Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1981/6 side 63
JOHN NIELSEN
KOSMOLOGI OG HVERDAGSPRAKSIS
 
I vort daglige liv og færden, bliver vi præsenteret for materialismens slagskygger i form af det utal af lokale krige der ustandselig finder sted, den ukærlighed der eksisterer mellem mennesker, de sygdomme og psykiske problemer der formørker vor tilværelse, samt den gigantfallit verdensøkonomien står ganske tæt ved at opleve. Disse store problemer er naturligvis noget det moderne menneske er bevidst om, bl.a. gennem det net af nyhedsinformationer der binder alle verdensdele sammen, men det område af livet som volder den enkelte størst besvær, er vel nok den lille del af den samlede verdensplan som dets eget liv udgør. Dette liv kan være præget af overvejende gode og behagelige oplevelser, men kan ligesåvel være domineret af sygdom, ulykke og depression. Sidstnævnte vil formentlig høre til den del af menneskeheden der i afgrundsdyb fortvivlelse skriger til "himlen", – "Hvorfor skal dette dog overgå mig, hvad har jeg gjort"? Den flok der befinder sig i den samme situation vokser for hver dag, og denne floks samlede "skrig til himmelen" er faktisk en samlet bøn fra alle de som lider og ønsker svar eller forklaring på årsagerne til deres lidelser. Under og efter de store verdenskrige vil de lidendes antal være kolossalt omfattende, og en stor del af dem vil som med een mund bede for varig fred på kloden, medens en formentlig mindre del vil være opfyldt af hævn og tænke – "Næste gang slår vi dem". Men som nævnt er der igennem tiderne udsagt et uendeligt antal bønner, rettet mod Guddommen, Krishna, Buddha eller hvem der i den givne situation måtte menes at kende svarene på ulykkernes årsag.
Rundt omkring i verdens forskellige nationer, findes der i dag et stort antal forskellige "centre" eller organisationer som vil påtage sig at hjælpe folk med deres forskellige problemer på baggrund af forskellige former for okkult viden, psykiske evner eller på baggrund af filosofi, meditation eller mange andre former for alternativer til det bestående samfunds tilbud om behandling gennem læger, hospitaler, psykiatere, psykologer osv. Der skal ikke her tages stilling til disse behandlingsformers effektivitet eller rigtighed, men kun påpeges, at et stort antal mennesker søger disse steder, fordi de igennem den autoriserede læge og hospitalshjælp oplever at "få stene i stedet for brød" igennem disse forskellige former for "symptombehandlinger". Det er klart, at man ikke kan ignorere, at læger og hospitaler har en funktion, affødt af en tiltagende humaniseret socialpolitisk holdning, og at en stor del mennesker har behov for hjælp på det område som denne sektor kan tilbyde, men hvor det gælder mere eksistentielle problemer af psykisk og åndelig karakter, vil lægevidenskaben naturligvis komme til kort. Det er slet ikke disse menneskers opgave og virkefelt at tage sig af disse problemer, ligesom man naturligvis ikke går til sin cykelhandler og beder ham hjælpe sig med en tandpine. Den nære fremtid vil formentlig bringe nogle ændringer på disse områder når lægevidenskaben får tilført sin forskning et nyt perspektiv igennem åndsvidenskaben, men i øjeblikket må de fleste mennesker hjælpe sig selv, hvilket de måske også i de fleste tilfælde er bedre tjent med.
Et menneske som kan være sin egen "sjæledoktor" er faktisk vældig godt stillet. Sig selv har man altid i nærheden, rent bortset fra det faktum, at der i sidste instans kun er een der kan hjælpe dig, – nemlig dig selv. Naturligvis skal dette foregå i vekselvirkning med omgivelserne igennem hvilke man kan påføres nye ideer og tanker, og hvorigennem man via "verdensgenløsningsprincippet" kan blive gjort bevidst om tilværelsens grundfacitter, men det vil altid være individet selv, der vælger sine løsninger.
Igennem tiderne har forskellige idealer været genstand for menneskets stræben, i forsøgene på at finde tilværelsens mening og at få opfyldt dets krav til tilværelsen. Idealerne er med jævne mellemrum blevet udskiftet, men mennesket søger stadig efter "de vises sten". I vore dage oplever vi hvordan en stor del af menneskehedens stræben går i retning af at tilfredsstille sit behov på det materialistiske felt, hvilket har ført til en kolossal vækst indenfor det område vi kalder forbrugsgoder og luksus. Der er dog fremdeles en stor gruppe mennesker, der har erkendt, at "mennesket ikke lever af brød alene", men også har nogle sjælelige behov der skal tilfredsstilles. De har formentlig erkendt, at hvis ens livslykke er baseret på forgængelige, materielle goder, ja så rummer hver eneste dag en fare for at denne livslykke bliver truet. De er mere indstillet på at basere deres liv på nogle facitter af mere bestandig karakter, og for disse mennesker kommer kosmologien til at spille en vældig rolle. Vi husker sikkert den rige ynglings spørgsmål til Jesus: "Hvad skal jeg gøre for at blive salig?", hvilket spørgsmål sikkert er yderst aktuelt for mange mennesker i dag. Vi husker sikkert også at Jesus svarede: "Giv alt dit gods bort, og følg mig". Med dette mente Jesus naturligvis ikke at den rige yngling skulle give alt bort for at traske i hælene på Jesus, men at han skulle give alt sit gods bort for at lære kunsten at give, og at han skulle følge Jesus i væremåde og praksis, hvilket den rige yngling dengang bedrøvet erkendte, at det kunne han ikke gøre. Hvis et menneske i dag stiller det samme spørgsmål, vil svaret være nøjagtigt det samme, og den rige yngling som dengang ikke kunne følge Jesu væremåde, vil måske igennem mange inkarnationer have udlevet sit materialistiske behov, og i stedet for at gå bedrøvet bort spørge: "Gerne, men hvordan". Ja verden er i dag fuld af fordums "rige ynglinge" der har det samme spørgsmål, og til dem er svaret som nævnt det samme, følg Jesus i tanke og væremåde, hvilket er ensbetydende med at lære at elske sin næste som sig selv, og sin Gud over alle ting". Det er klart at mennesket, som i en årtusindlang epoke kun har haft for øje at elske sig selv, vil savne en masse detaljer i dette svar og behovet for svar på alle disse spørgsmål angående detaljerne, vil på et tidspunkt føre til studiet af åndsvidenskab. Det er jo et stort område eller studium at gå i gang med, men Martinus har nedfældet syv leveregler som på glimrende vis kan supplere dette studium i en praktisk retning. Om disse leveregler skriver Martinus: "Med hensyn til opøvelsen af den moralske genialitet eller den fuldkomne evne til at elske sin næste, sker denne for en stor del automatisk gennem oplevelsen af lidelserne og er således for denne dels vedkommende uden for viljens kontrol. Men der skal her nævnes nogle få af de vigtigste momenter ved den side af opøvelsen af nævnte evne der er viljen underkastet, og hvormed individet således bevidst kan arbejde med i sin egen vækst hen imod en sand eller fuldkommen manifestation af kærlighed". Disse "momenter" eller de syv leveregler vil i det følgende blive analyseret på baggrund af Martinus analyser.
  1. Udslet begrebet fjender af din bevidsthed.
  2. Tag aldrig til genmæle overfor vrede, bagtalelse eller andre former for ubehag, der bliver rettet imod dig.
  3. Sig aldrig selv noget ondt om nogen eller noget.
  4. Vær absolut sand eller ærlig i alle livets forhold.
  5. Vær absolut upåvirkelig af smiger, ros eller dadel.
  6. Vær aldrig med til at dræbe, såre eller lemlæste.
  7. Lad aldrig din tanke afvige fra at beskæftige sig med, på hvilken måde du bedst kan tjene dine medvæsener, da udfører du den allerhøjeste form for yoga eller den fuldkomneste træning af den del af udviklingen, der er stillet indenfor din rækkevidde, og som i forbindelse med den øvrige del af livets egen bearbejdning af din natur, sluttelig vil føre dig til den moralske genialitet, eller skabe dig om til at udgøre det fuldkomne væsen, eller et gudemenneske.
En måde at bruge disse leveregler på, kunne være at bruge een dag til hver regel, og indimellem bytte om på rækkefølgen. Man kunne ofre 5 minutter om morgenen på at indstille sig på "dagens regel" og om aftenen tænke på hvordan det var gået, hvor man fejlede og hvor man handlede rigtigt. Da det moderne menneske af i dag fortrinsvis motiveres gennem intelligensen vil reglerne i det følgende blive behandlet hver for sig og som nævnt på baggrund af Martinus kosmiske analyser.
1. Udslet begrebet fjender af din bevidsthed.
Det at have "fjender", er jo absolut ikke i kontakt med "at elske sin næste som sig selv", og denne hindring må derfor ryddes af vejen, ikke "fjenderne", men forestillingen om at have "fjender" er almindeligvis rettet imod de af ens medvæsener som afføder ubehag for den pågældende, medens "vennerne" er en benævnelse for de som afføder behag for samme. At man på denne måde opdeler sine medvæsener som "venner" og "fjender" er således i høj grad en subjektiv, personlig anskuelse, som man i mange tilfælde er alene om. De som er dine venner, kan være andres fjender og omvendt, og de kan ikke være begge dele på samme tid, for samme person. Problemet er at fjendtlighed ikke er et "ydre" anliggende, men derimod et "indre" anliggende. Opfattelsen af "fjender" er baseret på en indre mental basis af intolerance og antipati mod andre menmesker eller væsener iøvrigt. Årsag- og virkningsprincippet ligger til grund for andre medvæseners væremåde overfor os eller som Jesus sagde: "Som du sår, skal du høste". At dette årsag- og virkningsprincip eksisterer ved vi jo udmærket fra den fysiske verden, hvor alle former for stof har forskellige indbyrdes reaktioner efter deres specielle art og struktur, hvilket er grundlaget for den lovmæssighed vi kender fra den fysiske side af livet. At tro på at dette område er det eneste der i form af årsag- og virkning reagerer logisk og lovbundet, er at basere sit livssyn på overtro. Der er ikke i universet eller verdensaltet nogle lokale steder hvor alt er logisk og lovbundet, og andre steder hvor alt bare er overladt til tilfældigheder, tilfældigheder eksisterer absolut ikke.
Ethvert levende væsen befinder sig som centrum i verdensaltet og hvis dette væsen sanser primært gennem sine fysiske sanser, vil dette væsen opleve sig selv som 100% adskilt fra resten af verdensaltet. Samme væsen vil dog for et andet individ være en del af verdensaltet og altså for denne være en del af den helhed der danner kontrast til hans eget jeg. Hvad er verdensaltet da? Det er jo ikke dødt, men et levende noget, og dette levende noget er Guddommen eller forsynet. For at binde årsag- og virkningsprincippet sammen med den kendsgerning at vi befinder os midt i Guddommen, vil jeg gerne citere Martinus fra "Det evige verdensbillede" under symbolforklaringen til Bønnens symbol: "Ethvert levende væsen befinder sig midt i Guddommen. Guddommens tilkendegivelses- eller manifestationsorganer overfor det levende væsen, består af alle de levende væsener, som det måtte komme i berøring med. Igennem disse væsener taler Guddommen til sin søn. Og sønnen svarer igen med sin væremåde overfor disse væsener i dets omgivelser. Det levende væsen eller gudesønnen lever således hele tiden i vekselvirkning med Gud. Det lever i en evig guddommelig korrespondance. Hvad vi gør imod vor næste, gør vi imod Gud. Og det vor næste gør imod os, er Guds svar til os på denne vor væremåde overfor vor næste, altså vor væremåde imod Gud".
Den næste leveregel er vel nok en af de ting som det kan være svært at kontrollere ved sig selv, for hvor kan man dog have lyst til at sige den eller den et par "borgerlige ord", eller "nogen må jo sige det til ham" osv.
2. Tag aldrig til genmæle overfor vrede, bagtalelse eller andre former for ubehag der er rettet imod dig.
Hvorfor skal vi ikke svare igen når nogen overfuser os, man skal da ikke finde sig i alt? Kan det virkelig være rigtigt at man skal finde sig i at være offer for bagtalelse og rygtesmederi?
Her må man først se på de virkelige årsager til at man bliver udsat for den slags ubehageligheder, for at årsagen skulle være den pågældendes sladderagtighed eller heftige temperament er ikke svaret. At disse mennesker besidder disse karakteregenskaber, er kun en sekundær faktor, som gør dem egnede til at udløse den skæbne som vi udelukkende, gennem tidligere manifesteret væremåde, selv er årsag til. I lige så høj grad som vi stadig korresponderer med de nævnte karakteregenskaber og i et vist omfang selv besidder dem, vil vi mangle beskyttelse mod andre væseners vrede og sladderagtighed. Et væsens skæbne kan nøje udmåles efter hvad den pågældende selv kan nænne at gøre mod andre, og således bliver ens medvæsener i denne sammenhæng udelukkende redskaber for egenskaber vi selv har manifesteret og til en vis grad stadig vil kunne nænne under de "rette" betingelser.
Vi ved jo udmærket hvordan vrede og sladder kan forpeste et menneskes tilværelse, og specielt ondsindet sladder har i mange tilfælde drevet mennesker til selvmord fordi tilværelsen blev uudholdelig for dem. Det er altså et spørgsmål om at gøre op med denne bestemte form for adfærd overfor andre, ligesåvel som det er et spørgsmål om at befri sig selv for en sådan skæbnebyrde i fremtiden. Hvis en person udløser vrede overfor mig eller bagtaler mig, eller gør mig til genstand for andet ubehag, så skal jeg først og fremmest tænke på, at jeg selv har skabt disse tilstande i fortiden, og at jeg hvis jeg tager til genmæle vil møde det i fremtiden også. Hvis jeg vil undgå dette og altså have en slags beskyttelse på dette felt, så må jeg "bryde cirklen" og dette gøres udelukkende ved at praktisere "tilgivelsesprincippet". Gengælder man derfor vrede med vrede holder man ubehaget eller vreden i live, medens man ved at tilgive skaber et nyt "kredsløb" af venlighed og har indset, at dette at tilgive sin næste i virkeligheden vil sige det samme som at acceptere at dette andet menneske på dette felt repræsenterer nogle karakteregenskaber som man selv har været i besiddelse af og som man ikke i fremtiden ønsker at blive konfronteret med. Det var dette Jesus mente da han sagde: "Du skal hellere se bjælken i dit eget øje, end splinten i din broders".
Jamen kan man da ikke blive uretfærdigt beskyldt for noget man bestemt ikke selv har gjort eller været årsag til? Nej, det kan man absolut ikke. Martinus skriver gentagne gange i sine analyser, "at intet menneske kan lide uret, ligesom ingen kan gøre uret". Der findes ingen afvigelser fra de evige kosmiske love, enhver tanke, enhver handling vil kosmisk set beskrive en bue og vende tilbage til sit ophav. Det er dog ikke sådan at der sidder en person, hverken Gud eller nogen anden, der nøje udmåler et væsens skæbne, og kan synes at det nu er synd for den eller den, eller vender det blinde øje til eventuelle ugerninger som en person således ikke kommer til at undgælde for. De kosmiske love er usynlige realiteter som gennemtrænger alt stof og alt liv, de kosmiske love er en del af os selv, og igennem disse er Gud nærværende i ethvert levende væsen.
3. Sig aldrig selv noget ondt om nogen eller noget.
Dette vil på baggrund af det foregående være en naturlig konklusion, da man selvfølgelig vil udsætte sig selv for samme behandling i lige så høj grad som man deltager i ondsindet sladder.
En helt anden ting er at man i en sådan grad blotter sig selv, og fremviser sin egen primitivitet, og indirekte fortæller at man slet ikke kan bruge sin kosmologiske indsigt til noget som helst. Derfor, hvad man fortæller om de andre som man udsætter for sladder er "mindre væsentligt", mere væsentligt er det, at man udstiller sin egen intolerance og mangel på forståelse og indsigt for alle. Hvor ubehageligt og pinligt er det ikke at blive konfronteret med sin egen sladder, som er en fordækt og skjult form for krigsførelse. Hvor nemt fører det ikke løgnen med sig når man stillet overfor en eventuel afsløring indigneret siger: "Det har jeg aldrig sagt". Nej, man står sig sandelig bedst ved ikke at involvere sig i et sådant mentalt klima. Sagde Jesus ikke: "Med den dom i udmåler over andre, med samme mål skal jeres egen dom udmåles". Intolerancen er et fordomsfyldt mentalt klima, hvori man gennem sit begrænsede udsyn betragter andre og fordømmer dem. Det bagvedliggende ønske ved enhver form for ondsindet sladder er selvfremhævelse hvilket ikke kan være en hjemvendt gudesøn værdigt. Den pågældende vil absolut gennem sin intolerance blive stillet overfor en af "tærskelens vogtere". Den tærskel der tales om er tærskelen til "Det rigtige menneskerige" hvor den slags mangelfuldheder vil være "pletter på bryllupsklædningen". Ethvert menneske befinder sig på det absolutte toppunkt af sin udvikling og dermed sin formåen, hvert eneste sekund af livet. Vor egen vej er i princippet den samme som vort medvæsens, nemlig en udvikling fra primitivitet til fuldkommenhed. Oplever man derfor at et menneske har nogle ufuldkomne sider i sin natur, så svarer disse nøje til de ufuldkommenheder vi selv har været i besiddelse af og hvis den pågældendes adfærd støder eller krænker os og fremkalder "retfærdig harme", ja, så er vi stadig i samme "klasse" som den pågældende. Vi må indse at udvikling er baseret på erfaringer, og erfaringer som et menneske endnu ikke har gjort kan det naturligvis heller ikke betjene sig af. Fra gammel tids religiøsitet har man symboliseret Guddommen som solen, hvilket heller ikke er spor forkert, for Guddommen lyser og varmer den primitive såvel som den fuldkomne, og i ligeså høj grad som vi tilegner os disse egenskaber er vi til glæde og velsignelse for vore omgivelser, og vil med rette kunne bære betegnelsen: "Hjemvendte gudesønner".
Som nævnt kunne ondsindet sladder meget nemt føre den pågældende ind i løgnens domæne, men der findes naturligvis andre måder der kan danne indgangsport til denne zone, som hvis den virkelig bliver omfattende, vil blive en luftkastellernes og de "virkelige illusioners verden" med det deraf affødte bedrag. Martinus næste leveregel lyder derfor meget naturligt:
4. Vær absolut sand eller ærlig i alle livets forhold.
Hvor er det pudsigt, at de fleste mennesker vil være noget andet end det de er. Der er utroligt mange mennesker der på denne måde er på flugt fra sig selv og igennem at lyve om enten deres materielle forhold eller hvem eller hvad de er, bliver spundet ind i et fint net af løgne der i større og større omfang vil omskabe en ellers sund og normal tilværelse til et mareridtsagtigt frygtens domæne. Kan man nu huske hvad man sagde i går om det eller det? Er jeg nu rig eller fattig? Er jeg greve eller arbejdsmand? At dupere flokken er her en dyrtkøbt fornøjelse. Visse ting er i bl.a. vort eget samfund blevet en fælles folkefornøjelse, bl.a. at snyde i skat, at smugle varer igennem tolden, at få mere for en vare end den egentlig er værd osv. Der kan være nogle mennesker der accepterer og deltager i disse ting for at få flokkens varmende beskyttelse og accept, men som Martinus skriver i sin bog "Bisættelse"; "hvorfor gå med flokken den forkerte vej, når man kan gå alene den rigtige vej". At man går alene den rigtige vej, vil dog kun være et kortvarigt fænomen, for hvis man igennem et praktisk eksempel viser at man ikke har lyst til at deltage i denne "sport", så vil man hurtigt få følgeskab af andre som deler disse synspunkter og som blot manglede at se, at en anden turde gå fra flokken.
I disse forhold findes der heller ingen afvigelser fra årsag- og virkningsprincippet, som usvigeligt sikkert vil sørge for at enhver, gennem de af ham selv forårsagede virkninger, kommer til at lære hvad det vil sige at miste og at blive snydt. Man kan naturligvis ikke bebrejde de mennesker der gør disse ting noget, for deres livslykke er i høj grad baseret på hvor meget de "ejer og besidder" af materielle ting, og dette er et helt uundgåeligt forløb i menneskets passage af det materialistiske udviklingsstadie. Disse mennesker vil en dag opleve at de har baseret deres livslykke på materielle, forgængelige faktorer, og deres liv styrter sammen med tabet af disse. Efter et sådant sammenbrud vil man naturligvis have tilegnet sig værdifulde erfaringer der i fremtiden vil danne et værn imod eventuelle gentagelser, og den vandrende gudesøn kan således med denne værdifulde høst vandre videre på sin vej mod hjemmet, hvilket vil sige mod en tilværelse baseret på alkærlighed og i kontakt med de kosmiske love. Martinus skriver om fantasten og løgneren i tredie bind af "Livets Bog": "Og det er denne indlevelse i en uvirkelig tankeverden, der er farlig. Vældige talentkerner på dette specielle område bliver udviklede, ja så udviklede, at væsenet tilsidst slet ikke mere har fuld kontrol over fantasi og virkelighed, navnlig ikke i sin hukommelse. Et sådant væsens fortid er for det selv en så stor infiltrering af fantasi og virkelighed at det tilsidst er umuligt at finde rede på hvad der er hvad. Intet under at dets beretninger om dets egen eksistens bliver mærkværdige. Og det gør jo ikke sagen lysere at det har de nævnte talentkerner med over i det næste liv, hvor de kommer til endnu større blomstring".
Et menneske der har et uvirkeligt forhold til hvilke karakteregenskaber det mangler og hvilke det ønsker sig at have men dog ikke besidder, vil være temmelig modtagelig overfor momenter der kan forstærke den pågældendes selvfølelse. Disse momenter advarer Martinus imod, idet hans næste råd til os lyder:
5. Vær absolut upåvirkelig overfor smiger, ros eller dadel
"Smukke ord, smigrer dåren" har Martinus engang sagt, og det er jo så sandt. En af farerne ved at lade sig smigre kan være, at man vil være et let offer for overtalelse til handlinger eller ting som man egentlig slet ikke har lyst til at gøre. Man har dog stadig et vist behov for at få at vide hvor fremragende man måtte være i en eller anden retning, og man kan derfor komme til at "sælge" sine gode menneskelige idealer for "smukke ord". Hvis ikke gode egenskaber er parret eller komplementeret med en god moral, så mangler man stadig en væsentlig ting i at blive fuldkommengjort, nemlig, – ydmyghed. Den ydmyghed som en pisket hund udviser, er absolut ikke ønskelig, for der er her tale om et ved vold og tvang underkuet væsen. Ydmyghed i denne forbindelse vil være at man oplever sig selv som en del af helheden, hverken større eller mindre end andre, men blot som et væsen der udviser visse karakteregenskaber på lige fod med andre, som hver især udgør et helt nødvendigt led for helheden. Bliver man derimod afhængig af smiger, så vil man i samme grad sky dadel eller kritik. Man vil være et væsen der ustandselig vil være såret over folks "fornærmelige" udtalelser i kritisk retning og vil i samme grad tiltrækkes de såkaldte "rygklappere", der for egen vindings skyld roser og smigrer for at opnå ganske bestemte fordele. En af de ting som er ønskelige i forbindelse med gode menneskelige, humane egenskaber, er den sande forståelse for "gavekultur". Der findes to måder at give gaver på, den ene måde kalkulerer med, og fordrer gengældelse, altså det at man giver for selv at få, og på denne måde giver man sig selv gaver. Den anden måde, er det at give gaver, enten i form af naturalier, eller i form af hjælpsomhed, venlighed o.lign., og ikke samtidig kalkulere med at få disse ting igen. Det at give er i sig selv en glæde, som skal være det eneste motiv til gavegivning. Som Cleo så udmærket synger i en af sine sange: "Så er der noget inde i mig der si'r, at han vil ha' no'et for sin safir". Vi må altså lære at holde "forretningsprincippet" borte fra det at give gaver og ikke "investere" i et andet menneske i håb om profit eller et klækkeligt, afkast. Noget andet er dette, at man som nævnt bliver spundet ind i uvirkelige forestillinger om hvad eller hvem man er, og skal man bevæge sig udviklingsmæssigt fra et stadie til et andet, så er man nødt til at vide hvor man befinder sig. Det er selvfølgelig klart at der her vil være et område af vor skæbnedannelse som vi ikke erkender, og som følgelig er uden for vor viljes rækkevidde, hvilket så igennem "livets direkte tale" vil blive gjort bevidst for os. Således er intet væsen fortabt eller fordømt, alle vil usvigeligt sikkert en dag stå som fuldkomne "rigtige mennesker", og have afkastet sig den byrde som primitiviteten har været under "den lange vandring" fra "dyreriget" til "det rigtige menneskerige".
Når Martinus dernæst siger:
6. Vær aldrig med til at dræbe, såre eller lemlæste.
Så vil en del af dette råds belysning i sig selv kræve en hel artikel. For det er klart at spørgsmålet om vegetarisme her kommer på tale. Man kan jo blive forfærdet når man i radioen hører hvor mange svin, køer eller kalve der er blevet slagtet i løbet af et enkelt år. "Ofrenes" tal nærmer sig her 2. verdenskrigs døde og sårede, selvom man almindeligvis ikke betragter det på samme måde. Dyrene er så tæt på os i udviklingsmæssigt henseende, at man ikke må tro at et sådant drab på et dyr forløber uden smerte og lidelser. Der findes andre måder end denne at såre, dræbe eller lemlæste på. Hvad mener man f.eks. om at såre et andet menneskes følelser, eller at dræbe et andet menneskes livslykke eller livssyn ved en arrogant eller depressiv udredning af manglerne ved væsenets livssyn? Vil dette at såre et andet menneskes følelser i denne person ikke afføde en mental lemlæstelse? Jo, der findes mange andre former for drab end det at berøve et andet væsen retten til livet og livsoplevelse i den fysiske verden hvilken jo er målet for den pågældendes attrå. Når vi er sammen med andre mennesker, skal vi altså ikke føle at det er vor vigtigste opgave at frarøve dem, den fra vort udsyn illusoriske livslykke og belære dem om de "virkelige" realiteter. Igennem en sådan adfærd vil vi naturligvis ligeledes skabe os selv en mørk og deprimerende fremtid, hvor vi ustandselig vil opleve nogle puste vor lille flamme af optimisme ud.
Martinus afsluttende råd til det menneske som vil arbejde med på at omdanne sin bevidsthed i en menneskelig retning taler faktisk for sig selv:
7. Lad aldrig din tanke afvige fra at beskæftige sig med, på hvilken måde du bedst kan tjene dine medvæsener, da udfører du den allerhøjeste form for yoga eller den fuldkomneste træning af den del af udviklingen, der er stillet indenfor din rækkevidde, og som i forbindelse med den øvrige del af livets egen bearbejdning af din natur, sluttelig vil føre dig til den moralske genialitet, eller skabe dig om til at udgøre det fuldkomne væsen, eller et gudemenneske.
Nu kan man sagtens forestille sig at man på forhånd føler trang til at give op, for disse leveregler kræver virkelig arbejde, men det er på den anden side ting som man her får mulighed for selv at være medarbejdende i fremfor at overlade det til den del af skæbnen, der som nævnt, ligger uden for viljens rækkevidde. Det er lige så klart at man ikke ved en mental indstilling kan opnå at beherske disse ting til fuldkommenhed, det kræver træning, men hver gang man har begået fejl må man tilgive sig selv som man tilgiver andre. En vigtig ting er at bevare et godt humør, da dette og en sund latter er ren "solskinsmedicin" for vort velbefindende, og gør det tåleligt for andre mennesker at være sammen med en. Hvornår skal jeg så starte? Ja, hellere i dag end i morgen, for faren ved at vente til i morgen er, at det nemt kan vedblive at være i morgen og således aldrig bliver til noget andet end en idé.
JN