Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1989/5 side 87
 
Foto af Sv. Å. Rossen
 
Kosmos eller kaos
af Sv. Å. Rossen
 
I KOSMOS nr. 3 bragte vi et resume af Sv. Å. Rossens foredrag på Martinus Center den 10. juli 1988 "Religion, naturvidenskab og åndsvidenskab". Her blev beskrevet nogle af de revolutionerende opdagelser i atomfysikken, som har bevirket, at naturvidenskabens avantgarde afgørende har vendt sig fra det mekanistiske verdensbilledes grundprincipper til et holistisk livssyn, hvor det primært er helhederne, der regulerer delene. I denne artikel behandles nogle supplerende aspekter i denne udvikling samt nogle bud på, hvad årsagerne kan have været til, at det materialistiske livssyn har så dybe rødder.
 
I 1977 fik den belgiske kemiker Ilja Prigogine nobelprisen for sit arbejde om såkaldte dissipative strukturer. Hans epokegørende opdagelse er, at kemiske processer ikke altid følger en sammenhængende linie af årsager og virkninger, men har perioder med orden og regelmæssighed, der har indskudte intervaller af kaos og uorden. I disse intervaller brydes den faste lovmæssighed, indtil en ny og ikke forudbestemt orden erstatter den gamle. Man kan altså ikke som hidtil antaget hundrede procent forudsige kemiskfysiske processers udvikling. Dette moment af uforudsigelighed kalder han kaos, og siden han har gjort opmærksom på fænomenet, har talrige andre forskere verden over gjort samme erfaring. Hvor man tidligere har været tilbøjelig til at tro, at det skyldtes fejl i forsøgene og derfor har overset fænomenet, er man nu klar over deres reelle eksistens. Der er områder, hvor uforudsigeligheden er særlig udtalt, nemlig i hvirvlende væske- og luftstrømninger, den såkaldte turbulens. Det er en væsentlig grund til, at vejrudsigterne er så usikre, hvad vi alle kan konstatere. Meteorologerne er altså ikke specielt dårlige videnskabsmænd. Men for det første er lufthavets vindmasser i kombination med vandene og sollyset helt uoverskueligt komplicerede i deres bevægelser, og hertil kommer altså muligheden for tilfælde af kaos eller uorden, som principielt ikke vil kunne forudsiges.
Udtrykket kaos som modsætning til kosmos leder tanken hen på en brist eller fejl i tilværelsen. Man forestiller sig, at der er noget ufuldkomment i naturens verden. Men her skal man bemærke, at der af de "kaotiske" tilstande opstår nye strukturer og skabelser, som kan vise sig at være overordentlig hensigtsmæssige, selvom de ikke var til at forudsige. Der er altså snarere tale om, at vi ikke ved, hvad der foregår.
Går man problemet efter i sømmene, kan man endda sige, at selve de levende væseners udvikling på denne klode dvs. de organiske legemers opståen af de uorganiske kemiske stoffer repræsenterer uendelig mange uforudsigelige nyskabelser. Men hvis selve livets udvikling er baseret på tilstande, som videnskabsmændene kalder kaos, må der være en dybere hemmelighed bag dette fænomen. Lad os derfor se nærmere på det ud fra Martinus analyser. Men først kunne det være nyttigt at se problemet i en større historisk sammenhæng.
Forhistorien
Vi lever i en historisk periode, hvor naturvidenskaben har flere århundreders erfaringer med ren fysisk forskning efter den kvantitative metode. Den har herved fået et indgående kendskab til det materielle stofs struktur og reaktionsmuligheder. Men før da, og det vil sige i middelalderen, oldtiden og i forhistorisk tid havde man ikke denne viden. I stedet havde man en ureflekteret og følelsesbetonet overbevisning om, at naturen er levende, at der er usynlige ånder, og for de højere religioners vedkommende, at der er en hovedgud bag verdens skabelse og styrelse. Denne animistiske livsopfattelse (animus = sjæl) er ifølge Martinus rodfæstet i det religiøse instinkt. Også ting, naturskabte såvel som menneskeskabte, ansås for at have viljekraft, hvad fetish- og relikviedyrkelse vidner om. Overbevisningen om viljekraftens realitet, både i én selv og i omgivelserne, har således i langt den største del af menneskehedens historie været sandheden. Oplevelsen af viljens betydning har helt overskygget og fordunklet det materielle stofs betydning. Tanken og viljen var på magisk vis bag alt, i alt og kunne forvandle alt. En opfattelse, der i dag kun viser sig som en rest fra fortiden i form af forskellige former for overtro.
På grundlag af denne magiske og animistiske forhistorie er det naturligt, at der måtte følge en kulturperiode, hvor man koncentrerede sig om det materielle stof for at lære dets egennatur at kende og blive bevidst om årsagsloven. Det tjente desuden det formål at stimulere konkret logisk tænkning, der netop bygger på viden om årsager og deres virkninger, og dermed modarbejde overtroens skinforklaringer. Og så skal man jo endelig ikke glemme denne tænkemådes afgørende betydning for den tekniske udvikling.
Er Gud matematiker?
Naturvidenskabens gennembrud til opdagelse af stoffets verden fandt sted i 1500-tallet. Kopernikus opdagede, at Jorden drejer sig om sig selv og omkring Solen, og altså ikke var et ubevægeligt midtpunkt i universet, som hidtil antaget. Under parolen "mål alt, hvad der kan måles – og det, som ikke kan måles, sørg for, at det også bliver måleligt" udførte Galilei samtidig sine banebrydende forsøg ved universitetet i Padua. Han indførte den kvantitative metode og udelukkede dermed én gang for alle tilværelsens kvalitative aspekter, både sansekvaliteter og åndelige værdier, fra videnskabens verden. Han studerede fysiske legemers bevægelser og lærte at beregne deres baner med talstørrelser. Særlig vigtig for udviklingen af det materielle verdensbillede var hans formulering af inerti-loven, som siger, at et legeme forbliver i ro, når det ikke påvirkes af ydre kræfter, og at det fortsætter i en jævn bevægelse, hvis det er sat i gang, indtil det påvirkes af kræfter udefra og eventuelt bremses eller ændrer retning. Denne sætning er vigtig, fordi den indeholder den stiltiende forudsætning, at et legeme i sig selv er passivt, og at dets bevægelser derfor kan beregnes, når man kender de ydre påvirkninger. Det er bl.a. denne opfattelse, som i den mekanicistiske periodes slutning skulle anfægtes og føre til et nyt paradigma. Galileis gode ven, astronomen Johannes KepIer, støttede inertiloven med yderligere at fremhæve, at man skal søge sande årsager ("vera causa"), og det vil sige påviselige årsager, når man skal forklare legemers bevægelser. Årsagsloven (kausaliteten) var dermed på vej ind i verdensbilledet.
 

Galilei 1564-1642
 
I slutningen af 1600-tallet fuldbyrdede den engelske professor Isac Newton det verdensbillede, som kaldes den klassiske mekanik, og som lagde grunden til en materialistisk livsanskuelse. Nøglebegrebet i dette verdensbillede var massetiltrækningen. Tyngdekraften er en massetiltrækning, hvormed Jorden tiltrækker alle ting på sin overflade, for den er den største masse. Den tiltrækker tillige Månen, men til gengæld tiltrækkes Jorden såvel som de øvrige planeter af solsystemets største masse: Solen. Planeternes baner er en resultant af deres egenbevægelse og Solens tiltrækning. Uden denne tiltrækning ville planeterne ifølge inerti-loven fortsætte ad tangentens bane ud i rummet.
Newton var også en fremragende matematiker og opfandt differentialregningen. Med den kunne han udtrykke legemers bevægelser i ligninger og forudsige deres fremtidige baner og position på vilkårlige tidspunkter. Nu kunne man med stor nøjagtighed forudsige fx sol- og måneformørkelser århundreder ud i fremtiden.
 

Newton 1642-1727
 
Succesen med hensyn til at forudsige himmellegemers bevægelser samt store legemers bevægelser på Jordens overflade (sten, kugler etc.) ledte Newton til at antage, at materien som sådan består af små massive, uopslidelige partikler (atomer), som følger de samme bevægelseslove. Newton havde således skabt en enhedsopfattelse af den materielle verden i form af det mekanistiske verdensbillede. Dette verdensbillede førte til den franske matematiker Laplaces, berømte udtalelse i 1776 om, at man teoretisk set ville kunne forudsige verdensaltets udvikling i al mulig fremtid, hvis man kunne bestemne alle legemers øjeblikkelige position og bevægelse. Denne tankegang førte til en afsporing af naturvidenskaben, idet årsagsloven herefter blev opfattet deterministisk dvs. forudbestemmende. Der er kun et lille umærkeligt skridt fra årsagslovens til determinismens begreb, men i realiteten er der en afgrund til forskel mellem de to begreber. Årsagsloven siger, at der kræves bestemte stoffer, kræfter eller bevægelser for at skabe et bestemt produkt. Den deterministisk opfattede årsagslov siger derimod, at tilstedeværelsen af bestemte stoffer, kræfter eller bevægelser uvægerligt medfører skabelsen af et bestemt produkt. Årsagsloven taler om de nødvendige materialer og præmisser, men udelukker ikke, at man med de samme materialer kan fremstille andre ting. Den deterministiske opfattelse af årsagsloven antager derimod kun én uafvendelig fremtidsmulighed for de pågældende materialer. Med et eksempel fra dagliglivet ville det svare til, at man med en portion mursten, cement, træ m.m. kun kunne bygge ét ganske bestemt hus, hvad der naturligvis ikke er tilfældet.
Grunden, til at årsagsloven blev opfattet deterministisk, er utvivlsomt matematikkens succes med hensyn til at forudsige bl.a. himmellegemers fremtidige baner og positioner. Det lå snublende nær at antage, at dette princip kunne overføres til alle bevægelser overhovedet. Det blev en anden fransk matematiker, Henri Poincaré, som i 1903 aflivede den deterministiske drøm ved at påpege, at alle målinger har en nøjagtighedsgrænse, og at selv uendelig små og uundgåelige målefejl vil forstørres med potenser i enhver procesudvikling og principielt gøre forudsigelser umulige. Fx ville selv det mest nøjagtige stød til en billardkugle på et billardbord, hvor vi tænker os, at kuglerne ikke blev bremset, på mindre end ét minut føre kuglen i andre baner end forudberegnet.
Deismen, halvvejen til materialismen
1700-tallet kaldes Oplysningstiden på grund af det voksende kendskab til naturlovene og deres udnyttelse i form af en hastigt voksende teknik. Disse ny erfaringsområder måtte naturligvis også have indflydelse på religion og gudsbegrebet. Da billedet af universet mere og mere fik karakter af mekaniske processer, som kunne forudberegnes, blev det vanskeligt at opfatte Gud som nærværende og direkte indgribende i verdensudviklingen. Derfor opstod begrebet om Gud som den store urmager, som engang har skabt verden og forudbestemt dens udvikling, men derefter ikke har interesseret sig for sit værk. Dette gudsbegreb, deismen, blev almindeligt blandt de intellektuelle og "oplyste" og må betegnes som et skridt på vejen mod den totale, ateistiske materialisme. Et verdensbillede, hvor al frihed, spontanitet og kreativitet var udelukket, var ved at bryde frem. Den hollandske filosof Spinoza udtrykte sig således om menneskets formodede frie vilje: "Hvis en sten farer gennem luften og den kunne tænke, ville den også tro, at den har en fri vilje, selvom den følger nødvendighedens lov". Voltaire, en anden af Oplysningstidens store fædre, mente ligeledes, at den frie vilje er en illusion: den var blot et af hjulene i maskineriet.
En af de største arkitekter bag den mekaniske opfattelse af verden var filosoffen og matematikeren René Descartes. Hans ide om forskellen mellem bevidsthedens verden og den fysiske verden var paradoksal. På den ene side så han klart, at begge verdener er realiteter, og med hensyn til forståelsen af den materielle verden lagde han afgørende vægt på bevidsthedens klare, intuitive forståelse, men på den anden side mente han ikke, at der var nogen forbindelse mellem de to verdener og derfor heller ikke nogen indflydelse fra bevidsthedsverdenen til den materielle verden. Der var intet i kroppen, der tilhørte bevidstheden og intet i bevidstheden, som tilhørte kroppen. For ham blev det materielle univers derfor kun en maskine. Det var de mekaniske love, som bestemte naturens funktioner, og alt kunne forklares ud fra delenes bevægelser og egenskaber. Også han opfandt ligesom Newton differentialregningen, hvormed legemers fremtidige bevægelser kunne bestemmes, og her har vi altså atter et eksempel på, at matematikken forleder til åndløs naturbeskrivelse. Med tiden glemte man, at Descartes både troede på Gud og sjælen, og koncentrerede sig helt om forståelsen af verdensmaskinen udelukkende ud fra materielle principper.
Entropien, den materialistiske livsanskuelses akilleshæl
I 1800-tallet lykkedes det for alvor at kortlægge de stoffer, som opbygger den fysiske organisme, og dermed afsløre, at den til syvende og sidst består af de samme grundstoffer, som man kender fra den uorganiske kemi fx kulstof, ilt, brint, kvælstof, kalk osv. Man kunne efterhånden også påvise, at legemets forskellige funktioner følger de samme naturlove, som man kendte på anden vis, og som man ofte kunne gentage med eksperimenter. Da Darwin desuden i 1859 kunne påvise, at de biologiske arter inkl. mennesket har udviklet sig gennem årmillioner i indbyrdes konkurrence, hvad der var i modstrid med den bibelske skabelsesberetning, var vejen åben for en udbredt materialistisk og ateistisk livsanskuelse.
Denne tendens inden for biologien fortsatte i 1900-tallet, også efter at atomfysikerne i 20'erne med udformningen af kvantemekanikken og Niels Bohrs fremstilling af komplementaritetsprincippet var begyndt at ændre signaler. Det hang formodentlig sammen med, at der endnu var væsentlige gåder i den biologiske organisme fx spørgsmålet om, hvorledes proteinmolekylerne, som er organismens vigtigste byggesten, dannes.
 

James Watson og Francis Crick ved en model af et DNA-molekyle
 
Det blev derfor betragtet som en stor sejr for den biologiske forskning, da James Watson og Francis Crick i 1953 kunne påvise, at generne i arveanlæggene består af et fantastisk omfattende molekyle, det såkaldte DNA-molekyle. Det er bygget som en dobbeltspiral med tværribber og kan minde om en mikroskopisk vindeltrappe. Den er umådelig lang, idet den består af ca. 200.000 trin. Disse trin er strukturens mest betydningsfulde komponenter. De består udelukkende af fire forskellige baser, og det er deres kombinationsmuligheder, som udgør den kode, hvorefter organismen er bygget op, og fx proteinstofferne dannes. Idemæssigt er DNA-molekylet en biologisk computer, som er programmeret med ufattelige informationer. Ét molekyle kan således rumme lige så megen information som 1000 bøger på hver 600 sider.
Man forstår godt biologernes stolthed over at have afdækket DNA-molekylets natur, men det er forfejlet, hvis man tror, at denne opdagelse er et argument for en materialistisk livsanskuelse. Martinus gør opmærksom på, at logiske skabelser, som opfylder hensigtsmæssige formål, nødvendigvis må have deres baggrund i logisk planlægning, og da en sådan kun kan finde sted ved det, som vi kalder tænkning, er alle organismens hensigtsmæssige strukturer inkl. DNA-molekylets struktur en virkning af åndelige eller bevidsthedsmæssige kræfter. Descartes totale adskillelse mellem det åndelige og det fysiske var en tankemæssig afsporing. For blot at holde os til DNA-molekylet, så kan dets fire baser kombineres på 1012000 måder. Hvem kan forestille sig, at den rette kombination ud af så mange muligheder kan skabes tilfældigt?
I virkeligheden er der i en af fysikkens grunddiscipliner, varmelæren, en grundsætning, som hele tiden har været i modstrid med den materialistiske tilfældighedsteori. Det drejer sig om varmelærens anden grundsætning: loven om den voksende entropi. Den siger, at atomer og molekyler altid har en tendens til at udligne temperatur- og trykforskelle med omgivelserne, og desuden en tendens til at forenkle deres kemiske struktur og danne simple, stabile molekyler. Det er denne entropi, som fx bevirker, at en kop te bliver kold, når den får lov at stå, og at det sukker, som bliver rørt i, fordeler sig jævnt. Det er altså en tendens mod ligevægt og neutralitet. Den bevirker også, at genstande, som ikke holdes ved lige, forfalder fx biler, huse, maskiner osv. Det er ligeledes en tendens mod gennemsnittet, hvor der er lige muligheder, eller kun tilfældighederne spiller ind. Den matematiske sandsynlighedsregning bygger netop på dette princip. Fænomener, som er specielle, atypiske og afviger karakteristisk fra omgivelserne, er mere eller mindre usandsynlige og må antages at være under en eller anden indflydelse. Hvis den karakteristiske dannelse desuden gentages, må den pågældende indflydelse være stabil.
Ser man nu på den organiske verden ud fra loven om den voksende entropi, står det klart, at de talløse organismer, encellede såvel som flercellede, fisk, padder, krybdyr, insekter, fugle og pattedyr for det første i hver deres art er specifikke eller egenartede skabninger, men desuden at deres skabelse gentages i milliontal ved formering inden for hver art. Mens jeg skriver denne artikel, lander der en sommerfugl på mit bord og viser mig sine smukke, symmetriske farvetegninger på sine vinger som for at bekræfte disse tanker! Men alene en overfladisk betragtning af dyre- og planteverdenen viser, at biologisk liv strider mod loven om den voksende entropi. Livsformerne er alt for specielle til, at de med nogen grad af sandsynlighed kan være baseret på tilfældigheder. Sandsynligheden bliver endnu mindre, hvis man går tæt på en af de talløse skabninger og iagttager dens indre struktur. Her møder vi en organisationsgrad mellem organer, sanser og lemmer, som ligger skyhøjt over det sandsynlige. Ja, endog de enkelte organiske molekyler, som kan have 10.000 led, hver bestående af 20-30 atomer i et bestemt mønster, repræsenterer en specifikation eller kompleksitet, hvis sandsynlighed teoretisk nærmer sig nul. Det er først, når organismerne har fuldendt deres livscyklus og dør, at loven om den voksende entropi også slår igennem for deres vedkommende. Organismen opløses dvs. dens organisationsgrad daler gradvis og bliver til simple kemiske forbindelser som vand (H20) og kuldioksid (CO2) samt enkeltgrundstoffer som kalk, kvælstof, ilt og brint, der dermed er frigjort fra de bundne strukturer og er disponible til nye skabelser. At organismernes kemiske forbindelser opløses til mere enkle og sandsynlige stoffer, når de dør, er også et stærkt argument for, at de samme stoffer under organismens vækst og udvikling er underlagt styrende kræfter.
Determinismens tankedril
Hvordan kan den materialistiske opfattelse eller tilfældighedsteorien blive så almindelig selv blandt videnskabsmænd? En af årsagerne er formodentlig den succes, som videnskaben har haft i sin opstart med hensyn til at beskrive en del legemers bevægelser med matematiske ligninger. Fx planeters bevægelser og mineralske legemers bevægelser på Jordens overflade. Desuden succesen med at forudsige kemiske processer med kemiske procesformler. Sådanne ligninger og formler forudsiger fremtidige tilstande, og når det kan lade sig gøre, får man indtryk af, at processen eller bevægelsen er uafvendelig eller determineret. Desuden er man tilbøjelig til at opfatte begrebet naturlove mere bindende, end der er dækning for. Når processer sker regelmæssigt, tror man, at de sker med ubrydelig nødvendighed, også selv om den pågældende proces er en overordentlig speciel anvendelse af naturlovene. I virkeligheden er naturlovene uhyre fleksible, og der er ikke nogen enkel naturlov, som er så enerådende, at dens virkninger ikke kan modificeres i talløse grader ved brug af andre naturlove. Tyngdeloven fx forhindrer ikke fugle i at kunne flyve eller raketter i at kunne forlade Jorden.
Når man som videnskabelig forsker har løst en gåde, fx hvordan proteinsyntesen – dannelsen af proteiner – finder sted, så har man fundet en "forklaring" i den forstand, at man har gennemskuet – i det mindste i princippet – hvordan processen foregår i sine forskellige led. Blot den omstændighed, at mystikken er fjernet, og man kan se, hvilke principper, processen følger, giver en aha-oplevelse (nå, det er bare sådan!), så man er tilbøjelig til at overse processens genialitet og ikke ofrer tanker på den åndelige styring, som må ligge bag.
Bevidsthedens stråleformige energi
Hvad er det da for en faktor, som skaber naturens usandsynlige, specifikke former og led for led opbygger hensigtsmæssige strukturer, der gør det muligt for levende væsener at opleve en varieret tilværelse? Årsagsloven kræver, at der også her gør sig årsager gældende. Det er flere gange nævnt, at hensigtsmæssige strukturer må skyldes en planlægning, som kun er mulig for den bevidste tanke. Men spørgsmålet er, hvorledes tanker kan øve indflydelse på en materiel verden, hvis de – som Descartes hævdede – er af en principielt anden natur. Det var imidlertid her Descartes tog fejl og næsten måtte tage fejl, fordi han ikke kendte fysikkens udvikling i 1900-tallet. Den vigtigste opdagelse var her, at stoffet i sin dybeste natur har stråleformig karakter ligesom lyset og elektriciteten, og at den som en kraftfaktor kan forplante sig op fra det atomare plan til molekyle-, celle- og organismeplanet. I vore omgivelser har vi tydelige vidnesbyrd om denne proces. Her ser vi nemlig, hvordan sollyset som repræsentant for den mikroskopiske stråleformige energi har en umådelig indflydelse på naturen. Det er sollyset, som gennem planternes klorofylkorn stimulerer planternes vækst og dermed bidrager til at skabe grundlaget for hele dyreverdenen, samtidig med at sollyset opvarmer jorden og havene og dermed indirekte skaber vinde og forskelligt vejrlig.
Denne erkendelse er en brobygning til det bevidsthedsbegreb, som Martinus har skabt gennem sine kosmiske analyser. Bevidstheden er her ikke immateriel, men har – foruden sin subjektive oplevelsesside – en objektiv kraftside, og denne sidste er stråleformig energi. På grund af dette dobbelte bevidsthedsbegreb integreres de to verdener, den åndelige og den fysiske. Ligesom lyset fra solen bestemmer planternes vækst, således regulerer ethvert levende væsens indre "sol", dvs. strålingsenergien fra dets tanker og følelser samt ubevidste kraftcentre, dets legemes vækst, udvikling foruden dets vilkårlige bevægelser.
Når videnskabsmænd i dag er blevet bevidste om, at der endog i forsøgsrækker med tilsyneladende livløst materiale optræder tilfælde af "kaos", før der opstår en ny uforudsigelig orden, er det ud fra Martinus analyser en bekræftelse på, at uorganisk stof ikke er livløst. Der er også bag det materielle stof en bevidsthedsudstråling, som regulerer stoffets processer, hvad enten disse processer midlertidigt er regelmæssige og lader sig forudsige, eller de midlertidigt er uregelmæssige, fordi de tager nye kreative retninger. Den skabende kraft i enhver fysisk proces er således i virkeligheden af åndelig art, og den formidles gennem stråleformig energi. Denne tanke sætter perspektiv på hele verdensaltet, som dermed gennem dets små og store skabelser påny bliver vidnesbyrd om en altomfattende, universel, åndelig skabekrafts tilstedeværelse. Med andre ord: Gud kommer påny til syne som en nærværende skabende kraft i alt, hvad der rører sig.
Forskernes erfaringer med "kaos" er derfor et videnskabshistorisk og verdenshistorisk vendepunkt. Det er vejen mod erkendelsen af kosmos. Det er erkendelsen af, at universet ikke er en død maskine, hvis livløse funktioner kan forudsiges, men i virkeligheden er en fantastisk enhed af orden og kreativitet, af lovmæssigheder og fri vilje.