Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1982/3 side 49
Hans Oldhage
Den største hindring
 
Allerede i forordet til "Det tredie Testamente" skriver Martinus om, hvordan evnen til at forstå de kosmiske analyser er begrænset for alle ikke indviede væsener. Vi er alle mere eller mindre partiske i vor indstilling til de kosmiske analyser, først og fremmest afhængige af den manglende ligevægt mellem bevidsthedskræfterne følelse og intelligens hos hver især af os.
Følelsesmennesket
Følelsens overvægt i bevidstheden ytrer sig som overdreven sympati respektive antipati overfor forskellige foreteelser i livet. Følelsesmennesket bliver let pessimistisk eller entusiastisk og har også let ved at fordømme respektive favorisere andre mennesker, væsener eller ting. Foreteelser som melankoli, indbildt martyrium og psykosomatiske vanskeligheder er almindelige indenfor denne kategori af mennesker. Den slags symptomer er ganske givet tydeligst hos de mennesker, hvor overvægten af følelse er størst.
Intelligensmennesket
Det typiske intelligensmenneske er næsten kun interesseret i fysisk— materielle ting. Alt andet er for hende eller ham fantasier eller overtroiske forestillinger. Ydre foreteelser er meget vigtige for intelligensmennesket, eftersom disse er de eneste han kender til. Derfor er denne kategori af mennesker ofte aktive i håndgribelige materielle aktiviteter, som f.eks. indenfor forretningsvirksomhed eller i politisk arbejde.
Ligevægtsmennesket
Martinus skriver også om en kategori af mennesker, som vil blive almindelige i fremtiden. De der her sigtes til er de fuldkomne mennesker, hos hvem der råder absolut balance mellem intellekt og følelse. Disse mennesker kan i deres egen bevidsthed klart fornemme, hvordan andre væsener, både dyr og mennesker, oplever livet. De lever med i disse andre væseners sorg og glæde, deres lidelser og ulykker. "Væsener, der i fremragende grad er nået frem til denne tilstand, der igen i sin kulmination er det samme som den absolutte lykkes urokkelige basis, nemlig "alkærligheden", kan ikke manifestere en tanke, handling eller bevægelse, uden at de samtidig fornemmer dennes virkning på deres omgivelser. De fornemmer således, at dette at gøre ondt mod andre levende væsener, gør ondt i dem selv, og kan derfor i samme grad som denne fornemmelse gør sig gældende, ikke gøre ondt mod nogen." (Martinus: "Omkring mine kosmiske analyser", kap. 3.)
Primitive tankeklimaer
Men i dag domineres verden altså af helt andre slags mentale tilstande eller tankeklimaer hos os mennesker. Mange af os, der studerer Martinus verdensbillede, har måske overvundet de mest primitive tankeklimaer men vi kan stadig have visse primitive sider tilbage. Måske er det simpelt hen sådan, at vi ikke er helt bevidst i disse sider af os, eftersom vi indenfor disse områder fungerer helt automatisk. Ifølge Martinus og kosmologien har vi nemlig gennemlevet en mængde inkarnationer eller jordeliv på et meget primitivt plan.
Ja, vi er faktisk endnu i dag ikke rigtige mennesker, men en blanding af dyr og mennesker. Dette gælder selvfølgelig også selv om man har studeret kosmologi i ti år eller mere. De primitive sider i vor bevidsthed har i virkeligheden rødder langt tilbage i udviklingen, måske endog tusinder af år.
At se "djævle"
Når man taler nedsættende eller i negative vendinger om noget, røber man en slags ubalance i bevidstheden. Man siger f.eks. at noget er "forbandet", "frygteligt", "fælt", "bedrøveligt" eller "utroligt dumt". Det man da siger er, at man oplever noget som negativt, og at man ikke forstår, at dette negative er noget nødvendigt eller uundgåeligt. Det er nemlig sådan, ifølge Martinus, at intet af det, som opleves som ubehageligt, forekommer, hvis ikke den, som oplever det, selv engang har "sået" det eller på en eller anden måde har handlet på tilsvarende måde overfor sine omgivelser. "Hvad man sår, skal man høste", sagde for øvrigt Jesus allerede for næsten 2000 år siden.
Det tankeklima, som kommer til udtryk i ovenstående beskrivelse, er altså det, hvor følelsesenergien dominerer over intelligensenergien. I dette klima er det nærliggende at "straffe" sine medvæsener, hvilket er lige modsat Jesus, når han sagde: "... men dersom nogen giver dig et slag på din højre kind, da vend ham også den anden til". (Math. 5. 39). Her har vi ligevægtsmenneskets svar på, hvordan han gør, når noget er "forbandet" (det er åbenbart, at han ikke tænker i de baner).
Dødens religion
Når følelsesmenneskene ser "djævle" og måske også "guder", så ser den rent materialistisk indstillede snarere "bølger", "partikler" eller ret og slet fysisk-materielle foreteelser. For de mest udviklede af disse mennesker, de materialistiske forskere eller videnskabsmænd, gælder, at de hele tiden stræber efter at forstå livet ved hjælp af deres intelligens. I deres efterforskning benytter de sig af det eneste materiale, som står til deres rådighed, nemlig det de kan fornemme med deres fysiske sanser.
Men livet består ikke kun af "materie" eller døde ting. Dette er dog svært at erkende for mange indenfor den moderne videnskab. I manglende forståelse af den højere virkelighed, som kommer til udtryk gennem "materien"s forandringer eller bevægelser, hæfter man sig ved disse højere foreteelsers ydre side. Man ser altså kun det som kan vejes og måles og har dermed skabt sig en slags "dødens religion".
Hvordan livet erkendes
Findes der da nogen anden virkelighed end den som man kan registrere ved hjælp af sine fysiske sanseorganer? Ja, det gør der, ifølge Martinus. Han sammenligner de materialistisk indstillede videnskabsmænds arbejde eller forskning med en analfabets forhold til en bog. Denne kan undersøge bogstaverne på mange måder, veje bogen, måle bogstavernes tykkelse og størrelse osv, men han kan ikke læse bogen.
På tilsvarende måde er mange forskere blinde for den mening eller hensigt, som skjuler sig bag materien eller alle de bevægelser, hvoraf livet består. Det er nemlig sådan, ifølge Martinus og kosmologien, at alt, hvad der eksisterer, udgør en eller anden form for bevægelse. Her er der ingen uoverensstemmelse mellem Martinus åndelige videnskab og den som bygger på fysiske iagttagelser. Men når det drejer sig om at forklare dette "bevægelsesoceans" udformning, afviger de fra hinanden.
Martinus mener, at al materie er udtryk for levende væseners ønsker og begær, medens den fysisk-materielle videnskab overhovedet ikke berører dette aspekt ved materien, eftersom den ikke lader sig observere med fysiske måleinstrumenter. Den hidtil kendte videnskab kan altså hverken bekræfte eller dementere Martinus opfattelse af et levende univers. Her skal jeg dog ikke gå nærmere ind på motiveringen for eller forklaringen på, hvorfor alle universets bevægelser har levende væsener som ophav, eftersom dette ikke er denne artikels egentlige emne.
Hindring for erkendelse
Vi er altså endnu ikke færdigudviklede mennesker og vor indstilling til livet og vor bedømmelser er af den grund mere eller mindre partiske. Vi mangler ganske enkelt den åndelige ligevægt, som er nødvendig for en helt korrekt bedømmelse af livet og for en fuldstændig forståelse af det.
Den manglende ligevægt gør, at vi af og til handler forkert og gør fejltagelser i vore bedømmelser. Men da disse fejltagelser vender sig mod os selv i form af tilbageslag eller lidelser, garanterer livet, at vi før eller senere opnår at få ligevægt i bevidstheden. Indtil videre er vi dog nødsagede til af og til at handle forkert. Men hvis man da er bevidst i hvilken retning man gør forkert, så kan man måske i det mindste undgå at gentage de samme fejl eller vildfarelser evig og altid. Denne artikel er skrevet for at stimulere denne tendens til at "eftertænke først" – ikke mindst når det drejer sig om min egen handlemåde. Men jeg håber, at også andre kan få glæde af disse overvejelser.
Lysten til at brillere
I den tidligere citerede bog af Martinus skriver han bl.a. om hvad han mener, er den største hindring for opnåelse af højere viden. Han skriver herom bl.a. "Sålænge et individs højeste ønske er at kunne brillere over andre, gennemsyrer dette ønske dets forskning, ja endog meget ofte uden at individet er sig det rigtigt bevidst. Denne forskning bliver derfor i virkeligheden mere et "kapløb", en udstrakt kamp eller energiudfoldelse for at komme først til en viden, som ens næste helst kun skulle have adgang til gennem en selv, end den bliver et udtryk for en virkelig trang til at uddanne sig i den store kærlighed eller i dette at "elske sin næste som sig selv". Et sådant individs forskning bliver således ikke en stimulering af dets egen given afkald til fordel for næsten, men derimod en "hamstring" en erobring af åndeligt gods, en manifestation af "begæret efter guldet", efter at blive en "rig mand", overført til et åndeligt plan". (Martinus: Omkring mine kosmiske analyser kap. 13).
Et langt citat, men ikke uvæsentligt efter min mening. Det er vigtigt, mener jeg, at vi er opmærksomme på hinandens ufuldkommenheder, når vi nu snart skal begynde at sprede kosmologiens tanker ud til stadig større kredse. Og det er rigtigt, som Martinus i denne sammenhæng gør, – at citere Jesu ord: "Hvo som synes at stå, se vel til, at han ikke falder".
Den dårlige jord
Det er altså sådan, at den nye verdensimpuls, som nu ved vor hjælp skal spredes ud over verden, ikke altid falder i god jord. "Den gode jord" i denne sammemhæng, er ifølge Martinus de mennesker, hvis følelse og intelligens er i nogenlunde balance. "Intelligensmenneskene" kan i denne sammenhæng betragtes som "stengrund", når det drejer sig om modtagelighed for de kosmiske analyser. Disse er altså nærmest uimodtagelige for al kosmisk visdom. Også "følelsesmenneskene" vil komme til at stille sig afvisende overfor den nye verdensimpuls, i samme grad som den strider mod allerede etablerede opfattelser hos disse mennesker. (Martinus: Omkring mine kosmiske analyser, kap. 18).
Den gode jord
Hvordan er da de mennesker, som kommer til at tage imod den nye verdensimpuls med åbne arme? Herom skriver Martinus bl.a. et omfattende afsnit i "Det tredie Testamente", 1.ste del, men også i den lille bog, som jeg tidligere i denne artikel har henvist til, tages spørgsmålet op. Der skriver Martinus bl.a., at "ligevægtsvæsenerne" eller de højest udviklede individer på jorden er dem som "er blottet for alt begær efter at ville brillere. De er væsener, der er stilfærdige, sympatiske og forstående overfor alt og alle. De er væsener, der har let ved at tie, når andre er alt for ivrige efter at vise deres kundskab. De er væsener, der ikke på nogen måde ønsker magt og berømmelse. De er væsener, der allerhelst vil leve ukendt og ubemærket og kun kommer offentlig frem i sådanne tilfælde, hvor – ikke forfængelighed, – men pligtfølelse kalder dem."
Martinus skriver endvidere om disse (fremtids-)væsener bl.a., at de er den absolut bedste grobund for den nye verdensimpuls, da denne er stimulerende næring for de i disse menneskers mentalitet iboende tendenser: "De nævnte væsener modtager således den evige visdom med ydmyghed, taknemlighed og kærlighed. De hører, ser og bevarer ordet i deres hjerter. Og "Guds billede" vokser stille frem i deres daglige manifestation og væremåde. (Martinus: Omkring mine kosmiske analyser, kap. 19).
Tænk på hvem du har foran dig
Da disse mennesker er relativt sjældne er det let at forstå, at jordbunden for den nye verdensimpuls i dag ikke er den bedste. Der er derfor – mener jeg – ingen grund til at forivre sig, når det gælder udbredelsen af Martinus kosmologi. Det er snarere vigtigt, at man er forsigtig og i så stor udstrækning som muligt gør sig klart, hvilke mennesker man har omkring sig, uden derfor at dømme dem eller stimulere den intolerance man eventuelt føler overfor en del af dem.
H.O.