Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1978/13 side 146
Mogens Møller
Fredens begyndelse
 
"Begyndelsen"
"I begyndelsen" er et udtryk, vi ofte bruger, da alt, hvad vi oplever har en begyndelse. Men sætter vi os for virkelig at udforske begrebet begyndelse, opdager vi altid noget, der viser sig at være en dybere årsag til det, vi kaldte "begyndelse". Denne årsag viser sig heller ikke at være en "urbegyndelse", længere tilbage i fortiden findes en endnu dybere årsag, som er et led i en tilsyneladende uendelig årsags- og virkningskæde, der fortoner sig perspektivisk ind i fortidens mørke. Vi aner, at en lignende kæde vil tone frem på den anden side nu'et i det, der endnu ikke er blevet virkelighed for os, det, vi kalder fremtiden. Vi siger, at vi går fremtiden i møde, eller at den "kommer", medens fortiden "går". Nogle af os går fremtiden i møde med håb og forventning, andre – og i øjeblikket måske de fleste – med bange anelser og angst for virkningen af de årsager, de ser rundt om i verden i form af oprustning, krigsophidselse, terror og skarpe ideologiske modsætninger. Mange af disse ideologier har verdensfreden på deres program, man taler om "kampen for freden", men kan kamp i betydningen krig eller revolution og voldeligt oprør nogensinde blive årsag til fred? Rent fysisk er det en naturlov, som ikke er svær at fatte, at man høster hvede og ikke havre, når man har sået hvedekorn. Men at denne lov om sæd og høst også gælder på det mentale område, at man må så fred for at høste dens virkninger, tager det længere tid for den jordiske menneskehed at begribe. Dog bliver større og større dele af menneskeheden efterhånden så mætte af krig, vold og fysisk og mentalt slagsmål, fordi de i rigt mål har oplevet virkningerne deraf, at de længes efter at skabe de årsager, hvis virkning fører til mere og mere fredelige tilstande på jorden. Men hvem skal begynde – og hvordan? Vi har jo altid så travlt med "de andre", og vi synes næsten altid, det var dem, der begyndte på ufreden, så må de også gøre noget for freden! Selv om vi kan være tilbøjelige til selvhævdelse på andres bekostning og til at overvurdere os selv på mange måder, er der alligevel mange ting, vi mener "de andre" skal gøre. En af de største værdier, Martinus giver os i sit verdensbillede, er et nyt syn på forholdet mellem os selv og de andre, en forståelse af, at verdensfreden må begynde i det enkelte menneskes tankeverden, følelsesliv og handlemåde over for de andre.
Krigens "begyndelse"
Der spørges altid i krigstilfælde: "Hvem begyndte krigen?" Og der gives altid svar, som kun er udtryk for lokale begyndelser i lighed med Fritz Jürgensens berømte tegning af to små slagsbrødre, hvoraf den mest aggressive svarer den voksne, der har skilt dem: "Ja, først slo' jeg først – men så slo' han først!
"Hvorfor sloges de? Deres lille krig har sikkert en længere historie, og det har al krig. Når det drejer sig om at finde "krigens begyndelse", gælder det samme perspektiv som i al anden "begyndelse", vi kommer længere og længere tilbage i menneskehedens historie. Tidsrummet fra vort århundrede med alle dets tekniske vidundere, som i høj grad er taget i krigens tjeneste og tilbage gennem århundrederne over Renaissance og Middelalder til "begyndelsen af vor tidsregning" ved verdensgenløseren Jesus af Nazareths fødsel er umådelig lang tid, synes vi, når vi i vor tanke søger tilbage. Det er heller ikke få krige, der er udkæmpet i det tidsrum. Krige i Kristi navn med korsets tegn på skjolde og faner for at nedkæmpe hedningerne. Krige i hans navn, der sagde: "Stik dit sværd i skeden, thi alle de, der tager sværd, skal omkomme ved sværd", og: "Elsk jeres fjender, velsign dem, der forbander jer, gør dem godt, der hader jer, og bed for dem, der krænker og forfølger jer." Og ikke blot krige mod hedninger, men masser af krige, hvor såkaldte kristne kæmpede mod andre såkaldte kristne, fordi begge parter ville lære hinanden "den rigtige måde at være kristne på", når modstanderen var overvundet. Der er slået mange mennesker ihjel eller pint til døde eller lemlæstet i Kristi navn i de ca 2000 år, der er gået siden Kristi fødsel. Men det er jo ikke krigens begyndelse. Symboliserer man tiden med en brønd, som digtere og filosoffer ofte har gjort, er vi kun kommet et lille bitte stykke ned i "tidens brønd" gennem disse to årtusinder. Forsøger vi at dykke længere ned, kommer vi til romervældets erobringskrige, de græske krige, perserkrige, Assyriens og Babylons på krigsmagt baserede kæmperiger, det jødiske "herrefolk"s krigshistorie, som vi kan læse om i "Det gamle testamente", Ægypternes krigsmagt osv. Dyb er "tidens brønd", krig kæder sig til krig, uret og hævn hænger sammen, nationer er bukket under i kampen, men den stolte sejrherre er selv bukket under for andre sejrherrer. Magtens kraftcenter har flyttet sig gennem tiderne, men hele tiden har den været baseret på den stærkestes ret, retten til at underkue de svagere. Det er krigens skæbnemønster, som vi kan følge tilbage i fortidens dunkelhed, fra vor tids verdenskrige, til nationale krige, religionskrige, borgerkrige, stammekrige, familiekrige og til naturmenneskenes kamp for retten til jagtterritorium, den samme kamp, som dyrene fører. Menneskehedens historie er en krigerisk historie! Men er det en menneskeheds historie? Her får vi også fra Martinus verdensbillede et nyt perspektiv. Set i dette perspektiv eksisterer der endnu ikke nogen menneskehed på denne klode, men derimod det forlængede dyrerige, eller som Martinus kalder os: "Den jordiske menneskehed, sårede flygtninge mellem to riger, overgangsvæsener i udviklingen fra dyreriget til "et rigtigt menneskerige", altså en vordende menneskehed.
Hvad vil det sige at være et menneske?
Men hvad vil det egentlig sige at være et menneske? Naturforskerne kalder os (og sig selv): "Homo Sapiens", der betyder "det vidende –" eller måske "det videnskabelige menneske". Vi ved jo også en hel del om mælkeveje og atomer og dermed om partikler og tomrum i verdensaltet, men derved bliver vi selv reduceret til en slags tilfældige atomer i mælkevejen, og set i det perspektiv er vi et resultat af naturens luner, et dyr, der har fået den mærkelige tilbøjelighed, at det vil forstå sammenhænge mellem årsag og virkning i en tilsyneladende meningsløs og kaotisk tilværelse. Videnskaben har betydet mere for krigsindustrien end for udviklingen af fred og forståelse i verden, ja, den har haft så enorme fremskridt, at man skulle tro, det er en universel rumkrig, man forbereder, og ikke en krig mellem jordiske stater. Selv om naturvidenskab og teknik har betydet fremskridt for jordmenneskene på mange måder, har de dog hovedsagelig gjort os til "teknisk bevidste rovdyr", der har intellektualiseret jungleprincippet og er blevet så farlige, at vore tekniske færdigheder truer jordens og dermed vor egen eksistens med undergang. Det kan ikke være det, der er "det menneskelige": en truet tilværelse uden fast holdepunkt, en tilstand, mange kalder "ad helvede til", selv om de ikke tror på helvede. Det ensidigt "videnskabelige menneske" er ikke tilstrækkeligt. Kan kirken da sige os, hvad det vil sige at være et menneske? I kirkens betydning vil det sige at være et troende kristent menneske. Og det vil sige medlem af menigheden, der samles i kirken, som symboliserer "den frelsende Kristus", for at dyrke Gud og bede om frelse gennem Kristus, der døde på korset "for vore synders skyld". "Guds enbårne søn", den uskyldige, blev som et offer korsfæstet for at frelse os fra død og tilintetgørelse, så vi kan stige op af graven "på den yderste dag" og se alle "synderne" gå mod "fortabelsen", medens vi og de andre "frelste" skal glædes i himmerige. Hvad skal vi glædes over? Over at VI blev frelst og ikke de andre? Vil vi ikke savne og sørge over, at den eller de, som vi holdt af, og som absolut havde mindst lige så mange gode sider, som vi selv, ikke kunne komme med, fordi de ikke kunne tro blindt på forsoningslære og blodoffer og nåde og frelse, og hvad det hedder alt sammen. Er sådan en indstilling menneskelig, hvor man tror på og frygter en almægtig, alvidende og hævnende Gud, der tilintetgør sine egne skabninger, hvis de ikke kan tro på dogmer? Den gud er jo ikke bedre end diktatorer og blodtørstige tyranner, så hvis det at være menneske skal have noget med menneskekærlighed at gøre og med tålmodighed, kan det ikke forenes med gammel kirkelig dogmatik.
Der er opstået en reaktion, for en stor del blandt de unge, mod teknokrati og kapitalisme, mod den gamle klassedelte samfundsstruktur og mod gammeldags religiøs, politisk og social vanetænkning. Denne reaktion kommer hovedsagelig fra to forskellige grupper, en mere følelses- og en mere intelligensbetonet. Begge består de naturligvis af mange mindre grupper, og der er også grupper, hvor kategorierne er blandet, og det er måske de mest positive. Men ofte står de ret uforstående over for hinanden. Den ene kategori rummer de mere mystisk eller åndeligt betonede grupper, hvoraf mange er inspireret af en såkaldt "okkult bølge" fra orienten. Den indeholder tidløs visdom af stor værdi, som naturligvis altid vil blive stående. Men meget af det, den har ført med sig, har vist sig at skade en del vesterlændinge mere end det har gavnet dem, ja, nogle er endda gået helt i stykker på det, fordi disse urgamle orientalske metoder let kan misforstås og misbruges af vesterlændinge, så det fører til en flugt fra den tids- og rumdimensionelle verden i stedet for at føre til en evne, gennem hvilken man i højere grad får indsigt i og formår at beherske sit forhold til denne verden til gavn for helheden. Det er ikke en flugt fra verden, der gør os mere menneskelige.
Den anden kategori er først og fremmest politisk engagerede og mener om dem selv, at de er mere realistisk betonede end de åndeligt indstillede, som de synes flygter fra deres ansvar og glemmer den fysiske verden og dens uretfærdige forhold til skade for dem selv og deres omgivelser. "Det er HER og NU, det foregår", siger disse realister, "og derfor må vi sætte magt mod magt, vælte det nuværende styre og som klassebevidste arbejdere skabe bedre forhold for den store arbejdende befolkning." Ønsket er menneskeligt, men metoden er det ikke. Den vil aldrig kunne høstes som mere menneskelige forhold på jorden, når den sås med revolution og vold. Det er menneskeligt og rigtigt, at klasseforskellen må forsvinde, men det må ske ved et balanceforhold og ikke ved at vægtskålene blot vipper den modsatte vej. Det er sket mange gange i vor historie uden at føre til fred.
Det menneskelige set i kosmisk perspektiv
Begreberne "frihed, lighed og broderskab", som alle tre har med noget rent menneskeligt og med fred at gøre, kan ses både i religiøst, i politisk og i videnskabeligt perspektiv, men hvorfor ikke samle disse tre perspektiver i eet større perspektiv, det kosmiske, så bliver der ingen ensidigt religiøst betonet, eller ensidigt materialistisk, politisk eller naturvidenskabeligt betonet intolerance. Det kosmiske perspektiv, Martinus viser dem, der føler sig på bølgelængde med hans verdensbillede, har både et religiøst, et verdenspolitisk og et videnskabeligt aspekt, og det lukker ikke nogen ind i nogen bås, noget specielt tilhørsforhold eller medlemsskab, men viser os det universelt-organiske forhold: at vi alle, hver og én, er livsenheder, dvs evige levende væsener, som lever, røres og er til i et evigt levende verdensalt, en allestedsnærværende, evig, alvis, alkærlig og almægtig guddom. Gennem et kosmisk spiralkredsløb, bestående af mange mindre kredsløb, bl.a. det, man kalder "reinkarnation", oplever vi en skabende udvikling, hvor vi så småt er ved at blive medskabere. I sin vekselvirkning med os, gør guddommen os til mennesker "i sit billede efter sin lignelse", og ikke et eneste væsen er "fortabt", alle er på vej mod samme mål.
Kosmologien taler i øjeblikket først og fremmest til de jordmennesker, der er blevet mætte og trætte; ikke blot af krig, fysisk vold og terror, men også af de former for had, vrede, misundelse, bitterhed og intolerance, der ikke giver sig udtryk i fysisk vold, men kan skabe højst ubehagelige, mentalt forgiftede, åndelige klimaer på arbejdspladser, i hjemmene, og hvor vi ellers mødes. Den hjælper os ikke til at blive fri for disse ubehageligheder, men den kan hjælpe os til at forstå, hvorfor, vi møder dem, hvordan vi selv er den inderste årsag til dem, og hvordan man kan reagere over for dem på en menneskelig måde og dermed starte fredens begyndelse i verden. Skal verdensfreden da begynde i dig og mig? Ja, det er kosmisk set den eneste måde, hvorpå verdensfreden kan begynde.
En skabende forvandling
"Det er her og nu det foregår," siger realisterne, og det er så sandt, som det er sagt. Det var det også igår og i forgårs og ifjor og for to år siden, og det vil det antagelig være imorgen og i overmorgen osv. Men hvornår begyndte det at være "her og nu"? Da vi blev lagt ved vor mors bryst og begyndte at tage for os af retterne? Nej, der er en kæde af årsager og virkninger tilbage i fortiden som vi selv har skabt for at vi overhovedet kunne blive født i dette liv. Men hvornår begyndte det hele, der må da have været en begyndelse, der må have været en "tidernes morgen"?
"Tidernes morgen er egentlig et ulogisk billede, hvis det skal betyde en begyndelse, forud for hvilken, der ingenting var. Før en morgen er der altid en nat og tidligere dage og nætter, bag en virkning er der en årsag, der er sat i gang af tidligere årsager og virkninger. Religionernes skabelsesmyter fortæller også om en tilstandsbegyndelse, bag hvilken en tidligere tilstand skjuler sig, en tilstand, som i myten karakteriseres som "Kaos" eller "Ginnungagap" eller havde andre navne, hvis betydning egentlig er: "Stedet, hvor kulde og varme mødes." Lige meget om vi søger til nordens sagnverden eller til græske, jødiske eller andre versioner af skabelsesmyten, møder vi aldrig noget, der kommer af intet, men en tilstand, der forvandles til en anden tilstand f.eks. ved at "Guds ånd svævede over vandene". Både Guds ånd og vandene var der i forvejen. Alle skabelsesberetninger er egentlig beretninger om en metamorfose, en forvandling, der minder om de forvandlinger, der foregår i os og omkring os den dag i dag, hvor faste stoffer forvitrer, flydende stoffer fordamper, luftformige stoffer fortættes, og det hele gennemtrænges af stråler og bølger, der virker efter urokkelige love fra den yderste mælkevej, vi kan opfatte, til de verdener vi aner inden i atomkernerne. Naturvidenskaben kan heller ikke berette om en begyndelse, før end hvilken der ingenting var; "noget, som er" i een tilstand er blevet forvandlet til "noget, som er" i en anden tilstand. Der er hele tiden "noget, som er"; der er kredsløb inden i kredsløb, men hvad er det "noget", der sætter dem i gang? Og hvad er det "noget", der oplever dem? Det er jo også i dig og mig, ellers kunne vi f.eks. ikke se på vort ur lige nu og se, hvad klokken er.
Jeg'et, det evige nu eller den årsagsløse årsag
Vi kan se, hvad klokken er, altså opleve sekund-, minut- og timevisernes indbyrdes bevægelser eller kredsløb i forhold til den faste skive med dens centrum, hvorfra viserne udgår, og dens punkter eller tal i periferien, vi kan trække vort ur op, og vi kan så meget andet både med hensyn til at opleve og skabe bevægelser. Hvorfor? Martinus fortæller os, at det er fordi vi selv er hævet over bevægelsen. Ikke vor krop, heller ikke vor bevidsthed, det er bevægelser, der er sat i gang lige som uret, det er noget skabt, bevægelser eller kredsløb i tid, rum og materie. Men det "noget, som er" bag bevægelserne, er jeg'et, stilheden, det evige nu. Martinus skriver derom i Livets Bog III stk. 785: "Der er altså "noget", der ikke alene oplever, men også afstedkommer "bevægelse", idet det viser sig at være bevægelsen overlegen. Det "oplever" og "skaber" bevægelsen. Det er bevægelsens absolutte herre. Men for at være dette, må det i sin egen natur være absolut fri af "bevægelsen" og må således være absolut stilhed."
Livets Bog III stk. 686: "Dette jeg er således den "første" årsag til alle årsager og virkninger i vor egen eksistens. At det er den første årsag bliver til kendsgerning derigennem, at det er hævet over bevægelsen eller manifestationen ved at være det viljebestemmende "noget" bag bevægelsen. Det kan således ikke i sig selv være viljebestemt og adskiller sig derved fra alle bevægelsesarter eller manifestationer. Det kan ikke som disse være et produkt af forudgående tænkning, men er selv "det tænkende", "det skabende", "det manifesterende". "Da det ikke kan være et produkt af en forudgående årsag, er det nødt til at eksistere som den absolut første årsag og adskiller sig derved fra alle andre former for årsager ved at være årsagsløs."
Vort jeg er eet med Guddommens jeg, det er selve evigheden, selv om vi endnu ikke er dagsbevidst i det. Moses oplevede det i et glimt, som han kaldte "den brændende tornebusk", og udtrykte det som "Guds røst", der sagde: "Jeg er den, som jeg er". Men det måtte ikke siges af et jordisk menneske, det blev opfattet som gudsbespottelse. Jesus derimod, vovede at sige: "Faderen og jeg er eet", men han blev jo også af mange opfattet enten som gudsbespotter eller som gud selv. Disse to "gudesønner" eller evige væsener, som vi kender som Moses og Jesus, inkarnerede i vor tids- og rumdimensionelle verden for at skabe hver sin tidsepoke. Først "Mosesepoken, hvor man skulle "frygte Gud", krigsguden, og følge princippet "øje for øje og tand for tand". Det er den intellektualiserede eller forlængede jungle, hvor krigens "djævlebevidsthed" udfolder sig. Det er den nødvendige baggrund i tidsforløbet, indvielsen i mørket, den baggrund, mod hvilken lyset eller freden og næstekærligheden kan tone frem. Jesus, som var en Kristus, et i lyset indviet væsen med kosmisk bevidsthed, var ikke en gammel despotisk krigsguds "offerlam", men en gudesøn, som af egen fri vilje havde påtaget sig den opgave eller mission at være et levende eksempel på "fredens begyndelse" i vor verden. Hans epoke er ikke slut, tværtimod, de knapt 2000 år, der er gået, siden han var inkarneret på jorden, er en forberedelse, hvor et nyt mål for jordmenneskeheden er fastslået som et stort facit. "Mosesepoken" er døende, men har en sidste stor opblussen før den brænder ud. Det er den, der har sin "dommedag", og enhver af os har det i forhold til, som krigens tankeklima er en del af vor bevidsthed og væremåde. Men et nyt tankeklima er ved at udvikles på jorden, en kristendom, som ikke er afhængig af kirker, dogmer, præster eller paver og som ikke kræver dåb og ceremonier, en "Kristi efterfølgelse", som også kan foretages af Buddhister, Hinduer, Muslimer og hvem der vil, det er en væremåde i hverdagslivet uden angreb og forsvar, en tænke- og handlemåde, der er udtryk for en ny tidsepokes visdom og kærlighed som LOGIK! I "Mosesepoken" var angreb og forsvar logiske, det er de ikke mere. Kristus har vist os facittet, det nye mål for en jordmenneskehed, der skal blive rigtige mennesker. Men uden de logiske udregninger til dette facit eller mål ville vejen blive for svær, derfor har vi fået Livets Bog og hele Martinus værk i ord og symboler som hjælp til selvhjælp med den opgave: Gennem vor individuelle væremåde at blive "fredens begyndelse", en begyndelse til verdensfreden på jorden.
MM