet" for Individet paa det religiøse Livs første Stadier?
Som et overmægtigt Væsen i dets eget Billede, udstyret med de formentlige Fuldkommenheder til at udløse det dræbende Princip, som det selv manglede.
332)  Hvilken kosmisk Grundenergi var den herskende i den Tids Opfattelse af Begrebet "Moral"?
Tyngdeenergien.
333)  Hvorfor maatte den "mørke" Moral degenerere og forsvinde?
Da Tyngdeenergien befordrer Drab og Lidelse, og disse Lidelsesudløsninger ifølge de kosmiske Love vender tilbage til Individet selv, underminerede den "mørke" Moral i Virkeligheden sig selv, idet den tilbagevendende Lidelse jo netop udvikler Følelse, og Følelse igen Evnen til at føle Barmhjertighed, Opofrelse etc.
334)  Hvad medfører den, i Kraft af de tilbagevendende Lidelser, voksende Antipati mod Udløsningen af den "mørke" Moral?
Den medfører Begyndelsen til den Moral, der bæres af den lyse Udstraaling fra "Det guddommelige Skabeprincip", som nu gennem Civilisation og Kultur skal føre Menneskene frem mod den store Fødsel.
 
TREOGTYVENDE TIME
"Livets Bog" Stk. 175–182.
335)  Hvorpaa kan et Individ erkende om det – aandeligt set – er mere eller mindre fremskredent?
Hvis det er modtageligt for den forfinede Strøm af Energi, der i Form af en indre Stemme neutraliserer enhver Form for Lyst til selviske Interesser, til at lyve, til at bedrage, til at dræbe, til at gaa paa Jagt og Fiskeri, til at nyde Kød og Blod, til ikke at vende den højre Side til, naar det bliver slaaet paa den venstre, til ikke at finde sig i en Fornærmelse, til ikke at tage imod højere Undervisning og Belæring, til ikke at føle Tolerance o. s. v., da er det Udtryk for, at "Den store Fødsel" er nær. I modsat Fald, hvis Individet endnu ikke mærker noget til en saadan "Stemme" i sit Indre, er det Udtryk for, at samme Individ i de allerede nævnte Felter endnu er et sovende Væsen og kun vil kunne vækkes ved en kraftigere "Stemme", hvilket altsaa vil sige Smerte og Lidelse.
336)  Hvor finder vi paa det fysiske Plan et synligt Resultat af den aandelige Forvandlingsproces, Jordmennesket er undergivet?
I Forskellen paa det mest primitive Naturmenneske og det mest fremskredne og forfinede Kulturmenneske.
337)  Hvilken kosmisk Grundenergi har nu særligt begyndt at præge Kulturmenneskets Udvikling?
Intelligensenergien.
338)  Hvad vil et Samarbejde mellem Tyngde- eller Lidelsesenergien og Intelligensenergien bevirke?
At Følelsesenergien forædles, saaledes at denne sluttelig bliver i Harmoni med Intelligensenergien.
339)  Hvad udløser disse to Energiformer, naar de befinder sig i den højeste Harmoni?
Rigtig Kærlighed.
(Fortsættes.)
  >>