Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1978/8 side 86
Mogens Møller
LIDT OM RELIGIØSITET og MATERIALISME i KOSMISK PERSPEKTIV
 
Religiøsitet og materialisme
Man taler om religiøse mennesker og om irreligiøse eller materialistiske mennesker. Hvilken forskel er der egentlig på de to mennesketyper? Kosmisk set er der ikke megen forskel, idet begge slags mennesker egentlig er "troende" i deres indstilling til livet. De tror blot ikke på den samme løsning af livets mysterium. De såkaldt religiøse tror, at livsmysteriets løsning i sin højeste instans er en almægtig Gud, der leder og styrer verdensaltet fra et eller andet opholdssted i himlen, medens det materialistisk indstillede menneske tror, at livsmysteriets løsning skal søges i et tilfældigt spil af naturkræfter, og at alle levende væseners skæbne er et resultat af denne tilfældighed. Begge parter tror altså hver især på "noget" og forsøger at indrette deres liv efter denne tro. De er underlagt det samme princip: troen, og kan – hver på deres måde – ikke lade være med at tro, d.v.s. at have deres specielle opfattelse af livet og af livsmysteriets løsning.
Men dette at have en opfattelse af livsmysteriets løsning er egentlig det samme som at være religiøs. Man er bundet til sin livsopfattelse lige som man føler sig bundet til livet, og ordene "religion" og "religiøs" kommer af det latinske "religare", der betyder at binde sammen. At være religiøs vil altså egentlig sige, at man på en eller anden måde føler, at man er bundet af og afhængig af den magt eller de kræfter, der bærer og opretholder tilværelsen, såvel som af den magt og de kræfter, der virker nedbrydende og destruerende for samme tilværelse.
En sammenslutning af mennesker, der er fælles om troen på, at livsmysteriets løsning er tilfældighed og døde kræfter, er lige så godt en religiøs sekt eller bevægelse som en sammenslutning, der tror på en guddom. Materialisme er ikke udtryk for irreligiøsitet eller antireligiøsitet, som mange mener, men må siges at være en speciel form for følelse af bundethed til livet eller tilværelsen og dermed en speciel slags religiøsitet.
Vor afhængighed af hele verdensaltet
Når alle mennesker set i dette perspektiv egentlig er religiøse, bliver religiøsitet en væsentlig faktor i jordmenneskets mentale struktur, lige så væsentlig og naturlig som organ- og kirtelfunktioner er det i samme væsens fysiske struktur. Religiøsitet eller det levende væsens indstilling til tilværelsens mysterium er et førende princip i væsenets udvikling og skæbnedannelse. Martinus udtrykker det endda som det førende princip, idet han siger, at væsenets indstilling til livsmysteriet er absolut bestemmende for dets tilværelse og livsoplevelse.
Hvad er da livsmysteriet? Livsmysteriet udgør alt, hvad et levende væsen er omgivet af, alt, hvad der kommer ind under begrebet naturen. Og det gør jo ikke blot andre mennesker, dyr, planter og mineraler, som vi oplever med vore fysiske sanser som vor direkte omverden, det Martinus kalder mellemkosmos; også fjerne stjerneverdener, solsystemer, mælkeveje og supergalaxer, der udgør vort makrokosmiske univers, og lige så fjerne mikroverdeners celle-, molekyl- og atomsystemer, uden hvilke der hverken fandtes fast, flydende eller luftformig materie, udgør en del af dette mysterium. Det enkelte jordmenneskes daglige tilværelse kunne overhovedet ikke finde sted, hvis ikke der var makrokosmisk livsrum med kraftcentrer, der er energikilder for alt fysisk liv på jorden, og lige så lidt kunne vor daglige oplevelse af livet foregå, hvis ikke vi havde en fysisk organisme, hvis faste, flydende og luftformige materier også var organiseret i forbindelse med kraftcentrer, som vi kender som organer, celler, molekyler osv. Vi er virkelig bundet både til makrokosmos og mikrokosmos, hvis egentlige natur, vi ikke kan opleve med vore fysiske sanser. Til gengæld kan vi hjulpet af både de makrokosmiske og mikrokosmiske kraftkilder opleve en levende natur og levende væsener gennem vore fysiske sanser, den mellemkosmiske verden, som mange i vort civiliserede samfund er tilbøjelige til at tro er den eneste form for virkelighed.
Det religiøse instinkt
Naturfolkene har dog ikke den opfattelse. For dem er den psykiske side af livsmysteriet eller af naturen noget meget vigtigt og væsentligt. De står ganske vist dyreriget nærmere end det civiliserede jordmenneske, men det betyder kosmisk set, at deres bevidsthed er stærkt baseret på instinkt- og automatfunktion (den degenererede kosmiske bevidsthed fra et underliggende spiralkredsløb) plus megen tyngdeenergi og en del primitiv følelse, medens en spirende intelligensenergi får dem til at opleve deres egen såvel som omgivelsernes eksistens og identitet på en ny måde, et jeg – og – det forhold, som dyrene endnu ikke er i stand til at opleve. De automatiske, instinktive bevidsthedskræfter hos naturmennesket udfolder sig sammen med de begyndende menneskelige bevidsthedsenergier som et religiøst instinkt, gennem hvilket det oplever naturens kræfter, som det er afhængig af på godt og ondt, som livsytringer og ikke som blinde og døde kræfter. Alt i naturen er – efter naturmenneskets opfattelse en udfoldelse af åndelige væseners manifestationer, af guders og dæmoners kamp, og det føler sit eget og sine stammefællers liv som et naturligt led i denne kamp. Alt er for dem livsytringer – til gavn for dem eller til skade for dem – men det er altid en vekselvirkning med noget levende. Dette, instinktivt og uden spekulationer at opfatte alt som udtryk for liv, afslører den kendsgerning, at guddomsbegrebet ikke er et resultat af spekulation, at det ikke er en menneskelig opfindelse eller et påfund, men er noget instinktmæssigt medfødt, en gåde, et mysterium, som væsenet må have en løsning på. Det er medfødt, lige som væseners fysiske organer er medfødt og først senere analyseres og erkendes. De livsytringer, som naturmennesket instinktivt oplever og fortolker på sin egen primitive måde, vil også engang blive analyseret og erkendt i hele deres kosmiske virkelighed, men inden da må det primitive menneske i en lang række inkarnationer igennem religiøse stadier, der gradvis bliver mere og mere materialistisk betonet for omsider at havne i den fuldstændig materialistiske trosform; at det er mennesket, der har skabt Gud og ikke Gud, der har skabt mennesket, og at samme menneskes bevidsthed nærmest må betragtes som et biprodukt af materien.
Teknokratiets form for afgudsdyrkelse
Efterhånden som naturmenneskers intelligens udvikles mere og mere gennem en række inkarnationer, begynder de at danne civiliserede samfund, hvilket også er ensbetydende med, at de begynder at sanse og erkende og også at anvende den materialistiske side ved tilværelsen mere og mere. De udvikles intelligensmæssigt, og samtidig kan man sige, at de derved bevidsthedsmæssigt indvikles mere og mere i materien og bliver afhængig af den, ja, så afhængig, at de næsten dyrker den som de tidligere dyrkede deres guder eller Gud. Det stadium har vi nået i vor tid.
Teknikere og forskere, der arbejder i den materialistiske naturvidenskabs tjeneste, er næsten som et "præsteskab", der har overtaget de roller som autoriteter, som præster og lærde teologer tidligere havde. Alt det oplever vi nu i teknokratiets tidsalder, hvor materien faktisk er blevet jordmenneskehedens afgud, og vi er blevet dens slaver. I stedet for at teknikken skulle være vort værktøj, er mennesket næsten blevet værktøj og redskab for teknikken. Vi er blevet i den grad indviklet i materien, at problemet "at have eller ikke have" (Hemingway) helt synes at have afløst Shakespears problem, "at være eller ikke være", og neutronbomben, der dræber alt levende og skåner materien, er på een gang blevet sindbillede og skræmmebillede for vor tidsalder.
De jordiske mennesker har haft mange afguder gennem tiderne, men hvad er en afgud andet end et udtryk for den lille del af den evige universelle guddom, som jordmennesket på sit øjeblikkelige udviklingstrin kan fatte. Menneskehedens udvikling og dermed også dens udvikling af materien er ensbetydende med det enkelte jordmenneskes gradvise "vandring" mod Gud, og "vandring" er i denne betydning ikke udtryk for en fysisk men for en psykisk eller åndelig bevægelse og forvandling.
Fra Vorherre i skyerne til partikler og tomrum
Den materialistiske side ved verdensaltet kan kosmisk set aldrig være andet end en del af den guddom, hvori vi lever røres og er til, så selv om en meget stor del af jordmenneskeheden dyrker materien, er de alligevel på en måde gudsdyrkere, selv om de eventuelt kalder sig ateister og materialister, fordi de ikke mere kan tro på den gamle Gud i himlen. På gamle billeder ser man Gudfader siddende på sin trone, som en imponerende, majestætisk patriark, men dog en begrænset skikkelse, som må befinde sig et eller andet sted i himlen, og det er et afgudsbillede i den forstand, at det er gud i menneskets billede som en slags pave, kejser eller konge. Man var endnu ikke i stand til at dyrke Gud i ånd og sandhed, og så dyrkede man et billede af ham, som var i overensstemmelse med den gældende autoritetstro. Det er naturligvis ingen kritik af denne tro, eftersom al gudsdyrkelse er et spørgsmål om bevidsthedsudvikling. Det er stadier på livets vej inden for en udviklingsspiral, og det ville være lige så absurd at kritisere et menneske, der tror på den gamle Vorherre i skyerne, for hans tro, og at kritisere én, der blot tror på materien som det primære i verdensaltet for hans tro, som det ville være at kritisere en plante for, at den er en plante og ikke et dyr, eller et dyr for at det ikke er et menneske.
Da man ikke mere kunne tro på patriarkguden i himlen, hvis hele fremtoning må siges at være ret materielt betonet i al hans pondus, der mere udtrykker magt end just visdom og kærlighed og mere jordbundethed end spiritualitet, måtte man videre på vandringen mod den sande gudsoplevelse. Det betød – på grund af naturvidenskabens og teknikkens udvikling – foreløbig at man måtte videre ind i materien og materialismen, og det vil, kosmisk set, sige, at man fra at have forestillet sig Guds organisme et sted henne og i begrænset størrelse og form nu kom til at opdage, hvad alle universets organismer egentlig består af: partikler og tomrum. Dermed forsvandt "Gud skabt i menneskets billede" og et andet billede dukkede frem: stjernetåger. Stjernetåger i makrokosmos og stjernetåger i mikrokosmos. Det vil sige, at det enkelte menneske lever sit daglige liv, hvor han eller hun oplever det, vi kalder virkeligheden, midt imellem stjernetåger, hvor tomrummene er endnu større end stjernerne eller partiklerne. Mennesket bliver selv som et atom i mælkevejen, en betydningsløs partikel i et uendeligt tomrum, og det er vel ikke så mærkeligt at det i sin angst for det store og tomme rum, som det nu tror på, og i angst for sin egen ubetydelighed i forhold til dette verdensalt, der er blevet et endnu større mysterium, end det før var, klynger sig til materien, sådan som det oplever den med sine fysiske sanser, og bliver materiedyrker. Men angsten for det ukendte, for døden og det store tomme rum lurer bag al optagetheden og udnyttelsen af materien og dens kræfter. Dog har materialismen også sine meget positive sider, som i høj grad vil medvirke til at forvandle et spirende demokrati, der endnu er alt for domineret af materialisme i egoistisk forstand til en verden af forenede stater, hvor man har lært at fordele de materielle goder til gavn for helheden i frihedens, lighedens og broderskabets ånd. Derfor må den jordiske menneskehed lære, hvad ånd egentlig er.
Den sociale udvikling og forvandling
Set i den gamle religions perspektiv er den fysiske verden en jammerdal, en verden, hvor djævelen regerer, en verden man skal forsage for at opnå lønnen engang i en anden verden. Denne tro er blevet godt udnyttet af denne verdens herskere, både verdslige og gejstlige, til at holde folkemasserne i ave og true dem med helvedes pine efter døden i stedet for himmeriges salighed, hvis de ikke makkede ret. Både religiøst og verdsligt diktatur har i lange tider domineret vor verden, indtil revolutioner og oprør på mange måder fik udnytterne og de udnyttede til at skifte plads. Selv om dette skæbne-spil ikke er spillet færdigt endnu, er der dog så mange jordiske mennesker, som gennem en række inkarnationer i den grad har oplevet både hvad det vil sige at være udnytter og udnyttet, at de, selv om de ikke kan huske alt dette, længes efter at være med til at skabe et samfund, hvor der hverken findes udnyttere eller udnyttede, hverken rige eller fattige, men en menneskelig frihed og lighed i fordeling af goderne baseret på et forstående og næstekærligt broderskab.
Masser af mennesker, som måske kaldes eller kalder sig materialister og ateister, fordi de ikke kan inspireres af en religion baseret på forældede dogmer, og som måske er medlemmer af politiske partier, måske ikke, længes efter at være med til at skabe en mere menneskelig verden, hvor goderne fordeles ligeligt, og hvor internationalt samarbejde afløser krig og vold. I almindelighed ved de ikke, at deres humane og demokratiske livsindstilling egentlig er en religiøs indstilling. De ved ikke, at de har udviklet deres humane sindelag gennem mange inkarnationer dels påvirket af den inspiration, der, trods alle tilføjede dogmer, stråler ud fra kernen af de religioner, der lærer kærlighed til Gud og til næsten, og dels af den skæbne, de har sået og høstet fra liv til liv. Gud er foreløbig forsvundet for dem, fordi gamle forestillinger om Gud ikke kan tilfredsstille deres udviklede intelligens, men kærligheden til næsten er blevet stadig stærkere og forbundet med retfærdighedssans og ønsket om samfundsforbedringer. Intet af alt dette er tilfældigt, og det er lige så vigtigt for menneskehedens udvikling, som religionerne har været, og er – kosmisk set – også en slags religion.
Kosmisk religiøsitet – baseret på kosmisk videnskab og erkendelse
Så længe denne religion er ensidigt materialistisk mangler den dog noget, og er derfor endnu en form for afgudsdyrkelse. Så længe politiske partier bekæmper hinanden i frihedens, lighedens og broderskabets navn, så længe nogle vil være "mere frie", "mere lige" og "større brødre" end andre, står de næsten på samme niveau som de folk, der udkæmpede blodige religionskrige mod hverandre. Er vor verden da ikke nået et skridt længere i udvikling end dengang? Jo, men der er endnu meget at lære. Hvorfor er alle jordiske mennesker brødre? Eller søskende skulle vi måske sige, for det gælder jo ikke blot mændene. Hver eneste af os er et individ, men samtidig en del af en overordnet helhed, menneskeheden, der er en væsentlig del af den kraftkilde, vi kalder jorden, der kredser som en levende organisme i solsystemet, fra hvis kraftcenter, solen, den modtager livgivende energi. Vi kan tænke os højere op i verdensaltet til mælkeveje og supergalakser; hvilken gensidig afhængighed møder vi ikke? Og hvilken kraft og energi! Det er jo ikke bare tomrum, rummet er gennemstrålet af kræfter, af stråler og bølger, en usynlig, en kosmisk virkelighed. Det er denne virkelighed og de love og principper bag den, Martinus analyserer i sin kosmologi, det universelt-organiske, som det rører sig i det levende univers, som er den levende guddom, hvis skabende kræfter gennemstrømmer alle verdener i mikro-, mellem- og makrokosmos. "Guds billede" siger Martinus, "er levende væsener inden i levende væsener, der udgør universer og materier for hverandre." Universet består således ikke blot af materieenheder, men af livsenheder eller levende væsener. Al energi og kraft udstrømmer fra levende væsener og modtages af levende væsener og er således livsytringer og udtryk for ånd og bevidsthed, og det, vi kalder døden, er en illusion. Noget meget værdifuldt ved Martinus kosmologi er, at han netop analyserer samspillet mellem makro-, mellem- og mikrokosmos, så det bliver direkte aktuelt for menneskehedens nuværende situation. Lad mig slutte med et par citater fra "Livets Bog IV. I stk. 1357 står der: "Den moderne kultur af i dag er en smeltedigel, i hvilken alle fortidige "religiøse" abstrakte foreteelser bliver udrensede for deres mere eller mindre overtroiske, fantasifulde udsmykning og derved bliver til konkrete, materielle håndgribelige realiteter, der får total videnskabelig indflydelse på det rent praktiske fysiske liv. Denne afsondring af "religiøsiteten"s konkrete fysiske værdi er den, der i dag skjuler sig under begreberne: "demokrati" og "kommunisme. "Demokrati" og "kommunisme", der igen i sin kosmiske natur er identiske, er således grundet på deres identitet med næstekærligheden, det allerhøjeste "religiøse" og "politiske" ideal, der overhovedet findes eller eksisterer. Den absolut fuldkomne "demokrat" eller "kommunist" er det samme som det færdige eller fuldkomne menneske."
Og i stk. 1358 skriver Martinus: "Hvis jordens hidtil eksisterende "demokrati" havde været fuldkomment og ikke i så stor udstrækning havde været kapitaldiktatur, som tilfældet er, vilde det store verdensdrama eller den "dommedag" der lige er gået hen over jorden, have været en umulighed. Og hvis den moderne "kommunisme" havde været så langt fremme i sin udvikling, at den havde været fri af det almindelige magtdiktatur eller diktatorprincip, vilde ordet "kommunisme" ikke have fået den skurrende lyd i så mange menneskers øren, som tilfældet er i dag. Men hverken det moderne "demokrati" eller den moderne "kommunisme" kan i dag være anderledes, end de netop er. Bag disse to politiske systemers ydre fremtræden ligger en absolut fælles kerne eller det samme ideal."
IV bind af Livets Bog er trykt i 1944 under den 2. verdenskrig, og hverken demokratiet eller kommunismen er endnu i 1978 kommet ud af sin materialistiske "sekterisme". Verdensdramaet eller "dommedag" er endnu ikke spillet til ende, den ende, som vil være begyndelsen til et helt nyt afsnit i jordmenneskehedens historie. Den virkelige demokrat eller virkelige kommunist, der bor i hver eneste af os, vil med sin voksende forståelse af, at vi alle har frihed til at lære de kosmiske kærlighedslove at kende og bruge dem, og at vi har lighed overfor en evig guddom, der er os alle lige nær, blive i stand til at erkende sit broderskab med alle levende væsener, der som vi selv er "børn af guddommen", og derved blive en pioner for den fredelige skabelse af et menneskeligt fællesskab på jorden. Der vil forløbe en del inkarnationer, inden vi kan "høste" den verden, vi længes efter, i en større målestok, men vi kan "så" den allerede nu gennem vor væremåde i den kosmiske hverdag.
MM